همیشه انسان‌ها سعی می‌کنند که درآمد ماهانه و سالانه‌ی خود را افزایش دهند. آن‌ها از روش‌های گوناگونی برای درآمدزایی استفاده می‌کنند؛ اما کسب ثروت و دارایی، همیشه از طریق اشتغال به یک شغل انجام نمی‌شود. جالب است بدانید که نوعی از درآمدزایی هم وجود دارد که به‌عنوان درآمد غیرفعال (Passive Income)شناخته می‌شود. برخی از کارشناسان به این روش، «درآمدزایی در موقع خواب» هم می‌گویند. در این روش، شما کار خاصی را انجام نمی‌دهید و درآمد به‌صورت خودکار به حساب شما اضافه می‌شود.


بااین‌حال، شاید روی کاغذ، درآمد غیرفعال ساده به‌ نظر برسد؛ اما در عمل، این روش درآمدزایی به این راحتی‌ها هم نیست. فرض کنید که شما هیچ سرمایه‌ای نداشته و سپرده‌گذاری و یا فعالیتی مشابه را از پیش، انجام نداده باشید؛ آن‌وقت درآمدزایی غیرفعالی هم در کار نخواهد بود. پس، در واقعیت، این شیوه‌ی درآمدزایی به‌طور کامل، از فعالیت و انجام کار بی‌نیاز نیست. به‌خاطر همین، در این مقاله، به‌سراغ این روش سودآوری رفته‌ایم تا ببینیم که درآمدزایی غیرفعال چیست و چگونه می‌تواند برای ما، ایجاد ثروت کند.


درآمد غیرفعال (Passive Income) چیست؟

درآمد غیرفعال (Passive Income) چیست؟

درآمد غیرفعال (Passive Income) درآمدی است که با کمترین تلاش ممکن به دست می‌آید. به عبارتی می‌توان گفت درآمد غیر فعال معادل «کار نکردن و پول درآوردن است». برخلاف درآمد فعال که به کار و تلاش زیاد نیاز دارد و باید یک شغل و یا تجارت را اداره کنید؛ در درآمد غیرفعال، نیازی به این میزان تلاش و کوشش نخواهید داشت. اصولاً این روش شامل سودهای حاصل از املاک اجاره‌ای و مشارکت در سهام شرکت‌ها می‌شود که نیازی به حضور فعال ندارد.


در روش درآمد غیرفعال، شما برای کسب پول، زمان خود را هزینه نمی‌کنید. برای مثال، زمانی که مشغول به انجام کار اداری هستید، بر اساس ساعاتی که صرف می‌کنید درآمد خواهید داشت. در عوض، در درآمد غیرفعال، شما با استفاده از دارایی‌های خود، سود کسب می‌کنید و سرمایه‌ی خود را افزایش می‌دهید. از طرفی، ایده‌های گوناگونی برای کسب درآمد غیرفعال وجود دارند؛ اما باید بدانید که هیچ‌کدام این‌ها، کاملاً منفعل نیستند؛ یعنی شما باید از قبل، کاری را انجام داده باشید تا بتوانید در آینده سود حاصل از آن را کسب کنید.


در سال‌های اخیر، اصطلاح «درآمد غیرفعال» به‌صورت محدود و در زبان محاوره‌ی کسب‌و‌کارها باب شده است و برای درآمدی که به فعالیت زیادی نیاز ندارد، استفاده می‌شود. در نتیجه، ممکن است که افراد گوناگون، تعاریف متمایزی را برای این اصطلاح به کار ببرند؛ اما ما در این مقاله، به تعریف دقیق درآمد غیرفعال می‌پردازیم که نزد کارشناسان حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و بازاریابی رایج است.


انواع درآمد غیرفعال (Passive Income) چیست؟

انواع درآمد غیرفعال (Passive Income) چیست؟

درآمد غیرفعال (Passive Income) شامل فعالیت‌هایی می‌شود که شما از پیش انجام داده‌اید و حالا می‌توانید به‌صورت غیرفعال، سود آن را به دست بیاورید. این موارد می‌توانند شامل نوشتن یک کتاب، سرمایه‌گذاری در سهام، اجاره‌دادن ملک و... باشند. بااین‌حال، همه‌ی آن‌ها در دو دسته‌ی کلی قرار می‌گیرند. این دو دسته از درآمد غیرفعال با یکدیگر تفاوت دارند؛ اما با توجه به استراتژی مالی شما، می‌توانند در کنار هم و یا پشت‌سر یکدیگر قرار بگیرند. به‌همین‌منظور، در این بخش، انواع درآمد غیرفعال که شامل «پدید آوردن» و «سرمایه‌گذاری» است را توضیح خواهیم داد.


پدید آوردن (Creating)

در «پدید آوردن» (Creating)، شما کاری را از پیش انجام می‌دهید تا در آینده، سود حاصل از آن را به دست آورید. اصولاً فردی که به این روش علاقه دارد، باید یک پدیدآورنده یا خالق باشد. برای مثال، نوشتن کتاب، ساختن موسیقی، خلق یک محصول و... در این دسته از درآمد غیرفعال قرار می‌گیرند. در نتیجه، در پدید آوردن، با ایجاد یک محصول، می‌توانید درآمد غیرفعال داشته باشید.


سرمایه‌گذاری (Investing)

منظور از سرمایه‌گذاری (Investing) پولی است که توسط دارایی‌ها به دست می‌آید. این روش به سرمایه‌گذاری اولیه نیاز دارد و می‌تواند شامل سود سهام، اجاره‌ی یک دارایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و... باشد. به‌این‌ترتیب، در ابتدا، شما باید یک سرمایه‌گذاری انجام دهید و سپس، سرمایه‌تان به‌جای شما، درآمد غیرفعال کسب کند.


تفاوت بین درآمد غیرفعال و درآمد فعال چیست؟

تفاوت بین درآمد غیرفعال و درآمد فعال چیست؟

تفاوت اساسی میان درآمد غیرفعال (Passive Income) و درآمد فعال (Active Income) مربوط به میزان تلاش و کار انجام‌شده است. در واقع، درآمد فعال به کار و تلاش مداوم، برای کسب پول، نیاز دارد؛ اما درآمد غیرفعال، تنها از طریق فعالیت اولیه صورت می‌گیرد و پس از آن، نیاز به انجام کار خاصی نیست.


⚠️البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هر دو نوع درآمدزایی، به کار و فعالیت نیاز دارند و تفاوت اصلی مربوط به بازه‌ی زمانی فعالیت انجام‌شده است. فرض کنید که بابت ساخت یک ویدیوی تبلیغاتی، از یک شرکت حقوق دریافت می‌کنید؛ دراین‌صورت، شما درحال کسب درآمد فعال هستید. در سوی مقابل، اگر چند ویدیو را برای شرکتی بسازید و هر ماه بابت بازدیدهای آن ویدیوها، پول دریافت کنید، آن‌وقت درآمد شما غیرفعال خواهد بود.

درآمد فعال همان مفهومی است که از گذشته به‌عنوان شغل مطرح بوده؛ اما درآمد غیرفعال، روشی جدیدتر است که می‌تواند با شغل‌های سنتی ترکیب شود و برای افراد، ایجاد ثروت کند. همچنین، بسیاری از تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی و یا افرادی که شغلی تمام‌وقت دارند، به‌دنبال درآمد غیرفعال هستند تا بتوانند سودآوری خود را افزایش دهند.


مزایای درآمد غیرفعال (Passive Income) چیست؟

مزایای درآمد غیرفعال (Passive Income) چیست؟

حالا که با مفهوم درآمد غیرفعال آشنا شدید، باید مزایای این روش را نیز بشناسید. این مسئله به شما کمک می‌کند که با جنبه‌های مختلف درآمد غیرفعال آشنا شوید و بتوانید تصمیم درستی را برای افزایش درآمدزایی خود بگیرید.


افزایش جریان درآمد

بزرگ‌ترین دستاورد درآمد غیرفعال، ایجاد ثروت است. در واقع، این روش می‌تواند کانال‌های کسب درآمد شما را افزایش دهد و به‌این‌ترتیب، سرمایه و ثروتتان را زیادتر کند. همچنین، شما می‌توانید چندین جریان درآمد غیرفعال را ایجاد کنید تا از این طریق، ثروت بیشتری را کسب کنید. این جریان‌های درآمد می‌توانند دائمی و یا موقتی باشند که به استراتژی درآمدزایی شما بستگی دارند.


آزادی مالی بیشتر

درصورتی‌که درآمد غیرفعال خوبی داشته باشید، می‌توانید به آن، به‌عنوان شغل اصلی‌تان نگاه کنید. به‌این‌ترتیب، درآمد غیرفعال می‌تواند فراتر از یک درآمدزایی اضافی باشد. این مسئله به شما کمک می‌کند که با درآمد غیرفعال، هزینه‌های زندگی‌تان را تأمین کنید. بنابراین، وقتتان را صرف تلاش و کار نمی‌کنید و می‌توانید به فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود بپردازید.


کاهش استرس و اضطراب

یکی از دلایل اصلی ناآرامی‌های روانی، کمبود پول در زندگی و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های جاری است. با داشتن درآمد غیرفعال، به‌راحتی می‌توانید بدهی‌ها و قبض‌های مصرفی را بپردازید و خیالتان از بابت آن‌ها راحت شود. به‌این‌ترتیب، درآمد غیرفعال به شما کمک می‌کند که هزینه‌های جاری زندگی را مدیریت کنید و توان مالی لازم برای اداره زندگی و دارایی‌هایتان را داشته باشید.


زندگی و کار در مکان دلخواه

درآمد غیرفعال به شما اجازه می‌دهد که به یک منطقه‌ی جغرافیایی و مکانی ثابت وابسته نباشید. ازاین‌طریق، انعطاف‌پذیری شما در زندگی بالا می‌رود و می‌توانید در مکان دلخواه خود ساکن شوید. اصولاً روش‌های دیگر درآمدزایی نمی‌توانند این میزان از انعطاف‌پذیری را به شما ارائه دهند.


چگونه از درآمد غیرفعال (Passive Income) درآمد کسب کنیم؟

چگونه از درآمد غیرفعال (Passive Income) درآمد کسب کنیم؟

درآمد غیرفعال (Passive Income) روشی مناسب برای ایجاد جریان درآمدزایی اضافی است و می‌تواند مکمل خوبی برای شغل شما باشد. درآمد غیرفعال از راه‌های مختلفی به دست می‌آید که در این بخش، به ساده‌ترین و دردسترس‌ترین شیوه‌های آن خواهیم پرداخت.


درآمد اجاره

درصورتی‌که یک مغازه، اتاق، خانه و یا گاراژ بدون استفاده دارید، می‌توانید آن را اجاره بدهید. این کار، روش خوبی برای کسب درآمد غیرفعال است و می‌تواند به‌صورت کوتاه‌مدت و یا بلندمدت انجام شود.


انتشار دانش

ممکن است که برخی از افراد، برای آموختن دانش و تخصص شما، هزینه‌هایی را بپردازند. درصورتی‌که در حوزه‌ای تخصص دارید، می‌توانید با ایجاد دوره‌های آموزشی آنلاین و یا نگارش کتاب الکترونیکی، درآمدزایی غیرفعال داشته باشید. البته باید توجه کنید که در حوزه‌ی مورد نظر، داشتن تخصص کافی شرط اول است. همچنین، باید استراتژی مناسب و هوشمندانه‌ای برای بازاریابی، معرفی محصولات و دوره‌های آموزشی خود به کار بگیرید.


فروش کالا به‌صورت آنلاین

به‌لطف بازارهای آنلاین، فروش محصولات به انسان‌های ساکن در نقاط مختلف جغرافیایی، فراهم شده است. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید کالای مد نظر خود را به‌صورت آنلاین به دیگران عرضه کنید. به‌همین‌منظور، باید اجناس را با قیمت عمده بخرید و سپس، آن‌ها را با قیمتی نزدیک به بازار، بفروشید.


فروش عکس

فناوری اینترنت، فرصت‌های مناسبی را برای کسب درآمد غیرفعال فراهم کرده است. با استفاده از پلتفرم‌های اینترنتی، شما می‌توانید عکس‌هایی را که گرفته‌اید، به مردمی از نقاط مختلف جهان بفروشید. برخی از این پلتفرم‌ها عبارت‌اند از:


  • Getty Images

  • Alamy

  • Shutterstock

وام‌دهی همتا‌به‌همتا

پلتفرم‌های گوناگونی وجود دارند که فرایند وام‌دهی را ساده‌سازی می‌کنند. ازاین‌طریق، شما می‌توانید، مانند یک موسسه‌ی مالی و اعتباری، دارایی‌های خود را به دیگران وام بدهید و بهره‌ی آن را دریافت کنید. در واقع، پلتفرم‌های وام‌دهی به‌صورت یک ناظر شخص ثالث، فرایند وام‌دهی را بین وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان امکان‌پذیر می‌کنند.


سرمایه‌گذاری در بازار سهام

خرید و سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های معتبر نیز نوع دیگری از درآمد غیرفعال است. این شرکت‌ها به‌صورت دوره‌ای، سودی را تحت‌عنوان سود سهام به شما پرداخت خواهند کرد. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که سود حاصل را دوباره سرمایه‌گذاری کنید و یا آن را به مصرف روزانه‌ی خود اختصاص دهید.


سپرده‌گذاری در حساب پس‌انداز

همان‌طور که می‌دانید، برخی از روش‌های سپرده‌گذاری و حساب‌های بانکی، به شما سود پرداخت می‌کنند. سود حاصل از سپرده‌گذاری در حساب‌های بانکی، به نرخ بهره‌ی تعیین‌شده توسط بانک مرکزی بستگی دارد؛ بنابراین، در هنگام سپرده‌گذاری باید به نرخ بهره‌ی بانکی توجه داشته باشید.


مالیات درآمد غیرفعال (Passive Income) چگونه است؟

مالیات درآمد غیرفعال (Passive Income) چگونه است؟

کشورهای مختلف، نرخ مالیاتی متفاوتی را برای درآمد غیرفعال در نظر می‌گیرند. در بسیاری از این کشورها، مالیات درآمد غیرفعال نزدیک به درآمد فعال محاسبه می‌شود. بااین‌حال، میزان مالیات شما به نوع درآمدزایی‌تان بستگی دارد. همچنین، گاهی می‌توان از ضررهای ایجاد‌شده، برای کاهش مالیات استفاده کرد. در اینصورت، میزان مالیات کاهش‌یافته به سال بعد منتقل می‌شود؛ اما طوری محاسبه خواهد شد که به درآمد سال آینده‌ی شما آسیبی نرساند.


همچنین، برای اینکه میزان مالیات خود را کنترل کنید، می‌توانید دو یا چند درآمد غیرفعال را در یک مجموعه قرار دهید. به‌این‌ترتیب، به‌جای مشارکت در چندین فعالیت اقتصادی، در یک پروژه‌ شرکت کرده‌اید و طبیعتاً میزان مالیات شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه‎‌بر آن، اگر فعالیت‌ها را در یک مجموعه دسته‌بندی کنید، در صورت انصراف از آن، به‌جای کنارگذاشتن کامل یک فعالیت کوچک، بخشی از یک فعالیت اقتصادی بزرگ‌تر را حذف خواهید کرد.


برای قراردادن فعالیت‌ها در یک مجموعه، می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید:


  • فعالیت‌های موجود در یک منطقه‌ی جغرافیایی را در کنار هم دسته‌بندی کنید.

  • فعالیت‌های مرتبط را در یک گروه قرار دهید. برای مثال، این فعالیت‌ها می‌توانند کارکنان و یا مشتریان مشترکی داشته باشند.

  • حوزه‌های شغلی یکسان را با یکدیگر دسته‌بندی کنید.

سخن پایانی


اصولاً به فعالیت‌های پول‌زایی که نیازی به کار و تلاش مداوم ندارند، درآمد غیرفعال (Passive Income) گفته می‌شود. درآمد غیرفعال روشی بسیار خوب برای ایجاد جریان مالی اضافی است. همچنین، اگر به‌خوبی روی درآمد غیرفعال سرمایه‌گذاری کنید، این روش می‌تواند درآمد اصلی شما را تشکیل دهد. به‌این‌ترتیب، شغل انعطاف‌پذیری خواهید داشت و می‌توانید وقتتان را صرف امورات مورد علاقه‌ی خود کنید. به‌خاطر همین، در این مقاله، به شما گفتیم که درآمد غیرفعال چیست و با چه روش‌هایی می‌توانید این درآمدزایی را فعال کنید.