اصطلاح متاورس در سال‌های اخیر به‌طور گسترده‌ای محبوب شده است، زیرا تعداد زیادی از کسب‌وکارها و افراد معروف در این دنیای مجازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ازآنجایی‌که متاورس می‌تواند به یک تکنولوژی برتر در آینده تبدیل شود ارزش درک کردن را دارد. ما در این مقاله مفهوم متاورس و همچنین بهترین بازی‌های این دنیای مجازی را به شما معرفی می‌کنیم.


متاورس چیست؟

متاورس چیست؟ درواقع متاورس به تکنولوژی‌هایی اشاره دارد که تجربیاتی را برای افراد فراهم می‌کنند تا به بخشی از دنیای مجازی تبدیل شوند. Metaverse ترکیبی از کلمه یونانی meta به معنای فراتر و کلمه universe به معنای دنیای واقعی است. درنتیجه متاورس را می‌توان به معنی فراتر از دنیای واقعی دانست. افراد واقعی از بازی‌ها و برنامه‌های آنلاین برای ورود و تعامل با دیگران در این جهان سه‌بعدی استفاده می‌کنند. افراد در متاورس با آواتارهای مختلف شخصیت خود را نشان می‌دهند. فعالیت‌ها در این جوامع مجازی منعکس‌کننده فعالیت‌های دنیای فیزیکی است. بازیکنان می‌توانند آیتم‌هایی ایجاد کنند، آن‌ها را بفروشند یا بخرند و حتی سرمایه‌گذاری کنند و پاداش دهند.


البته همه این‌ها با ارزهای مهم متاورس امکان‌پذیر هستند. دنیای متاورس به‌طور یکپارچه بازی‌ها، واقعیت مجازی، پخش زنده، بازار ارزهای دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی را باهم ترکیب می‌کند. به‌عنوان‌مثال، بازیکنی که یک قطعه هنری دیجیتال را از یک بازی که توسط یک شرکت خاص توسعه داده شده به دست می‌آورد، می‌تواند از همان آیتم در بازی دیگری که توسط یک شرکت دیگر ساخته‌شده استفاده کند.


برخلاف بازی‌های دیجیتال رایج‌تر امروزی، همه‌چیز در زمان واقعی در متاورس اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، اتصالات سریع به اینترنت و هدست‌های واقعیت مجازی قدرتمند، تجربیات همه‌جانبه‌ای ازجمله نمایش 360 درجه از محیط دیجیتال را ارائه می‌دهند. دستکش‌ها و ژاکت‌های هپتیک هم حس لامسه فیزیکی را برای فرد ایجاد می‌کنند که باعث هیجان بیشتری می‌شود.

متاورس چیست؟

برای بازی کردن در دنیای متاورس به چه چیزهایی نیاز است؟

برای اجرای بازی‌های محبوب در دنیای متاورس به موارد زیر نیاز دارید:


  • یک اتصال اینترنتی قابل‌اعتماد
  • هرچه سرعت اینترنت شما بیشتر باشد بهتر است.
  • یک هدست واقعیت مجازی

ابزارهای واقعیت مجازی می‌توانند هزینه زیادی داشته باشند، اما شما گزینه‌های مختلفی دارید. شما می‌توانید از Google Cardboard که به گوشی هوشمند و cardboard viewer نیاز دارد استفاده کنید. همچنین می‌توانید از هدست‌های متصل به کامپیوتر مانند Valve، Sony، HTC، و HP یا کنسول و دستگاه‌های بی‌سیم مانند Oculus Quest استفاده کنید.


کامپیوتر یا گوشی هوشمند

اگر از یک هدست مستقل استفاده نمی‌کنید، به کامپیوتر یا گوشی هوشمندی نیاز دارید که هدست خود را به آن متصل کنید.


کیف پول بلاکچین

اگر بخواهید بهترین بازی‌های متاورس برای کسب درآمد را انجام دهید باید از ارز دیجیتال استفاده کنید. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال را از صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو خریداری کنید. برای نگهداری ارزها هم به یک کیف پول بلاکچین نیاز خواهید داشت.

برای بازی کردن در دنیای متاورس به چه چیزهایی نیاز است؟

بهترین بازی‌های متاورس

در اینجا 10 بازی برتر در متاورس را به شما معرفی می‌کنیم:


  1. اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)
  2. دسنترالند (Decentraland)
  3. سند باکس (Sandbox)
  4. ایلوویوم (Illuvium)
  5. چِین آو آلیانس (Chain of Alliance)
  6. همسایه من آلیس (My Neighbor Alice)
  7. کریستوپیا (Krystopia)
  8. دنیای بیگانه (Alien Worlds)
  9. دنیای کشاورزان (Farmers World)
  10. جستجوگران (Prospectors)

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

استارتاپ ویتنامی Sky Mavis بازی Axie Infinity را در سال 2018 منتشر کرد. همان‌طور که در مقاله اکسی اینفینیتی چیست بیان کردیم، اکسی اینفینیتی یک بازی محبوب مبتنی بر بلاکچین است که از سری بازی‌های موفق پوکمون الهام گرفته شده است.


این بازی دارای موجودات فانتزی به نام Axies است که بازیکنان می‌توانند آن‌ها را تولید کرده و بزرگ کنند، آن‌ها را جمع‌آوری کنند و با آن‌ها به تجارت بپردازند. هرکدام از این موجودات بیش از 500 عضو بدن دارند که می‌توانید آن‌ها را سفارشی کنید. اکسی‌ها بسته به ترکیب ژنی خود، قدرت‌ها و ویژگی‌های جدیدی به دست می‌آورند. اکسی‌ها می‌توانند گنج پیدا کنند و یا با اکسی‌های دیگر بجنگند تا بتوانید جوایزی کسب کنید. همچنین می‌توانید زمین و خانه‌هایی را برای ارز axs خود بخرید تا در آن‌ها زندگی کنند. شما می‌توانید این املاک را با توجه به منابع موجود در پلتفرم ایجاد کنید.

بهترین بازی‌های متاورس

حیوانات خانگی مجازی و سایر آیتم‌های موجود در این بازی ارزشی به شکل توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) یا گواهی‌های مالکیت دیجیتالی تحت کنترل فناوری بلاکچین دارند. بازیکنان همچنین می‌توانند افرادی را پیدا کنند و سه اکسی به آن‌ها قرض دهند تا بتوانند توکن به دست بیاورند. ارز اصلی این بازی Axie Infinity Shards یا AXS نام دارد. در همین حال، بازیکنان برای غلبه بر حریفان و تکمیل مأموریت‌های درون بازی، اسموس لاو پوشن (smooth love potion) یا توکن‌های SLP به دست می‌آورند. توکن‌های AXS و SLP برای پرورش دادن اکسی‌ها ضروری هستند.


دسنترالند (Decentraland)

دو فرد آرژانتینی به نام Ari Meilich و Esteban Ordano بازی دسنترالند را در سال 2020 برای عموم مردم راه‌اندازی کردند. در این بازی با استفاده از ارز مانا (MANA) می‌توانید آواتار ایجاد کنید، لباس بخرید، و املاک و مستغلات را در این فضای مجازی متشکل از بیش از 90 هزار قطعه زمین به دست بیاورید. به‌عنوان یک مالک زمین، می‌توانید زمین‌های خود را اجاره دهید.


هرکدام از زمین‌ها در دسنترالند 16 مترمربع مجازی وسعت دارند. شما می‌توانید هر چیزی که بر روی زمینتان است مانند خانه‌ها، هتل‌ها، پارک‌ها، سینماها، کازینوها و ... را اجاره دهید و کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید با برگزاری کنسرت و فروش بلیت، برپایی نمایشگاه برای حراج هنر دیجیتال و ... درآمد داشته باشید. کیف پول متامسک (MetaMask) ازجمله کیف پول‌های دیجیتال محبوبی است که بازیکنان برای این پلتفرم از آن استفاده می‌کنند.


سند باکس (Sandbox)

سند باکس اولین بار در سال 2012 به‌عنوان یک بازی موبایل توسط بنیان‌گذاران Pixelowl یعنی Arthur Madrid و Sébastien Borget عرضه شد. در این پلتفرم هم که کاربران به‌عنوان آواتار نشان داده می‌شوند می‌توانند مالک آنچه از طریق بلاکچین و قراردادهای هوشمند ایجاد می‌کنند شوند. سند باکس سه محصول اصلی دارد:

- VoxEdit یک ابزار مدل‌سازی سه‌بعدی است که در آن می‌توانید آواتارها، وسایل نقلیه، گیاهان، حیوانات، ابزارها و اشیاء دیگر را ایجاد کنید. - Marketplace ابزار بعدی است که می‌توانید خلاقیت‌های خود به آنجا فرستاده و آن‌ها را بفروشید. - Game Maker هم محصول آخر است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن بازی‌های سه‌بعدی را بدون استفاده از کد ایجاد کنند.

ارز دیجیتال اصلی Sandbox ارز sand نام دارد. شما می‌توانید زمین و املاک (مجموعه‌ای از زمین‌ها) را خریداری و معامله کنید. همچنین گزینه‌ای برای شما وجود دارد که می‌توانید این املاک را در بازار NFT محبوب Open Sea ارائه دهید.

بازی پروژه سندباکس

ایلوویوم (Illuvium)

بازی ایلوویوم سروصدای زیادی در دنیای بازی ایجاد کرده است. این بازی را به‌عنوان یک بازی "سه‌بعدی واقعی بلاکچین" توصیف می‌کنند. در این بازی، شما در یک دنیای بیگانه موجوداتی شبیه خدایان به نام ایلوویال‌ها را شکار می‌کنید. شما این موجودات را با استفاده از شاردز تسخیر می‌کنید و یا از آن‌ها مراقبت می‌کنید تا دوباره سلامتی خود را به دست بیاورند.


سپس این موجودات می‌توانند به شما کمک کنند تا با سایر بازیکنان و هیولاها که تعداد آن‌ها بیش از صد نفر است مبارزه کنید. ایلوویال‌ها نیز NFT‌های قابل معامله هستند. هر چه قوی‌تر و نادرتر باشند، ارزش آن‌ها بالاتر می‌رود. ارز دیجیتال مخصوص این بازی ILV است که می‌توانید آن را در IlluviDEX مبادله کنید.


چِین آو آلیانس (Chain of Alliance)

Chain of Alliance که برای اولین بار در سال 2020 منتشر شد، یکی دیگر از بازی‌های فانتزی نقش‌آفرینی است که شامل هیولاهای سفارشی با ارزش NFT است. در هر دور از این بازی باید حداکثر هشت کاراکتر را به میدان مسابقه وارد کنید. برای افزایش فرصت برنده شدن باید بهترین بازیکنان را تعیین کرده و آن‌ها را به بهترین سلاح‌ها مجهز کنید.


همسایه من آلیس (My Neighbor Alice)

در بازی چندنفره My Neighbor Alice، می‌توانید زمین‌های کشاورزی مجازی یا حتی جزایری که توسط آلیس نگهداری می‌شوند، داشته باشید و آن‌ها را پرورش دهید. جریان بازی شبیه Farmville است که در آن شما می‌توانید محصولات کشاورزی و دام پرورش دهید. شما همچنین گزینه‌های دیگری مانند راه‌اندازی یک کندو یا مزرعه زنبورعسل و فروش عسل برای امرارمعاش دارید. NFTهای My Neighbor Alice که شامل گیاهان، حیوانات، خانه‌ها، لباس‌ها، دکورها و ... می‌شوند در بازار Alice و سایر بلاکچین‌ها قابل معامله هستند.


کریستوپیا (Krystopia)

عاشقان پازل و ماز از بازی ماجراجویی Krystopia لذت خواهند برد. در این بازی شما به‌جای کاپیتان نوا دون (Nova Dune)، کاشف فضایی خواهید بود که پس از مشاهده یک سیگنال مرموز از سیاره کریستوپیا به سمت این سیاره می‌رود. نوا و حیوان خانگی عجیب‌وغریبش اسکری (Skrii) با ساکنان این سیاره روبرو شده و در این فرآیند وارد چالش‌هایی از نوع اتاق فرار می‌شوند.


دنیای بیگانه (Alien Worlds)

بازی دنیای بیگانه در سال 2020 راه‌اندازی شد. در این بازی شما وظیفه دارید تا Trilium یعنی ارز اختصاصی این بازی را از شش سیاره به‌عنوان کاوشگر فضایی استخراج کنید. هر سیاره حکومت منتخب خود را دارد و "حق رأی" شما به میزان ارزهای TLM شما در یک سیاره بستگی خواهد داشت.

برای شروع بازی یک بیل دریافت می‌کنید، اما برای بدست آوردن TLM بیشتر و ابزارهای استخراج قدرتمند، بهتر است زمین خود را بخرید یا برای شروع حفاری یک زمین اجاره کنید. مبارزه با سایر کاوشگران و رفتن به مأموریت‌های استخراج نیز می‌تواند برای شما توکن به ارمغان بیاورد.


دنیای کشاورزان (Farmers World)

در Farmers World که در سال 2021 منتشر شد، می‌توانید برای استخراج طلا، پرورش محصولات کشاورزی، پرورش دام و صید ماهی زمین بخرید و در این زمین برای حیوانات مزرعه خود خانه بسازید. شما می‌توانید ابزارهای موردنیاز خود را از بازار AtomicHub خریداری کنید. همه‌چیز در مزرعه شما ازجمله شیر و تخم‌مرغ، NFT هستند. شما می‌توانید محصولات خود را به بازیکنان دیگر فروخته یا با آن‌ها معامله کنید. شما باید از مزرعه خود در برابر سایر متجاوزان (قبایل قرمز و سفید) و همچنین بازیکنان دیگری که می‌توانند منابع شما را بدزدند، محافظت کنید یا با هیولاهای جنگل مبارزه کنید.

بازی دنیای کشاورزان farmers world

جستجوگران (Prospectors)

سازندگان Prospectors آن را به‌عنوان یک بازی استراتژیک اقتصادی چندنفره توصیف می‌کنند که شما را به غرب وحشی قرن 19 می‌برد. هدف بازی به دست آوردن طلایی است که می‌توانید آن را به ارز رسمی بازی یعنی Prospectors Gold تبدیل کنید.


در شروع بازی، شما سه کارگر دریافت می‌کنید که می‌توانند برای شما یا دیگران کار کنند. برای شروع، کارگران شما می‌توانند یک معدن برای شما بسازند و شروع به استخراج کنند. شما می‌توانید در زمین رایگان استخراج کنید، اما برای ساختن معدن باید زمین اجاره کنید. اگر اجاره را پرداخت نکنید زمین مسدود شده و اموال شما در آن به حراج گذاشته می‌شوند.


کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین بازی متاورس برای کسب درآمد را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید با توجه به علایق خود یکی از این بازی‌ها را انتخاب کرده و به بازی و کسب درآمد بپردازید.