پنکیک سواپ (PancakeSwap) به‌عنوان یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) در زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، یک تجربه معاملاتی منحصربه‌فرد و نوآورانه را به کاربران خود ارائه می‌دهد که آن را از سایر ارزهای دیجیتال مشابه در فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) متمایز می‌کند. این پلتفرم با مدیریت جامعه‌محور، ویژگی‌های بازی‌سازی‌شده مانند Syrup Pools و کلکسیون‌های NFT، به‌عنوان یک پلتفرم کاربرپسند ظاهر شده است که کاربران متنوعی را جذب خود می‌کند؛ اما [پنکیک سواپ](https://exbito.com/pancakeswap/) دقیقاً چیست و چه تفاوتی با دیگر ارزهای مشابه دارد؟ در این مقاله همراه ما باشید.
 ارز دیجیتال پنکیک سواپ (CAKE) چیست؟

ارز دیجیتال پنکیک سواپ (CAKE) چیست؟

پنکیک سواپ یک بازارساز خودکار (AMM) و یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) در زنجیره BNB است که طیف گسترده‌ای از خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) از جمله سواپ، کشت سود، استخراج نقدینگی و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. این محبوب‌ترین برنامه غیرمتمرکز جهان (DApp) از نظر تعداد کاربران فعال به شمار می‌رود که با دو میلیون کاربر در هر ماه، بسیار بالاتر از هر برنامه غیرمتمرکز دیگری قرار دارد.


پنکیک سواپ در سپتامبر 2020 به‌عنوان یک ‌صرافی غیرمتمرکز (DEX) راه‌اندازی شد و بلافاصله ثابت کرد که یک رقیب قدرتمند برای یونی سواپ (Uniswap) در شبکه اتریوم است. ازآنجایی‌که زنجیره هوشمند بایننس در مقایسه با اتریوم از کارمزد تراکنش بسیار پایینی برخوردار بود، PancakeSwap توانست به‌سرعت سهم بازار یونی سواپ و سوشی سواپ (SUSHI) را تصاحب کند.


خدمات پنکیک سواپ فقط به معامله رمز ارزها محدود نمی‌شوند. می‌توان آن را به‌عنوان یک پلتفرم جامع دیفای توصیف کرد که سواپ توکن، استخرهای استیکینگ و نقدینگی، مزارع کشت سود (Yielf Farming) و قرعه‌کشی‌های مختلف را به‌عنوان خدمات خود ارائه می‌دهد.


CAKE توکن اصلی پلتفرم پنکیک سواپ بوده که بر اساس استاندارد BEP-20 زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده است. در طول اولین ماه‌های عرضه کیک در بازار در اواخر سال 2020، این توکن در حدود 0.50 دلار معامله می‌شد. در ژانویه 2021 به بالای 1 دلار رسید و در سه ماه بعد به‌دلیل رشد کلی بازار کریپتو به‌شدت افزایش یافت.


مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با بیکری توکن (BAKE)

مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با بیکری توکن (BAKE)

توکن‌های Cake و Bake هر دو با پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) مرتبط هستند، اما توسط پروژه‌های مختلف صادر می‌شوند و عملکردهای متفاوتی را انجام می‌دهند.


همانطور که گفتیم، کیک (CAKE) توکن اصلی پنکیک سواپ است؛ اما بیک (BAKE) توکن بومی بیکری سواپ (BakerySwap) می‌باشد، یکی دیگر از پلتفرم‌های دیفای در زنجیره BNB که خدمات مختلفی مانند ترید غیرمتمرکز، تامین نقدینگی و کشت سود را ارائه می‌دهد.


توکن CAKE برای رأی‌دهی حاکمیتی، تأمین نقدینگی، استیکینگ و کسب پاداش در پنکیک سواپ استفاده می‌شود. Bake عملکرد مشابهی را در پلتفرم BakerySwap انجام داده و به کاربران امکان می‌دهد در فرایند حاکمیت شرکت کرده، نقدینگی استخرها را تامین کنند و از طریق فعالیت‌های مختلف دیفای سود به دست بیاورند.


درحالی‌که هر دو پلتفرم خدمات کشت سود و استخراج نقدینگی را ارائه می‌دهند، استخرها، ساختارهای پاداش و ویژگی‌های متفاوتی متناسب با جامعه کاربری خود دارند.


توکن‌های کیک و بیک جوامع فعال خود را از کاربرانی تشکیل داده‌اند که در فعالیت‌های پلتفرم‌ها، تصمیمات حاکمیتی و توسعه اکوسیستم مشارکت می‌کنند. هر پلتفرم با پروژه‌ها، توکن‌ها یا پروتکل‌های مختلف مشارکت داشته و فرصت‌هایی را برای کاربران فراهم می‌کنند تا با خدمات DeFi درگیر شوند.


به‌طور خلاصه، ارزهای دیجیتال Cake و Bake توکن‌های بومی پلتفرم‌های مختلف دیفای در زنجیره هوشمند بایننس (BNB Smart Chain) با ویژگی‌ها، عملکردها و اکوسیستم‌های متمایز هستند. کاربران علاقه‌مند به دیفای در این زنجیره، می‌توانند بر اساس ترجیحات، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و اهدافشان در سیستم مالی غیرمتمرکز، با هر دو پلتفرم تعامل داشته باشند.


مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با یونی سواپ (UNI)

مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با یونی سواپ (UNI)

یونی سواپ (Uniswap) محبوب‌ترین دکس مبتنی بر اتریوم است که از مدل بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند. یونی سواپ زنجیره مادر پنکیک سواپ است که برخلاف این صرافی، از بلاک چین اصلی اتریوم برای اجرای پلتفرم خود بهره می‌برد. به‌عنوان یکی از اولین پروتکل‌های بسیار موفق دیفای، اکثر DEX‌ها به هر نحوی، ویژگی‌هایی را از Uniswap کپی کرده‌اند تا پلتفرم‌های خود را اجرا کنند. CAKE دارایی پایه پنکیک سواپ است که به‌عنوان یک توکن حاکمیتی عمل می‌کند. کاربران می‌توانند با تامین نقدینگی، استیکینگ یا خرید آن‌ها در صرافی، کیک به دست آورند.


از سوی دیگر، UNI توکن بومی یونی سواپ است که توسعه‌دهندگان آن را در سپتامبر 2020 به کاربران اولیه پلتفرم ارسال کرده بودند. بااین‌حال، مورد استفاده واقعی توکن UNI در پلتفرم، جدای از حاکمیت، هنوز تعریف نشده است.


به‌این‌ترتیب، تا زمانی که موارد استفاده UNI روشن شوند، انتظار می‌رود که CAKE جذابیت بیشتری پیدا کند.


مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با سوشی سواپ (SUSHI)

مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با سوشی سواپ (SUSHI)

سوشی سواپ (SushiSwap) یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که در آگوست 2020 راه‌اندازی شد. توسعه‌دهندگان سوشی سواپ نیز مانند پنکیک سواپ تقریباً ناشناخته هستند و تحت القابی چون Chef Nomi ،0xMaki و Sushiswap شناخته می‌شوند. اندکی پس از راه‌اندازی این پلتفرم، توسعه‌دهندگان ناشناس آن حقوق این پلتفرم را به سام بنکمن فرید، مدیرعامل FTX واگذار کردند.


سوشی سواپ و پنکیک سواپ هر دو از یونی سواپ فورک شده‌اند؛ به این معنی که به‌طور کلی به هم بیشتر شباهت دارند تا تفاوت. پنکیک سواپ به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که با بهره بردن از زنجیره هوشمند بایننس، کارمزد کمتری برای تراکنش‌ها بپردازند. در همین حال، به‌دلیل ازدحام شبکه، سوشی سواپ که بر پایه اتریوم ساخته شده است، از نظر کارمزد تراکنش هزینه بیشتری را برای معامله‌گران به‌همراه خواهد داشت. معامله‌گران سوشی سواپ تا 0.3 درصد به‌عنوان کارمزد تراکنش پرداخت می‌کنند؛ درحالی‌که این رقم در پنکیک سواپ 0.2 درصد محاسبه می‌شود.


یکی دیگر از عواملی که باید به آن دقت داشت، محبوبیت زنجیره‌ها است، زیرا اتریوم بیشتر توسط توسعه‌دهندگان استفاده می‌شود؛ درحالی‌که زنجیره هوشمند بایننس یک بازیگر نسبتاً نوظهور است. اگرچه هر دو پلتفرم به معامله‌گران اجازه می‌دهند در صورت داشتن توکن‌های بومی خود، پروتکل را تغییر دهند، اما این آزادی در پنکیک سواپ کمتر است؛ زیرا طی چند سال گذشته، تنها توسعه‌دهندگان تغییراتی را در پلتفرم نسبت به سوشی سواپ ایجاد کرده‌اند.


مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با بایننس کوین (BNB)

مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با بایننس کوین (BNB)

همانطور که پیشتر گفتیم، CAKE عمدتاً در اکوسیستم پنکیک سواپ برای اهداف مختلفی مانند حاکمیت، استیکینگ و تامین نقدینگی استفاده می‌شود. از سوی دیگر، BNB دارای طیف وسیع‌تری از موارد استفاده از جمله تخفیف در کارمزد معاملات بایننس، مشارکت در فروش توکن در بایننس لانچ پد، پرداخت هزینه کالاها و خدمات و موارد دیگر است.


دارندگان کیک می‌توانند با رأی دادن با توکن‌های خود در تصمیمات حاکمیتی PancakeSwap شرکت کنند. دارندگان BNB نیز می‌توانند از طریق طرح‌هایی مانند فروش توکن Binance Launchpad و رأی‌ دادن در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی بایننس مشارکت نمایند.


مجموع عرضه کیک به 201 میلیون توکن محدود شده است؛ درحالی‌که BNB سقف عرضه 200 میلیون واحدی دارد. هر دو توکن دارای مکانیزم‌های ضدتورمی برای کاهش عرضه در طول زمان هستند.


ارز دیجیتال CAKE بخشی از اکوسیستم زنجیره BNB است، درحالی‌که BNB بخشی از اکوسیستم بزرگتر بایننس بوده که شامل محصولات و خدمات مختلف فراتر از صرافی ارز دیجیتال می‌باشد.


مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با پوکوین (POOCOIN)

مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با پوکوین (POOCOIN)

پنکیک سواپ و پوکوین هر دو پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند، اما اهداف و ویژگی‌های متفاوتی دارند. پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که بر روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) ساخته شده است و به کاربران امکان معامله ارزهای دیجیتال مختلف، تامین نقدینگی استخرها، توکن‌ها و مشارکت در کشت سود را می‌دهد. این پلتفرم به‌دلیل کارمزد پایین و سرعت تراکنش سریع در مقایسه با سایر صرافی‌های غیرمتمرکز در شبکه‌هایی مانند اتریوم شناخته شده است.


اما پوکوین (Poocoin) یک پلتفرم غیرمتمرکز بوده که ابزارها و خدماتی مانند نمودارها، ردیابی توکن، تجزیه‌وتحلیل و اطلاعات بازار را برای جامعه زنجیره هوشمند بایننس (BSC) ارائه می‌دهد. پوکوین در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای ردیابی قیمت توکن‌ها، نظارت بر استخرهای نقدینگی و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالقوه محبوب است. این پلتفرم توکن بومی خود، POOCOIN را نیز دارد که می‌تواند برای اهداف مختلف در اکوسیستم پوکوین استفاده شود.


به‌طور خلاصه، پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز در زنجیره هوشمند بایننس است که بر ترید، تامین نقدینگی و کشت سود تمرکز دارد، درحالی‌که پوکوین پلتفرمی است که ابزارها و خدماتی را به جامعه BSC ارائه می‌کند.


مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با ایپ سواپ (BANANA)

مقایسه پنکیک سواپ (CAKE) با ایپ سواپ (BANANA)

ایپ سواپ (Apeswap) فورکی از پنکیک سواپ است که مانند سایر AAMها یا بازارسازهای خودکار در اکوسیستم دیفای عمل می‌کند. دو پلتفرم معتبر BSC Gemz و Certik مسئولیت انجام منظم ممیزی در ایپ سواپ را بر عهده می‌گیرند. در نتیجه، همه‌چیز در این پلتفرم شفاف بوده و کلاهبرداری‌ها را می‌توان به‌راحتی ردیابی کرد.


ایپ سواپ مرتباً به توکن‌سوزی می‌پردازد تا اقتصاد توکن خود را به جلو هدایت کند و اکوسیستم را برای اهداف بلندمدت پایدار نگاه دارد.


کارمزدها در Apeswap نسبتاً کمتر است و این پلتفرم برای هر سواپ 0.3% کارمزد دریافت می‌کند. از این مقدار، 0.05٪ به خزانه Apeswap اختصاص می‌یابد که به توسعه بیشتر اکوسیستم کمک خواهد کرد.


ایپ سواپ به پایداری طولانی‌مدت در اکوسیستم دیفای چشم دوخته است. بااین‌حال، این تنها زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که همکاری‌های کلیدی موانعی را که اکوسیستم Apeswap با آن مواجه است از بین ببرند.


با وجود سایر AAMها و پلتفرم‌های معاملاتی غیرمتمرکز که بسیاری از اطلاعات خود را مخفی می‌کنند، Apeswap در ممیزی‌های مستمر شرکت کرده و گزارش‌های ممیزی را با جامعه و کاربرانش به اشتراک می‌گذارد.


ایپ سواپ جامعه بهتری نسبت به پنکیک سواپ دارد که در تلاش هستند اکوسیستم را پایدار نگه دارند. Apeswap در آخرین همکاری خود با Lympo می‌خواهد از پتانسیل بازار NFT استفاده کند و افراد بیشتری را به اکوسیستم خود بیاورد.


چه چیزی پنکیک سواپ را نسبت به سایر ارزها متمایز می‌کند؟

چه چیزی پنکیک سواپ را نسبت به سایر ارزها متمایز می‌کند؟

پنکیک سواپ (CAKE)، دارای چندین ویژگی منحصربه‌فرد است که آن را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کنند:


1- حاکمیت: دارندگان CAKE توانایی مشارکت در مدیریت پلتفرم پنکیک سواپ را دارند. این بدان معنی است که هولدرهای کیک می‌توانند در مورد پیشنهادات و تصمیمات مربوط به توسعه، تغییرات و ارتقای پلتفرم رأی دهند.


2- استیکینگ: دارندگان توکن کیک می‌توانند توکن‌های خود را در پلتفرم PancakeSwap سپرده‌گذاری کنند تا توکن‌های اضافی را به‌عنوان پاداش به دست آورند. سپرده‌گذاری یا استیکینگ راهی برای کسب درآمد غیرفعال از طریق مشارکت در نقدینگی و امنیت پلتفرم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


3- تامین نقدینگی: کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن‌های CAKE و یک ارز دیجیتال دیگر در یک استخر، نقدینگی جفت‌های معاملاتی مختلف در PancakeSwap را فراهم کنند. در مقابل، کاربران توکن‌های LP (تامین نقدینگی) را دریافت خواهند کرد که نمایانگر سهم آنها از استخر است. با تامین نقدینگی، کاربران کارمزد معاملات را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.


چه چیزی پنکیک سواپ را نسبت به سایر ارزها متمایز می‌کند؟

4- کشت سود: پنکیک سواپ فرصت‌های Yield Farming را ارائه می‌دهد که در آن کاربران می‌توانند توکن‌های CAKE خود را در استخرهای خاصی واریز کنند تا پاداش‌ CAKE یا توکن‌های دیگر را به دست آورند. کشت سود یا ییلد فارمینگ به کاربران اجازه می‌دهد تا با اتخاذ استراتژی‌های مختلف بر روی پلتفرم، سود خود را به حداکثر برسانند.


5- مکانیزم ضدتورمی: ارز دیجیتال کیک یک مکانیزم ضدتورمی در توکنومیک خود دارد. بخشی از کارمزد معاملاتی که در PancakeSwap ایجاد می‌شود، برای خرید مجدد و سوزاندن توکن‌های CAKE استفاده شده و در طول زمان کل عرضه را کاهش می‌دهد. این مدل ضدتورمی به‌طور بالقوه می‌تواند ارزش توکن CAKE را به‌مرور زمان بالا ببرد.


به‌طور کلی، ترکیبی از حقوق حاکمیتی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تامین نقدینگی، مشوق‌های کشت سود و مکانیزم ضد تورمی، توکن کیک را از دیگر ارزهای دیجیتال منحصربه‌فرد می‌سازد. این ویژگی‌ها به سودمندی و ارزشمند شدن اکوسیستم پنکیک سواپ کمک می‌کنند و کاربران و سرمایه‌گذاران را برای مشارکت در این پلتفرم جذب خواهند کرد.


سخن پایانی مقایسه پنکیک سواپ با سایر ارزها

سخن پایانی


پنکیک سواپ (CAKE) یک صرافی غیرمتمرکز جذاب است که به کاربران این فرصت را می‌دهد تا ارزهای دیجیتال مختلف را به‌شیوه‌ای یکپارچه و امن معامله کنند. PancakeSwap با ویژگی‌های منحصربه‌فردش مانند بازارساز خودکار (AMM) و توانایی کسب درآمد غیرفعال از طریق Yield Farming، محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال پیدا کرده است.


ماهیت رمزآلود پنکیک سواپ در توانایی آن برای ارائه راه‌حل‌های نوآورانه بوده که محدودیت‌های مالی سنتی را برطرف می‌کند. کارمزدهای پایین تراکنش، زمان تسویه سریع و رابط کاربرپسند آن را به یک انتخاب برتر برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تبدیل کرده‌اند. به‌طور کلی، پنکیک سواپ نقش مهمی در شکل‌دهی آینده مالی غیرمتمرکز بر عهده دارد و اکوسیستم قوی و جامعه روبه‌رشد آن، این پروژه را در این راه حمایت می‌کنند.