اگر پیگیر اخبار رمزارزها باشید، حتماً درباره توکن سوزی شنیده‌اید. توکن سوزی روشی برای کاهش عرضه سکه است که تقریبا از سال 2017 رایج شد. در این مقاله قصد داریم شما را با ارزهای دیجیتالی که توکن‌سوزی انجام می‌دهند، آشنا کنیم. قبل از هر چیز باید بدانیم که توکن‌سوزی چیست و چرا برخی از ارزهای دیجیتال سوزانده می‌شوند؟

توکن سوزی و کیف پول با آدرس خورنده

برای آشنایی بهتر با ارز دیجیتالی که توکن سوزی انجام می‌دهند، لازم است ابتدا مفهوم توکن سوزی را بدانید. توکن سوزی زمانی اتفاق می‌افتد که توکن‌ها به قصد خارج شدن از چرخه‌ی معاملات به آدرس یک کیف پول غیرقابل‌ استفاده ارسال شوند. به آدرسی که مانند مثلث برمودا برای رمزارزها عمل می‌کند و توکن‌سوزی از طریق آن انجام می‌شود، «آدرس خورنده» می‌گویند. آدرس خورنده، کیف پولی است که به کسی اختصاص ندارد یا قابل‌دسترسی نیست. هنگامی که یک توکن به یک آدرس خورنده ارسال می‌شود، برای همیشه از بین می‌رود.


هرکسی که صاحب یک ارز دیجیتال است می‌تواند آن را بسوزاند، اما توصیه می‌کنیم که بدون دلیل موجه این کار را انجام ندهید، زیرا اساساً پول را دور می‌ریزید. بیشتر اوقات، این توسعه دهندگان یک ارز دیجیتال هستند که تصمیم می‌گیرند مقدار مشخصی از توکن‌ها را بسوزانند. سوزاندن کوین عرضه را کاهش می‌دهد و توکن‌های آن ارز دیجیتال را کمیاب می‌کند. این کمبود می‌تواند منجر به افزایش قیمت و سود سرمایه‌گذاران شود. در ادامه به برخی از نکات که باید در رابطه‌ با توکن سوزی مدنظر قرار دهید اشاره شده است.

توکن سوزی چیست؟

چند نکته مهم درباره توکن سوزی ارزهای دیجیتال

در مورد توکن سوزی انواع ارز دیجیتال چند نکته وجود دارد که باید بدانید. تضمینی برای افزایش ارزش رمزارزها نیست. در واقع، بسیاری از آن‌ها سود چندانی ندارند. سوزاندن توکن ارز دیجیتال می‌تواند برای فریب سرمایه‌گذاران مورداستفاده قرار گیرد. توسعه‌دهندگان می‌توانند ادعا کنند که توکن‌ها را می‌سوزانند، اما توکن‌ها را به کیف پولی که کنترل می‌کنند ارسال کنند. برای جلوگیری از این امر، مهم است که در مورد ارز دیجیتالی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید تحقیق کنید یا به سهام ارزهای دیجیتال امن‌تر پایبند باشید.


توسعه دهندگان همچنین توکن‌ها را به‌عنوان راهی برای مخفی کردن توسعه‌دهندگانی که بخش بزرگی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند، می‌سوزانند. فرض کنید یک توسعه‌دهنده یک ارز دیجیتال را با 1 میلیارد توکن راه‌اندازی می‌کند، 100 میلیون را نگه می‌دارد و بلافاصله 600 میلیون را می‌سوزاند. به نظر می‌رسد که توسعه‌دهنده مالک 10 درصد عرضه است زیرا عرضه اولیه 1 میلیارد بوده است. اما توسعه‌دهنده واقعاً مالک 25 درصد از 400 میلیون توکنی است که هنوز در گردش هستند که بدیهی است مقدار بسیار بیشتری است.


یکی از اصلی‌ترین دلایلی که اخیراً توکن سوزی انواع ارز دیجیتال افزایش‌یافته است این است که به ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد با قیمت‌های ارزان شروع به کار کنند و پس از سرمایه‌گذاری افراد، ارزش آنها را به‌طور مصنوعی افزایش می‌دهد. یک ارز دیجیتال جدید می‌تواند با 1 تریلیون توکن به ارزش کسری از سنت راه‌اندازی شود و به دلیل قیمت پایین، سرمایه‌گذاران را جذب کند. بعداً، توسعه دهندگان می‌توانند میلیاردها توکن را برای افزایش قیمت بسوزانند.


چه رمزارزهایی قابل سوزاندن هستند؟

خوب است بدانید که هر نوع ارز دیجیتال قابل سوزاندن است. همه ارزهای دیجیتال را می‌توان به یک آدرس خورنده ارسال کرد. این مسئله به این معنی است که امکان سوزاندن ارزهای دیجیتال با هر یک از آنها وجود دارد.


اما برخی از انواع ارز دیجیتال برای توکن سوزی رایج هستند و توکن سوزی این نوع از ارزهای دیجیتال بیشتر توصیه می‌شود. در این بخش به چند توکن ارز دیجیتال رایج که قابلیت توکن سوزی دارند اشاره شده است:


توکن سوزی بایننس کوین

بایننس کوین ارز دیجیتالی است که توسط صرافی بایننس منتشر و با نماد BNB معامله می‌شود. BNB در ابتدا مبتنی بر شبکه اتریوم بود اما اکنون ارز اصلی در بلاک‌چین بایننس است. ارزهای دیجیتال بایننس کوین قابلیت توکن سوزی دارند. صرافی بایننس کوین در سال 2017 شروع به توکن سوزی ارزهای دیجیتال خود کرد. این صرافی متعهد شده است که این کار را تا زمانی که 50 درصد از کل عرضه بایننس کوین از گردش خارج شود انجام دهد. برای خرید بایننس کوین بر روی لینک کلیک کنید.

توکن سوزی بایننس کوین

در واقع از زمانی که BNB و بایننس در سال 2017 راه‌اندازی شدند، بایننس متعهد شده است که 100 میلیون BNB را از طریق فرایندی به نام آدرس خورنده حذف کند. باتوجه‌به منبع داده Coin Tools، این صرافی تا به امروز نزدیک به 35 میلیون توکن را از طریق خورنده‌های سه‌ماهه از بین برده است و این برنامه را در اواخر سال 2017 آغاز کرده است.


توکن سوزی شیبا اینو

شیبا اینو (SHIBUSD) یک آلت کوین مبتنی بر اتریوم (یک ارز دیجیتال غیر از بیت‌کوین) است. این ارز دیجیتال در آگوست 2020 توسط فرد یا گروهی به نام ریوشی ایجاد شد. قیمت شیبا اینو در 29 اکتبر 2021 بیش از ده برابر شد و ارزش بازار آن 41 میلیارد دلار بود.


ارزهای دیجیتال شیبااینو نیز قابلیت توکن سوزی دارند. شیبااینو به‌عنوان بنیان‌گذار ارزهای دیجیتال اتریوم حدود 90 درصد از توکن‌های SHIB را که به او اهدا شده بود، برداشت و آنها را در یک تراکنش سوزاند که بیش از 410 تریلیون SHIB را از گردش خارج کرد. جامعه شیبااینو از آن زمان تلاش‌های خود را برای سوزاندن SHIB تقویت کرده است.

مقاله توکن سوزی شیبا اینو | کلیک کنید

توکن سوزی شیبا

توکن سوزی دوج‌کوین

دوج‌کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال همتا به همتا و منبع‌باز است. دوج‌کوین که در دسامبر 2013 راه‌اندازی شد، تصویر یک سگ شیبا اینو را به‌عنوان لوگوی خود دارد. عرضه و قیمت دوج‌ کوین بدون تورم است، به این معنی که سکه‌ها برای کاهش عرضه سوزانده می‌شوند. به‌ عنوان‌ مثال، در ماه جولای، این ارز رمزنگاری شده از سوزاندن 250 تریلیون سکه خبر داد.


توکن سوزی ریپل

ریپل نام شرکت و یک شبکه دارای رمزارز دیجیتال XRP است. هدف XRP این است که به‌عنوان یک مکانیسم میانی مبادله بین دو ارز یا شبکه عمل کند. در واقع XRP ارز دیجیتال بومی برای محصولاتی است که توسط آزمایشگاه ریپل توسعه داده شده است. محصولات این شرکت برای سیستم‌های تسویه پرداخت، مبادله دارایی و حواله استفاده می‌شود که بیشتر شبیه سوئیفت (سرویسی برای انتقال پول و امنیت بین‌المللی که توسط شبکه‌ای از بانک‌ها و واسطه‌های مالی استفاده می‌شود) است. ارزهای دیجیتال XRP قابلیت توکن سوزی دارند. آزمایشگاه‌های ریپل می‌توانند نیمی از منبع XRP را بسوزانند. برای آگاهی بیشتر درباره ارز ریپل و قیمت لحظه ای ارز دیجیتال ریپل بر روی لینک کلیک کنید.


توکن سوزی سوایپ

برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، سوایپ (swipe) فقط یک پروتکل نیست که توسط یک شبکه توزیع شده پشتیبانی شود. در عوض، سوایپ هم یک نرم‌افزار و هم یک اکوسیستم کیف پول ارز دیجیتال است که با هم طراحی شده‌اند تا به کاربران اجازه خرید و خرج کردن دارایی‌های نقدی و رمزنگاری را در مکان‌های فیزیکی و دیجیتالی بدهند. ارزهای دیجیتال سوایپ نیز قابلیت سوزاندن دارند.


Joselito Lizarondo، بنیان‌گذار پلتفرم زیرساخت پرداخت کارت ارز دیجیتال سوایپ، تمام توکن‌های بنیانگذار SXP خود را به ارزش بیش از 200 میلیون دلار سوزاند. لیزاروندو گفت که سوزاندن توکن بزرگ‌ترین حرکت در تاریخ SXP بود زیرا به طور مؤثر بیش از 17 درصد از عرضه سکه را کاهش داد. ارز دیجیتال.


انواع توکن سوزی

توکن سوزی کاردانو

کاردانو یک پلتفرم بلاک‌چین عمومی است. این پلتفرم منبع‌باز و غیرمتمرکز است و می‌تواند تراکنش‌های همتا به همتا را با ارز دیجیتال داخلی خود، یعنی ADA، تسهیل کند. کاردانو در سال 2015 توسط چارلز هاسکینسون بنیان‌گذار اتریوم تأسیس شد. پلتفرم کاردانو دارای مکانیسم‌های سوزاندن توکن است. در واقع ارزهای دیجیتال ADA قابلیت توکن سوزی را دارند.


مقاله توکن سوزی سولانا | کلیک کنید

توکن سوزی سولانا

سولانا ارز دیجیتالی با پروتکل اثبات سهام است که از قابلیت‌های قرارداد هوشمند مانند DeFi dApps و NFT پشتیبانی می‌کند. سولانا دارای توان عملیاتی 65000 تراکنش در ثانیه با کارمزد تقریباً صفر است. ارزهای دیجیتال سولانا نیز قابلیت توکن سوزی دارند. سولانا به توکن سوزی ارز دیجیتال SOL می‌پردازد. این امر فشار عرضه را بیشتر کرده و قیمت SOL را بالاتر می‌برد.


مقاله توکن سوزی سولانا | کلیک کنید

کلام آخر

همان‌طور که متوجه شدید، سوزاندن ارزهای دیجیتال، توکن‌ها را از گردش خارج می‌کند. این کار مشابه با خرید سهام شرکت‌ها، بسته به احساسات سرمایه‌گذار و کاربر و اینکه چگونه دینامیک عرضه و تقاضا بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند برای ارز دیجیتال سودمند یا نتیجه معکوس داشته باشد. در صورتیکه ارز دیجیتال را در کیف پول خود در اکسبیتو دارید نیاز به انتقال آن نیست و می‌توانید در لحظه نسبت به تبدیل دارایی دیجیتال خود اقدام نمایید. همچنین با مطالعه این مقاله با انواع ارز دیجیتال که توکن سوزی انجام می‌دهند آشنا شدید. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.