به‌روزرسانی‌های اخیر بنیاد کاردانو نشان داده که گروه سازنده‌ی این رمزارز در حال کار بر روی ساز و کار توکن سوزی این ارز دیجیتال هستند. در واقع این مسئله نشان‌دهنده انجام توکن سوزی کاردانو است. در این مقاله ابتدا ارز دیجیتال کاردانو را به شما معرفی می‌کنیم و توکن سوزی این رمزارز را شرح می‌دهیم. برای آگاهی از قیمت لحظه ای امروز کاردانو و دیگر ارزهای دیجیتال در هر لحظه می توانید از طریق بهترین صرافی خرید ارز دیجیتال کاردانو یعنی اکسبیتو اقدام نماید.


آشنایی با ارز دیجیتال کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو (ADA) به یکی از دارایی‌های بلاک‌چین با سریع‌ترین رشد در کل صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. ADA از زمان عرضه در سال 2015 یکی از 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار ارز دیجیتال بوده است. فناوری آن با سرعتی سریع در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد در ساخت یک اکوسیستم بلاک‌چین عظیم، با امثال اتریوم مقابله کند.


کاردانو خود را با استفاده از اصول ریاضی در مکانیسم توافقی و معماری چندلایه منحصربه‌فرد خود متمایز می‌کند که باعث می‌شود از سایر بلاک‌چین‌های رقیب متمایز شود. با تیمی که در ایجاد اتریوم نقش داشته است، بسیاری متقاعد شده‌اند که کاردانو نسل بعدی راه‌حل‌های ارزهای دیجیتال است. خرید کاردانو در پلتفرم معاملاتی اکسبیتو به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته انجام میپذیرد و کاربران این امکان را خواهند داشت با استفاده از کیف پول اکسبیتو در حساب کاربری خود نسبت به خرید آدا اقدام نمایند.

Introduction to Cardano digital currency

در زمانی که کیف پول اکسبیتویی خود را فعال می کنید می توانید آن را به صورت ریال شارژ نمایید و همچنین از آن ریال برداشت کنید به انجام این عمل واریز و برداشت ریال می گویند. و همچنین می توانید به کیف پول خود دلار واریز کنید و از طریق آن دلار هم برداشت نمایید به این عمل هم واریز و برداشت رمزارز (کریپتوکارنسی) می گویند. برای انجام عمل واریز و برداشت باید اطلاعات بانکی خود را درج کرده باشید که برای راهنمایی بیشتر می توانید به مقاله آموزشی افزودن اطلاعات بانکی مراجعه نمایید.


ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

مشابه سایر ارزهای دیجیتال، کاردانو یک ارز دیجیتالی است که می‌تواند برای ذخیره ارزش یا ارسال و دریافت وجوه استفاده شود. ارز رمزنگاری شده ADA بر روی بلاک‌چین کاردانو، اولین شبکه غیرمتمرکز در نوع خود، کاملاً مبتنی بر اصول علمی و ریاضی و توسط متخصصان در زمینه‌های رمزنگاری و مهندسی طراحی شده است. بلاکچین کاردانو می‌تواند برای ساخت قراردادهای هوشمند و به نوبه خود، ایجاد برنامه‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز استفاده شود. علاوه بر این، با امکان ارسال و دریافت آنی وجوه، با حداقل هزینه، کاربردهای زیادی در دنیای تجارت و امور مالی دارد.


کاردانو به‌جای تلاش برای خنثی‌کردن رگولاتورهای جهانی، در حال ساخت یک بلاک‌چین با قوانینی است تا خدمات مالی را به همه ارائه دهد. کاردانو به دنبال حل بسیاری از مشکلات فعلی صنعت بلاک‌چین است، از جمله:


  • استفاده از ریاضیات برای ارائه یک بلاک‌چین مطمئن که کمتر مستعد حملات است
  • جداسازی لایه‌های حسابداری و محاسباتی
  • ایجاد مکانیزم رأی‌گیری امن برای دارندگان توکن
  • مکانیزم اجماع که بی‌نهایت مقیاس‌پذیر است

موارد استفاده کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو می‌تواند به‌عنوان انتقال ارزش به روشی مشابه که در حال حاضر از پول نقد استفاده می‌شود، استفاده شود. این ارز دیجیتال تفاوت چندانی با سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و بیت‌کوین ندارد، اما ADA کاربردهای دیگری نیز دارد. یکی از اصول اصلی کاردانو پروتکل بلاک‌چین PoS آن است که در آن ADA در زنجیره بلاک قرار می‌گیرد تا به «اپراتورهای سهام» کمک کند تا تراکنش‌های روی بلاک‌چین را با موفقیت تأیید کنند. اینجا جایی است که ارز دیجیتال کاردانو به کار می‌آید. کسانی که ADA خود را در زنجیره بلوکی به اشتراک می‌گذارند، در ازای تلاش‌هایشان با کریپتو کاردانو بیشتر پاداش می‌گیرند. این سیستم staking به حفظ امنیت در سراسر بلاک‌چین کمک می‌کند.


همچنین استفاده از ADA در رأی‌گیری وجود دارد. در کاردانو، برخلاف سایر پروژه‌های بلاک‌چین، این ماینرها نیستند که‌رای می‌دهند و در مورد تغییرات پروتکل تصمیم می‌گیرند، بلکه دارندگان توکن هستند؛ بنابراین، هنگامی که یک تغییر یا توسعه جدید برای بلاک‌چین کاردانو پیشنهاد می‌شود، دارندگان ارز دیجیتال کاردانو از ADA خود برای رأی دادن به این پیشنهادها استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب، هرکسی که صاحب ارز دیجیتال است، در توسعه آن حرفی برای گفتن دارد.


در آینده، ADA همچنین برای تقویت پلت فرم قرارداد هوشمند در بلاک‌چین کاردانو استفاده خواهد شد. توسعه‌دهندگان از ADA برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌هایی که بر روی بلاک‌چین امن و غیرمتمرکز کاردانو اجرا می‌شوند، استفاده خواهند کرد. همچنین کاردانو یک مکانیزم توکن سوزی دارد که در ادامه بیشتر به این مبحث پرداخته شده است.


توکن سوزی کاردانو

کاردانو دارای یک مکانیزم سوزاندن توکن PoB از شرکت فناوری Iagon است. در ابتدا، بنیان‌گذار کاردانو، چارلز هاسکینسون قاطعانه این پیشنهاد را رد کرد، اما به نظر می‌رسد تحت‌فشار برای کاهش عرضه توکن ADA در نهایت اجرای این مکانیزم را پذیرفته است.


بلاک‌چین کاردانو (ADA) در حال اجرای مکانیزم PoB در اکوسیستم خود است. PoB که توسط ایین استوارت در سال 2012 اختراع شد، یک الگوریتم اجماع جایگزین با چندین کاربرد است. در بلاک‌چین‌های اثبات کار (PoW)، سوزاندن را با کاهش میزان انرژی استخراج موردنیاز کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مکانیزم PoB به استخراج‌ کنندگان اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال کاردانو را بسوزانند و همان‌طور که Iagon در وبلاگ خود اشاره می‌کند، مکانیزم سوزاندن "ممکن است به‌عنوان اثبات تعهد در پروتکل‌های بلاک‌چین استفاده شود."

cardano token burning

برای سوزاندن سکه‌ها، ماینرها باید آن‌ها را به یک آدرس غیرقابل‌ تأیید که به‌عنوان آدرس خورنده نیز شناخته می‌شود، ارسال کنند. رمزهای موجود در این آدرس هرگز قابل بازیابی نیستند. در نتیجه، توکن‌های ADA کمیاب می‌شوند (فشار کاهش تورم)، و این کار ارزش آن‌ها را افزایش می‌دهد. سایر تکنیک‌های سوزاندن توکن، مانند EIP-1559 اتریوم، بخشی از هزینه‌های تراکنش را می‌سوزاند.


کلام آخر

یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در سال 2021 ارز دیجیتال کاردانو (ADA) بوده است که در اوایل سال شاهد افزایش‌های عظیمی بود، اما در اواخر سال قیمت‌های ثابتی داشت. مکانیزم توکن سوزی برای کاهش عرضه و ایجاد حرکت صعودی قیمت کاردانو در این بلاک‌چین اجرا شده است. کاربران اکسبیتو می‌توانند قیمت کاردانو را به صورت لحظه‌ایی از طریق سایت و اپلیکیشن اکسبیتو که یکی از صرافی های ارز دیجیتال آنلاین است بررسی و نسبت به خرید و فروش ارز دیجیتال آدا اقدام کنند. در این مقاله سعی کردیم شما را به طور کامل با ارز دیجیتال کاردانو و توکن سوزی آن آشنا کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.