معامله‌گران بازارهای مالی را به‌طور مداوم بررسی می‌کنند تا بهترین فرصت‌های معاملاتی را پیدا کنند. در این بین، مواقعی هم هست که نوسانات ارزها آن‌قدر زیاد است که پیدا کردن زمان دقیق ورود و خروج به معاملات دشوار می‌شود. معمولاً در این مواقع، ارزها در یک محدوده‌ی مشخص نوسانات زیادی را ثبت می‌کنند و اگر کسی بخواهد در چنین بازاری معامله کند، نمی‌تواند حتی برای لحظه‌ای از نمودار قیمت غافل شود. انجام چنین کاری برای اکثر معامله‌گران دشوار است، چرا که آن‌ها معمولاً به‌طور همزمان روی چند ارز مختلف به معامله می‌پردازند و تمرکز روی یک ارز، باعث می‌شود که از بقیه‌ی فرصت‌های معاملاتی غافل شوند.


از سوی دیگر، اگر نوسانات قیمت با سرعت زیادی اتفاق بیفتد، نیاز به واکنش بسیار سریعی دارد که گاهی از عهده‌ی یک انسان خارج است. به همین خاطر، در این مواقع متخصصان ربات‌های معامله‌گر را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند. ربات ترید اتوماتیک با تبدیل‌کردن معامله‌گری به یک فرایند خودکار، کار را برای معامله‌گران راحت می‌کند. بنابراین، در این مقاله، به شما خواهیم گفت که ربات معامله‌گر چیست و به تمام موضوعات پیرامون ربات معاملات شبکه‌ای، مانند بهترین ربات معامله‌گر، معایب ربات تریدر، خرید ربات معامله‌گر، ربات ترید اتوماتیک فارکس، بهترین ربات معامله‌گر ارز دیجیتال و ... خواهیم پرداخت.


ربات معامله‌گری چیست؟.png

ربات معامله‌گری چیست؟

در حالت کلی ربات‌ها برنامه‌های کامپیوتری خودکاری هستند که برای انجام وظیفه‌ای خاص، بدون دخالت عامل انسانی، طراحی شده‌اند. در دنیای کریپتوکارنسی، فارکس و سایر بازارهای مالی، یک ربات ترید اتوماتیک در یک یا چند پلتفرم، به‌جای یک کاربر، به خرید و فروش ارزها و دارایی‌های مختلف می‌پردازد. در واقع، از ربات‌های معامله‌گر برای اتوماسیون استراتژی‌های معاملاتی استفاده می‌شود تا با افزایش دقت معاملات، سود یک کاربر زیادتر شود.


ربات ترید اتوماتیک ارز دیجیتال و فارکس نسبت به تغییرات قیمت حساس است و به‌محض کشف فرصت معامله، به خرید و فروش یک ارز اقدام می‌کند. حتی در زمانی که شما خواب هستید و یا کار دیگری انجام می‌دهید، یک ربات ترید اتوماتیک فارکس و ارز دیجیتال از نمودار قیمت غافل نمی‌شود و به‌جای شما روند‌های بازار را زیر نظر می‌گیرد و در فرصت مناسب دست به معامله می‌زند.


بات معاملات شبکه‌ای چیست؟.png

بات معاملات شبکه‌ای چیست؟

زمانی که نمودار قیمت در یک محدوده‌ی خنثی نوسان می‌کند و یک روند صعودی و یا نزولی را پیش نمی‌گیرد، نوسانات قیمت در کوتاه‌مدت بسیار زیاد است. انجام معامله در چنین بازاری کار راحتی نیست و نیاز به دقت و سرعت بسیار بالایی دارد. در نتیجه، برای بالا بردن سرعت و دقت در انجام معامله، به‌سراغ ربات معاملات شبکه‌ای (Grid Trading Bot) می‌رویم.


در واقع، استراتژی معاملات شبکه‌ای (Grid Trading) به این صورت است که در یک محدوده‌ی مشخص، در بالاترین و پایین‌ترین حد قیمت، سفارشات خرید و فروش قرار می‌گیرند. هنگامی که قیمت در این محدوده نوسان می‌کند، سفارشات خرید و فروش فعال شده و معاملات مختلفی ایجاد می‌شوند. بنابراین، شما با انتخاب بهترین ربات معامله‌گر برای یک استراتژی معاملات شبکه‌ای، می‌توانید تعداد زیادی معامله را در یک محدوده‌ی قیمتی، انجام دهید.


بات معاملات شبکه‌ای چگونه کار می‌کند؟.png

بات معاملات شبکه‌ای چگونه کار می‌کند؟

گفتیم که بات معاملات شبکه‌ای، یک ربات ترید اتوماتیک ارز دیجیتال است که بر اساس استراتژی معاملات شبکه‌ای عمل می‌کند. بنابراین، برای توضیح نحوه‌ی عملکرد ربات‌های معامله‌گر شبکه‌ای، باید استراتژی این ربات‌ها را در هنگام معامله، تحلیل و بررسی کنیم. ایده‌ی استراتژی معاملات شبکه‌ای به این صورت است که سفارشات خرید و فروش را در فاصله‌های مشخصی قرار دهیم تا از این طریق سود کسب کنیم. برای انجام این کار، سفارشات فروش، بالاتر از قیمت فعلی و سفارشات خرید، پایین‌تر از آن قرار می‌گیرند.


حالا برای اینکه با نحوه‌ی عملکرد یک ربات ترید اتوماتیک شبکه‌ای آشنا شوید، بیایید تا با یک مثال پیش برویم:


  • فرض کنید که قیمت فعلی ارز دیجیتال ایکس (X) روی 100 دلار است و معامله‌گر می‌خواهد با استفاده از ربات ترید اتوماتیک، معاملات شبکه را ایجاد کند.

  • یک کاربر ابتدا باید اندازه‌ی شبکه را مشخص کند. در این مثال، اندازه‌ی شبکه را 10 دلار در نظر می‌گیریم.

  • بنابراین، ربات ترید اتوماتیک سفارشات خرید را در سطوح 60، 70، 80 و 90 دلار قرار می‌دهد.

  • بعد از آن، نوبت به سفارشات فروش می‌رسد. در نتیجه، ربات ترید اتوماتیک ارز دیجیتال سفارشات فروش را در سطوح 110، 120، 130 و 140 دلار قرار می‌دهد.

  • پس از اینکه سطوح شبکه مشخص شد، با رسیدن قیمت به سطوح مختلف، سفارشات خرید و یا فروش فعال می‌شوند و از این طریق تعداد زیادی معامله در یک محدوده‌ی مشخص شکل می‌گیرد.

⚠️ از سوی دیگر، دو مقدار مهم دیگری که شما باید مشخص کنید، حد ضرر (Stop Loss) و حد سود (Take Profit) است. مشخص‌کردن این دو قیمت برای کنترل ریسک بسیار ضروری است. اصولاً حد ضرر پایین‌تر از کم‌ترین سطح شبکه و حد سود بالاتر از بالاترین سطح قرار می‌گیرد. در نتیجه، اگر قیمت کاهش زیادی داشته باشد، حد ضرر جلوی زیان شما را می‌گیرد و در صورت خروج قیمت از بالای محدوده، حد سود می‌تواند سود شما را حفظ کند.

چگونه می‌توان بات معاملات شبکه‌ای ساخت؟

امکان خرید ربات معامله‌گر ارز دیجیتال برای معاملات شبکه‌ای در بسیاری از نرم‌افزارها، صرافی‌ها و پلتفرم‌ها برای شما فراهم شده است. اصولاً استفاده از ربات معامله‌گر ارز دیجیتال رایگان است، یعنی اینکه در ابتدا مبلغی را نمی‌پردازید اما به هر حال، بابت هر معامله کارمزدهایی را پرداخت خواهید کرد.


معمولاً مراحل ساخت ربات معامله‌گر ارز دیجیتال در پلتفرم‌های گوناگون شبیه به یکدیگر است. به همین خاطر، در این بخش به توضیح نحوه‌ی راه‌اندازی ربات ترید اتوماتیک در نرم‌افزار پایونکس (Pionex) خواهیم پرداخت. پایونکس یک ربات ترید رایگان است و برای دانلود ربات معامله‌گر ارز دیجیتال پایونکس، نیاز به پرداخت هزینه‌ی اولیه‌ای ندارید و هزینه‌ی معاملات با همان کارمزدها محاسبه می‌شود.


مراحل ساخت نسخه‌ی موبایلی ربات تریدر رایگان پایونکس به‌صورت زیر است:


1_ برنامه‌ی Pionex را دانلود و نصب کنید.


2_ در این برنامه ثبت‌نام کرده و احراز هویت کنید.


3_ سپس برنامه را باز کرده و گزینه‌ی "Trade" را انتخاب کنید.


4_ به بخش "Bot" که در بالای صفحه قرار دارد، بروید.


5_ روی گزینه‌ی "Create" بزنید.


6_ یک ارز دیجیتال را انتخاب کنید و مقادیری را که در بخش قبل توضیح دادیم، برای پیکربندی شبکه وارد کنید.


7_ به این ترتیب ربات ترید اتوماتیک ایجاد می‌شود.


چگونه می‌توان بات معاملات شبکه‌ای ساخت؟.png

دیدیم که به همین راحتی می‌توانید ربات‌های معامله‌گر را در تلفن‌همراه خود راه‌اندازی کنید. حالا اگر می‌خواهید به‌جای تلفن‌همراه با استفاده از ویندوز ربات ترید اتوماتیک را بسازید، باید مراحل زیر را طی کنید:


1_ به سایت Pionex.com بروید.


2_ در این سایت ثبت‌نام کنید.


3_ روی گزینه‌ی "Trade" که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید.


4_ گزینه‌ی "Grid Trading Bot" را انتخاب کرده و روی گزینه‌ی "Create" کلیک کنید.


5_ مقادیر مورد نیاز شبکه را وارد کنید.


6_ در نهایت، ساخت ربات معامله‌گر ارز دیجیتال با موفقیت انجام می‌شود.


چگونه می‌توان بات معاملات شبکه‌ای ساخت؟ (2).png

چرا باید از بات‌های معاملات شبکه‌ای استفاده کنیم؟

استفاده از ربات ترید اتوماتیک فارکس و ارز دیجیتال، کار را برای معامله‌گران ساده می‌کند و این افراد می‌توانند به‌راحتی از کوچکترین نوسانات بازار هم سود کسب کنند. استفاده از ربات‌های معامله‌گر شبکه‌ای، خصوصاً در زمانی که قیمت روندی خنثی دارد، بسیار مفید است و به شما کمک می‌کند که معامله‌کردن را به فرایندی خودکار تبدیل کنید و بتوانید در بخش‌های مختلفی از بازار حضور داشته باشید. به همین خاطر، در این بخش به دلایل اصلی اهمیت استفاده از ربات ترید اتوماتیک ارز دیجیتال و فارکس خواهیم پرداخت.


نوسان‌گیری از محدوده‌های کوچک

در صورتی که شما تازه‌کار باشید و یا اینکه سرعت نوسانات قیمت بسیار بالا باشد، ممکن است که برخی از فرصت‌های معاملاتی را از دست بدهید و نتوانید به‌صورت دستی روی آن‌ها معامله ایجاد کنید. بنابراین، ساخت ربات معامله‌گر ارز دیجیتال و فارکس به شما کمک می‌کند که از کوچکترین نوسانات قیمتی هم استفاده کنید و معاملات خوبی را انجام دهید. با این حال، باید توجه داشته باشید که شما برای هر معامله‌ باید کارمزدی را بپردازید، در نتیجه، هرگز سطوح شبکه را آن‌قدر کوچک در نظر نگیرید که سود معامله از میزان کارمزد کمتر شود.


کاربری ساده و قابلیت تنظیم شبکه

کار با ربات ترید اتوماتیک شبکه‌ای یا گرید تریدینگ بسیار ساده است و تنظیم آن به‎‌راحتی انجام می‌شود. پس از اینکه در پلتفرم موردنظر ثبت‌نام کردید، به‌سادگی می‌توانید مقادیر مختلف شبکه را تنظیم کنید و از معاملات شبکه‌ای سود به دست بیاورید. برای تنظیم شبکه، کافی است که حد بالا و پایین محدوده را تعیین کنید و تعداد شبکه را به ربات بگویید. در این صورت، خود ربات ترید اتوماتیک ارز دیجیتال، شبکه را تشکیل داده و به نمایندگی از شما دست به معامله می‌زند.


بنابراین، برای استفاده ربات‌های معامله‌گر شبکه‌ای، نیازی به محاسبه و تحلیل خاصی ندارید و بدون نیاز به بررسی‌های دقیق هم می‌توانید معاملات خوبی را انجام دهید. در نتیجه، حتی کاربران تازه‌کار هم می‌توانند تنظیمات ربات ترید اتوماتیک را انجام دهند و از این طریق وارد بازار ارزهای دیجیتال و فارکس شوند.


چرا باید از بات‌های معاملات شبکه‌ای استفاده کنیم؟.png

فراهم شدن سطح بالایی از اتوماسیون

ربات گرید تریدینگ سطح بالایی از اتوماسیون را برای شما فراهم می‌کند. یعنی اینکه کل فرایند معامله‌گری به‌صورت خودکار درآمده و این کار را با دقت بسیار زیادی انجام می‌دهد. این مسئله به شما کمک می‌کند که بتوانید به بخش‌های دیگری از بازار هم توجه کرده و حتی از ربات‌های معامله‌گر برای چند ارز مختلف استفاده کنید.


ربات ترید اتوماتیک فارکس و ارز دیجیتال برای انجام استراتژی معاملات شبکه‌ای طراحی شده است و این کار را به‌دور از احساسات و با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد. از سوی دیگر، انجام دستی استراتژی معاملات شبکه‌ای بسیار دشوار است و استفاده از یک ربات ترید اتوماتیک، دقت و سرعت انجام معاملات را بالا برده و کار را برای شما ساده می‌کند.


فراهم شدن امکان معامله‌گری در روند خنثی

هنگامی که بازار در حالت رکود قرار دارد و نمودار قیمت در یک بازه‌ی مشخص نوسان می‌کند، انجام معامله بسیار دشوار است. در هنگام درجا زدن قیمت، بسیاری از معامله‌گران منتظر می‌مانند تا یک روند صعودی و یا نزولی آغاز شود. این مسئله باعث می‌شود که سرمایه‌ی شما برای مدتی طولانی بی‌استفاده باقی بماند و سودی کسب نکنید. به همین خاطر، در چنین بازاری استفاده از ربات‌های معامله‌گر به شما کمک می‌کند که بتوانید بدون ترس دست به معامله بزنید و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنید.


مدیریت ریسک‌های احتمالی معاملات

باید به این نکته توجه داشت که استفاده از ربات ترید اتوماتیک ارز دیجیتال و فارکس، فقط برای کسب سود نیست، بلکه تأثیر زیادی هم روی مدیریت ریسک می‌گذارد. بنابراین، دو پارامتر مهمی که برای مدیریت ریسک باید تنظیم کنید، شامل موارد زیر است:


حد سود: منظور از حد سود (Take Profit) مقداری است که باید کمی بالاتر از بالاترین سطح شبکه قرار بگیرد. هنگامی که نمودار قیمت به این سطح برسد، معامله‌ی شما به‌صورت خودکار بسته شده و سودتان حفظ می‌شود.


حد ضرر: حد ضرر (Stop Loss) به مقداری اشاره دارد که پایین‌تر از پایین‌ترین سطح شبکه قرار می‌گیرد. در صورتی که قیمت به حد ضرر شما برسد، معامله بسته شده و جلوی زیان‌های بیشتر گرفته می‌شود.


در حالت کلی، تنظیم دستی و مداوم حد سود و حد ضرر برای معاملات پی‌در‌پی کار دشواری است و با استفاده از ربات ترید اتوماتیک، به‌راحتی می‌توانید ریسک معاملات خود را مدیریت کنید.


تامین نقدینگی مورد نیاز صرافی

استفاده از استراتژی معاملات شبکه‌ای، با استفاده از ربات ترید اتوماتیک، نقدینگی مورد نیاز صرافی را فراهم می‌کند. در واقع، قراردادن سفارشات خرید و فروش، با کمک بات گرید تریدینگ، باعث تنظیم بازار در یک صرافی خاص می‌شود. این سفارشات، قیمت را در یک محدوده‌ی مشخص نگه می‌دارند و جلوی جهش‌های ناگهانی را می‌گیرند. این مسئله باعث می‌شود که قیمت ارز موردنظر به‌صورت منصفانه‌ای تنظیم شود. از سوی دیگر، تنظیم قیمت باعث ایجاد فرصت‌های معاملاتی بیشتر شده و معامله‌گران می‌توانند با تحلیل‌های خود وارد بازار شوند و جهش‌های ناگهانی آن‌ها را غافلگیر نمی‌کند.


چرا باید از بات‌های معاملات شبکه‌ای استفاده کنیم؟ (2).png

امکان تطبیق دادن ربات با شرایط مختلف

ربات‌های معامله‌گر شبکه‌ای را می‌توان در انواع بازارهای مالی و در شرایط مختلفی به کار برد و از آن‌ها سود خوبی را کسب کرد. از آنجایی که استراتژی اصلی ربات ترید اتوماتیک ارز دیجیتال و فارکس، خرید و فروش در بازه‌های گوناگون است، می‌توان گفت که این استراتژی بسیار ساده بوده و امکان هماهنگی با شرایط مختلف را دارد. بنابراین، ربات معامله‌گر ترید می‌تواند بدون تاثیرپذیری از احساسات و روندهای بازار، دست به معامله بزند و برای شما سود کسب کند.


از طرفی، با تغییر شرایط بازار، شما می‌توانید تنظیمات ربات ترید اتوماتیک را تغییر دهید و آن را به‌روزرسانی کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند که از روند‌های مختلف بازار سود به دست بیاورید. از سوی دیگر، استراتژی شما برای تنظیم ربات معامله‌گر شبکه می‌تواند برای مدتی کوتاه و یا حتی درازمدت باشد. در نتیجه، با توجه به مدت‌زمان یک روند و یا تغییر آن، می‌توانید نحوه‌ی عملکرد بات معاملات شبکه را هم عوض کنید.


امکان تنوع دادن به معاملات

یکی از مهم‌ترین روش‌های مدیریت ریسک، تقسیم سرمایه در بین دارایی‌های گوناگون است. این مسئله به شما کمک می‌کند که با سود بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها، زیان معاملات دیگر را جبران کرده و در مجموع از سرمایه‌گذاری خود سود کسب کنید. بنابراین، اگر یک معامله‌گر بخواهد از این روش استفاده کند، باید در بازارهای مختلفی دست به معامله بزند. انجام چنین کاری برای معامله‌گران دشوار است، زیرا باید به‌طور مداوم چند نمودار قیمت را زیر نظر بگیرند.


با این حال، استفاده از ربات‌های معامله‌گر شبکه‌ای، امکان تنوع‌بخشیدن به معاملات را فراهم می‌کند. در نتیجه، می‌توانید به‌طور همزمان از چند ربات ترید اتوماتیک ارز دیجیتال و فارکس استفاده کنید تا این ربات‌ها به‌جای شما در چند بازار مختلف معامله کنند.


مناسب برای معاملات کوتاه‌مدت و بلندمدت

شاید فکر کنید که ربات معاملات شبکه‌ای فقط برای معاملات کوتاه‌مدت مناسب است اما اصلاً این‌طور نیست. شما می‌توانید از یک ربات ترید اتوماتیک شبکه در بازارهای گوناگونی مانند ارز دیجیتال، فارکس و ... استفاده کنید و با تنظیم پارامترهای آن از انواع روندهای بازار سود کنید. در واقع، شما با مشخص‌کردن اندازه‌ی شبکه، تعیین می‌کنید که ربات در چه بازه‌های زمانی دست به معامله بزند. بنابراین، هرچه شبکه را بزرگ‌تر بگیرید، احتمال اینکه معاملات بلندمدتی داشته باشید، بیشتر خواهد شد. در نتیجه، تعیین نوع معاملات در یک ربات ترید اتوماتیک فارکس و ارز دیجیتال بستگی به استراتژی معاملاتی خود شما دارد.


نادیده گرفتن احساسات در هنگام انجام معامله

نمودارهای قیمت در بازارهایی مانند ارز دیجیتال و فارکس، همیشه در حال نوسان هستند. این نوسانات در بازار کریپتوکارنسی بسیار زیادتر از بازارهای دیگر است. بنابراین، تغییرات ناگهانی قیمت و همین‌طور اخبار و حواشی مربوط به ارزهای گوناگون، ممکن است که روی تصمیم‌گیری معامله‌گران تأثیر بگذارد. معامله‌گران بازارهای مالی همیشه مستعد درگیر شدن با احساساتی مانند ترس، خشم و طمع هستند و این احساسات می‌توانند روند تفکر صحیح را با مشکل مواجه کنند. در نتیجه، معامله‌گران در هنگام انجام معاملات، باید جلوی احساسات خود را بگیرند و این کار بسیار دشوار است.


از سوی دیگر، تغییرات قیمت و روندهای بازار هیچ تاثیری بر روش معاملاتی ربات‌های معامله‌گر نمی‌گذارند و یک ربات ترید اتوماتیک بدون درگیر شدن با احساسات می‌تواند معاملات را انجام دهد. به همین خاطر، ربات معاملات شبکه گزینه‌ی بسیار خوبی برای کنترل احساسات معامله‌گران است.


سخن پایانی


انجام معاملات دقیق و سریع در بازارهای مالی برای همه‌ی معامله‌گران اهمیت دارد. معمولاً تریدرها دوست دارند که از تمام فرصت‌های معاملاتی استفاده کرده و سود کسب کنند. با این حال، در بسیاری از موارد انجام یک معامله‌ی دقیق کار بسیار دشواری است. بنابراین، تبدیل‌کردن معامله‌گری به یک فرایند خودکار، اقدامی بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. به همین خاطر، در این مقاله به سراغ ربات‌های معامله‌گر شبکه‌ای رفتیم تا به شما بگوییم که چگونه می‌توانید استراتژی معامله‌گری خود را اتوماتیک کرده و از تمام نوسانات بازار سود کسب کنید.