در سال های اخیر پلتفرم‌ها و بسترهای مختلفی در بلاکچین ظهور کرده‌اند. در این میان آن‌هایی که کارایی بیشتری داشتند ماندگار شدند و آن‌ها که ضعیف‌تر بودند جایگاهشان را از دست دادند. یکی از پلتفرم‌های جدید و بهینه بلاکچین که امید زیادی به آن وجود دارد فانتوم است. فانتوم یا Fantom پلتفرمی ایمن و غیرمتمرکز برای قراردادهای هوشمند به حساب می‌آید. سه ویژگی بی‌نظیر این پلتفرم، متن‌باز بودن، قابلیت سفارشی‌سازی و مقیاس‌پذیر بودن است. این سه ویژگی کمک می‌کند تا محدودیت‌های بلاکچین‌های قبلی در پلتفرم فانتوم وجود نداشته باشد.


این ارز دیجیتال با هدف ایجاد زیرساخت‌هایی برای داشتن آینده‌ای بهتر و بهبود کیفیت زندگی مردم به وجود آمده است. فانتوم قرار است این کار را با کمک به رشد دنیای فناوری انجام دهد. فانتوم ‌ساز و کار انجام مبادلات با سرعتی بی‌سابقه را فراهم کرده است. پروتکل اثبات سهام این ارز نیز بدون این که نیاز به رهبری داشته باشد امنیت بالایی را برای شبکه به همراه آورده است. یکی از ویژگی‌های مثبت فانتوم سازگاری آن با محیط زیست است. الگوریتم اجماع اثبات سهام این ارز علاوه بر این که به امنیت آن کمک می‌کند بر خلاف بیت کوین و اتریوم باعث کاهش مصرف برق می‌شود.


پیش‌بینی‌های فانتوم برای سال‌های 2023، 2024 و 2025 بر اساس رشد فناوری.png

پیش‌بینی‌های فانتوم برای سال‌های 2023، 2024 و 2025 بر اساس رشد فناوری

پیش از آن که به سراغ تحلیل و پیش‌بینی ارز فانتوم برویم باید این نکته را یادآوری کنیم که تحلیل کردن با معامله کردن متفاوت است. مطالعه صرف یک تحلیل و وارد شدن به معامله بر اساس آن می‌تواند برای شما زیان‌ رسان باشد. برای معامله کردن باید همه جوانب را بسنجید و به استراتژی‌های خود پایبند باشید. در ادامه تحلیل خود را پیرامون ارز فانتوم در سال‌های 2023، 2024 و 2025 ارائه خواهیم کرد.


پیش‌بینی قیمت فانتوم برای سال 2023

خیلی از تحلیل گران فانتوم را یک ارز دیجیتال شگفت انگیز می‌دانند. با توجه به رشد فناوری در جهان امروزی می‌توان آینده خوبی برای این ارز متصور بود. آنطور که به نظر می‌آید قیمت فانتوم در نیمه دوم سال می‌تواند به 0.6019 دلار برسد. افت قابل توجهی برای این کوین پیش‌بینی نمی‌شود با این حال رشد آن تدریجی خواهد بود. حداقل قیمتی که در این سال برای این ارز پیش‌بینی شده 0.4815 است. این رقم با توجه به پیشرفت‌های قابل دستیابی فانتوم در سال 2023 دور از انتظار نیست.


پیش‌بینی قیمت فانتوم برای سال 2024

پتانسیل رشد فانتوم در سال 2024 بسیار بالاست. اگر به پروژه‌های آینده، همکاری‌های جدید و نوآری‌های این پلتفرم نگاهی بیندازیم غیر منطقی نیست اگر قیمت 1 دلار را برای سال 2024 این ارز در نظر بگیریم. این موضوع منوط به این است که شاخص قدرت نسبی FTM از حالت SELL به Neutral و Buy تغییر کند. متوسط قیمت معاملاتی این ارز در 2024 قیمت 0.884 دلار و حداقل قیمت آن 0.804 دلار خواهد بود.


پیش‌بینی قیمت فانتوم برای سال 2025

با ادامه پیدا کردن روند صعودی می‌توان قیمت 1.41 را در سال 2025 برای فانتوم متصور بود. اگر بازار دچار افت قیمت شود این ارز هم با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد. در این صورت متوسط قیمت آن 1.28 دلار و پایین‌ترین قیمت آن 1.20 دلار خواهد بود. این تحلیل با در نظر گرفتن شرایط معمولی بازار ارائه شده است در حالی که اتفاقات سیاسی در دنیا مانند جنگ‌های غیر منتظره می‌توانند سرنوشت بازار را تغییر دهند.


پیش‌بینی قیمت فانتوم برای سال 2025.png

پیش بینی قیمت فانتوم بر اساس تحلیل تکنیکال (moving average، ....)

درحال حاضر ارز فانتوم با قیمت 0.4924 معامله می‌شود. این ارز در 6 ماه گذشته 60 درصد و در یک سال گذشته 146 درصد رشد داشته است. فانتوم در یک ماه اخیر نیز توانسته 30 درصد رشد را تجربه کند. معیارها و اندیکاتورهای مختلفی برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال وجود دارند در ادامه با توجه به این اندیکاتورها به پیش‌بینی قیمت فانتوم خواهیم پرداخت.


مووینگ اوریج (Moving Average)

یکی از اندیکاتورهای مفید برای معامله گران موینگ اوریج است البته به یاد داشته باشید که استراتژی های مختلفی برای استفاده از این اندیکاتور وجود دارد. ارز فانتوم هم‌اکنون بالای موینگ‌های 50، 100 و 200 روزه قرار دارد. این می‌تواند یک سیگنال مثبت از طرف اندیکاتور Moving Average برای سرمایه گذاران FTM باشد. اگر این ارز جای خود را بالای این مووینگ‌ها به خوبی حفظ کند می‌توان رشد خوبی را برای آن انتظار داشت.


ایچیموکو (Ichimoku)

اندیکاتور ایچیموکو هم یکی دیگر از اندیکاتورهای پر‌کاربرد برای معامله گران است. در حال حاضر ارز فانتوم در تایم لاین 1 روزه بالای ابر کومو قرار دارد که این یک امتیاز مثبت برای آن به حساب می‌آید با این وجود هنوز کندل‌هایی که برای تثبیت بالای این ابر لازم هستند را نمی‌بینیم. در تایم‌لاین هفتگی اما این ارز زیر ابر ایچیموکو قرار دارد و در آستانه برخورد با آن است که باید ببینیم آیا در این برخورد موفق به شکستن و گذشتن از آن خواهد شد یا خیر.


شاخص قدرت نسبی (RSI)

وضعیت شاخص قدرت نسبی در تایم‌لاین 1 روزه در حالت Neutral است. یعنی در حال حاضر این اندیکاتور نگهداری ارز را توصیه می‌کند. در تایم لاین ماهانه نیز شاخص قدرت نسبی در حالت Neutral است. برای این که بتوان از این شاخص سیگنال خرید و فروش دریافت کرد باید منتظر ماند و دید که بازار بالاخره به کدام سمت حرکت می‌کند.


شاخص کیجون سن (Kijun-Sen)

در حال حاضر در تایم لاین هفتگی ارز فانتوم بالای خط کیجون‌سن قرار دارد که اگر بتواند با چند کندل محکم این موقعیت را حفظ کند شانس خوبی برای رشد خواهد داشت. در تایم لاین ماهانه خط کیجون‌سن بسیار بالاتر از قیمت کنونی ارز قرار دارد و در حال حاضر نزدیک به 2 دلار حرکت می‌کند.


شاخص کیجون سن (Kijun-Sen).png

سطوح کلیدی قیمت Fantom (حمایت و مقاومت و ...)

تعیین سطوح کلیدی یا همان حمایت و مقاومت‌ها دارای اهمیت زیادی برای معامله‌گران حرفه‌ای است. سطوح کلیدی در واقع مهم‌ترین سیگنال‌ها را برای خرید و فروش یا نگهداری یک ارز می‌دهند. در این بخش قرار است سطوح کلیدی قیمت فانتوم را برایتان مشخص کنیم تا با استفاده از آن ها تحلیل‌های خود را کامل کنید.

یکی از مقاومت‌های مهم این ارز که در تایم‌لاین روزانه می‌توان دید محدوده بین 0.9 دلار تا 1.25 دلار است. ارز فانتوم با شکست این مقاومت می‌تواند تا قیمت 2 دلار هم افزایش قیمت پیدا کند. سطح حمایتی مهمی که فانتوم ممکن است با آن برخورد داشته باشد محدوده قیمت 0.1 تا 0.2 دلار است. اگر این سطح بشکند قیمت این ارز ریزش شدیدی را تجربه خواهد کرد.

حمایت و مقاومت‌های کوچک‌تر و کم اهمیت‌تری نیز برای ارز فانتوم وجود دارند. به عنوان مثال محدوده قیمتی 0.46 و 0.65 حمایت و مقاومت‌هایی هستند که قدرت آنچنانی ندارند با این حال می‌توانند تاثیرگذاری خوبی داشته باشند.

سطوح کلیدی قیمت Fantom (حمایت و مقاومت و ...).png


همبستگی سایر ارز ها با فانتوم بصورت مثبت و منفی

همبستگی در میان ارزهای دیجیتال به این معنی است که ارزش دو ارز در یک جهت مشابه حرکت کند. در بازار کریپتوکارنسی همه ارزها به طور نسبی با بیت‌کوین همبستگی دارند و افت قیمت این ارز مانند آنچه در سال 2018 و 2022 رخ داد می‌تواند باعث سقوط ارزش دیگر ارزها شود. به همین دلیل بیت‌کوین را پادشاه رمزارزها می‌نامند. با این تفاسیر همبستگی برخی ارزها با فانتوم مثبت و منفی است که در ادامه به هرکدام از آن‌ها اشاره می‌کنیم.


مثبت : Immutable X، Optimism، KuCoin Token، NEO، Flow

ارزهای Immutable X، Optimism، KuCoin Token، NEO و Flow ارزهایی هستند که با فانتوم رابطه مستقیم دارند. یعنی با حرکت فانتوم به سمت بالا این ارزها نیز به بالا حرکت می‌کنند. البته این موضوع همیشگی و قطعی نیست و عوامل مختلفی از جمله مسائل فاندامنتال و تکنیکال می‌توانند بر آن تاثیرگذار باشند. قرار نیست هر زمان که فانتوم بالا رفت حتما این ارزها هم همان مقدار رشد کنند.


همبستگی سایر ارز ها با فانتوم بصورت مثبت و منفی.png

منفی: UNUS SED LEO، Monero، Nexo، Aptos، Internet Computer

ارزهای UNUS SED LEO، Monero، Nexo، Aptos، Internet Computer نیز با فانتوم رابطه معکوس دارند. به این معنی که زمانی که فانتوم در جهت مثبت حرکت می‌کند این ارزها منفی می‌شوند و پایین می‌آیند. دقیقا آنچه بالا گفتیم برای این ارزها هم نیز صدق می‌کند. این رابطه قطعی و دائمی نیست و عوامل مختلفی می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند. با این حال وجود چنین رابطه و تاثیرگذاری میان این ارزها برای ما مشهود است.


عملکرد قیمت تاریخی فانتوم

همه ارزها دارای قیمت عملکرد تاریخی هستند. درباره فانتوم باید گفت بالاترین قیمتی که تاکنون به خود دیده 3.47 دلار بوده است. این قیمت تقریبا دو بار برای فانتوم تکرار شده است. کمترین قیمت این ارز با توجه به نموداری که صرافی بایننس نشان می‌دهد 0.001 بوده است. در ادامه به صورت یک جدول عملکرد قیمت تاریخی را برای شما نشان می دهیم.


عملکرد قیمت تاریخی فانتوم.png

سخن پایانی


ارز فانتوم ارزی با پتانسیل بالای رشد است و اگر هوشمندانه برای خرید این ارز به بازار ورود کنید احتمال رشد سرمایه شما زیاد خواهد بود. در این مطلب به پیش‌بینی قیمت این ارز در سه سال آینده پرداختیم با این حال این پیش‌بینی‌ها می‌توانند تحت تاثیر عوامل سیاسی، طبیعی و... قرار بگیرند.