در چند سال گذشته، خرید و فروش ارزهای دیجیتال به دلیل سودآوری آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پس از اینکه بازار بورس از رونق افتاد، بسیاری از افرادی که در بازار بورس به کسب درآمد مشغول بودند وارد سرمایه گذاری و تجارت در حوزه ارز دیجیتال شده‌اند. البته افرادی نیز از سال‌ها پیش در این بازار به فعالیت مشغول بودند. دنیای ارز دیجیتال بسیار پیچیده است و نیاز به آگاهی و دانش کافی دارد. یکی از الزامات ورود به بازار ارز دیجیتال داشتن یک کیف پول آنلاین ارز دیجیتال و صرافی دیجیتال است. در صرافی دیجیتال شما می‌توانید به خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول شوید.


در حال حاضر صرافی‌های دیجیتال بسیاری در حال فعالیت هستند که می‌تواند انتخاب را برای مخاطب تا حدودی دشوار کند. شما با در نظر گرفتن استراتژی معاملاتی خود می توانید از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خاصی استفاده کنید. چه معیارهایی را در انتخاب صرافی آنلاین باید در نظر بگیرید؟ صرافی‌های داخلی عملکرد بهتری دارند یا صرافی‌های خارجی؟ در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه یک صرافی آنلاین انتخاب کنید و مزایا و معایب صرافی‌های آنلاین را با یکدیگر مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.


صرافی آنلاین چیست؟

صرافی‌های آنلاین که به آنها آنلاین اکسچنج نیز گفته می‌شود، پلتفرم‌های آنلاینی هستند که مثل یک پل ارتباطی عمل می‌کنند و انجام معاملات مختلف را در این بازار ممکن می‌سازند. به طور کلی نحوه کار صرافی‌های دیجیتال به دو صورت است:


  • بسیاری از صرافی‌های آنلاین تنها به صورت یک واسطه در معاملات نقش آفرینی می‌کنند و در ازای برقراری ارتباط بین دو فرد معامله گر، مبلغی را به عنوان دستمزد از حساب کسر می‌کنند. این دستمزد با توجه به معامله و نوع ارزها نرخ متفاوتی دارد.
  • در حالت دیگر پلتفرم آنلاین به عنوان طرف دوم معامله عمل می‌کند. در این صورت صرافی به عنوان خریدار یا فروشنده ارزهای دیجیتال مختلف وارد تجارت می‌شود و از این راه کسب درآمد می‌کند.

نحوه انتخاب صرافی آنلاین ارز دیجیتال

در هنگام انتخاب صرافی آنلاین باید موارد زیادی را مد نظر قرار دهید که ما در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:


امنیت و اعتبار

مهم‌ترین فاکتوری که هنگام انتخاب صرافی آنلاین خود باید در نظر بگیرید، امنیت و اعتبار آن است. در صورتی که سایت مورد نظر شما از امنیت خوبی برخوردار نباشد، سرمایه شما در خطر خواهد بود. بهتر است سایت های دانش بنیان ئ ثتب شده ای مانند اکسبیتو را انتخاب نمایید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اکسبیتو، صفحه درباره ما را مطالعه نمایید.


درصد کارمزد دریافتی

دومین نکته‌ای که هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال و انتخاب صرافی باید مد نظر قرار دهید، میزان کارمزد و یا کمسیون دریافتی صرافی مورد نظر است. میزان کارمزد صرافی‌های مختلف با توجه به فعالیت و نوع خدمات آن‌ها متفاوت است.


تنوع ارزهای دیجیتیال

یکی از مهم‌ترین نکات نیز تنوع ارزهای دیجیتال است. برخی از صرافی‌ها تنها تعداد کمی ارز دیجیتال را برای معامله ارائه می‌کنند و چنین موضوعی می‌تواند به طور مستقیم بر خرید و فروش ارز دیجیتال تاثیرگذار باشد.


قیمت

برخی از صرافی‌های آنلاین به خرید و فروش ارز دیجیتال به صورت عمده مشغولند و به علت بالا بودن حجم معاملات قیمت‌های بالاتری را برای ارزها در نظر می‌گیرند. در واقع لیست قیمت یکی دیگر از نکات مهمی است که باید هنگام انتخاب صرافی مد نظر قرار دهید.


مقایسه صرافی‌های داخلی و خارجی

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی صرافی‌های داخلی و خارجی بپردازیم و مزایا و معایب هر یک را ذکر کنیم. اما به طور کلی می‌توان گفت استفاده از صرافی‌های خارجی برای ما ایرانی‌ها با ریسک بسیار بالایی همراه است. زیرا به علت تحریم‌های موجود، همواره خطر مسدود شدن حساب کاربران ایرانی وجود دارد. همچنین در صرافی‌های خارجی شما ابتدا باید پول ریالی را به دلار تبدیل کنید و پس از تبدیل به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید. روشن است که معامله با واحد ریالی در صرافی‌های خارجی امکان‌پذیر نیست.


علاوه بر تمامی موارد ذکر شده اکثر صرافی‌های خارجی از جمله صرافی بایننس به احراز هویت نیاز دارند و این احراز هویت برای ایرانیان مقدور نیست و حتما باید تابعیت خارجی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر شما با صرافی‌های خارجی و داخلی و ویژگی‌های هر کدام به بررسی دوتا از بهترین صرافی‌های آنلاین یعنی اکسبیتو و بایننس می‌پردازیم.

Bainance Digital Currency Online Exchange

صرافی آنلاین بایننس

یکی از معروف‌ترین صرافی‌های آنلاین، Binance است. این صرافی امکان خرید و فروش ارز دیجیتال از جمله خرید بیت کوین و بسیاری از آلت کوین‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند. این صرافی در قالب یک مرورگر وب یا اپلیکیشن موبایل ارائه می‌شود. این صرافی آنلاین سهم عمده‌ای از حجم معاملات ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. این پلتفرم از سال 2017 شروع به کار کرده است و یکی از بهترین صرافی‌ها در تمام دنیا به شمار می‌رود. از خدمات این صرافی می‌توان به ارائه 3 بستر Basic، Advanced و OTC اشاره کرد.


اپلیکیشن این صرافی بر هر دو سیستم عامل اندروید و ios ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که رضایت کاربران ios از کاربران اندروید به میزان قابل توجهی بیشتر است. نمره‌ای که کاربران ios به این اپلیکیشن داده‌اند برابر 4.7 است و نمره کاربران اندروید در گذشته 2.1 بوده است که پس از به‌روزرسانی‌های متعدد به 4.3 رسیده است. این صرافی آنلاین در آخرین به‌روزرسانی خود بیشتر مشکلات و ارورها را رفع کرده است.


مزایای استفاده از بایننس

همان‌طور که گفتیم این صرافی آنلاین یکی از بهترین در حوزه خود به شمار می‌رود و از محبوبیت بسیاری برخوردار است. این محبوبیت به دلیل ارائه خدمات و ویژگی‌های منحصر به فرد است. شما می‌توانید از بازار آزمایشی این صرافی آنلاین استفاده کنید. بازار آزمایشی به این صورت است که بدون سرمایه گذاری می‌توانید معاملات را به صورت تست انجام دهید تا با فضای این صرافی و خرید و فروش ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید.


این صرافی آنلاین نمودارهای تحلیلی و پیشرفته‌ای را برای کاربران ارائه می‌کند. علاوه بر این استفاده از ابزارها را نیز در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد. از دیگر خدمات این صرافی آنلاین می‌توان به امکان استفاده از کیف پول دیجیتال شخص سوم اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام انتخاب صرافی آنلاین، تعداد ارزهای دیجیتال ارائه شده است. این صرافی از بیش از 100 جفت ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و جدیدترین ارزها نیز در این صرافی موجود است. از دیگر ویژگی‌های متمایز این صرافی می‌توان به ارائه امکان خرید و فروش 18 ارز فیات اشاره کرد.


همان‌طور که قبل‌تر نیز ذکر کردیم یکی دیگر از ویژگی‌های مورد نظر در انتخاب صرافی آنلاین میزان کمیسیون یا کارمزد است. این صرافی یکی از پایین‌ترین میزان کارمزدها را در بین رقیبان خود ارائه می‌دهد. امنیت از دیگر ویژگی‌های بارز صرافی دیجیتال بایننس است. در واقع شما با خیال راحت می‌توانید به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید. این احراز هویت از طریق برنامه Google Authenticator انجام می‌شود. همچنین سیستم امنیتی این پلتفرم شامل لیست سفید آدرس، مدیریت دستگاه و اعمال محدود کردن دسترسی به دستگاه نیز است.


معایب بایننس

با وجود تمام مزایای ذکر شده، این صرافی آنلاین دارای معایبی به‌خصوص برای کاربران ایرانی است. به طور کلی می‌توان گفت این پلتفرم از ساختاری پیچیده تشکیل شده و مناسب افراد تازه کار نیست و بیشتر یک انتخاب مناسب برای سرمایه گذاران با تجربه است. کاربران مبتدی باید به مرور زمان با محیط پلتفرم آشنا شوند تا بتوانند به راحتی در آن کار کنند. از معایب بزرگ صرافی‌های آنلاین و از جمله بایننس می‌توان به احتمال بلوکه شدن حساب به دلیل تحریم‌ها اشاره کرد. چنین اتفاقی برای تعداد بسیار زیادی از ایرانی‌ها رخ داده است و موجب از بین سرمایه اولیه، سود و زحمت آنها شده است. چنین ریسک بزرگی برای بسیاری از کاربران منطقی نیست.


همان‌طور که گفتیم این صرافی از یک امنیت بسیار قوی بهره‌مند است که توسط اقداماتی همچون احراز هویت اعمال می‌شود. متاسفانه احراز هویت برای کاربران ایرانی قابل انجام نیست و تنها افراد با تابعیت خارجی می‌توانند احراز هویت کنند. در کل تمام موارد ذکر شده باعث می‌شود تا این صرافی آنلاین یک انتخاب نامناسب برای افرادی باشد که با تابعیت ایرانی قصد دارند به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

exbito Digital Currency Online Exchange

صرافی اکسبیتو

صرافی اکسبیتو یکی از بهترین صرافی‌های داخلی است که توانسته با ایجاد یک فضای امن برای خرید و فروش ارز دیجیتال، اعتماد بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. از دیگر مزایای این صرافی می‌توان به پشتیبانی 24 ساعته اشاره کرد. این موضوع باعث می‌شود تا شما هیچ نگرانی در حین خرید و فروش ارز دیجیتال و معاملات خود نداشته باشید. در کل تعداد ارزهای دیجیتالی که صرافی‌های داخلی ارائه می‌دهند کمتر از صرافی‌های خارجی است. با این حال صرافی اکسبیتو از تنوع بسیار خوبی در ارزهای دیجیتال برخوردار است و سعی می‌کند بهترین و جدیدترین ارزها را به پلتفرم خود اضافه کند.


شما در صرافی اکسبیتو نیازی به تبدیل ارز ریالی به دلاری نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید با برداشت ارز ریالی به فعالیت خود ادامه دهید. همچنین این سایت رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و کار کردن با آن پیچیده نیست. در نتیجه کاربران مبتدی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. از دیگر ویژگی‌های این صرافی می‌توان به کارمزدهای عادلانه اشاره کرد که راه خرید و فروش ارز دیجیتال را برای کاربران ایرانی هموار می‌کند. این پلتفرم یک کیف پول اختصاصی را نیز در خدمات خود به کاربران ارائه می‌دهد که با بهره‌مندی از تایید دو مرحله‌ای از امنیت بسیار خوبی برخوردار است. این سایت معتبر از اطلاعات کاربران به طور منظم و مرتب بک آپ می‌گیرد. همچنین اطلاعات کاربران و معاملات با استفاده از پروتکل‌های قوی همچون SSL انجام می‌شود. تمام موارد ذکر شده باعث می‌شود تا صرافی اکسبیتو یک انتخاب عالی برای کاربران ایرانی باشد.


نحوه احراز هویت در سایت بایننس

ابتدا مانند بسیاری از پلتفرم‌های دیگر باید در بایننس حساب کاربری ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب کاربری نوبت به احراز هویت می‌رسد. صرفا با ایجاد حساب کاربری نمی‌توان در صرافی بایننس کار کرد و باید حتما احراز هویت کنید. در غیر این صورت حساب کاربری فرد محدود می‌شود. در ادامه مطلب نحوه احراز هویت این سایت را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.


ابتدا باید وارد داشبورد پنل خود شوید و سپس گزینه Unverified را انتخاب کنید. در این قسمت شما می‌توانید به دو صورت شخص حقیقی و حقوقی ثبت نام کنید که برای شخص حقیقی باید بر روی گزینه personal کلیک کنید. پس از انجام مراحل ذکر شده باید کشور خود را انتخاب کنید. در نظر بگیرید که افراد مقیم ایران نمی‌توانند احراز هویت را انجام بدهند و به تابعیت خارجی نیاز دارند. پس از انتخاب کشور باید نام و نام خانوادگی را در فیلد وارد کنید. سپس کاربر باید صفحه اول پاسپورت خود به همراه عکس سلفی که پاسپورت را در دست دارد در این قسمت بارگذاری کند. پس از انجام تمام موارد ذکر شده اطلاعات و مدارک کاربر بررسی می‌شود. این بررسی ظرف یک روز انجام می‌شود.


احراز هویت در صرافی اکسبیتو

فرایند احراز هویت در اکسبیتو تنها چند دقیقه طول می‌کشد و بسیار آسان است. همچنین در صورت ایجاد هر گونه مشکل شما می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. کارشناسان این مجموعه به صورت 24 ساعت و 7 روز هفته پاسخگوی شما خواهند بود.


فرایند احراز هویت در این پلتفرم به دو صورت سریع و تکمیلی انجام می‌شود و این سایت اطلاعات را از طریق سامانه‌های برخط استعلام می‌کند. در نظر بگیرید که فرایند احراز هویت در ساعات 12 الی 4 صبح امکان‌پذیر نیست و در سایر ساعات باید نسبت به احراز هویت اقدام کنید. برای احراز هویت در این سایت تنها به وارد کردن اطلاعات هویتی از جمله نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، کد ملی و تلفن همراه نیاز دارید. پس از وارد کردن این اطلاعات تنها در عرض 24 ساعت هویت شما و اطلاعات بانکی شما تأیید می‌شود و شما می‌توانید از خدمات این سایت استفاده کنید. به یاد داشته باشید با انجام مرحله اول احراز هویت می توانید واریز و برداشت ریال انجام دهید. پس اگر به واریز و برداشت کریپتوکارنسی نیاز دارید می توانید احراز هویت تکمیلی را انجام دهید.


جمع بندی

در این مطلب به معرفی صرافی‌های آنلاین پرداختیم و ویژگی‌های هر یک را ذکر کردیم. همچنین مزایا و معایب دو تا از بهترین صرافی‌های خارجی و داخلی یعنی بایننس binance و اکسبیتو exbito نیز ذکر شد. در نظر بگیرید که جهت فعالیت در صرافی‌های خارجی نیاز به احراز هویت دارید که این کار تنها به واسطه تابعیت خارجی امکان‌پذیر است.