از جذابیت‌های کریپتوکارنسی این است که روش‌های مختلفی برای انجام معاملات در آن وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از بات‌های معامله‌گری است. این بات‌ها برای کمک به معامله‌گران ساخته شده‌اند و قابلیت‌های بی‌نظیر آن‌ها باعث شده پرطرفدار باشند. اگرچه معمولا استفاده از ربات تریدر رایگان نیست اما بات‌های رایگان خوبی هم در سطح اینترنت موجود هستند که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. تریدینگ بات‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی به معامله‌گران کمک کنند. شناخت این بات‌ها و قابلیت‌هایشان به شما در انتخاب یک گزینه مناسب برای استفاده بلندمدت کمک می‌کند. در ادامه به بررسی تریدینگ‌بات یا بات معامله‌گری می‌پردازیم.


بات معامله‌گری کریپتو چیست؟.png

ربات معامله‌گری کریپتو چیست؟

بات معامله‌گری کریپتو برای داشتن معاملات بهتر طراحی شده است. برای این که بتوانید معاملات کریپتویی موفق داشته باشید، باید بتوانید معاملات را دقیقا در زمان لازم انجام دهید. این در حالی است که یک معامله‌گر نمی‌تواند همزمان همه بازارها و نمودارها را مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر بازارها، محاسبه لحظه‌ای سود و ضرر نیز ضروری است. مدیریت همه این موضوعات در کنار یکدیگر از عهده یک شخص خارج است و اینجاست که بات معامله‌گری به کمک تریدر‌ها می‌آید.


بات‌های معامله‌گری برای حل این مسئله خلق شده‌اند. این بات‌ها دقیقا در زمانی که همه شرایط مهیا شده باشند معاملات را به اجرا در می‌آورند. دسترسی راحت و بِروز این بات‌ها به اطلاعات، باعث می‌شود کارشان را دقیق و بدون تاخیر انجام دهند. استفاده از این بات‌ها برای کسانی که در انجام معاملات احساساتی عمل می‌کنند بیشتر توصیه می‌شود، چرا که بات‌ها فاقد احساسات هستند و هر زمانی که شرایط بستن یا شروع معامله پیش بیاید آن را بدون وقفه انجام می‌دهند.


برای استفاده از ربات معامله‌گری می‌توانید شخصا دست به کار شده و یک بات بسازید و یا از ربات‌ تریدر رایگان یا پولی موجود در سطح اینترنت استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سایت‌های ارائه دهنده بات نیز مانند صرافی‌های خارجی ما را تحریم کرده‌اند، پس بهتر است این موضوع را در انتخاب بات‌های معامله‌گری خود در نظر بگیرید.


بات معامله‌گری کریپتو چگونه کار می‌کند؟.png

بات معامله‌گری کریپتو چگونه کار می‌کند؟

بات‌های معامله‌گری شیوه کار تقریبا مشابهی دارند. آن‌ها باید با بررسی بازار سیگنال‌های مورد نظر را دریافت کنند، سپس با در نظر گرفتن ریسک‌های موجود معاملات را به اجرا در بیاورند. تریدینگ بات‌ها با زبان‌های برنامه‌نویسی نظیر پایتون، جاوا، C++ و... ساخته می‌شوند. علاوه بر این از API صرافی‌های کریپتو نیز برای اجرای معاملات استفاده می‌‎کنند. در ادامه مراحل کار یک بات معامله‌گری را مورد بررسی قرار دادیم:


  • ساخت سیگنال

اولین گامی که هر بات معامله‌گری طی می‌کند، بررسی داده‌های بازار است. بات‌ها این اطلاعات را از طریق منابع مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند. بعد از بررسی همه جوانب بازار، بات تصمیم می‌گیرد در چه نقطه‌ای دست به خرید یا فروش بزند. معمولا بات‌ها این اختیار را به کاربرانشان می‌دهند که نوع سیگنال‌هایی که می‌خواهند دریافت کنند را انتخاب نمایند.


  • مدیریت ریسک

گام بعدی بات این است که با توجه به اطلاعات بازار مقدار ریسک حضور در آن را بررسی کند. بر اساس اطلاعات بازار بات تصمیم می‌گیرد برای هر ارز چه مقدار سرمایه اختصاص دهد. این بخش در واقع سخت‌ترین کاری است که بات معامله‌گری انجام می‌دهد. مدیریت ریسک در معاملات اهمیت زیادی دارد که اشتباهات محاسباتی در آن می‌تواند سبب ضرر تریدر شود.


  • اجرای معاملات

برخی مدل‌های بات معامله‌گری خودشان با استفاده از API صرافی‌ها معاملات را به اجرا در می‌آورند. بات معامله‌گری از همه جنبه‌های اجرای معامله پشتیبانی می‌کند و حتی اگر لازم باشد در شرایطی ارز فورا به فروش برسد، بات معامله‌گری این کار را به موقع انجام می‌دهد. فرایند انجام مراحل توسط بات بسیار سریع است و همین موضوع یک پوئن مثبت برای آن به حساب می‌آید.


مزایا و معایب بات معامله‌گری چیست؟.png

مزایا و معایب ربات معامله‌گری چیست؟

بات معامله‌گری هم مانند ابزارهای دیگر بازار ارزهای دیجیتال مزایا و معایبی دارد و یک ابزار بدون عیب و نقص نیست. اگر می‌خواهید از بات معامله‌گری استفاده کنید بهتر است با این مزایا و معایب آشنا شوید تا بتوانید شرایط استفاده از آن را بسنجید.


مزایا

  • کارآمد بودن

یکی از مزایای بات معامله‌گری کارآمد بودن آن است. اصولا استفاده از یک بات مطمئن بهینه‌تر از معامله کردن به صورت شخصی است. چرا که با استفاده از بات، دیگر نگران تاخیرها و خطاهای انسانی نخواهید بود. تا زمانی که بات اطلاعات درست و دقیق می‌گیرد و الگوریتم تعیین شده برای آن پابرجاست، قادر است دارایی‌هایتان را با شانس بیشتری برای کسب سود معامله کند. نکته دیگر این است که بات به صورت 24 ساعته کار می‌کند، یعنی حتی وقتی شما خواب هستید هم بازار را از دست نمی‌دهید و می‌توانید از نوسانات بازار سود بگیرید.


  • فاقد احساسات بودن

یک بات معامله‌گری هر تصمیمی را بر اساس داده‌هایی که دارد می‌گیرد و احساسات را در آن دخیل نمی‌کند. در حالیکه انسان دارای ترس از شکست و از دست دادن سود است و ممکن است بر اساس احساسات و هیجانات لحظه‌ای معامله کند. شاید برخی معامله‌گران حرفه‌ای بتوانند احساساتشان را برای معامله به خوبی کنترل کنند ولی این شامل همه تریدرها از جمله تازه کارها نمی‌شود.


  • قدرتمند بودن

اطلاعاتی که انسان می‌تواند در یک مدت زمان مشخص تحلیل کند بسیار محدود است، اما بات معامله‌گری قادر است در کمترین زمان ممکن حجم زیادی محتوا را تحلیل و بررسی کند. این یکی از مهم ترین برتری‌هایی است که بات معامله‌گری نسبت به یک تریدر دارد.


  • تنوع بخشی

ربات معامله‌گری از آنجایی که به خاطر علاقه به یک ارز یا دلایل مشابه در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند، گستره بزرگی از ارزها را در نظر می‌گیرد و با این کار ریسک سرمایه‌گذاری را بسیار کاهش می‌دهد. در حالی که انسان ممکن است در این زمینه دچار اشتباه شود و به اصطلاح "همه تخم مرغ‌ها را داخل یک سبد بگذارد".


  • داشتن نظم در سرمایه‌گذاری

ربات‌های معامله‌گری طبق برنامه‌ای که شما برای آن‌ها تعیین می‌کنید به معامله می‌پردازند. این یعنی هر سناریویی در اختیار آن‌ها قرار دهید، معاملات را دقیقا طبق همان سناریو پیش می‌برند. این موضوع که بات نظم دقیقی را در اجرای معاملات رعایت می‌کند، به نوعی تضمین کیفیت محسوب می‌شود.


معایب

تریدینگ بات‌ها هم خالی از عیب و ایراد نیستند. یکی از ایراداتی که به این بات‌ها وارد است، ناکارآمدی آن‌ها در شرایطی است که بازار بسیار غیرقابل پیشبینی می‌شود. اوضاعی مانند پاندمی کرونا می‌تواند تاثیرات غیرقابل انتظاری بر بازار بگذارد و شما همیشه قادر به پیشبینی درست این تاثیرات نیستید. در این شرایط شما به استراتژی بهتری برای سود کردن از بازار نیاز دارید.


باگ‌های برنامه‌نویسی نیز از جمله ایراداتی هستند که می‌توانند بات‌های کریپتوکارنسی را تحت تاثیر قرار دهند. وقتی خودتان بات معامله کریپتوکارنسی بسازید، حتما باید نگران این باشید که شرایط و اقدامات بات را درست تعیین کنید. از آنجایی که بات در کمترین زمان ممکن معاملات را انجام می‌دهد فرصت زیادی برای اصلاح آن ندارید.


⚠️ نکته دیگر این است که اگر اشتباها به سراغ بات‌های معامله گری اسکم و کلاهبرداری بروید، ممکن است با هدررفت سرمایه روبه‌رو شوید. به همین خاطر موضوع انتخاب بات اهمیت زیادی دارد.

انواع بات‌های معامله‌گری کدامند؟.png

انواع ربات‌های معامله‌گری کدامند؟

بات‌های معامله‌گری انواع مختلفی دارند که هر کاربر با توجه به شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. البته این دسته‌بندی‌ها بر اساس زبان‌های برنامه‌نویسی نیست، بلکه بر اساس شکل انجام معامله توسط بات است. در ادامه به بررسی انواع مختلف بات‌های معامله‌گری می پردازیم.


بات‌های آربیتراژ

آربیتراژ به معنای خرید یک ارز با قیمت پایین در یک صرافی و فروش آن با قیمت بالاتر در یک صرافی دیگر است. ربات تریدر آربیتراژ نیز دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. این بات‌ها قیمت را به طور همزمان در چندین صرافی مورد بررسی قرار می‌دهند و در زمان مناسب ارز را معامله می‌کنند. نکته‌ای که درباره این مدل بات‌ها وجود دارد این است که سود آن‌ها به طور معمول کم است و نیاز به انجام معاملات زیادی دارد. کسانی که از این بات‌ها استفاده می‌کنند باید نسبت به روش‌های مختلف آربیتراژ اطلاعات کافی داشته باشند.


ربات‌های قرض دهنده

با استفاده از این مدل بات‌ها شما می‌توانید در برخی صرافی‌ها برای کسب سود به معامله‌گرانی که از مارجین استفاده می‌کنند بیت کوین قرض بدهید. استفاده از بات‌ها برای این کار سرعت فرایند انجام آن را بالا می‌برد. با استفاده از این بات‌ها دیگر وقتتان برای پیدا کردن سودآور‌ترین صرافی هدر نخواهد رفت. از آن جایی که قرض گیرنده‌ها نمی‌توانند سکه‌ها را از صرافی خارج کنند خیال قرض دهنده راحت است.


بات معاملات اهرمی و مارجین

اگر با معاملات اهرمی آشنا باشید می‌دانید که این ربات‌ها چه کارایی دارند. معاملات اهرمی و مارجین در واقع به معنای قرض گرفتن مقداری سرمایه از صرافی برای انجام معامله است. مثلا اگر با 100 دلار یک معامله اهرم 5 باز کنید شما در واقع 500 دلار معامله باز کرده‌اید و اگر این معامله 20 درصد ضرر کند، تمام سرمایه شما از دست خواهد رفت. بات معاملات اهرمی نیز دقیقا همین کار را می‌کند. معاملات اهرمی دارای ریسک بالایی هستند.


ربات های بازارساز

بات‌های بازارساز برای معامله به دنبال بازارهایی می‌گردند که گستره بیشتری دارند. این بات‌ها در واقع با ایجاد سفارش‌های متعدد خرید و فروش در صف انتظار، کاربران را مجاب می‌کنند که سفارش‌های ثبت شده‌شان را به اجرا در بیاورند. به عنوان مثال این بات سفارش خرید را در 0.50 دلار و سفارش فروش را در 0.52 دلار ثبت می‌کند که نتیجه آن 0.02 دلار سود می‌شود. با توجه به این که این بات می‌تواند در طول روز معاملات زیادی ایجاد کند در مجموع سود خوبی نصیب معامله‌گر خواهد کرد.


ربات تریدر بر اساس تحلیل تکنیکال

همانطور که از نام این بات پیداست بر اساس تحلیل تکنیکال و با استفاده از اندیکاتورها نقاط خرید و فروش را مشخص می‌کند. بیشتر کاربران رغبت به استفاده از این نوع بات تریدر دارند. قابلیت‌های این بات‌ها به شما اجازه می‌دهد که معاملات موفقی انجام دهید. برای استفاده از این بات‌ها باید بهترینشان را انتخاب کنید تا نتیجه مطلوب باشد.


چگونه می‌توان از بات معامله‌گری استفاده کرد؟.png

چگونه می‌توان از بات معامله‌گری استفاده کرد؟

برای این که از بات معامله‌گری استفاده کنید دو راه پیش روی شما قرار دارد. راه اول این که از میان بات‌هایی که در سطح اینترنت موجود است معتبرترین‌هایشان را انتخاب و از آن ها استفاده کنید. راه دیگر این است که اگر خودتان به زبان‌های برنامه نویسی آگاهید بات مخصوص خود را ایجاد کنید.


استفاده از ربات معامله‌گری

بات‌های معامله‌گری توسط گروه‌های مختلفی عرضه می‌شوند که برخی از آن‌ها برای هر معامله و برخی دیگر به صورت ماهانه از شما در ازای خدمات بات کمیسیون دریافت می‌کنند. پیدا کردن یک بات تریدر خوب با درصد کمیسیون معقول کار دشواری نیست و اگر برای این موضوع وقت بگذارید حتما بات مناسب خود را پیدا خواهید کرد. حتی می‌توانید ربات تریدر رایگان هم در گوشه کنار اینترنت پیدا کنید، البته به یاد داشته باشید که این بات‌ها معمولا قابل اعتماد نیستند.


ساخت ربات معامله‌گری

اگر می‌خواهید همه چیز تحت کنترل شما باشد، می‌توانید تریدینگ بات خودتان را بسازید و از آن استفاده کنید. برای ساخت ربات معامله‌گری می‌توان از صفر همه چیز را انجام داد و یا از پلتفرم‌های مختلف برای این کار بهره گرفت. اگر بات را خودتان طراحی کنید می‌توانید آن را کاملا با استراتژی‌های معامله خودتان سازگاری دهید.


آیا بات‌های معامله‌گری قانونی هستند؟

بات‌های معامله‌گری کاملا قانونی هستند و استفاده از آن‌ها اشکالی ندارد. صرافی‌ها نیز ابزارهایی در اختیار توسعه دهندگان می‌گذارند که به آن‌ها برای ساخت بات‌های بهتر کمک کند. قانون خاصی هم برای استفاده از این بات‌ها وجود ندارد. در نتیجه گزینه خوبی برای سرمایه گذاران کریپتوکارنسی به حساب می‌آیند.


بهترین بات‌های معامله‌گری کدامند؟.png

بهترین بات‌های معامله‌گری کدامند؟

برای این که بتوانید مناسب ترین بات معامله‌گری را برای خود پیدا کنید نیاز به انجام تحقیقات دارید. در ادامه لیستی از 10 بات برتر معامله‌گری برای شما آماده کردیم که می‌توانید از آن برای انجام تحقیقات خود استفاده کنید. برای انتخاب بات معامله‌گری باید به موارد زیادی از جمله تحریم‌ها دقت کنید تا در آینده دچار مشکل و از دست رفتن سرمایه نشوید. به این موضوع نیز توجه داشته باشید که بات معامله‌گری باید کاملا مطابق با استراتژی‌های شما باشد تا نتیجه مطلوبی کسب کنید.


  • Pionex

  • Trality

  • NAGA

  • CryptoHopper

  • Coinrule

  • TradeSanta

  • Shrimpy.io

  • Zignaly

  • Botsfolio

  • Bitsgap

سخن پایانی


در این مطلب به بررسی کامل و دقیق تریدینگ بات‌ها پرداختیم و در آخر بهترین موارد آن‌ها را طبق منابع خارجی به شما معرفی کردیم. این که بتوانید از تریدینگ بات‌ها کسب سود کنید هم نیاز به هوشمندی دارد و باید در انتخاب مدل بات طبق استراتژی‌تان دقت بالایی داشته باشید. استفاده از تریدینگ بات‌ها به خاطر قابلیت‌های بی‌نظیری که دارند سود خوبی به معامله‌گران متوسط می‌رساند، به همین خاطر است که استفاده از آنها خواهان زیادی دارد.