سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای از جمله بازار مالی تنها در صورتی سودبخش خواهد بود که طبق اصول انجام شود. در حوزه بازارهای مالی، این اصول، هم برای ترندهای نزولی و هم برای ترندهای صعودی وجود دارند و توسط حرفه‌ای‌ها و افراد با تجربه بیان شده‌اند. حتما در اطراف خود افراد مختلفی را دیده‌اید که با سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال سود یا ضرر کرده‌اند. وقتی به تجربیات آن‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد که تفاوت بین افراد متضرر و افرادی که به سود رسیدند، پایبندی به همین اصول است. شاید برخی گمان کنند که سرمایه‌گذاری در بازارهای نزولی به راحتی به آن‌ها سود خواهد رساند، اما حقیقت این است که این روش سرمایه‌گذاری به همین راحتی نیست و به خصوص در بازار ارزهای دیجیتال این نوع سرمایه‌گذاری باید حتما طبق اصول انجام شود. در ادامه به بررسی معیارهای اساسی می‌پردازیم که باید پیش از سرمایه‌گذاری در ترند نزولی بازار کریپتوکارنسی بدانید.


معیار‌های اساسی قبل از سرمایه گذاری رمز ارزها در بازار نزولی کدامند؟

معیار‌های اساسی قبل از سرمایه گذاری رمز ارزها در بازار نزولی کدامند؟

  • ارز مورد نظر چه استفاده‌هایی دارد

اولین معیاری که باید برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه ارز دیجیتال در نظر بگیرید این است که این پروژه چه مشکل و مسئله‌ای را حل خواهد کرد. مسئله کاربرد در زمینه ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه ویژه داشت. وقتی پروژه‌ای فاندامنتال قوی داشته باشد، نزول قیمت آن به دلایلی مانند اصلاح قیمتی رخ می‌دهد ولی ارزهایی که استفاده خاصی ندارند و تنها برای سرگرمی ایجاد شده‌اند، معمولا سیر منطقی در نزول و صعود ندارند و قیمت آن‌ها توسط نهنگ‌ها کنترل می‌شود.


به عنوان مثال بیت کوین که به عنوان پادشاه رمز ارزها شناخته می‌شود، صرفا روشی برای پرداخت همتا به همتا است. این یعنی بیت کوین توانسته شخص ثالث را از پرداخت‌های میان دو نفر حذف کند. اتریوم یکی دیگر از ارزهای قدرتمند بازار است که کاربرد آن ارائه بستری برای اجرای قراردادهای هوشمند، بازی‌های بلاک چینی، ‌NFTها و... است.


از طرفی ارزهایی هم وجود دارند که علی رغم داشتن وایت‌پیپر ضعیف و کاربردی نبودن، در بازار حضور دارند. اگر قرار است در بازارهای نزولی سرمایه‌گذاری کنید، باید مراقب باشید که این ارزها جزو انتخاب‌هایتان نباشند. از طریق خواندن وایت‌پیپر یک ارز می توان به کاربرد آن پی برد زیرا وایت‌پیپر سندی است که پروژه‌های ارز دیجیتال برای توجیه پروژه خود به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند.


معیار‌های اساسی قبل از سرمایه گذاری رمز ارزها در بازار نزولی کدامند؟ (2)

  • مزیت رقا‌‌‌بتی این ارز دیجیتال با سایر رمز ارز‌ها چیست

دومین اصلی که در نظر گرفتن آن برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه ارز دیجیتال ضروری است، مزیت رقابتی آن در مقابل سایر رمز ارز‌هاست. در بازار ارزهای دیجیتال، پروژه‌های مختلفی وجود دارند که مدعی حل یک مشکل خاص هستند، اما باید دید کدام یک از آن‌ها بهتر از دیگری توانسته پروژه خود را پیش ببرد و به برنامه‌های خود پایبند باشد.


وقتی چند پروژه قرار است بر سر حل یک مشکل رقابت کنند، باید به دنبال پیدا کردن نقاط قوت و ضعف آن‌ها بگردید، تا بهترینشان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. ببینید آیا راه حلی که پروژه مد نظر شما برای حل مشکلی مشخص ارائه می‌دهد، از دیگر رقبایش ساده‌تر و بهتر است یا برتری خاصی نسبت به آن‌ها ندارد.


یکی از مثال‌هایی که می‌توان در این زمینه زد، اوراکل‌ها هستند. در سال‌های اخیر پروژه‌های اوراکل مختلفی سر کار امده‌اند ولی هنوز هم هیچکدامشان نتوانستند رقیبی قدرتمند برای Chainlink باشند. احتمالا علت این موضوع این است که این پروژه‌‌ها راه حل بهتری نسبت به پروژه Chainlink ارائه نداده‌اند و تنها شبیه به آن کار کردند.


  • پروتکل ارز دیجیتال مورد نظر چگونه درآمد ایجاد می‌کند

تنها پروژه‌هایی می‌توانند از بازار نزولی نجات پیدا کنند که به اندازه کافی درامد داشته باشند چرا که راه‌اندازی و مدیریت شبکه بلاک چین هزینه زیادی در بر دارد. پس برای این که سرمایه‌گذاری در یک پروژه مطمئن شوید، بهتر است مقدار و محل درآمد پروژه را شناسایی کنید. بازدهی و فعالیت محدود برای ارزها در بازار خرسی دردسرساز می‌شود، پس بهتر است از سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی اجتناب کنید.


معیار‌های اساسی قبل از سرمایه گذاری رمز ارزها در بازار نزولی کدامند؟ (3)

  • آیا ارز دیجیتال مورد نظر بودجه کافی دارد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مدیریت پروژه‌های بلاک چین ارزان نیست و هزینه‌هایی در بر دارد. پروژه‌ها نیاز به یک خزانه‌داری برای بقا در روند نزولی دارند. این موضوع برای پروژه‌هایی که به دارایی‌های قفل شده قول بازدهی داده‌اند، پررنگ‌تر است. بسیاری از پروژه‌هایی که در حال حاضر در بازار فعال هستند، آنقدر نقدینگی ندارند که بتوانند یک بازار نزولی دیگر را نیز تحمل کنند. داشتن خزانه‌ای با بودجه کافی از ویژگی‌های یک پروژه با پتانسیل رشد در بازار نزولی است. در این خزانه می‌تواند بیش از یک ارز وجود داشته باشد، به عنوان مثال هم اتریوم و هم بیت کوین و ارزهای دیگر در آن قرار بگیرند.


  • آیا عوامل این ارز به رود‌مپ پایبند بوده‌اند

نقشه راه یا Road Map، برنامه جامعی است که همراه با وایت‌پیپر ارائه می‌شود و مسیری را نشان می‌دهد که پروژه در آینده طی خواهد کرد. در نقشه راه یکسری مراحل برای پروژه تعریف شده است که بعد از طی هر مرحله در واقع پروژه یک گام جلوتر می‌رود. هنگام بررسی پروژه برای سرمایه‌گذاری بر این موضوع دقت کنید که آیا تیم پروژه به نقشه راهی که خودشان ارائه کرده‌اند پایبند بوده‌اند؟ و آیا پروژه توانسته تاکنون طبق برنامه ارائه شده پیش برود یا خیر؟


وقتی عوامل یک پروژه به نقشه راهی که خودشان ارائه کرده‌اند پایبند نباشند یا این که پروژه در دستیابی به اهداف مشخص شده در رود‌مپ خوب عمل نکرده باشد، بهتر است از سرمایه‌گذاری در آن اجتناب کنید، چرا که این موضوع نشان دهنده آینده‌ مبهم آن پروژه است.


سایت‌هایی مانند cryptomiso و github به سرمایه‌گذاران برای بررسی فعالیت توسعه دهندگان و مقدار پیشرفت پروژه کمک می‌کند. وقتی بعد از بررسی متوجه شدید که تیم پروژه به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند، ممکن است با یک پروژه کلاهبرداری طرف باشید. پس برای محافظت از سرمایه خود باید از سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی خودداری کنید.


سخن پایانی


اغلب معامله‌گران در بازارهای صعودی موفق هستند، ولی معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند در بازارهای نزولی هم با سرمایه‌گذاری‌های درست به سود برسند. آنچه در این مقاله بیان کردیم، معیارهایی بودند برای سرمایه‌گذاری هدفمند در بازار نزولی که با در نظر گرفتن آن‌ها و البته مسائل مهمی مانند مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک، می‌توانید احتمال به سود رسیدنتان را افزایش دهید.