احتمالاً برای یک‌بار هم که شده در بانک یک حساب پس‌انداز باز کرده‌اید. شما باید در این حساب‌ها پول بریزید و به‌صورت ماهانه سودی از آن کسب کنید. استیکینگ هم یک نوع سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال است. شما می‌توانید با قرار دادن ارزهای دیجیتال در کیف پول یا پلتفرم‌های مختلف، سود ماهانه استیکینگ را دریافت کنید.


استیکینگ را می‌توان فقط بر روی ارزهای دیجیتالی انجام داد که از مکانیزم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند. هرچقدر ارزهای بیشتری در کیف پول یا پلتفرم مربوطه قرار دهید، سود بیشتری هم به شما داده می‌شود. در روش استیکینگ، خطر زیادی ارزهای دیجیتال شما را تهدید نمی‌کند و به همین دلیل خیالتان از بابت سلامت ارزهایتان تقریباً راحت خواهد بود. نکته‌ای که در مورد این روش سرمایه‌گذاری وجود دارد محدودیت زمانی آن است که باید ارزهای خود را برای مدت‌زمان مشخصی ساکن نگه‌دارید و نمی‌توانید در زمان استیکینگ به آن‌ها دست بزنید.


انواع استیکینگ.png

سود حاصل از استیک ارزهای دیجیتال به شرایط بازار و ارز مورد‌نظر شما بستگی دارد. بیشترین سود استیک ارز دیجیتال بین 7 الی 25 درصد در سال است.


شما می‌توانید برای استیک کردن ارزهای دیجیتال از سایت استیک و یا پلتفرم‌ها و کیف پول‌های مختلف استفاده کنید. درجه سختی هر‌کدام از این روش‌ها متفاوت است. در ادامه تعدادی از این روش‌های استیکینگ را به همراه درجه سختی آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم:


1_ صرافی‌های متمرکز (بسیار آسان)


2_ تفویض اختیار به اعتبارسنجی (آسان)


3_ استخر استیکینگ محافظت شده (متوسط)


4_ استخر استیکینگ نقدینگی (متوسط)


5_ راه اندازی اعتبارسنجی خود (سخت)


صرافی‌های متمرکز.png

1_ صرافی‌های متمرکز (بسیار آسان)

اولین قدم برای استیکینگ پیدا کردن بهترین ارز برای استیک است. بعد‌ از‌آن می‌توانید درباره روش استیکینگ تصمیم بگیرید. اولین و آسان‌ترین روش برای استیکینگ ارز دیجیتال صرافی‌های متمرکز هستند. این صرافی‌ها ارزهای دیجیتال شما را دریافت می‌کنند و به شما به‌صورت ماهیانه یا سالیانه سود می‌دهند. هرچند که این روش راحت است، اما دردسرها و خطرات مخصوص به خود را دارد.


وقتی‌که ارزهای دیجیتال خود را در صرافی‌های متمرکز قرار می‌دهید، امکان سرقت، هک شدن و از دست رفتن ارزهای شما وجود دارد. با اینکه احتمال این خطرات کم است، اما باید جانب احتیاط رعایت شود.


نحوه انتخاب صرافی متمرکز

در انتخاب یک صرافی متمرکز برای استیک ارز دیجیتال باید محتاط باشید، زیرا قرار است سرمایه خود را به این صرافی بسپارید و اگر در انتخاب خود دقت نکنید، تمام سرمایتان را به باد خواهید داد!


روش‌های گوناگونی برای انتخاب صرافی متمرکز از جمله جستجو در سایت‌های مختلف و استفاده از نظرات کاربران وجود دارد، اما بهترین روش این است که به شاخص‌های مهم در مورد یک صرافی توجه کنید. در ادامه مهم‌ترین شاخص‌ها برای انتخاب صرافی استیکینگ را بررسی خواهیم کرد:


APY (درصد سود سالانه)

شاخص APY به درصد سودی که یک صرافی به‌صورت سالانه به ارزهای دیجیتال استیک‌شده اختصاص می‌دهد، اشاره دارد. هر چه درصد سود ماهانه استیکینگ بیشتر باشد طبعاً برای شما بهتر خواهد بود، اما صرفاً به دلیل درصد سود بالا نباید به یک صرافی اعتماد کنید. شما باید تحقیقات خود را در مورد صرافی‌های ارز‌دیجیتال مورد‌نظر به‌صورت دقیق انجام دهید و از نظرات کاربران و دوستان و آشنایانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هم کمک بگیرید.


شهرت و معروفیت پلتفرم

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب یک صرافی متمرکز برای استیکینگ، شهرت و معروفیت پلتفرم مورد‌نظر است. هر چه پلتفرم معروف‌تر و معتبر‌تر باشد، قابل اعتماد‌تر است. بنابراین، بهتر است تا به دنبال صرافی‌های مشهور و معتبر باشید و ارزهای خود را به آن‌ها بسپارید.


دارایی‌های پشتیبانی شده

همان‌طور که گفتیم، فقط ارزهای دیجیتالی که از مکانیزم PoS استفاده می‌کنند قابلیت استیک شدن دارند. بعضی از صرافی‌های متمرکز از تمام این ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند. شما باید صرافی را انتخاب کنید که از ارز مورد‌نظر شما برای استیکینگ پشتیبانی کند.


مزایا و معایب استیکینگ از طریق صرافی متمرکز.png

مزایا و معایب استیکینگ از طریق صرافی متمرکز

با وجود اینکه استیک در صرافی های متمرکز یکی از آسانترین روشهای استیکینگ است اما مزایا و معایبی دارد که باید به آنها توجه داشت. وقتی بدانید استیک یعنی چه و این مفهوم را به طور کامل درک کنید، به‌راحتی می‌توانید مزایا و معایب هر‌کدام از روشهای استیکینگ را تشخیص دهید. مثلاً یکی از روشهای استیکینگ استفاده از صرافیهای متمرکز است. در اینجا می‌خواهیم مزایا و معایب استیکینگ از طریق صرافی متمرکز را برای شما بیان کنیم.


از مزایای استیکینگ در صرافی‌های متمرکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • آسان بودن سرمایه‌گذاری :
    استیک ارز دیجیتال با استفاده از صرافی متمرکز آسان است. شما در این روش هیچ کاری انجام نمی‌دهید، به‌جز اینکه ارزهای دیجیتال خود را به صرافی می‌سپارید و صرافی هم ماهیانه سود شما را به حسابتان واریز می‌کند.

  • سود مقرون‌به‌صرفه :
    هر صرافی در روش استیکینگ سود مشخصی دارد. شما باید یک صرافی معتبر با بهترین سود استیک را انتخاب کنید تا ارزش راکد شدن ارزهای دیجیتال شما را داشته باشد.

استیک ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز بی‌نقص نیست و ایراداتی هم دارد. از معایب استیک ارز دیجیتال در صرافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • متمرکز بودن و دخالت نهادهای مختلف :
    متمرکز بودن صرافی ارز دیجیتال به معنی دخالت نهادهای مختلف و نظارت آن‌ها بر روی دارایی‌های شماست. همین موضوع باعث می‌شود تا شما نتوانید به‌طور کامل روی ارزهای خود کنترل داشته باشید.

  • کمبود امنیت :
    به دلیل تمرکز و دخالت شخص ثالث بر روی دارایی‌های کاربران، صرافی‌های متمرکز از امنیت کمتری برخوردار هستند و در معرض خطر بیشتری از سوی هکرها و کلاه‌برداران قرار دارند.

  • سرقت :
    کمبود امنیت صرافی‌های متمرکز باعث می‌شود تا دارایی‌های شما در معرض خطر قرار بگیرند و یا حتی سرقت شوند.

با توجه به مزایا و معایبی که برای این روش ذکر کردیم، به نظر می‌رسد که صرافی متمرکز بهترین جا برای استیک ارز دیجیتال نیست.


تفویض اختیار به اعتبارسنجی.png

2_ تفویض اختیار به اعتبارسنجی (آسان)

این روش به معنی استیکینگ ارز دیجیتال با اعتبار‌‌سنجی است. وقتی تعداد مشخصی از یک ارز دیجیتال خاص را در یک بلاک‌ چین قرار می‌دهید، بلاک‌چین به شما اعتبار می‌دهد و در‌‌واقع شما به یک اعتبارسنج تبدیل می‌شوید. به‌این‌ترتیب، شما یک استخر اعتبا‌ر‌سنجی خصوصی خواهید داشت که افراد دیگر می‌توانند به آن بپیوندند. اگر هم آن ارز دیجیتال خاص را برای تبدیل به اعتبارسنج ندارید، می‌توانید به استخرهای اعتبار‌سنجی دیگر بپیوندید. اجرای اعتبار‌سنجی به این شکل است که شما با اشتراک‌گذاری ارزهای دیجیتال خود گره‌های اعتبار‌سنجی و در‌نهایت تراکنش‌ها را تایید می‌کنید و از این طریق سود به دست می‌آورید.


وقتی ارزهای دیجیتال خود را به اشتراک می‌گذارید، اگر اعتباردهنده شما سالم و فعال باشد، می‌توانید سود خوبی به دست بیاورید.


در روش اعتبارسنجی، شما مالک ارزهای دیجیتال خودتان هستید، اما آن‌ها را در اختیار اعتبارسنج قرار می‌دهید و برای یک مدت مشخص هم حق دست زدن به آن‌ها را نخواهید داشت. این روش راحت‌تر است، اما خوب سود آن نسبت به روش‌های دیگر کمتر است.


چگونه یک اعتبار‌سنجی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک اعتبار‌سنجی باید به موارد مختلفی توجه کنید. اعتبار‌سنجی باید معتبر باشد و امنیت بالایی داشته باشد تا ارزهای دیجیتال شما از دست نروند. محاسبه سود استیکینگ در این روش هم اهمیت زیادی دارد، چون در این روش باید کارمزد پرداخت کنید و اگر سود زیادی دریافت نکنید اصلاً به صرفه نخواهد بود. هنگام انتخاب اعتبار‌سنجی به موارد زیر توجه داشته باشید:


شهرت و محبوبیت:

اعتبار‌سنجی‌هایی که علاوه بر معروفیت، هویت شناخته‌شده‌ای دارند و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت می‌کنند را انتخاب کنید، زیرا معتبرتر هستند. در مقابل برای اعتبار‌سنجی‌هایی که تنها با یک حساب توییتر یا اینستاگرام فعالیت میکنند باید احتیاط بیشتری به خرج دهید.


هزینه‌ها:

اعتبارسنجی‌های معتبر برای استیکینگ ارزهای دیجیتال و پرداخت سود کارمزد دریافت می‌کنند. اگر در تبلیغات بعضی اعتبارسنجی‌ها مدعی به دریافت نکردن کارمزد شدند، بهتر است آن پروژه بیشتر بررسی شود زیرا احتمال کلاهبرداری زیاد است.


میانگین کارمزدی که اعتبارسنجی‌ها دریافت می‌کنند 10 الی 12 درصد است. دقت کنید که میزان کارمزد یک اعتبارسنجی نباید بیشتر از 12 درصد باشد.


متمرکز یا غیرمتمرکز بودن:

هم تمرکز و هم عدم تمرکز در یک اعتبارسنجی مزایا و معایب خود را دارند. مثلاً استفاده از یک اعتبارسنجی متمرکز راحت‌تر است، زیرا تمام کارها بر عهده خود کاربر نیست، اما خوب نکته منفی در این مورد این است که کنترل دارایی‌هایتان در اختیار اعتبار سنج‌ها است.


در اعتبارسنجی غیرمتمرکز، شما کاملاً ناشناس هستید و هیچ نهادی بر روی کارهای شما دخل و تصرفی ندارد. عدم تمرکز امنیت بیشتری را به شما ارائه می‌دهد و هیچ‌کس هم از دارایی‌های شما و کیفیت و کمیت آن‌ها باخبر نخواهد بود. بنا به دلایل گفته‌شده، پیشنهاد ما استفاده از اعتبار‌سنجی‌های غیرمتمرکز است.


مزایا و معایب استیکینگ Staking از طریق اعتبارسنجی.png

مزایا و معایب استیکینگ Staking از طریق اعتبارسنجی

استیکینگ ارز دیجیتال از طریق اعتبار‌سنجی مزایا و معایبی دارد که اطلاع از این موارد می‌تواند به شما در انتخاب روش استیکینگ کمک کند. از مزایای استیکینگ با اعتبارسنج شاید بتوان سادگی استیکینگ را بیان کرد، چون شما ارزهای خود را به یک اعتبارسنج می‌سپارید و دیگر به آن‌ها کاری ندارید، اما به نظر می‌رسد که معایب این روش از مزایای آن بیشتر باشند. معایب استیکینگ با اعتبارسنج عبارت‌اند از:


  • سود کم:
    در روش استیک با اعتبارسنج باید کارمزد بپردازید و به همین دلیل سودی که دریافت می‌کنید خیلی قابل‌توجه نیست.

  • کارمزد زیاد:
    همان‌طور که گفتیم، میانگین کارمزد اعتبارسنجی‌ها 10 الی 12 درصد است که مبلغ زیادی به نظر می‌رسد و خیلی به‌صرفه نخواهد بود.

  • امنیت کم:
    چون کنترل دارایی‌های شما در روش اعتبار‌سنجی در دست اعتبارسنج است، ممکن است دارایی‌های شما به خطر بیفتند.

  • نیاز به مقدار زیادی ارزهای استیک:
    برای تبدیل‌شدن به اعتبارسنج و یا شرکت در یک استخر استیکینگ برای اعتبارسنجی، باید تعداد مشخصی از یک ارز خاص داشته باشید که شاید امکان تهیه کردن آن‌ها برای شما وجود نداشته باشد.

با توجه به مزایا و معایبی که بیان کردیم، به نظر می‌رسد که معایب استیک ارز دیجیتال با اعتبار‌سنجی یا همان ولیدیتور زیاد است و این روش سود چندانی ندارد.


استخر استیکینگ محافظت شده.png

3_استخر استیکینگ محافظت شده (متوسط)

یکی دیگر از روش‌های استیکینگ ارز دیجیتال استفاده از استخرهای استیک است. در این روش شما ارزهای دیجیتال خود را در مکان‌هایی به نام استخر استیکینگ قرار می‌دهید. ارزهای شما با ارزهای سایر کاربران ترکیب می‌شوند و یک واحدی را در بلاک‌چین ایجاد می‌کنند. وقتی ارزهای دیجیتال زیاد شوند، قسمت بیشتری از بلاکچین را دربرمیگیرند و به همین دلیل شانس تایید تراکنش و دریافت سود هم بیشتر خواهد شد. سود هر تراکنش تاییدشده در بلاکچین هم بین صاحبان ارزهای دیجیتال به اندازه سهمشان تقسیم میشود.


این روش سختی زیادی ندارد، چون دیگر هیچ واسطه‌‌ای در کار نیست و شما هم قرار نیست کار زیادی انجام دهید. فقط کافی است ارزهای دیجیتال خود را در استخر قرار ‌دهید تا کار خودش را انجام دهد و سپس سود خود را دریافت کنید. سود ماهانه استیکینگ در این روش بیشتر است، اما معایبی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.


نحوه انتخاب یک استخر نگهدارنده استیکینگ

استخرهای استیک به دو شکل عمومی و خصوصی در دسترس هستند و استفاده از آنها خیلی راحت‌تر از روش اعتبار‌سنجی است.



استخرهای خصوصی معمولاً توسط افراد معمولی راه‌اندازی میشوند، درحالی‌که استخرهای عمومی بیشتر در صرافی‌ها قرار دارند. برای انتخاب یک استخر استیک ارز دیجیتال چند مورد وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید:


شهرت و محبوبیت:

اولین و مهم‌ترین نکته در مورد یک استخر سهام این است که شهرت جهانی داشته باشد. زمانی یک استخر استیک معتبر است که افراد زیادی آن را بشناسند و از آن استفاده کنند. به این ترتیب بهتر می‌توان به استخر اعتماد کرد. البته فقط معروف بودن یک استخر نمی‌تواند دلیل انتخاب شما باشد، بلکه شما باید استخر استیک را از‌هر‌جهت بررسی کنید و سپس برای انتخاب آن تصمیم بگیرید.

حداقل مقدار لازم برای استیکینگ:

معمولاً حداقل سرمایه‌ای برای استیکینگ ارز دیجیتال در استخر وجود ندارد، اما هر چه سرمایه‌گذاران و نقدینگی بیشتری وارد یک استخر شوند، تمرکززدایی هم بیشتر می‌شود و این موضوع به نفع استخر استیک است. به همین دلیل معمولاً اکثر استخرها از روش‌هایی برای جذب مشتری و افزایش سرمایه استفاده می‌کنند. هر چه مشتریان یک استخر بیشتر باشد، سرمایهگذاران هم سود بیشتری میبرند.


Open source‌ بودن:

معمولاً اکثر استخرهای استیک ارز دیجیتال منبع باز و به‌اصطلاح اوپن سورس هستند؛ یعنی کد منبع آن‌ها برای عموم مردم قابل‌مشاهده است و می‌توان آن را تغییر داد. همین موضوع باعث افزایش اعتبار یک استخر استخراج می‌شود. بنابراین، در هنگام انتخاب استخر استیک حتماً به این موضوع توجه داشته باشید.


مزایا و معایب استیکینگ از طریق استخر نگهدارنده.png

مزایا و معایب استیکینگ از طریق استخر نگهدارنده

استیک ارز دیجیتال از طریق استخر استیکینگ مزایا و معایب خاص خودش را دارد. از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • نیاز نداشتن به تجهیزات خاص مانند کامپیوتر:
    استخر استیک مانند حسابهای بانکی یک شرایط آماده است و شما فقط باید ارزهای خود را در آن قرار دهید و سود خود را دریافت کنید.

  • امکان استیک با هر میزان ارز دیجیتال:
    یک سری از روشهای استیک ارز دیجیتال به حداقل سرمایه برای استیکینگ نیاز دارند، اما در روش استخر دیگر نیازی به حداقل ارز دیجیتال نیست و با هر میزان دارایی می‌توانید استیکینگ را انجام دهید.

این روش علاوه بر مزایای ذکر‌شده معایبی هم دارد:


  • ریسک بالا:
    واگذار کردن دارایی‌ها به یک استخر استیک می‌تواند کار پر ریسکی باشد، زیرا شما ارزهای دیجیتال خود را به‌صورت کامل در اختیار استخر قرار می‌دهید و تا زمان تعیین‌شده به آن‌ها دسترسی نخواهید داشت.

  • کسب سود ماهانه استیکینگ کمتر :
    در این روش سود استیکینگ کمتر است، زیرا سود بین تمام افراد مشارکت‌کننده در استخر تقسیم می‌شود.

  • نداشتن کنترل روی ارزهای دیجیتال:
    وقتی ارزهای خود را در استخر قرار می‌دهید، دیگر کنترلی روی آن‌ها نخواهید داشت و تا زمان معین هم نمی‌توانید آن‌ها را بفروشید.

  • سختی پیدا کردن استخر مورد اعتماد:
    پیدا کردن یک استخر مورد اعتماد که بتوانید دارایی‌های خود را به آن بسپارید کمی سخت است و اگر بررسی‌های لازم را انجام ندهید ممکن است ارزهای دیجیتال خود را از دست بدهید.

استخر استیکینگ نقدینگی.png

4_ استخر استیکینگ نقدینگی (متوسط)

روش استفاده از استخرهای نقدینگی استیکینگ شبیه به همان استخرهای استیکینگ معمولی است، ولی تفاوت اینجاست که در روش استخر نقدینگی، وقتی ارزهای خود را به‌اصطلاح "قفل" می‌کنید، استخر تعدادی توکن لیکوئید (نقد) به شما می‌دهد که می‌توانید در زمان قفل بودن ارزهای خودتان، این ارزهای لیکوئید را در بازار معامله کنید. بنابراین، هم می‌توانید از معاملات ارزهای دیجیتال سود کسب کنید و هم سود استیکینگ بگیرید.


به‌عنوان‌مثال، وقتی ارز اتریوم را در استخرهای نقدینگی قرار می‌دهید، ارز stETH دریافت می‌کنید که می‌توانید از آن برای خرید کالا و یا انجام معاملات استفاده کنید.


چگونه یک استخر نقدینگی استیکینگ را انتخاب کنیم؟

وقتی روش استیکینگ در استخرهای نقدینگی را انتخاب می‌کنید، باید بتوانید یک استخر خوب و مورد اعتماد برای انجام این کار پیدا کنید. برای انتخاب یک استخر نقدینگی معتبر و خوب چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید. در ادامه این نکات را برای شما آورده‌ایم:


نقدینگی:

توکن‌هایی که هر استخر به‌عنوان توکن لیکوئید یا نقد در ازای ارزهای دیجیتال خودتان در اختیارتان قرار می‌دهد، مخصوص به همان استخر هستند. شما باید ببینید که آیا توکن‌های استخر مورد‌نظر در بازار ارزش دارند یا خیر و سپس برای انتخاب آن‌ها تصمیم بگیرید. اگر توکن‌های یک استخر ارزش نداشته باشد یا شناخته شده نباشند، نمی‌توان آن‌ها را به‌راحتی معامله کرد.


هزینه‌ها:

استخرهای نقدینگی استیکینگ در ازای ارائه خدمات از شما کارمزد دریافت می‌کنند. شما با محاسبه سود استیکینگ می‌توانید در مورد به‌صرفه بودن استخر نقدینگی تصمیم بگیرید. اگر سود دریافتی شما و میزان کارمزدی که باید بپردازید با‌‌هم همخوانی نداشته باشند، انتخاب آن استخر به صلاح شما نخواهد بود.


ریسک پلتفرم:

هر استخر نقدینگی ممکن است ریسک مخصوص به خود را داشته باشد. مثلاً اگر مشکلی در یک استخر به وجود بیاید، قیمت توکن‌های نقدینگی آن در بازار کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث ضرر کردن شما می‌شود. بنابراین، باید تحقیقات خود را در مورد استخرهای نقدینگی به‌طور کامل انجام دهید تا متحمل ضرر نشوید.


مزایا و معایب استیکینگ از طریق یک استخر نقدینگی.png

مزایا و معایب استیکینگ از طریق یک استخر نقدینگی

استیکینگ در استخرهای نقدینگی مزایای زیادی دارد که این روش را به یکی از بهترین راههای استیک ارز دیجیتال تبدیل میکند. مزایای این روش عبارتند از:


  • دریافت توکن نقدینگی:
    وقتی ارزهای دیجیتال خود را در استخر نقدینگی قرار میدهید، ارزهای شما قفل میشوند، اما به‌جای آن‌ها توکن‌های نقدینگی دریافت می‌کنید که می‌توانید از آن‌ها برای معاملات و ... استفاده کنید. شما می‌توانید از این توکن‌ها برای وام دادن هم استفاده کنید و سود بگیرید. البته محاسبه سود استیکینگ در این روش باید دقیق انجام شود تا ضرر نکنید.

  • آسان بودن:
    روش استخر نقدینگی هم آسان است و شما فقط باید ارزهای خود را در پلتفرم مربوطه قرار دهید و توکن‌های نقدینگی خود را دریافت کنید.


این‌ها مزیت‌های استیک در استخرهای نقدینگی بودند، اما این روش معایبی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:


  • پرداخت کارمزد:
    در روش استیکینگ در استخر نقدینگی باید کارمزد بپردازید؛ یعنی مقداری از سود خود را باید به استخر اختصاص دهید.

  • ارزش نداشتن توکن‌های نقدینگی:
    ممکن است توکن مخصوص استخر شما ارزش زیادی در بازار نداشته باشد و شما متحمل ضرر شوید.

  • پشتیبانی نشدن از توکن‌های نقدینگی:
    توکن‌های نقدینگی در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال پشتیبانی نمی‌شوند و این موضوع معامله آن‌ها را سخت می‌کند.
راه اندازی اعتبارسنجی خود.png

5- راه اندازی اعتبارسنجی خود (سخت)

تمام روش‌هایی که برای استیک به شما معرفی کردیم، در‌واقع واسطه‌ای بین شما و بلاک‌چینهای مختلف هستند و با نگهداری ارزهای شما، سودی را به‌صورت ماهانه یا سالانه در اختیار شما قرار می‌دهند. روش دیگری که برای استیک ارز دیجیتال وجود دارد این است که تمام این واسطه‌ها را حذف کنید و خودتان به یک ولیدیتور یا اعتبار‌سنجی تبدیل شوید.


در این صورت باید دستگاه‌ها و تجهیزاتی داشته باشید که به شما در تایید تراکنش‌ها و ساخت بلوکهای بلاک‌چین کمک کنند. این کار به هزینه زیادی نیاز دارد، اما در عوض می‌توانید سرمایه‌گذارانی را جذب کنید که می‌خواهند ارزهای خود را پیش شما قرار دهند و به‌اصطلاح آن‌ها را استیک کنند. برای انجام این کار به یک سری تجهیزات نیاز دارید که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.


آنچه برای اجرای اعتبارسنجی خود نیاز دارید

تبدیل‌شدن به یک اعتبارسنجی مانند روشهای قبلی نیست که فقط ارزهای دیجیتال خود را در پلتفرم مربوطه قرار دهید. در این روش باید تجهیزات و شرایط خاصی داشته باشید که بتوانید با کمک آنها تراکنشها را به تایید برسانید. این تجهیزات عبارتند از:


ماشینی که قادر به اجرای نرم‌افزار staking است

برای اینکه خودتان بتوانید صفر تا صد کار استیکینگ را انجام دهید باید تجهیزات آن را داشته باشید. اولین دستگاه، ماشینی است که بتواند نرم‌افزار استیکینگ را اجرا کند. این ماشین می‌تواند یک کامپیوتر قدرتمند باشد که قادر به اجرای نرم‌افزار استیکینگ است.


اتصال اینترنت بدون وقفه

بعد‌از فراهم کردن نرم‌افزار، برای استیک ارزهای دیجیتال و تایید تراکنش‌ها باید بدون وقفه به اینترنت متصل باشید. اگر اینترنت شما قطع شود ممکن است تمام اطلاعات و یا ارزهای دیجیتال را از دست بدهید. بنابراین، باید از اتصال اینترنت خود مطمئن باشید.


دانش فنی در مورد چگونگی راه‌اندازی و اجرای گره اعتبارسنجی

اجرای گره‌های اعتبارسنجی و استیک ارز دیجیتال خودبه‌خود انجام نمی‌شود. شما باید دانش فنی و تئوری این کار را داشته باشید، وگرنه نمی‌توانید از پس این کار بربیایید و ممکن است تمام دارایی‌های خود و دیگر سرمایه‌گذاران را برای همیشه از دست بدهید. اگر می‌خواهید با این روش ارزهای دیجیتال را استیک کنید، باید دانش بازار ارزهای دیجیتال، استیکینگ، نحوه کار نرم‌افزار و ... را به دست بیاورید.


برای اجرای یک گره اعتبار‌سنجی ETH، باید 32 ETH را قرار دهید (که می‌توانید بعداً آن را بازیابی کنید)

اگر بخواهید یک گره اعتبار‌سنجی اتریوم را اجرا کنید، باید 32 عدد اتریوم داشته باشید. به همین ترتیب، برای هر گره اعتبار‌سنجی به ارزهای همان گره نیاز دارید. همین مورد شاید شما را از تبدیل‌شدن به یک اعتبارسنج منصرف کند، اما اگر شرایط، تجهیزات و دانش مورد‌ نیاز برای این کار را داشته باشید می‌توانید سود زیادی به دست بیاورید. به گفته دیوید وریک، یکی از توسعه دهندگان پروژه سیا‌کوین " سودآوری یک ماینر یا اعتبار‌سنجی و ... به متغیرهای زیادی بستگی دارد که سازنده بدون هیچ شفافیتی قادر به کنترل آن‌‌ها است." بنابراین، با کنترل تجهیزات و متغیرهای مختلف در استیک ارز دیجیتال می‌توانید سود زیادی کسب کنید.


مزایا و معایب استیکینگ از طریق یک استخر نقدینگی.png

مزایا و معایب Staking با اجرای اعتبارسنجی خودتان

تبدیل‌شدن به یک اعتبارسنج واسطه‌ها را حذف می‌کند و همین دلیل کافی است تا در صورت امکان این کار را انجام دهید. البته این روش مزایای دیگری هم دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:


  • انجام مستقیم استیک ارز دیجیتال:
    شما می‌توانید مستقیماً ارزهای دیجیتال را استیک کنید و هیچ واسطه‌ای وجود ندارد.

  • بهره‌مندی از عدم تمرکز کامل:
    این روش استیکینگ کاملاً غیرمتمرکز است و هیچ نهادی بر روی کارهای شما دخل و تصرف نخواهد داشت.

  • سود خالص:
    همان‌طور که گفتیم، هیچ واسطه‌ای در این روش استیکینگ وجود ندارد و تمام سود حاصل از آن به شما تعلق خواهد گرفت.

  • دریافت کارمزد از دیگر سرمایه‌گذاران:
    اگر دیگر سرمایه گذاران را به اعتبارسنجی خود دعوت کنید و ارزهای آنها را برای استیک قفل کنید، می‌توانید از آنها کارمزد هم دریافت کنید و علاوه بر سود، درآمد دیگری هم داشته باشید.

روش تبدیل‌شدن به یک اعتبارسنجی مستقل مزایای زیادی دارد، اما دلیل نمی‌شود که از معایب آن چشم‌پوشی کنیم.


معایب:


  • روشی سخت و پیچیده برای استیک ارز دیجیتال:
    این روش به دلیل نیاز به تجهیزات و شرایط خاص سخت است و راه‌اندازی آن زمان و هزینه زیادی می‌خواهد.

  • پیروی از قوانین و انجام تمامی کارها به‌تنهایی:
    شما باید تمام قوانین را در راه‌اندازی و تبدیل‌شدن به اعتبارسنجی رعایت کنید و تمام کارهای تایید تراکنش‌ها و ... را هم به‌تنهایی انجام دهید.

  • امکان از دست رفتن دارایی‌ها در صورت نداشتن دانش کافی:

کلام پایانی


استیکینگ ارز دیجیتال یکی از روش‌های محبوب برای کسب سود غیرفعال در این بازار پر ریسک است. این روش هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای اعتبارسنج‌ها سود دارد و در‌واقع یک معامله دو سر سود است. انتخاب بهترین ارز برای استیک به دانش شما از این بازار بستگی دارد. بنابراین، حتماً با دانش قبلی و دقت به این روش سرمایه‌گذاری وارد شوید تا بتوانید به سود مورد‌نظر خود دست پیدا کرده و متحمل ضرر نشوید