در دنیای کریپتوکارنسی، بازارهای گوناگونی راه‌اندازی شده است که انواع خدمات و محصولات مبتنی بر بلاکچین را به کاربران ارائه می‌کنند. یکی از آن‌ها، بازار توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) است. هر‌شخصی که آثار هنری و محصولات منحصربه‌فرد خود را NFT می‌کند و یا اینکه به توکن‌های غیرقابل تعویض علاقه دارد، با مراجعه به این بازارها، می‌تواند انواع خدمات مربوط به ان‌اف‌تی‌ها را دریافت کند.


از طرفی بازارهای NFT برای راحتی کار کاربران خود، پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی را ارائه می‌کنند. یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های NFT که انواع خدمات توکن‌های غیرقابل تعویض را به هنرمندان و کلکسیونرها ارائه کرده، بازار Mintable است. با مراجعه به پلتفرم مینتبل انواع توکن‌های غیرقابل تعویض را مانند کلکسیون‌های دیجیتالی، موسیقی، ابزارهای بازی‌های گوناگون و ... مشاهده خواهید کرد. به همین خاطر، در این مقاله به‌سراغ بازار Mintable رفته‌ایم تا با معرفی کامل آن، بتوانید با این بازار مشهور NFT به‌خوبی آشنا شوید.


مینتبل (Mintable) چیست؟.png

مینتبل (Mintable) چیست؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) با استفاده از قراردادهای هوشمند، روی شبکه‌ی بلاک چین ایجاد می‌شوند. به فرایند ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض روی شبکه‌ی بلاک چین، ضرب کردن یا مینت کردن NFT گفته می‌شود. پلتفرم مینتبل (Mintable)، همان‌طوری که از نام آن نیز مشخص است، امکان ضرب کردن توکن‌های غیرقابل تعویض را در اختیار کاربران می‌گذارد. در نتیجه، کاربران بدون نیاز به داشتن دانش برنامه‌نویسی، با استفاده از Mintable می‌توانند NFT مورد نظر خود را ضرب کنند. این پلتفرم یک بازار کامل NFT محسوب می‌شود و کاربران در کنار ایجاد NFT می‌توانند به معرفی، مشاهده، خرید و فروش انواع NFT اقدام کنند.


پلتفرم Mintable در سال 2018 توسط زک بورکز (Zach Burks) تأسیس و در سال 2020 به‌صورت عمومی به کاربران معرفی شد. استقبال از این پلتفرم آنقدر گسترده بود که در همان ابتدای آغاز به کار، 18000 کاربر در این پلتفرم به خرید و فروش NFT اقدام کردند. پس از راه‌اندازی اولیه، پلتفرم مینتبل چند بار به‌روزرسانی شد تا خدمات بهتری را به کاربران خود ارائه کند.


Mintable چه ویژگی‌هایی دارد؟.png

Mintable چه ویژگی‌هایی دارد؟

پلتفرم Mintable یک بازار بزرگ NFT است و انواع خدمات توکن‌های غیرقابل تعویض را به کاربران ارائه می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم که آن را از سایر رقبا متمایز می‌کند، عبارتند از:


  • گستردگی بازار: پلتفرم مینتبل مجموعه‌ی گسترده‌ای از هنرهای دیجیتالی شامل موسیقی، ویدیو، گرافیک و ... در یک‌جا جمع‌آوری کرده است. بنابراین، اگر به خرید NFT علاقه دارد، در بازار Mintable، می‌توانید به‌راحتی انواع توکن‌های غیرقابل تعویض را ببینید و از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید.

  • ضرب کردن NFT: با پلتفرم Mintable به‌راحتی و به‌صورت رایگان می‌توانید توکن غیرقابل تعویض خود را ایجاد کنید.

  • فهرست کردن NFT: پس از اینکه توکن غیرقابل تعویض خود را ایجاد کردید، می‌توانید آن را در لیست مینتبل قرار دهید تا دیگران آن را مشاهده کرده و بخرند. فهرست کردن NFT در مینتبل رایگان است.

  • حق امتیاز: هنرمندان در پلتفرم Mintable می‌توانند برای آثار هنری‌شان حق امتیاز در نظر بگیرند. برای مثال اگر شما حق امتیاز اثر خود را ‌10درصد در نظر بگیرید و آن را بفروشید، نه‌تنها کل هزینه‌ی فروش اولیه را دریافت می‌کنید، بلکه از فروش‌های بعدی هم 10درصد به شما خواهد رسید.

  • فروشگاه: پلتفرم Mintable یک نمایشگاه یا فروشگاه NFT را در اختیار کاربران گذاشته است تا بتوانند به‌راحتی توکن‌های غیرقابل تعویض را در معرض نمایش و برای فروش بگذارند.

  • بلاک چین: این پلتفرم برای ضرب کردن یا مینت کردن NFT از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند. از سوی دیگر، مینتبل برای بهبود فرایند مینت کردن از پروتکل Immutable X و شبکه‌ی Zilliqa نیز کمک می‌گیرد تا سرعت ضرب کردن NFT‌ها را بالا ببرد.

  • کیف‌پول‌ها: کاربران، پس از ضرب کردن NFT‌ها، می‌توانند آن‌ها را به کیف‌پول ارز دیجیتال خود انتقال دهند. پلتفرم Mintable از کیف‌پول‌های غیرمتمرکزی مانند Metamask، Trust Wallet و Rainbow پشتیبانی می‌کند.

  • روش‌های پرداخت: کاربران، برای خرید و فروش NFT‌ها، می‌توانند از ارز دیجیتال اتریوم و یا کارت‌های اعتباری استفاده کنند.

  • هزینه‌ها: کارمزد خرید و فروش NFT‌ها در این پلتفرم بستگی به نوع توکن غیرقابل تعویض دارد و بین 2.5 تا 10‌درصد متغیر است.

چه نوع NFT‌هایی در Mintable قابل خرید و فروش هستند؟.png

چه نوع NFT‌هایی در Mintable قابل خرید و فروش هستند؟

بازار Mintable مجموعه‌ای کامل از انواع NFT‌ها را به کاربران ارائه کرده و این افراد می‌توانند به‌راحتی انواع توکن‌های غیرقابل تعویض را در این پلتفرم ایجاد، خرید و فروش کنند. این پلتفرم امکان معامله‌ی انواع NFT‌های زیر را در اختیار کاربران گذاشته است:


  • هنر: بسیاری از هنرمندان سرشناس جهان، هنر خود را به‌صورت NFT در پلتفرم Mintable عرضه کرده‌اند. از سوی دیگر، برخی از آثار سرشناس هنرمندان فقیدی، مانند ولادمیر بارانوف روسین (Vladimir Baranov-Rossine)، به‌صورت NFT درآمده و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

  • کلکسیون‌ها: در بازار مینتبل مجموعه‌ی کلکسیون‌های مختلفی، مانند عکس‌های حیوانات، تمبرها، نقاشی‌ها و ... برای کاربران فراهم شده است. این کلکسیون‌ها به‌صورت کاملاً دقیق و منظمی دسته‌بندی شده‌اند و کاربران برای انتخاب کلکسیون موردعلاقه‌شان، به‌راحتی می‌توانند به دسته‌بندی موردنظرشان مراجعه کنند.

  • آیتم‌های درون بازی: در پلتفرم Mintable مجموعه‌ی گسترده‌ای از انواع آیتم‌های درون بازی‌های مختلف ارائه شده است. این آیتم‌ها به‌صورت کاملاً منظم و دقیقی دسته‌بندی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. افرادی که به‌دنبال آیتم‌های بازی‌ها می‌گردند، می‌توانند این آیتم‌ها را بر اساس ترتیب قیمت و یا تاریخ فهرست‌شدن، مشاهده کنند.

  • موسیقی: یکی از انواع NFT‌هایی که در پلتفرم مینتبل ارائه می‌شود، موسیقی است. نکته‌ی جالب در این مورد این است که بسیاری از گروه‌ها و نوازندگان مشهور دنیا، آثارشان را به‌صورت انحصاری در پلتفرم Mintable ارائه می‌کنند. بنابراین، افرادی که برای ساخت فیلم، تیزر و ... به موسیقی نیاز دارند، می‌توانند این NFT‌ها را بخرند و از حق مالکیت آن استفاده کنند.

  • دامنه‌ها: یکی دیگر از انواع ‌NFTهای این پلتفرم، دامنه یا دامین وب‌سایت است. افرادی که مالک یک دامنه‌ی وب‌سایت هستند، می‌توانند آن را در مینتبل برای فروش بگذارند. بعضی از این دامنه‌ها آن‌قدر مشهور هستند که قیمتشان به 2 میلیون دلار هم می‌رسد.

  • فیلم‌ها: بیش از 6000 ویدیو با موضوعات مختلف در این پلتفرم عرضه شده که بعضی از آن‌ها درباره‌ی افراد مشهوری مانند بروس لی، آنجلینا جولی و ... است.

مینت NFT در پلتفرم Mintable چگونه است؟

⚠️ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم Mintable امکان ضرب کردن یا مینت کردن NFT بدون پرداخت هزینه است. در نتیجه با استفاده از این پلتفرم، می‌توانید NFT‌های خود را به‌صورت رایگان بر بستر بلاک چین اتریوم ایجاد کنید. به همین خاطر، در این بخش به چگونگی مینت NFT با استفاده از پلتفرم مینتبل می‌پردازیم.

گام اول: ایجاد حساب کاربری

ایجاد یک حساب کاربری در Mintable کار راحتی است و شامل مراحل زیر می‌شود:


1_ به Mintable.app بروید و روی گزینه‌ی "Create Account" کلیک کنید.


2_ ایمیل، نام کاربری و رمز عبورِ مورد نظر خود را وارد کنید.


3_ یک کد به شما ارسال می‌شود. اگر کد را نمی‌بینید، پوشه‌ی هرزنامه (Spam) را بررسی کنید.


4_ کد را وارد کرده و روی گزینه‌ی "Confirm" کلیک کنید.


5_ از این طریق، حساب کاربری شما ایجاد می‌شود.


گام اول ایجاد حساب کاربری.png

گام دوم: متصل کردن کیف‌پول

پلتفرم Mintable از کیف‌پول‌های غیرمتمرکز گوناگونی پشتیبانی می‌کند اما پیشنهاد خود این پلتفرم به شما کیف‌پول Metamask است. برای اینکه پس از ضرب کردن NFT بتوانید آن را به کیف‌پول خود انتقال دهید، باید آن را به مینتبل متصل کنید. مراحل اتصال کیف‌پول به این نرم‌افزار عبارت است از:


1_ در Mintable.app روی گزینه‌ی "Connect a Wallet" کلیک کنید.


2_ در پنجره‌ی باز شده کیف‌پول مورد نظر خود را انتخاب کنید.


3_ روی گزینه‌ی "Next" بزنید.


4_ سپس گزینه‌ی "Connect" را انتخاب کنید.



گام دوم متصل کردن کیف‌پول.png

گام سوم: ساختن آیتم جدید

پس از ایجاد حساب کاربری و متصل‌کردن کیف‌پول به آن، باید یک آیتم جدید را ایجاد کنید. مراحل ساختن آیتم جدید عبارت است از:


1_ روی گزینه‌ی "Mint an Item" کلیک کنید.


2_ گزینه‌ی "Create a New Item" را انتخاب کنید.


گام سوم ساختن آیتم جدید.png

3_ تنظیمات پیش‌فرض، برای مینت کردن بدون پرداخت هزینه، تنظیم شده است و شما فقط باید روی "Proceed to Mint" کلیک کنید.


گام سوم ساختن آیتم جدید (2).png

4_ از این طریق می‌توانید NFT را مینت کرده و در فروشگاه مینتبل ارائه کنید. اما اگر بخواهید که فروشگاه اختصاصی خود را راه‌اندازی کنید، باید مبلغی را برای ساخت فروشگاه بپردازید.


گام چهارم: تکمیل جزئیات مربوط به NFT

برای اینکه خریداران به‌خوبی با اثر یا توکن غیرقابل تعویض شما آشنا شوند، باید جزئیات مربوط به آن را به‌دقت تکمیل کنید. هرچه اطلاعات ارائه‌شده‌ی شما دقیق‌تر و کامل‌تر باشد، باعث می‌شود که مشتریان با محصول شما بیشتر آشنا شده و به خرید آن تمایل بیشتری نشان دهند. جزئیاتی که باید تکمیل کنید، عبارت است از:


1_ فروشگاه: باید فروشگاه خود را انتخاب کنید و اگر از گزینه‌ی مینت کردن رایگان استفاده کرده‌اید، در این مرحله، فروشگاه "Mintable Gasless" را انتخاب کنید.


2_ دسته‌بندی: مشخص کنید که NFT مورد نظر شما در چه دسته‌بندی‌ای قرار می‌گیرد. این NFT می‌تواند در زیرمجموعه‌ی اثر هنری، موسیقی و ... قرار بگیرد.


3_ نام توکن: برای توکن غیرقابل تعویض خود نامی انتخاب کنید. این NFT با همین نام در بلاک چین ذخیره می‌شود.


4_ عنوان: در واقع عنوان، همان نامی است که برای کاربران قابل‌مشاهده است. بنابراین می‌تواند با نام توکن شما یکسان و یا متفاوت باشد.


5_ عنوان فرعی: برای این بخش می‌توانید یک شعار جذاب انتخاب کنید اما تا حد ممکن آن را کوتاه در نظر بگیرید.


6_ برچسب: تگ‌ها یا برچسب‌های محصول شما باعث می‌شوند که کاربران به‌خوبی بتوانند آن را پیدا کنند.


7_ قیمت: قیمت NFT را بر اساس دلار یا اتریوم مشخص کنید.


8_ تصویر: در واقع این تصویر پیش‌نمایش NFT است و کاربران در نگاه اول آن را می‌بینند. این تصویر در بلاک چین هم ذخیره می‌شود و شما هرگز نمی‌توانید آن را تغییر دهید، بنابراین در انتخاب تصویر بسیار دقت کنید.


9_ اطلاعات متا: این بخش اختیاری است و اگر بخواهید، می‌توانید آدرس شبکه‌ی اجتماعی خود را از این طریق به توکن متصل کنید.


10_ کپی‌رایت: در این بخش می‌توانید توضیحاتی مربوط به حق کپی‌رایت NFT را وارد کنید. این اطلاعات در بلاک چین ذخیره شده و همیشه امکان ردیابی آن وجود دارد.


11_ امکان فروش مجدد: با استفاده از این قسمت مشخص می‌کنید که آیا خریدار NFT اجازه‌ی فروش مجدد آن را دارد یا خیر.


12_ فقط مینت: اگر نمی‌خواهید که توکن شما در فروشگاه مینتبل قرار بگیرد، باید این گزینه را انتخاب کنید.


13_ امکان دانلود: در این بخش می‌توانید فایلی را برای شفاف‌تر کردن توضیحات NFT اضافه کنید. مشتریان می‌توانند این فایل را دانلود کنند و با محصول شما بیشتر آشنا شوند.


گام چهارم تکمیل جزئیات مربوط به NFT.png

مراحل خرید و فروش ان اف تی در Mintable به چه صورت است؟

پلتفرم Mintable بازار بزرگی از ان‌اف‌تی‌ها را ایجاد کرده است و همه‌ی افراد می‌توانند در آن به خرید و فروش NFT اقدام کنند. معامله‌ی NFT در مینتبل بسیار ساده است و تنها با انجام چند مرحله می‌توانید ان‌اف‌تی مورد نظر خود را بخرید یا بفروشید. به همین خاطر در این بخش، مراحل خرید و فروش NFT را در Mintable توضیح خواهیم داد.


مراحل فروش ان اف تی در Mintable

در مراحل مینت کردن یک NFT گفتیم که در نهایت آیتم شما در فروشگاه Mintable قرار می‌گیرد اما ممکن است که ان‌اف‌تی‌ای داشته باشید که در فروشگاه قرار نگرفته است. بنابراین احتمال دارد که آن را خریده و یا فقط در کیف‌پول خود ذخیره کرده باشید. حالا اگر بخواهید که آن را بفروشید، می‌توانید با انجام مراحل زیر، ان‌اف‌تی موردنظر را به مشتریان عرضه کنید:


1_ مطمئن شوید که آن NFT در کیف‌پول شما ذخیره شده است.


2_ کیف‌پول خود را به پلتفرم متصل کنید.


مراحل فروش ان اف تی در Mintable.png

3_ پس از اتصال کیف‌پول به پلتفرم، ان‌اف‌تی مورد نظر را در پروفایل مینتبل خود مشاهده خواهید کرد.


4_ با انتخاب گزینه‌ی "Sell" می‌توانید آن را برای فروش عرضه کنید.


مراحل فروش ان اف تی در Mintable (2).png

مراحل خرید ان اف تی در Mintable

اگر به‌دنبال NFT‌هایی با موضوعات گوناگون می‌گردید، بازار Mintable بهترین گزینه برای شما است. برای خرید یک NFT در این بازار، می‌توانید از طریق مراحل زیر اقدام کنید:


1_ ابتدا ان‌اف‌تی موردعلاقه‌ی خود را پیدا کرده و مشخصات آن را به‌طور کامل مطالعه کنید.


مراحل خرید ان اف تی در Mintable.png

2_ کیف‌پول خود را متصل کرده و مطمئن شوید که برای خرید آن NFT به‌اندازه‌ی کافی اتریوم در کیف‌پولتان دارید.


3_ برای خرید NFT روی گزینه‌ی "Proceed to Pay" کلیک کنید.


مراحل خرید ان اف تی در Mintable (2).png

4_ به صفحه‌ی "My Orders" بروید تا سفارش خود را ببینید.


5_ پس از تأیید خرید و تکمیل عملیات پرداخت، نوشته‌ی سبزرنگ "Completed" ظاهر می‌شود.


مراحل خرید ان اف تی در Mintable (3).png

6_ حالا شما مالک آن NFT هستید و می‌توانید آن را دانلود و ذخیره کنید.


آیا Mintable امن است؟

برخلاف ارزهای دیجیتال، اغلب NFT‌ها توسط اشخاص سرشناسی عرضه نمی‌شوند و هر فردی می‌تواند یک NFT ایجاد کند. بنابراین، پیگیری پشتوانه و ایجاد‌کنندگان یک ان‌اف‌تی کار دشواری است. به همین خاطر، همه‌ی کاربران باید در هنگام استفاده از بازارهای توکن‌های غیرقابل تعویض احتیاط کنند؛ چرا که ممکن است افراد کلاهبردار، ان‌اف‌تی‌ای را به شما بفروشند که با اطلاعات ارائه‌شده هماهنگ نباشد. اگرچه Mintable به کاربران اطمینان می‌دهد که در صورت شناسایی NFT‌های تقلبی، آن‌ها را حذف خواهد کرد؛ اما با این حجم بالای معاملات NFT، همچنان ممکن است که در این زمینه کلاهبرداری انجام شود.


از طرفی در مورد امنیت زیرساخت‌های خود پلتفرم باید گفت که چون Mintable اطلاعات را در بلاک چین اتریوم ذخیره می‌کند، امکان سرقت NFT‌ها تقریبا صفر است. از سوی دیگر، NFT‌های شما در کیف‌پول خودتان ذخیره می‌شوند و مینتبل هیچ ان‌اف‌تی‌ای را درون برنامه‌ی خود نگه‌داری نمی‌کند، بنابراین حفظ امنیت توکن غیرقابل تعویض برعهده‌ی خود شما است.


چه ویژگی‌هایی در Mintable باید بهبود داده شوند؟.png

چه ویژگی‌هایی در Mintable باید بهبود داده شوند؟

همان‌طور که هر پلتفرمی نواقصی دارد و در طول زمان باید آن‌ها را برطرف کند، کاربران مینتبل نیز در هنگام استفاده از این پلتفرم، با مشکلاتی مواجه هستند که این نواقص باید برطرف شوند. بعضی از این مشکلات عبارت‌اند از:


  • کارمزد بالا: کارمزد تراکنش‌های Mintable نسبت به سایر بازارهای مشابه بالا است. این پلتفرم برای فروش هر NFT بین 2.5 تا ‌10درصد کارمزد دریافت می‌کند و این مقدار موجب نارضایتی بسیاری از کاربران شده است.

  • محدودیت کیف‌پول: پلتفرم مینتبل کیف‌پول Metamask را به کاربران توصیه کرده و فقط از کیف‌پول‌هایی که به نرم‌افزارهای غیرمتمرکز متصل می‌شوند، پشتیبانی می‌کند. بنابراین، اگر کیف‌پول شما از این ویژگی برخوردار نباشد، باید کیف‌پولتان را عوض کنید.

  • محدودیت ارز: تنها ارز دیجیتالی که پلتفرم Mintable از آن پشتیبانی می‌کند، اتریوم است. بنابراین اگر این ارز را در اختیار نداشته باشید، خرید و فروش NFT‌ها برایتان امکان‌پذیر نیست.

سخن پایانی


بازار NFT‌ها روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و هنرمندان بیشتری به ان‌اف‌تی کردن آثار هنری خود علاقه‌مند شده‌اند. بنابراین اگر شما هم یک اثر هنری و یا یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد دارید، می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های NFT، اثر خود را به مشتریانی از سراسر دنیا عرضه کنید. در این بین، انتخاب یک پلتفرم جامع برای ضرب کردن و فروش NFT ضروری است. یکی از بهترین پلتفرم‌های ایجاد، خرید و فروش ان‌اف‌تی‌ها Mintable است. به همین خاطر در این مقاله پلتفرم مینتبل را به‌طور کامل به شما معرفی کردیم تا بتوانید دارایی‌ها و آثار منحصربه‌فرد خود را در آن به NFT تبدیل کرده و از این بازار جهانی استفاده کنید.