امروزه معامله ارزهای دیجیتال یا سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. دلیل این محبوبیت این است که تجارت «رمز ارزها» یا «ارزهای دیجیتال» فقط مختص به یک ناحیه خاص نیست و همه مردم جهان می‌توانند از آن بهره بگیرند. برای پیوستن به بازار ارزهای دیجیتال، باید وارد مسیر معامله آن‌ها شوید یا روی رمز ارزها سرمایه‌گذاری کنید. البته می‌توانید هر دوی این فعالیت‌ها را در کنار هم انجام دهید، اما با توجه به تفاوت‌هایی که معامله رمزارز با سرمایه‌گذاری روی آن دارد، بهتر است قبل از اقدام برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال یا ادامه دادن به مسیر آن، اطلاعات بیشتری در مورد روش‌های فعالیت در این بازار کسب کنید. در ادامه به بررسی همین موضوع خواهیم پرداخت.


معامله ارز دیجیتال چیست؟

معامله ارز دیجیتال چیست؟

معامله ارز دیجیتال یا تجارت در کریپتو «Trading In Crypto» به فرآیندی گفته می‌شود که در طی آن می‌توان ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیت‌کوین «BTC»، اتر «ETH»، ترون «TRX» و .... را خریداری کرده و به فروش رساند. این خرید و فروش می‌تواند از طریق پلتفرم‌های معاملاتی مختلف صورت بگیرد که رایج‌ترین‌ آن‌ها، صرافی‌های رمزارزی هستند. به معامله در بازارهای جهانی، ترید «Trade» گفته شده و افرادی که به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مشغول هستند، تحت‌ عنوان معامله‌گر یا تریدر «Trader» شناخته می‌شوند. البته لازم به ذکر است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود؛ چراکه معامله یا ترید ارزهای دیجیتال، نیاز به درک بازار، درک فناوری کریپتوکارنسی‌ها و استراتژی‌های معاملاتی مختلف دارد. تریدرها با کسب دانش و تجربه لازم در مسیر کاری خود، به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه از معاملات متعدد ارزهای دیجیتال، سود کسب می‌کنند.


مزایا و معایب معامله‌گری چیست؟

معامله‌گری یا ترید در دنیای ارزهای دیجیتال با مزایا و معایب خاص خود همراه است که آن را به یک فعالیت، یا بهتر است بگوییم به یک شغل حرفه‌ای تبدیل می‌کند. اگر بخواهیم در اینجا مزایا و معایب معامله‌گری یا تریدینگ در دنیای کریپتو را بیان کنیم، موارد زیر در اولویت قرار دارند:


مزایای معامله‌گری ارز دیجیتال:

معامله در دنیای کریپتو مزایایی دارد که ممکن است بسیاری از فعالیت‌های دیگر، حتی معامله در سایر بازارهای مالی از آن بی‌بهره باشند. به همین خاطر است که ترید ارز دیجیتال را می‌توان در رده شغل‌های پردرآمد به حساب آورد. مزایای این مهم به قرار زیر است:


1_ نیاز به حداقل سرمایه


بسیاری از مشاغل در دنیای امروز به مقدار سرمایه بالا نیاز دارند. اما ترید ارز دیجیتال از آن فعالیت‌هایی است که با حداقل سرمایه می‌توان به آن ورود کرد. درواقع شما با 500 هزار تومان سرمایه اولیه نیز می‌توانید حتی بدون دردسرهای تبدیل ارزی در صرافی‌های رمز ارزی خارجی، از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی مانند اکسبیتو به خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول شوید.


2_ تولید سریع سود


یکی از ویژگی‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال، پر نوسان بودن آن است. درواقع قیمت ارزهای دیجیتال به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. تریدرها از بالا رفتن لحظه‌ای این قیمت‌ها سود می‌گیرند. به همین خاطر اگر شما مسلط به روش‌های معامله در بازارهای مالی باشید، می‌توانید سودهای سرشاری از معامله در کریپتو کسب کنید، زیرا فرصت‌های کسب سود فراوانی در این بازار وجود دارد.


3_ ذخیره ارزش امن


با توجه به نرخ بالای تورم در کشور، ارزش ریال روز به روز کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر بسیاری از افراد برای ذخیره ارزش سرمایه خود، آن را به سایر دارایی‌های مالی مانند طلا، اجناس قابل فروش یا ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند. بنابراین سرمایه رمزارزی تریدرها می‌تواند یک ذخیره ارزش امن نیز برای آن‌ها باشد!


4_ دسترسی جهانی


همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، معامله ارزهای دیجیتال محدود به یک شهر یا کشور خاص نیست؛ بلکه تمام مردم جهان در هر نقطه‌ای که باشند، فقط به واسطه‌ی اتصال به اینترنت می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. بنابراین دسترسی جهانی، یکی از اصلی‌ترین مزایای معامله‌گری ارز دیجیتال است.


5_ استراتژی‌های معاملاتی متنوع


برای معامله ارزهای دیجیتال می‌توان از استراتژی‌های معاملاتی متنوعی همچون اسکالپینگ «Scalping»، معاملات روزانه «Day Trading»، معاملات مومنتوم «Momentum» و .... استفاده کرد. به طوری‌که اگر نتوانستید از یک روش معاملاتی خاص برای سوددهی استفاده کنید، می‌توانید روش دیگری را امتحان کنید تا در نهایت به روش و استراتژی ایده‌آل خود در معامله ارزهای دیجیتال دست پیدا کنید. برخی از تریدرهای حرفه‌ای، با ترکیب استراتژی‌های معاملاتی متنوع، یک روش اختصاصی برای خود ایجاد می‌کنند که در هر شرایطی می‌تواند برای آن‌ها سودمند باشد!


6_ معاملات 24 ساعته (آزادی زمانی و مکانی)


بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند فارکس یک بازار 24 ساعته است. بنابراین تریدرهای این بازار می‌توانند در هر زمان از شبانه‌روز به معامله بپردازند. این امکان در تمام روزهای هفته، حتی در روزهای تعطیل نیز فراهم است. بنابراین شما در هر جای دنیا و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید معاملات رمز ارزی خود را انجام دهید.


موارد فوق برخی از مهم‌ترین مزیت‌های معامله ارزهای دیجیتال هستند که شما نیز با پرداختن به این فعالیت می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید و یک شغل آزاد و مدرن داشته باشید.


مزایا و معایب معامله‌گری چیست؟

معایب معامله‌گری ارز دیجیتال:

معامله یا ترید ارزهای دیجیتال، ضمن مزایای خاصی که دارد، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد که قبل از پرداختن به این فعالیت باید از آن‌ها آگاهی پیدا کرد. آن‌گاه با اطمینان بیشتری می‌توان وارد مسیر معامله ارزهای دیجیتال شد یا به آن ادامه داد. این معایب به قرار زیر هستند:


1_ نوظهور بودن فناوری کریپتوکارنسی‌ها


طلا برای همه مردم جهان آشنا است و یک سرمایه ارزشمند محسوب می‌شود. ارزهای جهانی مانند دلار و یورو نیز به همین صورت هستند. اما ارزهای دیجیتال کمتر از دو دهه قدمت دارند و دارایی‌هایی نوظهور محسوب می‌شوند. ارزهای دیجیتال با معرفی بیت‌کوین «Bitcoin» به‌عنوان اولین ارز دیجیتال در سال 2009 ظهور کردند و بسیار سریع توانستند به رشد چشمگیری دست پیدا کنند. این موضوع خود نشان دهنده وجود ضعف در زیرساخت‌های تکنولوژی ارزهای دیجیتال است که جای تأمل بسیار دارد.


2_ ریسک‌پذیری بالا


همانطور که گفته شد، قیمت ارزهای دیجیتال سریع‌تر از هر بازار دیگری در جهان نوسان می‌کند و این موضوع ریسک‌پذیری معامله در این بازار را بشدت افزایش می‌دهد. به همین خاطر است که ورود ناگهانی افراد مبتدی به بازار معامله ارزهای دیجیتال توصیه نمی‌شود؛ چراکه هر تغییر ناگهانی و لحظه‌ای قیمت می‌تواند سبب از دست رفتن کل سرمایه افراد مبتدی شود. افرادی که مسیر معامله در ارزهای دیجیتال را انتخاب می‌کنند، جدا از مقدار دانش و توانایی مالی خود در این زمینه، باید ریسک‌پذیری بالایی داشته باشند؛ چرا که امکان ضرر و زیان در این بازار همیشه وجود دارد.


3_ عدم نظارت


یکی از ویژگی‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال که تحت فناوری بلاک چین «Blockchain» ارائه می‌شود، غیرمتمرکز بودن آن است. در واقع هیچ نظارت رسمی یا سازمانی روی ارزهای دیجیتال وجود ندارد. این ویژگی یک مزیت بزرگ برای ارزهای دیجیتال و کل فناوری بلاک چین محسوب می‌شود که سبب شهرت و محبوبیت آن در جهان شده است، چرا که دیگر بازارهای مالی به‌صورت متمرکز فعالیت می‌کنند و همیشه نظارت‌های دولتی و رسمی روی آن‌ها وجود دارد. اما عدم نظارت در بازار ارزهای دیجیتال برای تریدرها می‌تواند نوعی محدودیت باشد. به طوری‌که اگر مشکلی برای سرمایه شخصی در یک صرافی غیرمتمرکز ایجاد شود، شخص تریدر نمی‌تواند به‌صورت رسمی آن را پیگیری کند. (البته این موضوع در صرافی‌های متمرکز تا حدود مجاز، قابل پیگیری است.)


4_ امنیت پایین


فناوری ارزهای دیجیتال، همانطور که گفته شد، یک فناوری تازه است که جای رشد بسیاری دارد. اما هم‌اینک مشکلات امنیتی بسیاری در آن وجود دارد. هر شبکه بلاک چین که ارز دیجیتال جدیدی را ارائه می‌کند، امکانات امنیتی بهبود یافته‌تری را نیز برای آن لحاظ می‌کند؛ اما باز هم نمی‌توان گفت که یک شبکه رمز ارزی صددرصد امن در جهان وجود دارد. در واقع حتی گاهی یک شبکه رمز ارزی بسیار قوی و محبوب هم می‌تواند به کلی از بین برود (مانند اتفاقاتی که برای ارزهای دیجیتالی همچون لونا «LUNA» و اف‌تی‌تی «FTT» افتاد!)


موارد فوق نیز برخی از محدودیت‌ها و مشکلاتی هستند که در مسیر کاری تریدرها وجود دارند و باید به آن‌ها توجه کرد. به عبارتی برای معامله ارزهای دیجیتال باید به دنبال مسیرهای امن معاملاتی، استراتژی‌های حرفه‌ای و کسب دانش هرروزه در این زمینه باشید تا بتوانید از موانع آن عبور کرده و به سوددهی بالای این بازار برسید.


سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی چیست؟

سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی چیست؟

سرمایه‌گذاری در کریپتو «Investing In Crypto» مربوط به خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال در یک دوره زمانی میان‌مدت (چند ماهه) تا طولانی‌مدت (چند ساله) است؛ به این امید که سرمایه‌گذاری فرد در طول زمان افزایش پیدا کرده و به‌صورت یکجا سود بسیاری را نصیب وی کند. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تحت عنوان هولد «Hold» یا هودل «Hodl» نیز شناخته می‌شود؛‌ به طوری‌که به سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال، هولدر «Holder» یا هودلر «Hodler» نیز گفته می‌شود. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، در مقایسه با ترید ارزهای دیجیتال، تعهد بلندمدت‌تری است و نیاز به دانش مالی بالا در این زمینه ندارد و افراد فقط با خرید چند ارز دیجیتال پایه از طریق یک صرافی رمز ارزی معتبر، می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.


مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال نیز مانند ترید ارز دیجیتال، مزایا و معایب خاص خود را دارد که قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری در این زمینه باید از آن‌ها اطلاع پیدا کرد. تنها در این صورت است که می‌توان سرمایه‌گذرای معقولانه‌ای را تجربه کرد. مزایا و معایب این فعالیت را می‌توان به این صورت بیان کرد:


مزایای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال، مزایایی متفاوت از ترید آن‌ها دارد. افرادی که ارزهای دیجیتال را هودل می‌کنند، از چنین مزایایی بهره می‌گیرند:


1_ افزایش ارزش سرمایه


بزرگترین مزیت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، پتانسیل افزایش سرمایه آن‌ها در طول زمان است. علیرغم نوسانات قیمت و احساسات بازار در کریپتو، داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که با توجه به رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال در دهه گذشته، می‌توان با سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار، سودهای بالایی از آن کسب کرد.


2_ پوشش ریسک در برابر تورم


مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال این است که این ارزها می‌توانند به‌عنوان محافظ در برابر تورم عمل کنند؛ زیرا قیمت آن‌ها نسبت به ارزهای فیات (مانند دلار، یورو و ...) در برابر تغییرات احساسات بازار، مقاوم‌تر هستند. بنابراین افرادی که به دنبال حفظ سرمایه خود در برابر تورم هستند، بخشی از سرمایه خود را به ارز دیجیتال تبدیل می‌کنند.


3_ ریسک کمتر نسبت به ترید


سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، ریسک‌های کمتری نسبت به معامله ارزهای دیجیتال دارد؛ زیرا سرمایه‌گذاری در این حوزه، مستلزم تعهد طولانی‌مدت است.


موارد فوق جزو مزایای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال هستند که شما نیز با خرید ارزهای دیجیتال و هودل کردن آن‌ها می‌توانید از این مزایا بهره‌مند شوید.


مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه‌‌گذاری در ارزهای دیجیتال ضمن داشتن مزایایی که عنوان شد، معایبی نیز دارد که آن‌ها را می‌توان در دو مورد زیر بررسی کرد:


1_ نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال


سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات بالای بازار کریپتو، ضمن تمام مزایایی که دارد، در هر صورت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به طوری‌که ممکن است با نابودی یک پروژه رمز ارزی، کل سرمایه یک فرد نیز نابود شود. البته ویتالیک بوترین «Vitalik Buterin» خالق اتریوم، اخیراً در مصاحبه‌ای عنوان کرده است که نوسانات بازار کریپتو در میان‌مدت مانند نوسان‌های طلا و ارز، کاهش خواهد یافت. با این وجود هنوز هم جای نگرانی وجود دارد.


2_ خطرات امنیتی بازار کریپتو


کیف‌پول‌هایی که ارزهای دیجیتال را در آن‌ها نگه‌داری می‌کنند، بر دو نوع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند. کیف‌پول‌های نرم‌افزاری در معرض خطرات سایبری مانند هک شدن قرار دارند. کیف‌پول‌های سخت‌افزاری اما امنیت بالاتری برای هودل کردن ارز دیجیتال دارند اما ممکن است گم شده و یا سرقت شوند. در هر صورت خطرات امنیتی سرمایه‌های رمز ارزی را تهدید می‌کند.


برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال باید ریسک‌ها و خطرات این حوزه را پذیرفت و با شجاعت در آن قدم گذاشت. البته افرادی که قبل از خرید، به‌صورت دقیق در مورد ارزهای دیجیتال انتخابی خود تحقیق می‌کنند، خطرات سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رسانند به طوری که در سرمایه‌گذاری با مبالغ خیلی کم می‌توان حتی ریسک را نادیده گرفت.


تفاوت‌های اصلی معامله و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت‌های اصلی معامله و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

با توجه به آن‌چه که تا به اینجا در مورد ترید یا معامله در برابر سرمایه‌گذاری در زمینه ارز دیجیتال ارائه کردیم، مشخص است که این دو با هم تفاوت‌های زیادی دارند. اما به‌صورت کلی در بیان تفاوت‌های معامله و سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال می‌توان موارد زیر را بیان کرد:


1_ سرمایه‌گذاری یک استراتژی بلندمدت و معامله یک استراتژی کوتاه‌مدت است

سرمایه‌گذاران معمولاً به دنبال خرید و نگهداری طولانی‌مدت رمز ارزها هستند. به این معنی‌که علاقه‌مند به پتانسیل رشد ارزش ارز دیجیتال در طول زمان هستند؛ در حالی‌که تریدرها بیشتر علاقه‌مند به کسب سود سریع از خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند.


2_ سرمایه‌گذاران و معامله‌گران مالیات رمز‌ارزی متفاوتی می‌پردازند

هم سرمایه‌گذاران و هم تریدرهای کریپتو، مشمول پرداخت مالیات هستند. اما آن‌ها در نحوه پرداخت مالیات با هم تفاوت دارند. اگرچه دستورالعمل‌های مالیاتی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما سرمایه‌گذاران معمولاً مشمول مالیات بر سود سرمایه (CGT) هستند، در حالی‌که تریدرها بر درآمد عادی خود شامل مالیات می‌شوند.


3_ سرمایه‌گذاران و معامله‌گران استراتژی‌های متفاوتی دارند

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال معمولاً در مورد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود محتاط‌تر از تریدرهای ارزهای دیجیتال هستند. سرمایه‌گذاران به دنبال سود بلندمدت هستند، در حالی‌که تریدرها سودهای کوتاه‌مدت یا حتی آنی را ترجیح می‌دهند. پس می‌توان گفت که استراتژی‌های بلندمدت برای سرمایه‌گذاران و استراتژی‌های کوتاه‌مدت مانند اسکالپینگ (معاملات کوتاه‌مدت) مناسب تریدرها هستند.


4_ سرمایه‌گذاران و معامله‌گران روش‌های کسب سود متفاوتی دارند

سرمایه‌گذاران می‌خواهند به پرتفوی یا سبد رمزارزی خود تنوع ببخشند؛ اما تریدرها خواهان کسب حداکثر سود در هر معامله خود هستند. سرمایه‌گذاران به دنبال بهترین نرخ بازده هستند، اما تریدرها به دنبال انجام سودآورترین معاملات از طریق چندین راه مختلف هستند. در مجموع، معامله‌گران بیشتر از سرمایه‌گذاران سود می‌برند و ضرر می‌کنند.


5_ سرمایه‌گذاران فرکانس معاملاتی کمتر و معامله‌گران فرکانس معاملاتی بالاتری دارند

سرمایه‌گذاران نسبت به معامله‌گران یا تریدرها، فرکانس معاملاتی کمتری دارند؛ چراکه آن‌ها ارز دیجیتال را به‌عنوان ذخیره‌ای از ارزش برای کسب منافع بلند مدت استفاده می‌کنند. این در حالی است که معامله‌گران به‌صورت منظم برای کسب سود معامله کرده و از تغییرات بازار استفاده می‌کنند.


تفاوت‌های اصلی معامله و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟ (2)

6_ سرمایه‌گذاران با ریسک کمتر و معامله‌گران با ریسک‌های بالاتر مواجه می‌شوند

سرمایه‌گذاران کریپتو دارایی‌ها را تا زمان ثمردهی نگه‌می‌دارند؛ یعنی ارزهای دیجیتالی که دارای پتانسیل رشد بالا هستند را خریداری می‌کنند و این ارزها در طول زمان با رشد خود، افزایش قیمت یافته و سود بسیاری را نصیب هودلرهای خود می‌کنند. در نتیجه سرمایه‌گذاران از زمان و صبر سود می‌برند. از آن طرف، معامله‌گران یا تریدرها، بدون توجه به پتانسیل‌های بلندمدت، به دنبال کسب سودهای کوتاه هستند. همین موضوع سبب شده است تا سرمایه گذاران در مقایسه با تریدرها، با ریسک کمتری مواجه شوند!


7_ سرمایه‌گذاران از تحلیل بنیادی و معامله‌گران از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال «Fundamental Analysis»، یک تحلیل ریشه‌ای است که معمولاً شامل درک تعامل بین تقاضا و عرضه در بازار است و با بررسی تمام زوایای یک پروژه، می‌تواند به یک نتیجه در مورد آینده آن برسد. سرمایه‌گذاران برای پی بردن به ارزش‌های ذاتی و پتانسیل‌های رشد پروژه‌های رمزارزی، از چنین تحلیلی استفاده می‌کنند. اما معامله‌گران یا تریدرها برای کسب سودهای کوتاه‌مدت یا روزانه از تحلیل دیگری تحت‌ عنوان تحلیل تکنیکال «Technical Analysis» استفاده می‌کنند. با تحلیل تکنیکال می‌توان از روش‌های متنوعی، نمودار قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کرد و به مسیر صعود یا نزول آن‌ها در لحظات یا ساعات آینده پی برد.


8_ تاثیر سرمایه‌گذاران بر بازار کمتر از معامله‌گران است

ماهیت سرمایه‌گذاران، ذخیره ثروت و کسب درآمد از بازده نهایی است. بنابراین نقش فعال کمتری در بازار دارند و تصمیمات تاثیرگذار کمتری می‌گیرند. اما تریدرها با تصمیمات روزانه و حتی لحظه‌ای ناشی از معاملات منظم خود، تأثیر بیشتری بر بازار کریپتو می‌گذارند.


9_ سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خود را بهتر از معامله‌گران مدیریت می‌کنند

سرمایه‌گذاران به دلیل اینکه از تحلیل بنیادی برای خرید رمز ارزهای خود استفاده می‌کنند، معمولاً ارزهای بهتری را برای خرید انتخاب می‌کنند و سرمایه آن‌ها از مدیریت بهتری برخوردار است. اما تریدرها به دلیل اینکه در روز یا هفته، چندین معامله مجزا انجام می‌دهند، گاهی تصمیمات عجولانه و پرهزینه می‌گیرند.


تفاوت‌های فوق سبب می‌شوند تا شما به علاقه خود در زمینه کریپتو پی ببرید. اینکه می‌خواهید تریدر شوید یا هودلر؛ البته ممکن است بخواهید در هر دوی این زمینه‌ها فعالیت کنید.


سخن پایانی


معامله ارزهای دیجیتال، دقیقاً مانند معامله سایر دارایی‌های مالی سنتی از جمله طلا، کالا، سهام و ...، مستلزم پیش‌بینی تغییرات قیمت و گمانه‌زنی در مورد آینده آن‌ها است. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نیز مانند سرمایه‌گذاری در هر دارایی مالی دیگر، به خرید هوشمندانه و صبر نیاز دارد. هم ترید و هم سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال در سطح جهان به یک فعالیت محبوب تبدیل شده‌اند. این موضوع در مورد کشور خودمان هم صدق می‌کند. به همین خاطر است که بیشتر تریدرها و هودلر‌های ایرانی در بستر صرافی‌های رمز ارزی ایرانی و خارجی، مشغول خرید و فروش و هولد ارزهای دیجیتال هستند. اکنون با توجه به آن‌چه که گفته شد و تجربیات شخصی خودتان، شما بین ترید و هودل ارز دیجیتال، کدام را ترجیح می‌دهید؟!