با توجه ریزبینانه به زندگی تریدرهای موفق متوجه خواهیم شد که آنها سعی می‌کنند خود را در ابعاد مختلفی آماده و سالم نگه دارند. دو مورد برجسته در زندگی این افراد «سلامت ذهنی» و «سلامت روحی» است که روی ترید کردن آن‌ها اثر می‌گذارد. تریدرهای موفق در تلاش برای تقویت سلامت فیزیکی و ذهنی خود از روش‌های مختلفی از یک رژیم غذایی سالم گرفته تا به کارگیری تکنیک‌هایی برای کنترل استرس استفاده می‌کنند. با رعایت همه این موارد در کنار عمل کردن به نکات تکنیکالی و فاندامنتالی می‌توان انتظار داشت که بتوان از بازار مالی با معامله کردن به سود رسید. قطعا ساعت‌ها پای چارت بودن و نگاه کردن به نمودارها در کنار استرس معاملات می‌تواند روی سلامت فیزیکی ما تاثیر منفی بگذارد که باید برای کم کردن این تاثیرات راهکارهایی را در نظر بگیریم. در این مقاله قرار است به بررسی نقش سلامتی در ترید کردن بپردازیم.


چرا حفظ سلامتی برای یک تریدر اهمیت دارد؟.png

چرا حفظ سلامتی برای یک تریدر اهمیت دارد؟

سلامتی جسمی و روحی یکی از الزامات تریدر شدن است چرا که انتخاب هایی که برای داشتن سلامتی خود می‌کنید نقش کلیدی در حرفه ترید دارد. برای این که بتوانید بازار کریپتوکارنسی را فتح کنید به داشتن انضباط، هشیاری و خلاقیت در طول معاملات نیاز دارید. تریدر موفق کسی است که توانایی دستیابی به معاملات موفق را داشته باشد و بتواند برای مدت طولانی راندمان خود را مثبت نگه دارد.


تصمیمات درست در معاملات زمانی گرفته می‌شوند که رژیم غذایی سالم، وزن مناسب، مدیریت استرس و حفظ فرم بدنی در زندگی تریدر وجود داشته باشد. برای ارتقای کیفیت معاملات نیاز به دانستن چگونگی اثرگذاری عملکرد کلی بدن روی معاملات خود دارید. وقتی بازار دچار نوسان می شود متمرکز ماندن و کنترل خود ضروری است.


تاثیر سلامت جسمی بر سلامت ذهنی و نهایتاً ترید کردن

یکی از دلایلی که بزرگان ترید به داشتن سلامت جسمی تاکید دارند، تاثیر این موضوع بر سلامت ذهنی است. حتما این جمله را شنیده‌اید که «عقل سالم در بدن سالم است» این جمله می‌تواند برای تریدرها الگو باشد. وقتی کارهایی انجام دهید که سلامت جسمی‌تان را به مخاطره بیندازد این موضوع نهایتا روی سلامت ذهنی شما تاثیر خواهد گذاشت.


داشتن درگیری‌های ذهنی نمی گذارد به خوبی روی اتفاقات بازار تمرکز کنید و نهایتا راندمان معاملاتتان منفی خواهد شد. با داشتن یک سبک زندگی سالم که عملکرد کلی بدن شما را ارتقا دهد می‌توانید از این موضوع پیشگیری و راندمان خود را مثبت نگه دارید. مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت فیزیکی می‌تواند باعث ترشح دوپامین و سروتونین در مغز شود و تمرکز را افزایش دهد. با توجه عوامل استرس‌زا و حواس‌پرتی‌هایی که روزانه به وجود می‌آیند یک روتین ورزشی می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامتی هنگام ترید داشته باشد.


ورزش به ترشح اندروفین در بدن منجر شده و به کاهش خستگی وقتی به انرژی بدن نیاز دارید کمک می‌کند. این موضوع وقتی می خواهید تمرکز کنید اثر مثبتی روی توانایی‌های شما خواهد گذاشت و به بهبود عملکرد شما کمک خواهد کرد.


تاثیر ترید کردن بر سلامتی.png

تاثیر ترید کردن بر سلامتی

اثرات بین ترید کردن و سلامتی یک طرفه نیست و همانگونه که داشتن سلامتی می‌تواند بر ترید کردن تاثیرگذار باشد، ترید کردن غیر اصولی نیز می‌تواند بر سلامتی ما تاثیر منفی بگذارد. این خطر بیشتر متوجه کسانی است که ترید را منطقی دنبال نمی‌کنند و مهارت‌های کمی در آن دارند. این افراد معمولا به خاطر داشتن انتظارات نادرست از شغل معامله‌گری و بازار معاملات آسیب‌های ذهنی و جسمی برای خود به وجود می‌آورند.


افرادی که مهارت کمتری در ترید کردن دارند با گذاشتن وقت زیادی برای نگاه کردن به چارت بی‌دلیل قیمت‌ها را نظاره می‌کنند. این موضوع می تواند برای چشم ها، کمر، گردن و ماهیچه‌هایشان مضر باشد. علاوه بر این، این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اعتیاد به ترید هستند. هر موضوعی در بازار معاملات دارای قاعده و منطق است، زمانی که اعمال ما از حالت منطقی خارج شوند نه‌تنها نمی‌توانیم از بازار سود کنیم بلکه به جسم و روان خود نیز آسیب خواهیم زد.


چگونه سلامتی خود را برای ترید کردن تقویت کنیم؟

سوالی که اکنون برای شما ایجاد شده احتمالا این است که چگونه می توان ترید کردن را ادامه داد که سلامتی جسمی ما دچار آسیب نشود و نهایتا روی تریدهای ما اثر منفی نگذارد. برای داشتن یک «تریدر لایف‌استایل سالم» کار سخت و پیچیده ای پیش رو ندارید. کافی است چند مورد ساده را رعایت کنید تا هم تن سالم داشته باشید و هم در تریدهای خود موفق شوید.


حفظ سلامتی با داشتن فعالیت در کنار ترید کردن (2).png

حفظ سلامتی با داشتن فعالیت در کنار ترید کردن

معامله‌گران معمولا پشت میزهای کامپیوتر خود نشسته‌اند و انجام طولانی مدت این کار به ستون فقرات، کمر، گردن و همچنین ماهیچه‌ها آسیب می‌زند و نهایتا باعث کاهش راندمان مثبت معاملات می‌شود. داشتن فعالیت در کنار ترید کردن می‌تواند به ما در داشتن سلامت جسمی ضمن کسب درآمد کمک کند. لازم نیست تمام ساعت‌های روز را پای چارت بنشینید و قیمت‌ها را تماشا کنید. برای انجام تحلیل‌ها و بررسی نمودار چند ساعت خاص را در نظر بگیرید و در ساعت‌های دیگر به فعالیت‌های فیزیکی بپردازید. با آزاد کردن بدن خود از دردها و ارتقای قوای بدنی می‌توانید با خیال راحت روی بازار تمرکز کنید. نمی توان همزمان با تحمل کردن یک درد فیزیکی تشخیص درستی از حرکت بازار داشت. برای بهبود عملکرد بدن می‌توانید روزی چند دقیقه را به نرمش‌های ساده و سریع اختصاص دهید. این که چه نرمش‌هایی برای شما مفیدتر است را می‌توانید در اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های آموزشی مختلفی که در سطح اینترنت موجود است پیدا کنید.


مراقب چشم‌هایتان باشید

چشم‌ها یکی دیگر از اعضای بدن هستند که نگاه کردن مداوم به صفحه مانیتور و گوشی می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. سعی کنید اگر از افرادی هستید که زیاد پای چارت می‌نشینید هر 20 دقیقه یک بار 5 دقیقه از پای مانیتور بلند شوید و به چیزهای دیگر نگاه کنید یا حتی به چشمانتان استراحت دهید. این تنها کاری نیست که باید انجام دهید بلکه باید به فکر فیلتر کردن نور آبی هم باشید برنامه‌های مختلفی برای فیلتر کردن این نور وجود دارد که می‌توانید برای این کار از آنها استفاده کنید.


مراقب چشم‌هایتان باشید.png

مهارت های ترید خود را تقویت کنید

بالاتر اشاره کردیم کسانی که مهارت کمتری در ترید دارند بیشتر در معرض دریافت آسیب‌های جسمی و روحی از این کار هستند. وقتی مهارت‌هایتان درباره ترید کردن را افزایش دهید می‌توانید با گذاشتن وقت کمتر روی این کار نتایج بهتری کسب کنید در نتیجه فرصت خواهید داشت به سلامتی خود بپردازید. همچنین بالا بردن مهارت باعث کاهش انتظارات شما از بازار می‌شود و متعاقبا از نظر ذهنی نیز آسیب نخواهید دید. ریسک خود را مدیریت کنید. اگر ریسک شما بیش از اندازه ظرفیت‌تان باشد می‌تواند باعث ایجاد استرس و نهایتا به خطر افتادن سلامتی‌تان شود.


برای افزایش مهارت‌های ترید می‌توانید به آموزش‌های بسیاری که در سطح اینترنت موجود هستند مراجعه کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که خرید و فروش در صرافی‌های معتبر نیز می‌تواند اهمیت داشته باشد چرا که به کاهش برخی استرس‌ها در شما کمک خواهد کرد. همچنین اگر در بازارهای مالی مانند کریپتوکارنسی فعال هستید داشتن یک کیف پول مطمئن می‌تواند استرس از دست رفتن سرمایه را در شما کاهش دهد. این‌ها برخی نکاتی هستند که رعایت آن‌ها می‌تواند به کاهش استرس و نهایتا بهبود سلامت جسمی شما کمک کند.


مهارت های ترید خود را تقویت کنید.png

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

روی کوهن نویسنده کتاب بقا در وال استریت می‌نویسد: «خوب غذا نخوردن و ورزش نکردن باعث به جا ماندن خسارت‌های جبران ناپذیر ناشی از استرس بازار خواهد شد.» کارشناسان تغذیه معتقدند غذا و استرس می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند. اولین توصیه کارشناسان نوشیدن آب در طول روز است. برای کاهش استرس می‌توانید نیمی از مایعات مصرفی‌تان را از طریق نوشیدن آب و مابقی را از طریق سبزیجات و میوه جات دریافت کنید.

مصرف موز، گوجه‌فرنگی، آجیل و خشکبار نیز در کنار مایعات به تریدرها توصیه می‌شود. موز می‌تواند سطح پتاسیم را در بدن افزایش و به ایجاد تعادل در بدن شما کمک کند. این میوه همچنین سطح تریپتوفان و سروتونین را بدن بالا می‌برد. آجیل و خشکبار نیز مواد مغذی دارند که برای بالا بردن کارایی مغز مفید هستند. در کنار همه این‌ها می‌توانید از دمنوش‌های آرامش‌بخش گیاهی هم استفاده کنید. اکنون با توجه به محصولاتی که در بازار هست آماده کردن یک لیوان دمنوش وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. این دمنوش‌ها می‌توانند روی کاهش استرس اثرگذار باشند.


سخن پایانی.png

سخن پایانی


دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سلامتی بخش ضروری ترید کردن است. با نوسانات شدیدی که بر بازارهای مالی به خصوص کریپتوکارنسی حاکم است و عوامل استرس‌زای دیگری که تریدر در بازار معاملات با آن مواجه می‌شود این مسئله مهم است که بتواند انرژی خود را نگه دارد و متمرکز باقی بماند.


برای این که بتوانید موفقیت ادامه‌دار در ترید کردن داشته باشید به تقویت عملکرد خود از طریق سلامت نگه داشتن بدن و تندرستی نیاز دارید. یک «تریدینگ لایف‌استایل» سالم می تواند انرژی فیزیکی شما را افزایش دهد و توانایی های ذهنی تان را بالا ببرد. همه جنبه های این لایف استایل دست به دست هم می‌دهند تا شما به عنوان یک «کریپتو تریدر» به موفقیت برسید.


وقتی شما برای سلامتی تان تلاش می‌کنید در واقع به خودتان اجازه می‌دهید مثبت، با انرژی و با روحیه بمانید.