یکی از جذابیت‌های دنیای کریپتوکارنسی خلاقیت‌هایی است که نخبگان برنامه‌نویسی برای حل مشکلات آن به کار می‌گیرند. این خلاقیت‌ها شامل راه‌هایی برای حل مشکلات فنی کوین است که نهایتا به بیشتر شدن ارزش آن ارز منجر می‌شود. داشتن اطلاعات کافی درباره برخی از این مشکلات و راهکارها می‌تواند فرصت به دست آوردن سود از بازار را برای ما ایجاد کند. یکی از کارهای فنی که با هدف حفظ ارزش دارایی برای برخی توکن‌ها انجام می‌شود عملیات «توکن‌سوزی» است. BNB به عنوان ارز اصلی صرافی معروف بایننس یکی از ارزهایی است که دارای برنامه توکن‌سوزی خودکار یا فصلی است. این توکن‌سوزی به خیلی از معامله‌گران این فرصت را می‌دهد که سود خوبی از بازار کسب کنند. اگر شما هم می‌خواهید مثل حرفه‌ای‌ها از این فرصت استفاده کنید بهتر است با ساز و کار و زمان توکن‌سوزی BNB آشنا شوید. در این مقاله قرار است موارد مختلفی را پیرامون این توکن‌سوزی را مورد بررسی قرار دهیم.

توکن سوزی چیست؟.png


توکن سوزی چیست؟

به از بین بردن و نابود کردن تعدادی از توکن‌های یک رمزارز با هدف حفظ ارزش آن توکن‌سوزی می‌گویند. این عملیات توسط شرکت صادرکننده آن رمزارز انجام می‌شود. فرآیند توکن‌سوزی، توکن‌ها را از گردش خارج می‌کند. این کار هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای توسعه دهندگان مزایای ویژه‌ای به همراه دارد. یکی از اثرات آن تاثیر مثبتی است که در بلند مدت روی قیمت توکن خواهد داشت.


برای انجام عملیات توکن‌سوزی یک کیف پول که تنها می‌تواند ارزها را دریافت کند در نظر گرفته می‌شود. این کیف پول در واقع خارج از شبکه قرار دارد و برای خرید و فروش قابل استفاده نیست به عبارت دیگر توکن‌ها را بلا استفاده می‌کند. به جز بایننس‌کوین (BNB)، استلار (XML)، ریپل (XRP)، شیبا (SHIB)، بیبی دوج (BaybyDoge) و لونا کلاسیک (LUNAC) نیز ارزهای معروفی هستند که عملیات توکن‌سوزی برای آن‌ها انجام می‌شود.


توکن سوزی چیست؟.png

فرآیند توکن‌سوزی که به افزایش ارزش ارز کمک می‌کند، بر اساس قوانین اقتصادی مربوط به عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. توکن‌‌سوزی عرضه را کاهش می‌دهد و کاهش عرضه باعث بالا رفتن قیمت خواهد شد. رشد ارزش باعث می‌شود هولدرها ارز را مدت بیشتری در کیف پول خود نگه دارند که این موضوع پهنای باند شبکه را افزایش می‌دهد و برای توسعه دهندگان حائز اهمیت است.

علاوه بر افزایش قیمت، توکن‌سوزی دارای مزایای دیگری هم هست که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:


  • ارائه سود سهام
    یکی از مزایایی که توکن‌سوزی برای رمز‌‌ارزها به همراه دارد ارائه سود سهام است که توکن‌های امنیتی بیشتر از توکن‌های کاربردی از آن بهره می‌برند. هر بار که توکن‌سوزی صورت می‌گیرد صادرکننده توکن به کسانی که آن ارز را Stake کرده‌اند مقداری پاداش می‌دهد. این پاداش به خاطر بیشتر شدن ارزش دارایی است.

  • جلوگیری از حملات اسپم
حملات سایبری یکی از تهدیدهای مهم برای همه ارزهای دیجیتال است. این حملات می‌توانند به مسدود شدن شبکه و اجرا نشدن تراکنش‌ها منجر شوند. توکن‌سوزی تعداد تراکنش‌های کلی را به یک سطح قابل کنترل می‌رساند و خطر حملات اسپم به شبکه را کاهش می‌دهد.

  • حل اشتباهات محاسباتی توسعه‌دهندگان گاهی در محاسبات برنامه‌نویسی خود دچار اشتباهاتی می‌شوند که با توکن‌سوزی می‌توان آن ها را برطرف کرد. این مورد نادر است ولی احتمال رخ دادن آن صفر نیست. برای مثال اگر به خاطر اشتباه محاسباتی تعدادی توکن بیش از اندازه برنامه‌ریزی شده ایجاد شود این خطا را می توان با توکن‌سوزی برطرف کرد.

  • تعهد طولانی‌مدت سرمایه‌گذاران از آن جایی که توکن سوزی باعث افزایش قیمت ارز می‌شود هولدرهای بیشتری تشویق به نگه داشتن این ارز در کیف پول‌های خود خواهند شد. در واقع توکن‌سوزی محبوبیت یک ارز را در میان سرمایه‌گذاران آن افزایش می‌دهد و باعث تعهد بیشتر این افراد به آن ارز خواهد شد.

BNB چگونه سوزانده می‌شود؟.png

BNB چگونه سوزانده می‌شود؟

در بالا توضیحات کاملی درباره فرآیند توکن‌سوزی دادیم و اکنون قرار است به طور خاص آن را درباره BNB بررسی کنیم. BNB ارز اختصاصی صرافی بایننس است که از سال 2017 به بازار عرضه شد. همان زمان به هولدرهای این ارز وعده داده شد که 50 درصد از کل BNBهای عرضه شده به بازار در فرآیند توکن سوزی از بین خواهد رفت. از سال 2017 تاکنون با توجه به قدرتمندتر شدن صرافی بایننس، ارز BNB رشد خوبی تجربه و نظر سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرد. توکن‌سوزی بایننس از همان سال 2017 شروع شد با این حال در سال 2021 چانگ پنگ ژائو (ChangPeng Zhao) برنامه توکن سوزی جدید بایننس کوین را ارائه کرد که شامل مکانیزم‌های جدیدی برای افزایش سرعت و نرخ سوزاندن می‌شد. در ادامه به توضیح این برنامه‌ها خواهیم پرداخت:


مکانیسم سوزاندن در زمان واقعی(REALTIME) (BEP-95)

مکانیزم BEP-95 یکی از مکانیزم‌های مهم و پیشرفته برای توکن‌سوزی است. طی این فرآیند بایننس‌کوین به صورت آنی هزینه‌هایی که برای تراکنش‌ها در بایننس اسمارت چین صرف شده را می‌سوزاند. این مکانیزم تاکنون به صورت روزانه توانسته 860 بایننس کوین را بسوزاند. ساز و کار BEP-95 به این صورت است که بخشی از هزینه‌هایی که اعتبارسنجی هر بلوک از تراکنش‌ها جمع آوری می‌کند را به صورت یک جریان ثابت می‌سوزاند. برای این که سرمایه‌گذاران BNB بتوانند در جریان پیشرفت این مکانیزم قرار بگیرند یک ربات توئیتری با آیدی @BurnBNB ایجاد شده است که دائما اخبار و ارقام جدید مربوط به آن را منتشر می‌کند.


توکن سوزی 3 ماهه خودکار

روش دیگری که برای توکن سوزی BNB مورد استفاده قرار می‌گیرد، توکن‌سوزی 3 ماهه خودکار است. در این روش به صورت خودکار تعداد تعیین شده‌ای BNB از بازار آزاد بازخرید و نابود می‌شود. نخستین توکن‌سوزی بایننس‌کوین در سال 2017 انجام و طی آن 986 هزار BNB معدوم شد. عناصری مانند سودآوری کلی، عرضه در گردش BNB و تعداد بلوک‌های تولید شده در تعیین مقدار توکن‌هایی که باید سوزانده شود نقش دارند. این مکانیزم در طول زمان تغییراتی را به خود دیده و شفافیت آن افزایش پیدا کرده است.


توکن سوزی خودکار BNB چیست؟

مکانیزم «توکن‌سوزی فصلی» یا «توکن‌سوزی خودکار» یکی از روش‌های توکن‌سوزی بایننس است که با هدف به حداکثر رساندن ارزش توکن BNB راه اندازی شد. برنامه توکن‌سوزی فصلی یک برنامه بلند مدت و پایدار است با این حال بعد از راه اندازی توکن سوزی سه ماهه خودکار، تغییراتی در روند این روش توکن‌سوزی انجام گرفت. بر اساس این تغییر دیگر توکن‌سوزی صرفا بر اساس حجم معاملات انجام نمی‌شود و قیمت بایننس‌کوین و تعداد بلوک‌های تولید شده در BSC نیز روی آن تاثیر می‌گذارد.


توکن‌سوزی خودکار BNB چگونه کار می‌کند؟.png

توکن‌سوزی خودکار BNB چگونه کار می‌کند؟

در یک نگاه فنی توکن‌سوزی خودکار BNB با استفاده از اطلاعاتی که روی زنجیره هوشمند آن قرار دارد صورت می‌پذیرد. مقدار توکن‌های سوزانده شده را هم تا حد زیادی داینامیک عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. به این صورت که با کاهش قیمت BNB نرخ توکن‌سوزی آن افزایش پیدا خواهد کرد. برای اینکه به جامعه بایننس‌کوین اطمینان داده شود که فرایند توکن‌سوزی، قابل تایید، عینی و شفاف است توکن‌سوزی خودکار به گونه‌ای طراحی شد که مستقل از حجم معاملات بایننس‌کوین در صرافی بایننس باقی بماند. این حجم معاملاتی قبلا تنها مبنای توکن‌سوزی بود.


ساز و کار توکن‌سوزی خودکار یک فرمول دارد که به شرح زیر است:


B=N*1000P+K


در این فرمول B تعداد کل BNBهایی است که باید سوزانده شوند و N تعداد بلوک‌های تولید شده در بازه 3 ماهه را نشان می‌دهد. اگر میانگین زمان هر بلوک را 3 ثانیه در نظر بگیریم در یک محاسبه استاندارد مقدار N در سه ماه تقریبا برابر با 2592000 خواهد بود. بسته به تعداد روزهای هر ماه این رقم ممکن است تغییر کند.


P نشان دهنده میانگین قیمت BNB در زمان توکن سوزی و K یک لنگر قیمت ثابت است که روی 1000 تنظیم شد. صاحبان BNB می‌توانند برای تغییر این عدد رای بدهند. درباره P باید گفت که این میانگین از 10 تا 20 درصد در روز در نوسان است.


چگونه تاریخ توکن‌سوزی خودکار BNB را بررسی کنیم؟.png

چگونه تاریخ توکن‌سوزی خودکار BNB را بررسی کنیم؟

حال که با مکانیزم توکن‌سوزی خودکار BNB به خوبی آشنا شدید حتما می‌خواهید تاریخ دقیق این توکن‌سوزی‌ها را بدانید تا بتوانید از خرید BNB سود کسب کنید. تاریخ توکن‌سوزی‌های بایننس کوین به صورت سالانه تعیین نمی‌شود و از قبل معلوم نیست با این حال مدیرعامل صرافی بایننس یعنی آقای چانگ پنگ مدتی پیش از هر توکن‌سوزی تاریخ آن را در توییتر خود با آیدی @cz_binance اعلام می‌کند.

برای این که تاریخچه توکن سوزی‌های قبلی را بررسی و آنالیز کنید سراغ وب‌سایت صرافی بایننس بروید. تاریخچه تمام توکن‌سوزی‌های قبلی در این سایت موجود است. وقتی بر گزینه Transaction View کلیک کنید جزئیات هر توکن‌سوزی برای شما نمایش داده خواهد شد.


توکن‌سوزی بعدی BNB کی است؟

توکن‌سوزی قبلی BNB در تاریخ 17 ژانویه 2023 یعنی بیست و هفتم دی‌ماه صورت گرفت که طی آن 2,064,494.32 بی‌ان‌بی سوزانده شد. با توجه به تاریخ این توکن‌سوزی و این که انجام آن فصل به فصل اتفاق می‌افتد باید اوایل بهار منتظر بمانید تا ببینیم که آقای چانگ پنگ چه زمانی را به عنوان تاریخ توکن‌سوزی بعدی BNB اعلام خواهد کرد.


حدس زدن تاریخ دقیق این توکن‌سوزی ممکن نیست اما به صورت تخمینی باید در بهار منتظر این رخداد باشیم. همانطور که بالاتر گفتیم تنها راه اطلاع از زمان توکن‍سوزی‌های بی‌ان‌بی پیگیری مداوم اخبار پیرامون این ارز است. اکانت‌های توییتری و سایت‌های خبری مربوط به کریپتوکارنسی نیز به خوبی اخبار پیرامون BNB را پوشش می‌دهند که اگر پیگیر این اخبار باشید حتما به موقع از زمان توکن‌سوزی‌های بایننس‌کوین با‌خبر خواهید شد.


چقدر BNB تا کنون سوخته است؟.png

چقدر BNB تا کنون سوخته است؟

بایننس در سال 2017 با عرضه 200 میلیون کوین به بازار کار خود را شروع کرد و وعده داد که 100 میلیون از این توکن‌ها سوزانده خواهد شد. از آن زمان تاکنون توکن‌سوزی‌های متعددی انجام شده است علاوه بر این که بروزرسانی‌هایی نظیر BEP-95 و توکن‌سوزی سه ماهه خودکار نیز به مکانیزم‌های توکن‌سوزی بایننس اضافه شد. به استناد سایت صرافی بایننس تاکنون رقمی معادل 575,458,677.66 دلار BNB سوزانده شده است. این مبلغ شامل نزدیک به 44 میلیون BNB می‌شود. یک نکته مهم درباره توکن‌سوزی بایننس کوین این است که روش BEP-95 حتی بعد از این که تعداد توکن‌های سوخته شده به 100 میلیون برسد نیز ادامه خواهد داشت. از زمان معرفی این شیوه تاکنون 145000 توکن BNB از این طریق سوزانده شده‌اند.


سخن پایانی


در این مقاله به طور مبحث مربوط به توکن‌سوزی BNB و روش‌های انجام آن را بررسی کردیم. توکن سوزی برای سرمایه گذاران یک فرصت است تا بتوانند از خرید و فروش BNB در ماهی که قرار است توکن‌سوزی انجام شود کسب سود کنند. اگرچه این روش یک فرصت برای انجام معامله‌های سودآور است اما دقت کنید که برای کسب سود باید حساب شده و دقیق معامله کنید. خیلی‌ از معامله‌گران با استفاده از استراتژی های اشتباه به سراغ معامله BNB رفته و در روز توکن‌سوزی با ضرر مواجه می‌شوند. برای این که ریسک خود را به حداقل برسانید می‌توانید یک بار در روز و ماهی که قرار است توکن‌سوزی انجام شود رفتار بازار را رصد کنید تا بدانید دفعات بعد باید دقیقا در چه روزهایی پوزیشن‌های معاملاتی خود را باز کنید تا به سود برسید. به طور کل BNB یک ارز قدرتمند در بازار معاملات است که به پشتوانه صرافی بایننس می توان آینده خیلی خوبی را برای آن متصور بود.