با رشد روزافزون بازار ارزهای دیجیتال در سالیان اخیر ابزارها و برنامه‌های کاربردی در این زمینه هم چه از لحاظ کمی و چه کیفی در حال پیشرفت و گسترش هستند و روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. یکی از این ابزارها که وجود آن در دنیای ارز دیجیتال ضروری است کیف پول دیجیتال است. کیف پول دیجیتال یا Wallet همان‌طور که از اسم آن هم پیداست برای ذخیره و استفاده از ارزهای دیجیتال مختلف استفاده می‌شود. تا به این لحظه تعداد بی‌شماری کیف پول دیجیتال ساخته شده و هر روز هم به تعداد آن افزوده می‌شود. آن چه مشخص است این است که همه این والت‌ها از نظر کارایی و امنیت و ... مشابه هم نیستند و تنها تعداد اندکی از آنها توانسته‌اند اعتماد و اطمینان کاربران دنیای رمزارزها را به دست آورند. اتمیک والت یکی از این چند کیف پول مورداعتماد بازار است که در این مقاله قصد داریم با آن آشنا شویم و چندوچون کار با آن را بیاموزیم.

اتمیک والت (Atomic Wallet) چیست؟

برای اینکه بدانیم اتمیک والت چیست ابتدا باید با مفهومی به نام مبادلات اتمی یا Atomic Swaps آشنا شویم. مبادلات اتمی مبادلاتی هستند که به کاربران این امکان را می‌دهند که به جای صرافی‌ها از درون خود کیف پول ارزهای دیجیتال را خریدوفروش کنند. این ویژگی باعث می‌شود که معاملات شما از هک در امان باشد و علاوه بر این هیچ کارمزدی برای تراکنش‌ها پرداخت نخواهید کرد. کیف پول Atomic هم کیف پولی است که برای استفاده حداکثری از پتانسیل‌های مبادلات اتمی طراحی و ساخته شده. این کیف پول دیجیتال کاملاً رایگان است و در لحظه نگارش این مقاله از بیش از 1400 کوین و توکن مختلف پشتیبانی می‌کند و علاوه بر آن از قابلیت استیک برخی از کوین‌های خاص هم برخوردار است.

اتمیک والت (Atomic Wallet) چیست؟.png


اما یکی از ویژگی‌های برجسته اتمیک امنیت بالای آن است. برای مثال این کیف پول هیچ‌گاه اطلاعات حساسی مثل تاریخچه تراکنش‌های شما را در جای دیگری ذخیره نمی‌کند بلکه هر وقت نیاز داشتید که یکی از تراکنش‌های خود را بررسی کنید آن را در بلاک‌چین جستجو کرده و به شما نمایش می‌دهد بدون آنکه این اطلاعات را در هیچ جایی ذخیره و نگهداری کند. برای اینکه بتوانید از تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های کلیدی این کیف پول مثل پیشی‌گرفتن در صف مبادلات و یا پرداخت کارمزد بابت لیست‌کردن توکن خودتان بهره‌مند شوید باید از کوین اختصاصی اتمیک والت یعنی AWC استفاده کنید.


اتمیک طوری طراحی و برنامه‌نویسی شده که در عین سادگی دارای امکانات پیچیده و پیشرفته‌ای هم هست. برای استفاده از آن لازم نیست حتماً دانش فنی بالایی داشته باشید، هر فردی که اندکی با کامپیوتر یا گوشی‌های هوشمند آشنایی داشته باشد به راحتی می‌تواند از اتمیک استفاده کند. کاربران حرفه‌ای‌تر اما می‌توانند از ویژگی‌های پیشرفته‌تر این کیف پول مثل افزودن توکن‌های ERC20 و مبادلات همتا به همتا (peer-to-peer) هم بهره ببرند.

امنیت اتمیک والت و نکاتی که باید رعایت کرد

از لحاظ تئوری اتمیک والت یک کیف پول دیجیتال کاملاً امن است، تنها چیزی که می‌تواند امنیت دارایی‌های دیجیتال شما را تهدید کند سهل‌انگاری خود شماست. این کیف پول، متن‌باز است که خود همین موضوع به طور قابل توجهی از احتمال وجود حفره‌های پنهان امنیتی و باگ‌های خطرناک می‌کاهد. یکی از مواردی که می‌تواند امنیت کیف پول شما را با خطر مواجه کند نصب کیف پول روی کامپیوترهای آلوده به بدافزار یا متصل به شبکه‌های وای‌فای ناامن است. با این حال باید توجه داشته باشید که اتصال به هر نوع شبکه اینترنتی هرچند ایمن دستگاه شما را با سطحی از خطر روبرو خواهد کرد.
برای این که بتوانید میزان این خطر را کاهش دهید باید کیف پول اتمیک خود را با یک کیف پول سخت‌افزاری جفت‌سازی کنید. جفت سازی با یک کیف پول سخت‌افزاری از این لحاظ حائز اهمیت است که یک لایه امنیت فیزیکی را به کیف پول شما اضافه می‌کند. مثلاً برای انجام یک تراکنش باید با دست دکمه‌ای فشرده شود. بدیهی است با این کار جلوی سرقت آنلاین و از راه دور رمزارزهای شما گرفته می‌شود. با این همه تا لحظه نگارش این مقاله امکان اتصال اتمیک والت به یک کیف پول سخت‌افزاری هنوز فراهم نشده ولی توسعه‌دهندگان آن اعلام کرده‌اند که در آینده نزدیک این امکان فراهم می‌شود.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که رعایت آن می‌تواند تا حد زیادی امنیت ارزهای دیجیتال شما را تأمین کند این است که در حفظ و نگهداری عبارت بازیابی نهایت دقت و مواظبت را به خرج دهید. این عبارت یک رشته متنی چند کلمه‌ای است که در هنگام ساخت کیف پول به شما نمایش داده می‌شود. دسترسی به این عبارت برابر است با دسترسی به تمام دارایی‌های موجود در کیف پول، پس بهتر است آن را با هیچ کس به اشتراک نگذارید.
بهترین کار این است که این عبارت را در جایی بنویسید و در مکانی امن نگهداری کنید تا در شرایط اضطراری مثل پاک‌شدن هارد کامپیوتر یا حتی سوختن آن بتوانید از آن برای دسترسی به دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کنید.

نحوه نصب، راه‌اندازی و کار با اتمیک والت

اتمیک والت از سیستم‌عامل‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند. ویندوز، مک، اوبونتو، دبیان، فدورا، اندروید و iOS سیستم‌عامل‌هایی هستند که شما می‌توانید اتمیک والت را بر روی آنها نصب و استفاده کنید. نحوه نصب آن هم بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. کافی است وارد صفحه دانلود اتمیک والت شوید و بسته به دستگاه خود یکی از نسخه‌ها را دانلود کنید. مثلاً اگر می‌خواهید کیف پول Atomic را روی لپتاپ خود که دارای سیستم‌عامل ویندوز 10 است نصب کنید بر روی گزینه Windows کلیک کرده و منتظر می‌شوید که دانلود کیف پول به اتمام برسد. بعد از دانلود فایل کیف پول را اجرا کرده و صبر کنید تا کیف پول به طور کامل روی لپتاپ شما نصب شود. به همین راحتی! نحوه نصب بر روی سیستم‌عامل‌های دیگر هم به همین سادگی است که می‌توانید در صفحه آموزشی وبسایت کیف پول اتمیک آن را مشاهده کنید.

نحوه نصب، راه‌اندازی و کار با اتمیک والت۱.png


بعد از نصب نوبت به راه‌اندازی و شروع کار با کیف پول می‌رسد. هنگامی که برای اولین بار اتمیک را اجرا کنید با صفحه‌ای مانند تصویر زیر روبرو می‌شوید. در این مرحله باید بر روی CREATE WALLET کلیک کنید تا کیف پول خود را بسازید.

نحوه نصب، راه‌اندازی و کار با اتمیک والت۲.png


سپس نوبت به تعیین رمز برای برنامه می‌رسد. توصیه می‌کنیم از یک برنامه مدیریت رمز استفاده کنید یا رمزی قدرتمند به کار ببرید که پیش از این در هیچ جای دیگری استفاده نکرده باشید.

نحوه نصب، راه‌اندازی و کار با اتمیک والت3.png


بعد از تعیین رمز یک عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای به شما نمایش داده می‌شود. این عبارت 12 کلمه‌ای مانند کلیدی است که دست هر شخصی باشد توانایی باز کردن اتمیک والت شما را خواهد داشت پس در حفظ و نگهداری آن به شدت مراقبت به خرج دهید. توصیه می‌کنیم که عبارت بازیابی را در دو جای مختلف و به صورت آفلاین نگهداری کنید. از این عبارت برای بازیابی کیف پول در زمانی که رمز آن را فراموش کرده‌اید و یا کیف پول از روی دستگاه شما پاک شده استفاده می‌شود.

نحوه نصب، راه‌اندازی و کار با اتمیک والت4.png


کار تمام است. کیف پول Atomic شما ایجاد شده و می‌توانید از آن استفاده کنید. توجه کنید که این فرایند تنها یک بار انجام می‌شود و دفعات بعدی تنها با یک رمز که خودتان تعیین کرده‌اید وارد برنامه کیف پول دیجیتال می‌شوید.

شبکه‌ها و ارزهای پشتیبانی‌شده اتمیک والت

اتمیک والت از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر می‌توان بالغ بر 1400 کوین و توکن مختلف از شبکه‌های اتریوم ERC20، بایننس اسمارت چین BEP20 و ترون TRC20 را در اتمیک ذخیره و استفاده کرد. از جمله ارزهایی که اتمیک از آنها پشتیبانی می‌کند می‌توان به بیت‌کوین، اتریوم، ریپل، لایت‌کوین، تتر، بایننس، دوج‌کوین، سولانا، سندباکس، پنکیک، USDC و BUSD اشاره کرد.
چنانچه رمزارز موردنظر شما به صورت پیش‌فرض در اتمیک وجود نداشت نیازی نیست که نگران شوید. شما می‌توانید هر رمزارزی که بر پایه بلاک‌چین اتریوم و استاندارد ERC20 باشد را به صورت دستی وارد کیف پول کنید. برای اینکه بدانید ارز شما بر پایه ERC20 هست یا نه وارد صفحه مربوط به لیست توکن‌های ERC20 شوید و نام ارز دیجیتال مربوطه را جستجو کنید. در صورتی که ارز شما ERC20 باشد نام آن در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

شبکه‌ها و ارزهای پشتیبانی‌شده اتمیک والت۱.png


بعد از اینکه مطمئن شدید ارز دیجیتال شما بر پایه ERC20 است روی آن کلیک کنید و در قسمت Profile Summary آدرس قرارداد یا Contract آن را کپی کنید.

شبکه‌ها و ارزهای پشتیبانی‌شده اتمیک والت2.png


حال وارد کیف پول اتمیک والت شوید و از بخش Wallet روی دکمه + کلیک کنید.


نحوه نصب، راه‌اندازی و کار با اتمیک والت5.png

در صفحه‌ای که باز می‌شود روی دکمه Add by contract کلیک کنید.

نحوه نصب، راه‌اندازی و کار با اتمیک والت6.png


در این مرحله آدرس قرارداد ارز دیجیتال را که پیش از این از سایت etherscan کپی کرده بودید را در بخش Contract address وارد کنید. به محض واردکردن آدرس قرارداد سایر قسمت‌ها به صورت اتوماتیک پر می‌شوند. تنها کاری که الان باید بکنید کلیک کردن روی دکمه Add token است.

نحوه نصب، راه‌اندازی و کار با اتمیک والت7.png


تبریک! ارز دیجیتال شما با موفقیت به کیف پول اضافه شد.

ارسال و دریافت ارز دیجیتال در اتمیک والت

ارسال و دریافت رمزارز در اتمیک والت بسیار ساده است. در ادامه با نحوه ارسال و دریافت به صورت گام‌به‌گام و تصویری آشنا می‌شویم.

دریافت رمزارز

هنگامی که بخواهیم ارزهای خریداری‌شده از صرافی‌های دیگر (چه ایرانی چه خارجی) را در کیف پول خود ذخیره کنیم و یا ارزی را از یک کیف پول دیگر (مال خودتان باشد یا دیگری) به کیف پول Atomic خود انتقال دهید باید از این گزینه استفاده کنید. برای این کار ابتدا وارد کیف پول اتمیک خود شوید و در قسمت Wallet ارز دیجیتال مربوطه (مثلاً بیت‌کوین) را انتخاب کنید.

دریافت رمزارز۱.png


سپس روی دکمه Receive کلیک کنید.


دریافت رمزارز2.png

در این مرحله یک آدرس شامل مجموعه‌ای از حروف و اعداد لاتین به شما نمایش داده می‌شود که همان آدرس عمومی دریافت بیت‌کوین شماست. با کلیک روی دکمه Copy می‌توانید آدرس را کپی کنید. چنانچه با گوشی موبایل خود می‌خواهید بیت‌کوین را به اتمیک منتقل کنید می‌توانید کد QR نمایش‌داده‌شده را اسکن کنید.

دریافت رمزارز3.png


بعد از اینکه آدرس دریافت بیت‌کوین خود را کپی کردید وارد سایت یا کیف پولی که قصد انتقال بیت‌کوین از آن را داشتید بشوید و در بخش آدرس گیرنده آن را پیست (Paste) کنید.
بعد از این مرحله کار تمام است و شما می‌توانید تراکنش مربوطه را در بخش History اتمیک والت یا در قسمت تاریخچه ارز مربوطه (در اینجا بیت‌کوین) مشاهده کنید.

دریافت رمزارز4.png

ارسال رمزارز

برای ارسال ارز دیجیتال در اتمیک والت ابتدا از بخش Wallet ارز مربوطه (در اینجا اتریوم) را انتخاب می‌کنیم.


ارسال رمزارز۱.png

روی دکمه Send کلیک می‌کنیم.

ارسال رمزارز2.png


آدرس گیرنده را در بخشی که نوشته To address وارد کنید.

ارسال رمزارز3.png


میزان دقیق اتریومی که می‌خواهید انتقال دهید را در بخش Amount وارد کنید.

ارسال رمزارز4.png


بعد از واردکردن مقدار اتریوم انتقالی کارمزد تراکنش (Network fee) مشخص می‌شود. توجه کنید این کارمزد به صورت اتوماتیک و توسط خود شبکه مشخص شده و یک مقدار میانگین و نرمال است. توصیه می‌کنیم آن را تغییر ندهید ولی چنانچه به هر دلیلی (سریع‌تر انجام‌شدن تراکنش) خواستید کارمزد شبکه را تغییر دهید می‌توانید روی دکمه SET FEE کلیک کنید. سپس روی Send کلیک کنید.

ارسال رمزارز5.png

بعد از کلیک روی Send رمز خود را وارد کرده و روی دکمه Confirm کلیک کنید.


ارسال رمزارز6.png

کار تمام است. می‌توانید تراکنش را در بخش History پیگیری کنید.

استیک‌کردن و نحوه انجام آن در اتمیک والت

یکی از بخش‌های جذاب اتمیک والت استیکینگ (Staking) است که کاربران حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال به خوبی با آن آشنا هستند. اگر بخواهیم استیکینگ را به صورت ساده و خلاصه تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که استیک‌کردن یعنی اینکه شما سرمایه موردنیاز بازار را تأمین می‌کنید و در عوض مقداری سود به صورت دوره‌ای به عنوان پاداش دریافت می‌کنید، تقریباً مشابه سرمایه‌گذاری در بانک‌ها. در حقیقت با استیک کردن یک رمزارز در یک صرافی یا کیف پول دیجیتال شما کار پشتیبانی از امنیت و عملیات‌های شبکه بلاک‌چین را انجام می‌دهید. درصد سودی که با استیک‌کردن هر یک از ارزهای دیجیتال می‌توانید به دست آورید با یکدیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که با اینکه اتمیک والت از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند اما همه آنها قابلیت استیک در این کیف پول را ندارند.
اتریوم، سولانا، تزوس، بایننس (BNB)، ترون و کاردانو از جمله مهم‌ترین ارزهایی هستند که می‌توانید در کیف پول Atomic استیک کنید. در سایت این کیف پول لیست کامل ارزهای قابل استیک آورده شده.

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم به تفصیل در مورد اتمیک والت و ویژگی‌ها و امکانات مختلف آن صحبت کنیم. از نقاط قوت این کیف پول می‌توان به سادگی و سهولت در عین قدرتمندی، پشتیبانی از مبادلات اتمی، پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال و امنیت بالا اشاره کرد. عدم اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری هم از معدود نقاط ضعف اتمیک است. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که یک کیف پول ایرانی به نام اکسبیتو وجود دارد که از لحاظ کیفیت و امنیت نه‌تنها چیزی از اتمیک کم ندارد بلکه از برخی لحاظ حتی از آن بالاتر است.