یکی از عوامل اثرگذار بر اقتصاد جهان، شاخص دلار آمریکا، یعنی DXY یا USDX است. در واقع، شاخص دلار آمریکا معیاری محسوب می‌شود که این ارز را نسبت به سبدی از ارزهای خارجی محاسبه می‌کند. این سبد خارجی شامل ارزهای دلار کانادا، یورو، پوند انگلستان، کرون سوئد، فرانک سوئیس و ین ژاپن است. این معیار می‌تواند قدرت نسبی دلار آمریکا را به ما نشان دهد. به همین منظور، در این مقاله از اکسبیتو، به‌سراغ تحلیل شاخص دلار آمریکا رفته‌ایم. در این آموزش بنیادین، درباره‌ی کورولیشن یا ضریب همبستگی شاخص دلار و ارتباط آن با بیت کوین و بازار کریپتو صحبت خواهیم کرد.


آموزش ویدیوئی تحلیل شاخص دلار آمریکا



ارتباط بازار کریپتو با شاخص دلار آمریکا (DXY)

بسیاری از معامله‌گران قدیمی بازار ارزهای دیجیتال، می‌دانند که باید از شاخص دلار آمریکا برای تشخیص روند بازار کریپتو استفاده کنند. در واقع، بازار کریپتو کورولیشن معکوسی با DXY دارد؛ یعنی وقتی که بازار کریپتو صعودی می‌شود، شاخص دلار باید نزولی باشد. این کورولیشن معکوس تقریباً 60 تا 70 درصد است؛ یعنی میزان اثرگذاری معکوس این دو بر هم، 60 تا 70 درصد خواهد بود. در نتیجه، توقع نداریم که اگر شاخص دلار 5 درصد کم شود، به‌دنبالش بیت کوین هم دقیقاً 5 درصد رشد کند. این مسئله به این خاطر است که کل بازار کریپتو، یک‌دهم شاخص دلار هم حجم ندارد؛ پس نمی‌توان توقع داشت که ضریب همبستگی آن‌ها 100 درصد باشد.


علاوه‌بر بیت کوین، شاخص دلار روی بقیه‌ی رمزارز‌ها و بازار فارکس نیز به‌شدت تأثیر‌گذار است. اگر به تاریخچه‌ی بازار نگاهی بکنیم، می‌بینیم که تمام اخباری که در «فارکس فکتوری» درباره‌ی اثرگذاری شاخص دلار مخابره می‌شوند، مستقیماً روی بازار کریپتو هم تأثیر می‌گذارند. در نتیجه، یادگیری تحلیل شاخص دلار (DXY) و بررسی تأثیر آن بر بازار کریپتو برای همه‌ی معامله‌گران ضروری است.


تاثیر شاخص دلار (DXY) بر بازار کریپتو

برای اینکه تاثیر شاخص دلار (DXY) را بر بازار کریپتو بهتر درک کنید، باید به تاریخچه‌ی قیمتی بیت کوین (BTC) برگردیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم، در نُهم تا دهم نوامبر 2020، در قیمت بیت کوین شاهد یک لِگ صعودی هستیم.


تاثیر شاخص دلار (DXY) بر بازار کریپتو

حالا اگر به همان تاریخ در نمودار شاخص دلار آمریکا (DXY) مراجعه کنیم، مانند تصویر زیر، شاهد نزولی‌شدن این شاخص خواهیم بود؛ اما این نزول با شدت و مومنتومی که در لگ صعودی بیت کوین دیدیم، همراه نیست.


تاثیر شاخص دلار (DXY) بر بازار کریپتو (2)

همان‌طور که گفتیم، نباید انتظار داشته باشید که شدت این دو حرکت برابر باشد؛ چون‌که ضریب همبستگی شاخص دلار و بازار کریپتو در حدود 60 تا 70 درصد است. علاوه‌بر آن، شما می‌توانید از این کورولیشن در تایم‌فریم‌های پایین‌تر و یا حتی در ریزموج‌ها هم استفاده کنید. برای مثال، در نُهم مارس، همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، شاخص دلار شروع به نزول کرده است.


تاثیر شاخص دلار (DXY) بر بازار کریپتو (3)

حالا اگر به نمودار بیت کوین در همان تاریخ برویم، می‌بینیم که بازار کریپتو روند صعودی خود را آغاز می‌کند.


تاثیر شاخص دلار (DXY) بر بازار کریپتو (4)

در واقع، زمانی که در تحلیل بازار کریپتو با مشکل مواجه شده و یا دچار شک می‌شوید و نمی‌دانید که در معامله بمانید یا اینکه از آن خارج شوید، کافی است که تحلیلی روی شاخص دلار انجام دهید تا بتوانید تصمیم دقیق‌تری بگیرید.


تحلیل شاخص دلار (DXY) چگونه است؟

شاخص دلار (DXY) کاملاً تحلیل‌پذیر است و حرکاتی منطقی دارد. به‌جرئت می‌توان گفت که امکان استفاده از شاخص دلار برای تحلیل تمام بازارهای مالی وجود دارد. این شاخص می‌تواند تأییدیه‌ی زیادی را بابت تصمیماتتان در بازار مالی ارائه کند. برای مثال، اگر به تایم هفتگی شاخص دلار (DXY) مراجعه کنیم، می‌بینیم که به یک محدوده‌ی مناسب برخورد کرده و انتظار داریم که پس از آن، به سمت بالا حرکت کند.


تحلیل شاخص دلار (DXY) چگونه است؟

همچنین، توقع داریم که تا محدوده‌ای که در عکس زیر می‌بینید، بالا بیاید.


تحلیل شاخص دلار (DXY) چگونه است؟ (2)

البته توجه داشته باشید که این تحلیل صرفاً برای درک مطلب انجام شده و بنا ندارد که به شما سیگنال خرید یا فروش ارائه کند. بر اساس این تحلیل، انتظار می‌رود که شاخص دلار مانند تصویر زیر حرکت کند.


تحلیل شاخص دلار (DXY) چگونه است؟ (3)

همان‌طور که می‌بینید، در این تایم‌فریم هفتگی، توقع می‌رود که شاخص دلار پس از برخورد به ناحیه‌ی بالایی، ریزش خود را آغاز کند. پس، می‌توان نتیجه گرفت که در آن‌موقع، بازار کریپتو می‌تواند حرکت‌های صعودی بزرگی را داشته باشد. حالا، اگر به تایم روزانه برویم و جزئی‌تر نگاه کنیم؛ مطابق با تصویر زیر، انتظار داریم که شاخص در نواحی 105 تا 106، حرکت را به سمت پایین آغاز کند.


تحلیل شاخص دلار (DXY) چگونه است؟ (4)

حالا در همین بازه، نگاهی کلی به نمودار بیت کوین می‌اندازیم. در نتیجه، انتظار داریم که بیت کوین از همان نواحی، کمی بالا برود و سپس، تا ناحیه‌ی حمایتی پایینی حرکت کرده و بعد دوباره به سمت بالا حرکتش را آغاز کند.


تحلیل شاخص دلار (DXY) چگونه است؟ (5)

اگرچه هر‌کدام از این تحلیل‌ها ساده هستند؛ اما وقتی شاخص دلار (DXY) و بازار بیت کوین یا کریپتو را در کنار آن بررسی می‌کنیم، تأییدیه‌ی بیشتری را بابت تحلیلمان به دست می‌آوریم. البته همان‌طور که گفتیم، برای تحلیل باید به عوامل مختلفی توجه داشت و آنچه گفتیم، سیگنالی برای خرید و فروش نیست.


تاثیر شاخص دلار (DXY) بر بازار فارکس

معامله‌گرانی که در بازار فارکس فعالیت می‌کنند، درصورتی‌که به تایم‌فریم‌های پایین‌تر شاخص دلار، مثلاً 1 ساعته یا 15 دقیقه، نگاه کنند؛ می‌توانند شاخص را از TVC تغییر داده و روی Capital.com بگذارند. زمانی که شما DXY را سرچ می‌کنید، با 2 شاخص مواجه می‌شوید.


تاثیر شاخص دلار (DXY) بر بازار فارکس

در واقع، برخلاف جفت‌ارزهای دیگر، برای پیدا کردن شاخص دلار، فقط باید DXY را سرچ کنید. در بین این دو شاخص، TVC برای تایم‌های بالا، مثل 4 ساعته، روزانه و هفتگی است و برای کارکردن روی تایم‌های پایین‌تر، حتماً شاخص دلار را روی Capital.com بگذارید؛ چون در این تایم‌ها، اطلاعات دقیق‌تری را به ما ارائه می‌کند. ازاین‌طریق، می‌توانید هانت‌ها و کندل‌ها را دقیق‌تر ببینید. بااین‌حال، Capital.com در تایم‌های بالاتر، اطلاعات دقیقی را به ما ارائه نمی‌دهد. در نتیجه، برای تایم‌های بالاتر باید از TVC استفاده کنید تا به تمام اطلاعات تاریخی دسترسی داشته باشید.


سخن پایانی


استفاده از شاخص دلار (DXY) اهمیت زیادی در تحلیل بازارهای کریپتو و فارکس دارد و معامله‌گران باید با تحلیل DXY آشنا باشند. تحلیل این شاخص اطلاعات بسیار خوبی را به شما ارائه می‌کند. به‌این‌ترتیب، با ترکیب تحلیل شاخص دلار و سایر استراتژی‌های معاملاتی‌تان می‌توانید تأییدیه‌های بیشتری را دریافت کرده و تصمیمات بهتری را بگیرید.