همه‌ی پروژه‌ی کریپتو به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای افزایش قیمت ارزهای دیجیتال اختصاصی خود هستند. یکی از روش‌های مفیدی که در این زمینه استفاده می‌شود، توکن سوزی (Token Burn) است. به‌طور خلاصه، توکن سوزی به فرایندی اشاره دارد که در آن، پروژه‌های ارز دیجیتال اقداماتی را برای از بین بردن دائمی تعدادی از توکن‌های خود انجام می‌دهند. راحت‌ترین روش برای توکن سوزی، ارسال ارزهای دیجیتال به کیف پولی است که هیچ‌کس به آن دسترسی ندارد. به آدرس این کیف پول، «آدرس سوختگی» گفته می‌شود.


در واقع، توکن سوزی با هدف کاهش توکن‌های عرضه‌شده صورت می‌گیرد و باعث افزایش ارزش و قیمت یک ارز دیجیتال می‌شود. در همین راستا، یکی از پُرسروصداترین توکن سوزی های بازار کریپتو، مربوط به ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu)است. ازاین‌طریق، تیم این ارز دیجیتال سعی می‌کند که با توکن سوزی شیبا اینو، تعداد توکن های شیبا (SHIB) را در بازار کاهش دهد. این اتفاق برای سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال نیز اهمیت زیادی دارد؛ چراکه باعث رشد قیمت دارایی‌هایشان می‌شود. به‌خاطر همین، در این مقاله، بررسی می‌کنیم که توکن سوزی شیبا چیست و با چه اهدافی انجام می‌شود.


شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

شیبا اینو (Shiba Inu) با توکن اختصاصی SHIB، در اوت 2020، توسط شخصی ناشناس، با نام مستعار ریوشی، پایه‌گذاری شد. این توکن با استفاده از استاندارد ERC-20 بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند. معنی نام شیبا اینو از یک نژاد سگ ژاپنی گرفته شده و این توکن یک میم کوین (Meme Coin) محسوب می‌شود؛ یعنی با الهام از فضاهای مجازی ایجاد شده و ماهیت طنزآمیز دارد. در واقع، برای اینکه بهتر بدانید که شیبا چیست، باید گفت که این ارز دیجیتال به‌دنبال پاسخ به این سوال است: «چه می‌شود اگر یک ارز دیجیتال به‌طور کامل توسط جامعه‌اش اداره شود؟»


⚠️ازاین‌رو، جامعه‌ی پرشور شیبا اینو که با عنوان «ارتش شیب» شناخته می‌شود، تصمیمات مهمی را برای افزایش ارزش این ارز دیجیتال می‌گیرد. توکن سوزی شیبا اینو (Shiba Inu Burn) یکی از همین تصمیمات مهم است.

چرا توکن سوزی شیبا اینو اتفاق می‌افتد؟

چرا توکن سوزی شیبا اینو اتفاق می‌افتد؟

اولین نقطه‌ی عطف در تاریخچه‌ی شیبا اینو مربوط به زمانی است که ریوشی نیمی از عرضه توکن شیبا را برای «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، فرستاد. بوترین نیز به توکن سوزی شیبا اقدام کرد و 90 درصد از SHIBهای خود را سوزاند. این تعداد توکن های شیبا (تقریباً 410 تریلیون) حدود 40 درصد از کل عرضه را تشکیل می‌داد. پس از توکن سوزی شیبا اینو توسط ویتالیک بوترین، قیمت ارز شیبا تا 40 درصد افزایش پیدا کرد. این اتفاق برای سرمایه‌گذاران ارز شیبا بسیار خوشایند بود.


ازآنجایی‌که کاهش تعداد توکن های شیبا، باعث رشد این ارز دیجیتال شد، ارتش شیب تصمیم گرفت که با توکن سوزی مجدد، قیمت این ارز را به 0.01 دلار برساند. ازآن‌بعد، توکن سوزی شیبا به یکی از فرایندهای ضدتورمی رایج در پروژه‌ی این ارز دیجیتال تبدیل شد.


مکانیزم توکن سوزی شیبا چگونه است؟

مکانیزم توکن سوزی شیبا چگونه است؟

برخلاف بسیاری از پروتکل‌های کریپتو، برنامه‌ی دقیقی برای توکن سوزی شیبا اینو (Shiba Inu Burn) وجود ندارد. در واقع، توکن سوزی شیبا به‌صورت ترکیبی از سوزاندن دستی و خودکار انجام می‌شود. شبکه بلاک چین شیبا اینو (Shibarium) یا شیباریوم توکن سوزی را در برنامه‌ی خود قرار داده و همه‌ی افراد می‌توانند به سوزاندن SHIBهای خود بپردازند. از سوی دیگر، توکن سوزی خودکار نیز برای سوزاندن بخشی از کارمزدهای تراکنش‌های این ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است. به‌این‌ترتیب، با انجام هر تراکنش شیبا روی بلاک چین اتریوم، بخشی از کارمزدها سوزانده می‌شوند تا به‌مرور تعداد توکن های شیبا کاهش پیدا کنند.


سایت توکن سوزی شیبا چیست؟

پورتال یا سایت توکن سوزی شیبا اینو درگاهی برای سوزاندن ارز SHIB است. در واقع، فرایند توکن سوزی شیبا در این سایت به‌صورت دستی انجام می‌شود و افرادی که داوطلبانه به توکن سوزی شیبا اینو اقدام کنند، یک توکن منحصربه‌فرد را به‌عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. در ابتدا، این پورتال توسط ریوشی پایه‌گذاری شد؛ اما با کناره‌گیر او از پروژه، مدیریت سایت توکن سوزی شیبا بر عهده تیم توسعه‌ی شیبا قرار گرفت. در ادامه، این سایت با صرافی شیبا سواپ (Shibaswap) یکپارچه شد تا امکانات بهتری را به کاربران ارائه کند. پس از راه‌اندازی سایت توکن سوزی شیبا، سرمایه‌گذاران 20 میلیارد توکن SHIB را در عرض 5 روز سوزاندند. در واقع، این پورتال با الهام از اقدام ویتالیک بوترین تأسیس شد. در بخش‌های قبل گفتیم که بوترین توکن‌های SHIB خود را به ارزش 6.7 میلیارد دلار سوزاند و باعث افزایش 40 درصدی این ارز دیجیتال شد. به همین منظور، سایت توکن سوزی شیبا 3 آدرس کیف پول مختلف را برای سوزاندن توکن‌ها در اختیار کاربران گذاشته است. یکی از این آدرس‌ها، همان آدرسی محسوب می‌شود که ویتالیک بوترین برای توکن سوزی شیبا انتخاب کرده بود.


توکن سوزی شیبا چه تأثیری بر این اکوسیستم می‌گذارد؟

توکن سوزی شیبا چه تأثیری بر این اکوسیستم می‌گذارد؟

گفتیم که توکن سوزی شیبا یک اقدام ضدتورمی است و کاهش تعداد توکن‌های شیبا تأثیر مثبتی روی قیمت ارز دیجیتال شیبا اینو می‌گذارد. بااین‌حال، این تأثیر مثبت به قیمت شیبا محدود نمی‌شود؛ بلکه فواید زیادی هم برای کل اکوسیستم دارد. به‌خاطر همین، در این بخش، تأثیرات مثبت توکن سوزی شیبا اینو را بر کل اکوسیستم بررسی می‌کنیم.


دینامیک عرضه و تقاضا

توکن سوزی شیبا اینو به‌طور مستقیم بر عرضه‌ی در گردش این ارز اثر می‌گذارد. با ادامه‌ی فرایندِ سوزاندن، تعداد توکن های شیبا کاهش پیدا کرده و منجر به افزایش قیمت این ارز دیجیتال می‌شود. علاوه‌بر آن، جامعه‌ی شیبا مدام روبه‌رشد است و این مسئله باعث افزایش تقاضا برای این ارز دیجیتال خواهد شد. افزایش تقاضا و کاهش مداوم عرضه، به‌طور مستقیم قیمت SHIB را افزایش می‌دهند. بااین‌حال، باید به این نکته توجه داشت که عوامل مختلفی باعث رشد قیمت یک توکن می‌شوند و توکن‌ سوزی به‌تنهایی برای رسیدن به این هدف کافی نیست.


احساسات سرمایه‌گذاران و ادراک بازار

نرخ توکن سوزی شیبا اینو به‌‌طور قابل توجهی بر احساسات سرمایه‌گذاران و درک بازار از این ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد. افزایش توکن سوزی شیبا، احساس کمبود این ارز دیجیتال را در فعالان بازار ایجاد کرده و سرمایه‌گذارانی را که به‌دنبال خرید دارایی‌هایی با عرضه‌ی محدود هستند، به خرید SHIB ترغیب می‌کند. شکل‌گیری چنین احساسی در سرمایه‌گذاران، درک کلی بازار را نسبت به رمز ارز شیبا تغییر می‌دهد.


شیبا سواپ و صرافی‌های غیرمتمرکز

شیبا سواپ (Shibaswap) صرافی اختصاصی این پروژه محسوب می‌شود که روی اکوسیستم شیبا ساخته شده است. این صرافی نیز به‌طور بالقوه تحت‌تأثیر توکن سوزی شیبا اینو قرار می‌گیرد. با کاهش تعداد توکن های شیبا، افراد بیشتری به معامله‌ی این ارز دیجیتال ترغیب می‌شوند که این مسئله باعث افزایش تعداد کاربران و رشد شیبا سواپ خواهد شد. همچنین، کاربران بیشتری ترغیب می‌شوند که از SHIB برای ارائه‌ی نقدینگی به شیبا سواپ استفاده کنند. به‌طور کلی، رشد شیبا سواپ باعث ترقی تمام صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) خواهد شد.


کاربردهای توکن شیبا

نرخ توکن سوزی شیبا روی کاربردهای SHIB نیز تأثیر می‌گذارد. در واقع، با کاهش تعداد توکن های شیبا، این ارز دیجیتال کمیاب می‌شود و ارزش آن در اکوسیستم شیبا افزایش پیدا خواهد کرد. این مسئله دارندگان توکن SHIB را تشویق می‌کند که به‌صورت فعال‌تری با اکوسیستم به تعامل بپردازند. برای مثال، آن‌ها می‌توانند در تصمیمات حاکمیتی پروژه مشارکت کرده و یا از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز روی شیباریوم استفاده کنند. به‌این‌ترتیب، کاربردهای توکن SHIB نیز افزایش پیدا خواهند کرد.


ردیاب توکن سوزی شیبا چیست؟

ردیاب توکن سوزی شیبا چیست؟

ردیاب‌های توکن سوزی شیبا (SHIB Burn Trackers) وب‌سایت‌هایی هستند که سوابق تراکنش‌های سوزاندن را در زمان واقعی به کاربران ارائه می‌دهند. مهم‌ترین ردیاب در این زمینه، سایت توکن سوزی شیبا است که توسط خود ریوشی پایه‌گذاری شد. ازآنجایی‌که تمام تراکنش‌های توکن سوزی شیبا شفاف هستند، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را روی بلاک چین اتریوم پیگیری کرد. به‌این‌ترتیب، سایت‌های ردیاب می‌توانند گزارش دقیقی را در این زمینه به کاربران ارائه دهند. این گزارشات شامل اطلاعاتی درباره‌ی موارد زیر هستند:


  • آدرس‌های توکن سوزی شیبا

  • مقدار توکن‌های سوزانده‌شده

  • برچسب‌های زمانی فرایند

برای مثال، وب‌سایت Shibburn اطلاعاتی را درباره‌ی عرضه‌ شیبا، نرخ توکن سوزی و تعداد توکن‌های سوزانده‌شده در 24 ساعت گذشته ارائه می‌دهد. همچنین، وب‌سایت Shiba Burn Tracker تراکنش‌های توکن سوزی شیبا را در 30 روز گذشته، به‌صورت گرافیکی برای کاربران به نمایش می‌گذارد. به‌این‌ترتیب، آن‌ها می‌توانند تمام فرایندهای توکن‌‌سوزی را در در ماه‌های گذشته نیز پیگیری کنند.


تا کنون چقدر شیبا سوخته است؟

با مراجعه به سایت توکن سوزی شیبا، می‌توانیم گزارش این فرایند را به‌خوبی مشاهده کنیم. تا کنون (12 اوت 2023)، حدود 999 تریلیون توکن شیبا ساخته شده که از این میزان، حدود 410.5 تریلیون واحد SHIB با توکن سوزی از بین رفته‌اند. همان‌طور که می‌بینید، تا کنون نزدیک به نیمی از تعداد توکن‌های شیبا سوخته که این مسئله می‌تواند تأثیر مثبتی بر آینده‌ی این ارز دیجیتال بگذارد.


آیا توکن سوزی شیبا ادامه پیدا می‌کند؟

آیا توکن سوزی شیبا ادامه پیدا می‌کند؟

گفتیم که هدف ارتش شیب از توکن سوزی شیبا، رساندن قیمت این ارز دیجیتال به 0.01 دلار است. درحال‌حاضر (12 اوت 2023)، هر واحد شیبا 0.000006 دلار قیمت دارد. بااین‌حال، اگر نگاهی به تاریخچه‌ی توکن سوزی شیبا بیندازیم، می‌بینیم که این فرایند تأثیر مثبتی بر قیمت این ارز دیجیتال داشته است. برای مثال، وقتی ویتالیک بوترین توکن‌های خود را سوزاند، قیمت شیبا 40 درصد افزایش پیدا کرد.


ازآنجایی‌که توکن سوزی شیبا اینو تأثیر مستقیمی بر عرضه‌ی این ارز دیجیتال دارد، با افزایش تقاضا برای SHIB، انتظار می‌رود که این رمزارز بتواند خود را به قیمت 0.01 دلار برساند. در نتیجه، تا آن زمان، همچنان توکن سوزی شیبا ادامه پیدا خواهد کرد.


سخن پایانی


شیبا اینو (Shiba Inu) ارز دیجیتالی است که به‌طور کامل توسط جامعه‌اش اداره می‌شود و ارزشش را از این افراد می‌گیرد. بااین‌حال، جامعه‌ی شیبا از عرضه‌ی بالای این رمزارز رنج می‌برند. ازاین‌رو، توکن سوزی شیبا اینو به یکی از سیاست‌های ثابت این پروژه تبدیل شده است تا امکان افزایش ارزش SHIB فراهم شود. در نتیجه، توکن سوزی شیبا از مهم‌ترین اخبار این پروژه به حساب می‌آید و سرمایه‌گذاران به‌طور مداوم آن را رصد می‌کنند.