اگر در حال حاضر ترید می‌کنید یا اینکه به‌فکر معامله‌کردن در آینده افتاده‌اید، احتمالاً می‌خواهید بدانید که آینده شغل تریدینگ چگونه است. آینده‌ی شغلی برای همه‌ی افراد اهمیت دارد و همه دوست دارند که چشم‌انداز درآمدزایی خود را بدانند. اگرچه در گذشته ترید به‌عنوان شغل دوم شناخته می‌شد؛ اما امروزه بسیاری از افراد، معامله‌گری را به‌عنوان کار اصلی خود انتخاب کرده‌اند. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ آینده تریدینگ یا شغل تریدری رفته‌ایم تا ببینیم که چشم‌انداز این شغل چگونه خواهد بود.


چرا اطلاع از وضعیت آینده شغل تریدینگ ضروری است؟

چرا اطلاع از وضعیت آینده شغل تریدینگ ضروری است؟

در همه‌ی مشاغل، افراد خودشان را برای تغییرات آینده آماده می‌کنند. اطلاع از این تغییرات، به صاحبان مشاغل کمک می‌کند که کسب‌و‌کار خود را بر اساس نیازهای آینده به‌روزرسانی کنند و بتوانند همچنان در مسیر سودآوری حرکت کنند. ازآنجایی‌که بازارهای مالی، خصوصاً ارزهای دیجیتال، بر اساس فناوری‌های روز دنیا تغییر می‌کنند و همچنین، به‌طور مداوم روش‌ها و ابزارهای نوینی برای تحلیل نمودارهای قیمت در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرند، اطلاع از تغییرات آینده، در این حوزه ضروری است.


هوش مصنوعی و آینده شغل تریدینگ

سال‌ها قبل، استفاده از کامپیوتر، یا اصطلاحاً رایانش (Computing)، تحولی بزرگ را در نحوه‌ی محاسبات ایجاد کرد و باعث شد که تریدرها با سرعت بالایی بتوانند معاملات خود را انجام دهند. حالا بار دیگر، هوش مصنوعی (AI) آمده است تا آینده شغل تریدینگ را متحول کند. در واقع، یکی از اهداف اصلی ایجاد هوش مصنوعی، استفاده از آن در حوزه‌های مختلفی امور مالی است و کارشناسان معتقدند که این اتفاق، مهم‌ترین تحول در تاریخ مالی جهان خواهد بود.


در زمینه‌ی امور مالی سنتی، صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا بتوانند دارایی‌های افراد ثروتمند را به‌خوبی مدیریت کنند. در گذشته، این شرکت‌ها به‌طور انحصاری استفاده از AI را در اختیار داشتند؛ اما خوشبختانه امروزه هوش مصنوعی به‌صورت گسترده مورداستفاده قرار گرفته است.


ازآنجایی‌که هوش ماشینی می‌تواند الگوهایی را شناسایی کند که مغز انسان قادر به شناخت آن‌ها نیست؛ این فناوری می‌تواند انقلابی بزرگ در انواع روش‌های تحلیل بازارهای مالی ایجاد کند. در نتیجه، برخلاف آنچه تصور می‌شود، هوش مصنوعی شغل تریدینگ را از بین نمی‌برد؛ بلکه به کمک تریدرها می‌آید تا بتوانند معاملات بسیار دقیق‌تر و سریع‌تری را انجام دهند. حتی شاید افراد مبتدی هم بتوانند از این طریق، به یک حرفه‌ای تبدیل شوند.


مزایای هوش مصنوعی (Al) برای شغل تریدینگ

مزایای هوش مصنوعی (Al) برای شغل تریدینگ

هوش مصنوعی (AI) نه‌تنها کیفیت تحلیل را بالا می‌برد؛ بلکه می‌تواند باعث اتوماسیون جنبه‌های مختلف تریدینگ (Trading) شود. از این طریق، سرعت و دقت معاملات بسیار بالا می‌روند. به‌خاطر همین، در این بخش، تأثیر هوش مصنوعی بر تریدینگ را به‌طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.


پیش‌بینی حرکات بازار

هوش مصنوعی از شیوه‌ای به‌ نام «تحلیل پیش‌گویانه» (Predictive Analytics) استفاده می‌کند. این روش شامل موارد زیر است:


  • مدل‌سازی

  • پیش‌گویی

  • یادگیری ماشینی

  • داده‌کاوی

با استفاده از این موارد، هوش مصنوعی می‌تواند حرکات آینده‌ی قیمت را بر اساس داده‌های تاریخی بازار، پیش‌بینی کند. این مسئله به تریدرها کمک می‌کند که بهترین فرصت‌های معاملاتی را پیدا کرده و سودهای بسیار خوبی را از بازار کسب کنند.


مدیریت پورتفولیو

منظور از مدیریت پورتفولیو (Portfolio) تقسیم سبد سرمایه به انواع دارایی‌های گوناگون است. این مسئله به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که ریسک‌های احتمالی بازار را کنترل کرده و ضررهای برخی از دارایی‌ها را با سود سایرین جبران کنند. در گذشته، مدیریت پورتفولیو به دانش گسترده‌ای نیاز داشت و معامله‌گران مجبور بودند که مطالب زیادی را یاد بگیرند و یا اینکه مدیریت پورتفولیو را به یک فرد حرفه‌ای واگذار کنند. حالا هوش مصنوعی (AI) می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را با سرعت زیادی پردازش کرده و این اطلاعات را برای مدیریت پورتفولیو در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.


مزایای هوش مصنوعی (Al) برای شغل تریدینگ (2)

مدیریت ریسک بازار

هدف از مدیریت ریسک (Risk Management)، کاهش خطرات احتمالی بازار و کاهش ضررهای ناشی از نوسانات دارایی‌ها است. ازآنجایی‌که مدیریت ریسک بر اساس اطلاعات بازار انجام می‌شود، هوش مصنوعی (Al) با تحلیل داده‌ها، می‌تواند اطلاعات دقیقی را در اختیار تریدرها قرار دهد.


تحلیل احساسات

بازارهای مالی، خصوصاً کریپتو، از احساسات افراد و تصمیم‌های آن‌ها، تأثیر زیادی می‌گیرند. در واقع، احساسات معامله‌گران درباره‌ی خرید، فروش و یا عدم معامله می‌توانند قیمت‌های دارایی‌ها را جابه‌جا کنند. تحلیل احساسات (Sentiment Analysis) نیاز به بررسی حجم عظیمی از اطلاعات دارد. در همین راستا، هوش مصنوعی (Al) با پردازش انواع منابع اطلاعاتی مختلف، مانند اخبار، مقالات، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... می‌تواند احساسات بازار را تشخیص دهد و در مورد مثبت، منفی و یا خنثی بودن افراد، اطلاعات را به تریدرها ارائه کند.


تحلیل بنیادین

معمولاً تریدرهای کوتاه‌مدت از تحلیل تکنیکال (Technical) و معامله‌گران بلندمدت از تحلیل بنیادین (Fundamental) برای بررسی آینده‌ی دارایی‌ها استفاده می‌کنند. هر کدام از این تحلیل‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و به‌خاطر همین، اغلب تریدرها فقط یکی از این روش‌های تحلیل را انتخاب می‌کنند؛ درحالی‌که در اصل این دو شیوه‌ی تحلیل، مکمل یکدیگر هستند.


حالا هوش مصنوعی (AI) به‌طور هم‌زمان می‌تواند اطلاعات مربوط به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را بررسی کرده و در اختیار تریدرها بگذارد. در نتیجه، کیفیت معاملات بسیار بالاتر می‌رود و معامله‌گران می‌توانند سودهای بیشتری را از بازار کسب کنند.


اتوماسیون تریدینگ

یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی (Al) اتوماسیون تریدینگ است. در واقع، هوش مصنوعی می‌تواند به ربات‌های تریدر دستور انجام معامله را بدهد. از این طریق، سرعت ایجاد یک پوزیشن بالا می‌رود و حتی زمانی که معامله‌گر خواب است، می‌تواند در بازارهای مالی معاملاتی را انجام دهد.


تاثیر تحول فناوری بر تجارت جهانی

پیشرفت‌های فناوری باعث افزایش کارایی و گسترش بازارهای مالی می‌شوند. فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاک چین تأثیر زیادی روی تجارت خواهند گذاشت؛ چون‌که باعث می‌شوند که قیمت‌ها پایین‌تر بیایند و میزان تولید افزایش پیدا کند. در نتیجه، با افزایش عرضه، انتظار می‌رود که تجارت جهانی نیز رونق بیشتری پیدا کند.


در سوی مقابل، فناوری‌ها می‌توانند تهدیدی نیز برای تجارت باشند. برخی از نوآوری‌های تکنولوژی می‌توانند زنجیره‌ی تأمین را مختل کنند و الگوهای تولید و تجارت را تغییر دهند. از این طریق، تاجران کشورهای مختلف استقلال بیشتری پیدا می‌کنند و در نتیجه، میزان تجارت جهانی کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه، انتظار می‌رود که کشورها برای جلوگیری از این اتفاق، قوانین تجاری خاصی را در نظر بگیرند.


چرا شغل تریدینگ برای آینده مناسب است؟

چرا شغل تریدینگ برای آینده مناسب است؟

ماهیت جهان در حال تغییر است و دراین‌بین، زمان حرف اول را می‌زند. اغلب افراد به‌دنبال کسب درآمد بیشتر در زمان کمتر هستند تا بتوانند چند شغل را در کنار یکدیگر داشته باشند. بااین‌حال، شلوغی روزافزون شهرها، ترافیک و بسیاری از مشکلات دیگر، موانعی هستند که باعث کاهش ساعات مفید زندگی انسان‌ها می‌شوند. در نتیجه، ویژگی‌های شغل تریدینگ (Trading) نشان می‌دهند که معامله‌گری یکی از بهترین شغل‌ها در شیوه‌ی زندگی آینده‌ی بشر است. به‌خاطر همین، در این بخش، به ویژگی‌های این شغل می‌پردازیم.


کار کردن برای خود

اگر از یک کارشناس بپرسید که شغل مناسب آینده باید چگونه باشد، احتمالاً به موارد زیر اشاره خواهد کرد:


  • بدون رئیس

  • ساعات کاری منعطف

  • درآمد متناسب با ساعات کاری

  • محدود نبودن به مکان

و...


می‌بینیم که همه‌ی این ویژگی‌ها در شغل تریدینگ وجود دارند. در واقع، معامله‌گران برای خودشان کار می‌کنند؛ بنابراین، یاد می‌گیرند که چگونه انضباطی شخصی را با توجه به نیاز تجارت آینده ایجاد کنند. همچنین، انعطاف ساعات کاری و محل کار به آن‌ها کمک می‌کند که از زمانشان به بهترین شکل استفاده کرده و حتی در صورت نیاز، به مشاغل دیگری نیز مشغول باشند.


چرا شغل تریدینگ برای آینده مناسب است؟.png

تجربه فرهنگ کاری هیجان‌انگیز

بازارهای مالی، خصوصاً ارزهای دیجیتال، به فناوری‌های نوین وابسته‌اند. این مسئله باعث می‌شود که شما با جدیدترین تحولات دنیا در ارتباط باشید و چالش‌های جدیدی را تجربه کنید. علاوه‌بر آن، تریدینگ به‌شدت رقابتی است؛ بنابراین، شما در یک محیط کاری هیجان‌انگیز فعالیت خواهید کرد. چالش‌ها، ریسک‌ها و رقابت با سایر تریدرها باعث می‌شوند که مدام تجربه‌های جدیدی را به دست بیاورید.


عدم درگیری با مشکلات اداری

چالش‌های اداری، خصوصاً در کشورهای درحال‌توسعه، درگیری‌های ذهنی فراوانی را برای کارکنان ایجاد می‌کند. این مشکلات می‌توانند بازدهی کاری شما را پایین بیاورند و منجر به نارضایتی شغلی شوند. در عوض، تریدرها به‌صورت شخصی کار می‌کنند و درگیر مشکلات اداری نخواهند بود. درصورتی‌که بتوانید ذهنتان را برای چالش‌های شغل تریدینگ آماده کنید، می‌توانید اوقات فراغت خوبی را در کنار ساعات کاری‌تان داشته باشید.


یادگیری مداوم

دنیای آینده به‌شدت به یادگیری وابسته است. از طرفی، گفتیم که شیوه‌های تریدینگ مدام به‌روزرسانی می‌شوند؛ بنابراین، شما به‌عنوان یک تریدر، باید آموزش‌های گوناگونی را ببینید و دانش خود را به‌روز کنید. ازآنجایی‌که تریدینگ محدود به زمان و مکان خاصی نیست، شما به‌راحتی می‌توانید زمان زیادی را به یادگیری و ارتقای مهارت‌های شغلی خود اختصاص دهید.


سخن پایانی


کارشناسان معتقدند که تحولات فناوری، خصوصاً هوش مصنوعی (AI)، بیشترین تاثیر را روی آینده شغل تریدینگ می‌گذارند. این فناوری‌ها باعث می‌شوند که دقت و سرعت انجام معامله بالا برود و تریدرها سودهای بسیار بیشتری را از بازار کسب کنند. همچنین، ویژگی‌های منحصربه‌فرد شغل تریدری، به افراد کمک می‌کنند که خودشان را با نیازهای روز بازار هماهنگ کرده و در آینده‌ی بازارهای مالی، به یک معامله‌گر موفق تبدیل شوند.