بلاکچین بیت کوین به‌عنوان یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا یا peer to peer طراحی شده است. در این بلاکچین هیچ‌کس مالک ارز بیت کوین نیست و بر روی آن کنترل ندارد. همه افراد می‌توانند با این پلتفرم تعامل داشته باشند. فول نود برنامه‌ای است که به‌طور کامل تراکنش‌ها و بلوک‌ها را در بلاکچین بیت کوین تأیید می‌کند. شما با اجرای یک فول نود بیت‌ کوین، می‌توانید از شبکه‌ی این ارز دیجیتال پلی بسازید برای غیرمتمرکزتر شدن و رشد قیمت اولین رمزارز بازار. با بلاگ اکسبیتو همراه شوید تا در ادامه بیشتر درباره این اصطلاح بدانید.

معرفی فول نود

در شبکه بیت کوین به هر دستگاهی که بتواند به شبکه متصل شود، نود (Node) می‌گویند. به نودهایی هم که مستقیماً به بلاکچین بیت کوین وصل می‌شوند و قوانین بیت کوین را می‌پذیرند، فول نود گفته می‌شود. لایت نودها هم نوع دیگری از نود هستند که نیازی ندارند همه داده‌های شبکه را دریافت و ذخیره کنند. لایت نودها وابسته به فول نودها هستند. تفاوت این دو نود در سطح اختیارات، امنیت و میزان داده‌های دریافتی از شبکه بلاکچین بیت کوین است.

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست؟

فول نود برنامه‌ای است که به‌طور کامل تراکنش‌ها و بلوک‌ها را تأیید می‌کند. تقریباً تمام فول نودها نیز با پذیرش تراکنش‌ها و بلوک‌ها از سایر فول نودها، اعتبارسنجی آن تراکنش‌ها و بلوک‌ها و سپس انتقال آن‌ها به فول نودها به شبکه کمک می‌کنند. اغلب فول نودها نیز به لایت ویت کلاینت (lightweight clients) خدمات می‌دهند و آن‌ها را قادر می‌سازند تا تراکنش‌های خود را به شبکه منتقل کنند. هنگامی‌که تراکنش بر کیف پول آن‌ها تأثیر می‌گذارد فول نود به آن‌ها اطلاع می‌دهد.


اگر گره‌های کافی این عملکرد را انجام ندهند، کلاینت‌ها نمی‌توانند از طریق شبکه همتا به همتا متصل شوند و در عوض باید از خدمات متمرکز استفاده کنند. بسیاری از افراد و سازمان‌ها داوطلب می‌شوند تا فول نودها را با استفاده از منابع محاسباتی و پهنای باند کمکی اجرا کنند، اما برای ادامه رشد بیت کوین به داوطلبان بیشتری نیاز است.

معرفی فول نود

چرا باید یک فول نود اجرا کنیم؟

اجرای یک فول نود تنها راهی است که می‌توانید از بیت کوین به روشی غیرمتمرکز استفاده کنید. با فول نود تمام قوانین بیت کوین رعایت می‌شوند. برای مثال هیچ بیت کوینی که متعلق به مالک آن نیست خرج نمی‌شود، هیچ بیت کوینی دو بار خرج نمی‌شود و به‌اصطلاح دابل اسپند نمی‌شود، هیچ تورمی خارج از برنامه اتفاق نمی‌افتد و تمام قوانین لازم برای کارکرد سیستم دنبال می‌شوند.


فول نودها در حال حاضر خصوصی‌ترین راه برای استفاده از بیت کوین هستند و هیچ‌کس دیگری یاد نمی‌گیرد که کدام آدرس بیت کوین متعلق به شماست. فول نودها ایمن‌ترین راه برای استفاده از بیت کوین هستند، آن‌ها از حملات زیادی که بر کیف پول‌های لایت تأثیر می‌گذارند در امان خواهند بود. دلایل دیگری هم برای اجرای فول نود وجود دارد که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.


قدرت اقتصادی

این مورد مهم‌ترین دلیل برای اجرای یک فول نود است، اگرچه درک آن کمی دشوار است. فول نودها قوانین اجماع را بدون توجه به هر چیزی اجرا می‌کنند. بااین‌حال، گره‌های سبک‌وزن (لایت نود) این کار را انجام نمی‌دهند. لایت نودها هر کاری که اکثریت ماینرها میگویند را انجام می‌دهند. بنابراین، اگر بیشتر ماینرها برای افزایش پاداش بلاک خود گرد هم می‌آمدند، لایت نودها با آن همراه می‌شدند.


اگر چنین اتفاقی بیفتد، شبکه به‌گونه‌ای تقسیم می‌شود که لایت نودها و فول نودها با استفاده از ارزهای جداگانه به شبکه‌های جداگانه ختم می‌شوند. افرادی که از لایت نود استفاده می‌کنند، نمی‌توانند با افرادی که از فول نود استفاده می‌کنند، معامله کنند. اگر همه کسب‌وکارها و بسیاری از کاربران از فول نود استفاده کنند، پس تقسیم شبکه یک مشکل حیاتی نیست، زیرا کاربران لایت نود به‌سرعت متوجه می‌شوند که نمی‌توانند بیت کوین را به بیشتر افرادی که معمولاً با آن‌ها تجارت می‌کنند ارسال یا از آن‌ها دریافت کنند.


بنابراین، برای بقای بیت کوین بسیار مهم است که اکثریت بزرگ اقتصاد بیت کوین توسط فول نودها پشتیبانی شود، نه لایت نود. این امر به‌ویژه برای مشاغل بیت کوین که وزن اقتصادی بیشتری دارند بسیار مهم است. برای کمک به قدرت اقتصادی بیت کوین، درواقع باید از یک فول نود یا از یک لایت نود متصل به یک فول نود که شخصاً آن را کنترل می‌کنید، برای تراکنش‌های واقعی خود استفاده کنید. اجرای یک فول نود به‌تنهایی روی سرور به قدرت اقتصادی بیت کوین کمک نمی‌کند.

چرا باید یک فول نود اجرا کنیم؟

حریم خصوصی

ذخیره بلاکچین روی هارددیسک خصوصی‌ترین راه برای داشتن یک کیف پول است. همه راه‌حل‌های دیگر اطلاعات آدرس‌های متعلق به شما را لو می‌دهند، زیرا باید از سرورهای شخص ثالث پرس‌وجو کنند. سرورهای Electrum می‌دانند که کدام آدرس‌ها متعلق به شما هستند و می‌توانند آن‌ها را به هم پیوند دهند. برای بسیاری از کاربردها چنین حریم خصوصی ممکن است موردنیاز نباشد، اما یک دلیل مهم برای اجرای یک فول نود و استفاده از آن به‌عنوان کیف پول، دریافت مزایای کامل حریم خصوصی است.


امنیت

لایت نودها گاهی اوقات به‌طور موقت فریب داده می‌شوند تا تراکنش‌ها یا بلوک‌هایی را بپذیرند که درواقع معتبر نیستند. این موضوع می‌تواند آسیب مالی جدی ایجاد کند، به‌خصوص برای وب‌سایت‌هایی که به‌طور خودکار تراکنش‌های بیت کوین را پردازش می‌کنند. فول نودها حداکثر امنیت ممکن را فراهم می‌کنند، بنابراین باید توسط همه مشاغل و همچنین توسط کاربران عادی در هر زمان که انجام این کار راحت باشد از آن‌ها استفاده شود.


خدمات شبکه

فول نودها ممکن است خدمات مختلفی را به دیگر شرکت‌کنندگان شبکه ارائه دهند. این امر به‌ویژه برای لایت نودها بسیار مهم است.


این خدمات عبارت‌اند از:


  • فیلتر کردن تراکنش‌ها و بلوک‌ها از طرف لایت نودها به‌طوری‌که لایت نودها برای یافتن تراکنش‌های خود نیازی به دانلود هر تراکنشی که تابه‌حال در شبکه انجام‌شده نداشته باشند.
  • ارائه بلوک‌های کامل قدیمی به گره‌هایی که مدتی آفلاین بوده‌اند.
  • انتقال تراکنش‌های جدید از کاربران به ماینرها.
  • پخش بلوک‌های جدید از ماینرها به گره‌های دیگر.

در بیشتر موارد، این خدمات فقط توسط فول نودهایی که در پورت 8333 هستند به‌طور مفید انجام می‌شوند. هر چه تعداد فول نودهایی که اتصالات ورودی را می‌پذیرند بیشتر باشد، شبکه بیت کوین می‌تواند کاربران بیشتری را پشتیبانی کند. اگرچه در صورت کمبود گره، تعداد زیادی گره بایگانی‌شده را می‌توان به‌راحتی با اجاره ارزان فضای VPS یا AWS ایجاد کرد.


نحوه اجرای یک فول نود

نحوه اجرای یک فول نود

اگر کیف پول Bitcoin Core یا bitcoind را اجرا می‌کنید، یعنی در حال اجرای یک فول نود هستید. اگر پورت 8333 را باز کنید، به ظرفیت شبکه کمک خواهید کرد. اگر واقعاً از ویژگی کیف پول استفاده می‌کنید یا اگر از یک کلاینت لایت ویت مانند Multibit استفاده می‌کنید، اما آن را طوری پیکربندی می‌کنید که منحصراً به فول نود خود متصل شود، در این صورت به قدرت اقتصادی شبکه کمک خواهید کرد و از برخی حملات احتمالی در برابر لایت نودها محافظت خواهید کرد.


هزینه‌ها و هشدارهای مربوط به فول نود

اجرای یک فول نود بیت کوین هزینه‌های خاصی دارد و می‌تواند شما را در معرض خطرات خاصی قرار دهد. در این قسمت هزینه‌ها و خطرات فول نود را برای شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید به شبکه کمک کنید یا خیر.


رفتارهای خاص

ماینرها، کسب‌وکارها و کاربران آگاه به حریم خصوصی به رفتارهای خاصی از فول نودهایی که استفاده می‌کنند متکی هستند. بنابراین معمولاً فول نودهای خود را اجرا می‌کنند و اقدامات احتیاطی ویژه‌ای را انجام می‌دهند. برای راه‌اندازی صحیح یک فول نود از افراد حرفه‌ای و متخصص کمک بگیرید. تلاش خود را انجام دهید تا مطمئن شوید که افرادی که از آن‌ها کمک می‌گیرید بااخلاق، معتبر و واجد شرایط هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش راه‌اندازی فول نود شبکه بیت کوین

کیف پول خود را ایمن کنید

اجرای یک فول نود برای پشتیبانی از شبکه و استفاده از کیف پول فول نود برای ذخیره بیت کوین ممکن و ایمن است، اما باید اقدامات احتیاطی را در هنگام استفاده از کیف پول بیت کوین انجام دهید.


حداقل الزامات

فول نودهای Bitcoin Core الزامات خاصی دارند. اگر سعی کنید گره‌ای را روی سخت‌افزار ضعیف اجرا کنید، ممکن است کار کند، اما احتمالاً زمان بیشتری را برای رسیدگی به مشکلات صرف خواهید کرد. اگر بتوانید شرایط زیر را برآورده کنید، یک نود با کاربری آسان خواهید داشت.


  • دسکتاپ یا لپ‌تاپ با نسخه جدید سیستم‌عامل‌های ویندوز، Mac OS X یا لینوکس.
  • 7 گیگابایت فضای خالی دیسک با حداقل سرعت 100 مگابایت بر ثانیه.
  • 2 گیگابایت حافظه (رام)
  • اتصال اینترنت با سرعت آپلود حداقل 400 کیلوبیت (50 کیلوبایت) در ثانیه.
  • 6 ساعت در روز که فول نود خود را اجرا کنید. (شما می‌توانید کارهای دیگری را با کامپیوتر خود در حین اجرای یک فول نود انجام دهید.) اگر بیشتر زمان بگذارید بهتر خواهد بود و بهتر از همه این است که بتوانید گره خود را به‌طور مداوم اجرا کنید.

توجه: امروزه بسیاری از سیستم‌عامل‌ها (ویندوز، مک و لینوکس) پس از فعال شدن اسکرین سیور به حالت کم‌مصرف وارد می‌شوند و ترافیک شبکه را کند یا متوقف می‌کنند. این تنظیمات پیش‌فرض معمولاً در لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های Mac OS X وجود دارد. تنظیمات اسکرین سیور خود را بررسی کنید و گزینه‌های «خواب» یا «تعلیق» خودکار را غیرفعال کنید تا مطمئن شوید که هر زمان که کامپیوترتان کار می‌کند، از شبکه پشتیبانی می‌کنید.

مشکلات احتمالی فول نودها

مشکلات احتمالی فول نودها

1- قانونی بودن:


استفاده از بیت کوین در برخی مناطق ممنوع یا محدود شده است.


2- محدودیت‌های پهنای باند:


برخی از طرح‌های اینترنتی برای هر پهنای باند برای آپلود اضافی مبلغ اضافی هم دریافت می‌کنند. بدتر از آن، برخی از ارائه‌دهندگان ممکن است به دلیل استفاده بیش‌ازحد، اتصال شما را بدون هشدار قطع کنند. توصیه می‌کنیم بررسی کنید که آیا اتصال اینترنت شما تحت چنین محدودیت‌هایی قرار دارد یا خیر و استفاده از پهنای باند خود را کنترل کنید تا بتوانید قبل از رسیدن به حد مجاز آپلود بیت کوین Core را متوقف کنید.


3- آنتی‌ویروس:


چندین نفر بخش‌هایی از ویروس‌های کامپیوتری شناخته‌شده را در زنجیره بلوک بیت کوین قرار داده‌اند. این داده‌های زنجیره بلوک نمی‌توانند کامپیوتر شما را آلوده کنند، اما برخی از برنامه‌های ضدویروس به‌هرحال داده‌ها را نگه می‌دارند و اجرای بیت کوین Core را دشوارتر می‌کنند. این مشکل بیشتر بر کامپیوترهایی با سیستم‌عامل ویندوز تاثیر می‌گذارد.


4- هدف حمله:


بیت کوین Core شبکه همتا به همتای بیت کوین را تقویت می‌کند، بنابراین افرادی که می‌خواهند شبکه را مختل کنند، ممکن است به کاربران بیت کوین Core حمله کنند، به‌گونه‌ای که بر سایر کارهایی که با کامپیوتر خود انجام می‌دهید تأثیر بگذارد، مانند حمله‌ای که دانلودهای شما را محدود می‌کند.