ارزهای دیجیتال برای ماندگاری در بازار، نیازمند انجام رفتارهای مختلفی هستند. یکی از این رفتارها که معمولاً توسط تیم توسعه‌دهنده انجام می‌شود توکن سوزی نام دارد. سوزاندن توکن برای ارزهای دیجیتال امری مهم است. ای مشاهده قیمت و خرید و فروش رمزارز ترون میتوانید هم اکنون از طریق صرافی ارزدیجیتال اکسبیتو اقدام نمایید. در اینجا می‌خواهیم ببینیم که آیا ارز دیجیتال ترون هم از این روش استفاده می‌کند؟


توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی درواقع حذف توکن‌ها از کل مقدار عرضه آن ارز است. البته ممکن است این قضیه کمی مبهم به نظر برسد، اما این فرآیند درواقع باعث افزایش ارزش ارزهای دیجیتال می‌شود. فرآیند توکن سوزی به این صورت است که وقتی تعدادی از توکن‌ها از کل عرضه آن توکن سوزانده می‌شوند تعداد توکن‌ها کاهش می‌یابد، اما تقاضا یکسان خواهد بود. بنابراین کاهش عرضه و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت آن ارز دیجیتال می‌شود. همچنین این موضوع سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا ارزهای دیجیتال خود را نگه‌ دارند.


سوزاندن یک ارز دیجیتال به عمل ارسال یک توکن به حسابی اشاره دارد که فقط می‌تواند آن‌ها را دریافت کند. آدرس‌های کیف پولی که برای سوزاندن ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، آدرس‌های سوخته یا خورنده نامیده می‌شوند. عمل سوزاندن به‌طور مؤثر توکن‌ها را از عرضه موجود حذف می‌کند که تعداد در گردش را کاهش داده و باعث افزایش قیمت آن توکن می‌شود.

2...jpg

ترون چیست؟

ترون هم یک ارز دیجیتال و هم یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که توسط بنیاد ترون توسعه یافته است. نرم‌افزار Tron از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) پشتیبانی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که این پلتفرم برای تراکنش ارزهای دیجیتال دیگر علاوه بر ارز Tron نیز مناسب باشد.


سرعت پلتفرم ترون هم بسیار زیاد است. درحالی‌که بیت کوین می‌تواند تا شش تراکنش در ثانیه و اتریوم تا 25 تراکنش در ثانیه را انجام دهند، ترون ادعا می‌کند که ظرفیت 2 هزار تراکنش در ثانیه را دارد. ارز دیجیتال ترون هم با نماد TRX در بازار معامله می‌شود. اگر مایل به خرید ارز دیجیتال هستید می‌توانید از صرافی اکسبیتو استفاده کنید. اکسبیتو صرافی آنلاین ارز دیجیتال می باشد که می توانید با خیالی آسوده سرمایه خود را وارد این پلتفرم معاملاتی کنید و سرمایه گذاری خود را آغاز نمایید.


آیا ترون توکن سوزی می‌کند؟

بنیاد ترون در صفحه Medium که مربوط به این بنیاد است ذکر کرد که مقدار TRX در ابتدای راه‌اندازی شبکه اصلی به 99 میلیارد TRX کاهش یافت و تعداد 33,251,807,524 TRX عدد از آن که باقی مانده بود توسط بنیاد ترون نگهداری شده و تا 1 ژانویه 2020 قفل شده بود. بر اساس گزارش‌ها، Sesameseed که یکی از نماینده‌های ترون است، اولین انجمنی است که توکن ترون را صادر کرده و همچنین آن را سوزانده است.


ترون شبکه انحصاری خود را در 25 ژوئن سال 2018 میلادی ایجاد کرد که این روز به‌عنوان روز استقلال ترون شناخته می‌شود. بنیاد ترون هرساله این روز را جشن می‌گیرند. در حال حاضر ترون هنوز در حال جمع‌آوری توکن‌های ERC-20 خود و سوزاندن آن‌ها است تا تنها کوین‌های موجود در شبکه اصلی ترون باقی بمانند. در 25 ژوئن 2018، شبکه اصلی TRON راه‌اندازی شد و ارز دیجیتال ترون که مبتنی بر ERC20 بود به شبکه اصلی TRON مهاجرت کرد. بنابراین، TRON DAO به‌تدریج ترون‌های مبتنی بر ERC20 را سوزاند.


شبکه اصلی ترون یکی از شبکه های انتقال ارز دیجیتال است که میتوانید برای آشنایی بیشتر با شبکه های ارز دیجیتال، مقاله آن را در اکسبیتو با عنوان انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال مطالعه کنید.


پس از انتقال توکن ترون تیم توسعه‌دهنده آن را به آدرسی می‌فرستد که از آنجا قابل بازیابی نیست. به گفته بنیاد ترون سوزاندن این توکن باعث توزیع عادلانه این ارز دیجیتال می‌شوند و به کنترل تورم و دادن پاداش به دارندگان توکن کمک می‌کند.


آیا سوزاندن ترون خوب است؟

دارندگان توکن ترون (TRX) به دلیل عرضه بیش‌ازحد این توکن‌ها نگران هستند. سوزاندن توکن‌های TRX برای هیچ‌کس به‌جز دارندگان آن سودی نخواهد داشت. عرضه توکن‌ها تنها عاملی نیست که بر افزایش قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد، بلکه خرید توکن نیز می‌تواند باعث سودآوری شود.


ترون بسیاری از افراد را در حوزه ارزهای دیجیتال نگران کرده است. مشخص است که سوزاندن منبع قابل‌توجهی از توکن می‌تواند به آن کمک کند تا ارزش واقعی خود را به دست بیاورد. سؤال اصلی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی مانع از این می‌شود که مدیرعامل ترون اقدام به یک سوزاندن قابل‌توجه کند. بسیاری بر این باورند که اگر جاستین سان، مدیرعامل ترون، اقداماتی را برای افزایش ارزش توکن انجام دهد، به نفع کل جامعه، ازجمله خود پروژه خواهد بود. بااین‌حال، در شرایط فعلی عرضه توکن‌های TRX از کنترل خارج شده است.


پس از کم‌ارزش شدن توکن ترون، بسیاری پیشنهاد می‌کنند که تعداد زیادی از این توکن را بسوزانید. بااین‌حال، سوزاندن توکن می‌تواند باعث پذیرفته نشدن تقاضا شود، زیرا سوزاندن توکن‌ها باعث می‌شود این توکن کمتر در دسترس قرار بگیرد. به گفته بسیاری از کارشناسان در حوزه رمزنگاری، به‌طور فرضی، سوزاندن سکه به‌طور مؤثر افزایش کوتاهی در قیمت توکن‌ها را به دنبال خواهد داشت و فایده دیگری ندارد. بااین‌حال، با افزایش تقاضا قیمت درنهایت افزایش خواهد یافت.

tron token burn

پیش‌بینی قیمت ترون بعد از سوزاندن توکن‌ها

قیمت ترون در این روزها صعودی است و اگر این روند صعودی ادامه داشته باشد، TRX تا پایان سال 2022 به 0.15 دلار خواهد رسید. علاوه بر این، قیمت ترون نیمه اول سال 2022 رشد سریعی را تا 0.12 دلار نشان خواهد داد. سپس این افزایش قیمت کمتر می‌شود، اما هیچ روند نزولی مورد انتظار نیست. یکی از دلایل این روند نزولی کاهش سوزاندن توکن‌های ترون است.


ترون آینده درخشانی در سال 2022 در پیش دارد. با پیشرفت‌های مداوم در اکوسیستم ترون و همچنین در بازار کلی ارزهای دیجیتال، ممکن است شاهد رسیدن ترون به قیمت‌های بالاتری باشیم. همان‌طور که در بالا گفته شد، اگر سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که ترون را در سال 2022 خریداری کنند، ممکن است قیمت آن حتی به 0.4 دلار هم برسد. این روند همراه با افزایش قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم اتفاق خواهد افتاد.