پس از معرفی بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، ارزهای دیجیتال گوناگونی به بازار آمدند. برخی از آن‌ها شهرت زیادی کسب کردند و بعضی دیگر به دست فراموشی سپرده شدند. هر گروهی از این رمزارزها با عناوین مختلفی، مانند استیبل کوین، توکن ابزاری و... ، شناخته می‌شوند. در این میان، شت کوین (Shitcoin) هم یکی دیگر از اصطلاحاتی است که توسط کاربران کریپتو، برای معرفی دسته‌ای از رمزارزها استفاده می‌شود.


منظور از شت کوین، ارزهای دیجیتالی هستند که بی‌ارزش‌اند و یا اینکه ارزش بسیار اندکی دارند. بااین‌حال، برخی از شت کوین‌هایی که در ابتدا بی‌ارزش تلقی می‌شدند، توانستند هواداران زیادی پیدا کنند و رشد خوبی داشته باشند. از طرفی، برخی از شت کوین‌ها ناگهان رشد زیادی را تجربه می‌کنند. این رشد ناگهانی به عوامل گوناگونی بستگی دارد و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران این شت کوین، سود خوبی را به دست آورند. ازاین‌رو، به این ارزهای دیجیتال، شت کوین انفجاری (Explosive Shitcoin) گفته می‌شود که گزینه‌های خوبی برای کسب سود سریع هستند. به‌خاطر همین، در این مقاله، بررسی می‌کنیم که شت کوین چیست، ارزهای انفجاری چگونه‌اند و چگونه شت کوین انفجاری پیدا کنیم.


شت کوین (Shitcoin) چیست؟

شت کوین (Shitcoin) چیست؟

اصطلاح شت کوین (Shitcoin) یکی از بحث‌برانگیزترین مفاهیم حوزه‌ی ارزهای دیجیتال است؛ بنابراین، با دقت باید به این سوال پاسخ داد که شت کوین چیست. اصولاً شتکوین برای تحقیر پروژه‌های ارز دیجیتال به کار می‌رود. در واقع، بسیاری از ارزهای دیجیتالی که شت کوین نامیده می‌شوند، بدون ارائه‌ی نوآوری خاصی، بیت کوین را تقلید کرده‌اند و یا اینکه اصلاً هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند. حتی در بسیاری از مواقع، شت کوین ها با هدف کلاهبرداری از کاربران کریپتو راه‌اندازی می‌شوند.


ازآنجایی‌که به ارزها و پروژه‌های بی‌مصرف شت کوین گفته می‌شود، هر فردی با توجه به ذهنیت خود نسبت به یک پروژه، می‌تواند آن را شت کوین بنامد. پس، تشخیص شت کوین بودن یک ارز دیجیتال مسئله‌ای نسبی است و به تشخیص کاربران کریپتو برمی‌گردد. بااین‌حال، یکی از راه‌های اصلی تشخیص شت کوین ها، توجه به کاربردهای آن‌ها است. معمولاً یک شت کوین هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و وایت پیپر مشخصی هم ندارد. به‌این‌ترتیب، شت کوین به ارز دیجیتالی تبدیل می‌شود که فقط به‌عنوان یک توکن ساخته شده و هیچ کاربردی ندارد.


شت کوین انفجاری (Explosive Shitcoin) چیست؟

شت کوین انفجاری (Explosive Shitcoin) چیست؟

منظور از شت کوین های انفجاری (Explosive Shitcoin) ارزهای دیجیتال کم‌ارزش یا بی‌ارزشی هستند که ناگهان رشد قیمتی عجیبی را تجربه می‌کنند. در این مواقع، رشد قیمت شت کوین به‌خاطر حواشی‌ای است که پیرامون این ارز دیجیتال ایجاد می‌شوند؛ بنابراین، عوامل فنی، کاربردهای توکن و زیرساخت‌های پروژه نقشی در افزایش قیمت شت کوین انفجاری ندارند.


⚠️اگر به تاریخچه‌ی بازار کریپتو نگاه کنیم، موارد زیادی از ارزهای انفجاری را مشاهده می‌کنیم. معمولاً این ارزهای دیجیتال به‌خاطر حمایت افراد معروف، تبلیغات گسترده در شبکه‌ها اجتماعی، حواشی عجیب پیرامونشان و... به‌سرعت رشد کرده‌اند. نکته‌ای که هنگام خرید شت کوین انفجاری باید به آن توجه داشته باشید، این است که این ارزها همان‌طور که می‌توانند به‌سرعت رشد کنند، پتانسیل سقوط و کاهش قیمت را نیز دارند. ازاین‌رو، اگر به شت کوین های انفجاری تاریخ کریپتو نگاه کنید، می‌بینید که بسیاری از آن‌ها، پس از یک رشد ناگهانی، دوباره سقوط کرده‌اند و حالا دیگر هیچ اثری از آن‌ها نیست.

بااین‌حال، برخی از شت کوین‌ های انفجاری، نه‌تنها سقوط نکرده‌اند، بلکه همچنان به رشد خود ادامه داده‌اند. برای مثال، ارزهای دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) و شیبا اینو (Shiba Inu)، در ابتدا، شت کوین هایی بودند که به‌خاطر حواشی‌شان و حمایت سلبریتی‌ها معروف شدند؛ اما حالا هر دوی آن‌ها جزء رمز ارزهای سرشناس بازار کریپتو محسوب می‌شوند که شما میتوانید با خرید و فروش تتر آنها را مبادله کنید.


با این تفاسیر، اگر قصد خرید شت کوین انفجاری دارید و می‌خواهید که از این راه، سود قابل توجهی را به دست بیاورید، باید بسیار محتاط باشید و به‌طور مداوم این ارزهای انفجاری را زیر نظر بگیرید تا در زمان مناسب به فروش شت کوین خود اقدام کنید.


چطور شت کوین انفجاری پیدا کنیم؟

چطور شت کوین انفجاری پیدا کنیم؟

شناسایی ارزهای انفجاری مهارتی است که با تمرین به دست می‌آید. برای پیدا کردن شت کوین باید به عوامل مختلفی مانند قیمت شت کوین، ارزش بازار آن، حرکت سرمایه‌گذاران بزرگ (نهنگ‌ها) و... توجه داشته باشید تا بتوانید با آگاهی کامل به خرید شت کوین اقدام کنید. اگرچه با مراجعه به کانال معرفی شت کوین های انفجاری در شبکه‌های اجتماعی مختلف، می‌توانید به برخی از این ارزها دسترسی داشته باشید؛ اما یک سرمایه‌گذار باهوش، به دانش دیگران اتکا نمی‌کند. اعتماد به دیگران ممکن است که باعث اشتباه در سرمایه‌گذاری شده و سرمایه‌های شما را به باد بدهد. پس، بهترین روش این است که با کسب دانش، به شناسایی ارزهای انفجاری اقدام کنید. در این بخش، به شما توضیح خواهیم داد که باید چطور شت کوین انفجاری پیدا کنیم.


با صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) کار کنید

اصولاً ارزهای دیجیتالی که در صرافی‌های متمرکز (CEX) لیست می‌شوند، ارزش بازار بالایی دارند. در علم اقتصاد قانونی به نام «اعداد بزرگ» وجود دارد. بنابر این قانون، وقتی یک شرکت رشد زیادی را تجربه کند، نرخ رشد آینده‌ی آن کاهش پیدا خواهد کرد؛ یعنی این شرکت، دیگر نمی‌تواند مانند گذشته به رشد خود ادامه دهد. با توجه به این قانون، نمی‌توان توقع داشت که توکن‌هایی با ارزش بازار بالا، به ارزهایی انفجاری تبدیل شوند. در نتیجه، بهتر است که به‌سراغ صرافی‌های غیرمتمرکز بروید. معمولاً این صرافی‌ها محلی برای عرضه‌ی اولیه‌ی ارزهای نوظهور هستند. برای مثال، هنگام فروش شت کوین در پنکیک سواپ و سایر دکس‌ها، می‌توانید شت کوین های انفجاری را پیدا کرده و سپس، آن‌ها را به‌دقت بررسی کنید.


نهنگ‌ها را زیر نظر بگیرید

زیر نظر گرفتن کیف پول‌های نهنگ‌های کریپتو و افراد تأثیرگذار، روش خوبی برای شناسایی شت کوین انفجاری است. معمولاً وقتی این افراد به خرید شت کوین اقدام می‌کنند، توجه اهالی کریپتو به این موضوع جلب می‌شود. پس از خرید شت کوین توسط اشخاص سرشناس و یا نهنگ‌ها، تبلیغات برای افزایش قیمت شت کون آغاز می‌شود که به این کار «پامپ» (Pump) می‌گویند. یعنی با تبلیغات گسترده برای یک شت کوین، افراد زیادی به خرید آن اقدام می‌کنند و به‌سرعت قیمت ارز مورد نظر افزایش می‌یابد.


در نتیجه، شما باید همیشه مراقب خرید شت کوین توسط نهنگ‌ها باشید. در صورت پیدا کردن شت کوین، پیش از آغاز تبلیغات گسترده، می‌توانید سود بسیار خوبی را از پامپ این ارز دیجیتال به دست آورید. برای این کار، می‌توانید از پلتفرم آرخام اینتلیجنس (Arkham Intelligence) استفاده کنید. این پلتفرم فعالیت کیف پول‌های نهنگ‌ها را روی بلاک چین، به‌خوبی زیر نظر می‌گیرد. با استفاده از آرخام اینتلیجنس، می‌توانید 20 کیف پول را به‌صورت رایگان انتخاب کنید تا اعلان خرید‌های جدید این ولت‌ها برای شما ارسال شود.


متخصص توییتر شوید

متخصص توییتر شوید

یکی از بهترین روش‌های شناسایی ارزهای انفجاری، جستجوی پیشرفته در شبکه‌ی اجتماعی توییتر (ایکس) است. شت کوین مورد نظر خود را در توییتر جستجو کرده و تاریخچه‌ی تمام توییت‌ها را بررسی کنید. ببینید که اولین‌بار چه افرادی درباره‌ی این شت کوین صحبت کرده‌اند. همچنین، حامیان سرشناس آن را پیدا کنید. درصورتی‌که افراد معروفی از این شت کوین حمایت کرده باشند، احتمال اینکه به یکی از ارزهای انفجاری تبدیل شود، زیاد است. علاوه‌بر آن، صفحه‌ی توییتر خود شت کوین را نیز بررسی کنید و تعداد دنبال‌کنندگان آن را در نظر بگیرید. ببینید که در چه بازه‌ای، تعداد لایک‌های توییت‌های این صفحه افزایش پیدا کرده است. همه‌ی این موارد به شما کمک می‌کنند که آینده قیمت شت کوین را پیش‌بینی کنید.


نظرات مختلف را پیگیری کنید

همان‌طور که در حال جستجو در شبکه‌های اجتماعی، مانند توییتر، هستید، با نظرات مختلف کاربران مواجه خواهید شد. تصمیم‌گیری بر اساس اختلاف نظر فعالان کریپتو، کار دشواری است؛ اما در پیدا کردن شت کوین جدید به شما کمک می‌کند. برای مثال، ممکن است که کاربران شت کوین انفجاری دیگری را به‌جای ارز دیجیتال مورد نظر شما معرفی کرده باشند. ازاین‌طریق، به گزینه‌های بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید روی شت کوین های انفجاری دیگر نیز سرمایه‌گذاری داشته باشید.


از منابع دیگر کمک بگیرید

برای شناسایی ارزهای انفجاری، می‌توانید از منابع دیگری نیز کمک بگیرید. برای مثال، سایت‌های tokensniffer.com و dexscreener.com گزینه‌های خوبی برای پیدا کردن شت کوین ها هستند. همچنین، می‌توانید از موارد زیر نیز استفاده کنید:


  • Discobot3: این نام را در توییتر جستجو کرده و به صفحه‌ی مورد نظر وارد شوید. این صفحه رباتی است که بارگذاری شت کوین های جدید را در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، به شما اعلام می‌کند. علاوه‌بر آن، با استفاده از این ربات، می‌توانید از قیمت شت کوین و تعداد هولدرهای آن نیز مطلع شوید.

  • Alfalfaleeks: یکی دیگر از ربات‌های توییتر است که جریان نقدینگی قراردادهای هوشمند جدید شبکه‌ی اتریوم را بررسی می‌کند. در واقع، اگر قرارداد جدیدی، با افزایش جریان نقدینگی مواجه شود، این ربات به شما اطلاع خواهد داد. ازاین‌طریق، می‌توانید پروژه‌ی مورد نظر را بررسی کنید و ارز دیجیتال آن را در لیست خود قرار دهید.

  • Shitc0in: این صفحه در توییتر، شت کوین هایی را پیدا می‌کند که تنها چند ساعت قدمت دارند؛ اما توانسته‌اند به ارزش بازار بالای 200 هزار دلار دست پیدا کنند. در جستجوی این صفحه دقت داشته باشید که در کلمه‌ی Coin، به‌جای «او» (O) باید از «صفر» (0) استفاده کنید.

توجه خود را افزایش دهید

برای پیدا کردن شت کوین به توانایی خودتان اکتفا نکنید. قدرت جستجوی انسان‌ها محدود است و احتمال دارد که ارزهای انفجاری خوبی را از قلم بیندازید. بهتر است که یک تیم جستجو تشکیل داده و از دوستان خود نیز کمک بگیرید. اگر دوست همراهی ندارید، از توییتر استفاده کنید. این شبکه‌ی اجتماعی نظرات مختلف را پیش روی شما قرار می‌دهد و در شناسایی ارزهای انفجاری به شما کمک می‌کند. در توییتر، به‌دنبال شکارچیان شت کوین باشید و آن‌ها را زیر نظر بگیرید. اگر بتوانید حدود 100 شکارچی شت کوین را پیدا کنید، آن‌وقت با 100 چشم اضافه بازار را رصد خواهید کرد.


بازار کریپتو بسیار گسترده است و اخبار زیادی درباره‌ی ارزهای دیجیتال منتشر می‌شوند. در دام خبرهای جدید نیفتید و به همان شکارچیانی که پیدا کرده‌اید، اکتفا کنید. پس از پیدا کردن شت کوین از طریق این حساب‌های کاربری، به‌سراغ اختلاف نظرها در مورد ارز مد نظرتان بروید، تا بتوانید به دیدگاه خوبی درباره‌ی آن برسید.


در واقع، در هر ماه، فرصت‌های زیادی برای خرید شت کوین ها پیش می‌آیند؛ اما قرار نیست که شما روی همه‌ی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. اگر به‌دنبال همه‌ی شت کوین های انفجاری باشید، ممکن است که به نتیجه‌ی مطلوبی نرسید. پس، بهترین ارزهای انفجاری را پیدا کرده و روی آن‌ها تمرکز کنید.


آیا سرمایه‌گذاری در شت کوین انفجاری ایده خوبی است؟

آیا سرمایه‌گذاری در شت کوین انفجاری ایده خوبی است؟

در امور مالی سنتی، مفهومی به نام «تعادل ریسک و بازده» (Risk-Return Tradeoff) وجود دارد؛ یعنی با افزایش ریسک، شانس بازدهی بالقوه نیز بیشتر می‌شود. به‌این‌ترتیب، خرید شت کوین هم یک سرمایه‌گذاری با تعادل ریسک و بازده بالا است. همان‌طور که با خرید شت کوین می‌توانید یک‌شبه سود زیادی را به دست آورید، احتمال ازدست‌رفتن بخشی از دارایی شما نیز وجود دارد.


برای مثال، برخی از پروژه‌های شت کوین، مانند دوج کوین و شیبا اینو، در مدت بسیار کوتاهی، بیش از 12 هزار درصد بازدهی داشته‌اند؛ اما پروژه‌هایی هم وجود دارند که یک هفته پس از تبلیغات گسترده، به‌کلی نیست و نابود شده‌اند. در نتیجه، سرمایه‌گذاری روی شت کوین های انفجاری، مثل شمشیر دولبه است که علاوه‌بر سود بالا، خطرات زیادی نیز دارد.


⚠️وجه اشتراک تمام شت کوین‌ها این است که زیرساخت فنی ندارند؛ بنابراین، شما نمی‌توانید به بررسی کارکردها و اهداف پروژه‌ی یک شت کوین بپردازید. پس، فقط باید به تحلیل تکنیکال و حواشی ارزهای انفجاری توجه داشته باشید. بااین‌حال، برای پیدا کردن شت کوین انفجاری، یک معیار مهم وجود دارد. در واقع، همه‌ی شت کوین هایی که ناگهان رشد می‌کنند، به «جامعه» متکی هستند. ازاین‌طریق، در نظر گرفتن جامعه‌ی یک شت کوین، یکی از بهترین روش‌های شناسایی ارزهای انفجاری است.

تشخیص شت کوین انفجاری خوب از پروژه‌های کلاهبرداری

تشخیص شت کوین انفجاری خوب از پروژه‌های کلاهبرداری

یکی از اصطلاحات رایج در بازار شت کوین ها، «کشیدن فرش از زیر پا» است؛ یعنی بسیاری از پروژه‌های شت کوین، با افزایش قیمت ارز مورد نظر، توکن‌های خود را می‌فروشند و شت کوین با سرعت سقوط می‌کند. این پروژه‌ها صرفاً با هدف کلاهبرداری و کشیدن فرش از زیر پای کاربران راه‌اندازی می‌شوند. برای شناخت این شت کوین ها، می‌توانید فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا VC را در نظر بگیرید.


صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر از توکن‌های جدید بازار کریپتو، برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگر استفاده می‌کند تا باعث رشد این توکن‌ها شود. معمولاً اغلب پروژه‌های جدید، به‌سراغ چنین صندوق‌هایی می‌روند تا بتوانند توکن خود را در بازار تثبیت کنند. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید نوع سرمایه‌گذاری VC را مورد بررسی قرار دهید. درصورتی‌که صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شت کوین مورد نظر شما را برای بلندمدت سرمایه‌گذاری کرده باشد، این پروژه قابل اعتمادتر است. در سوی مقابل، اگر VC فقط برای رشد موقت شت کوین اقدام کند، احتمال اینکه این پروژه به‌دنبال کشیدن فرش از زیر پای شما باشد، زیاد خواهد بود.


یکی دیگر از روش‌های شناخت شت کوین های انفجاری خوب، مطالعه‌ی سابقه‌ی بنیان‌گذاران آن‌ها است.


درصورتی‌که شت کوین مورد نظر توسط افرادی با سابقه در زمینه‌ی فناوری راه‌اندازی شده باشد، شما با خیال راحت‌تری می‌توانید به خرید شت کوین مد نظرتان اقدام کنید.


سخن پایانی


خرید شت کوین های انفجاری یکی از روش‌های خوب برای کسب سود زیاد از بازار کریپتو محسوب می‌شود؛ اما سرمایه‌گذاری روی شت کوین ها با خطرات زیادی نیز همراه است. بنابراین، در پیدا کردن شت کوین خوب و سرمایه‌گذاری روی آن، باید محتاط باشید و تحقیقات زیادی را در این زمینه انجام دهید. مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت شت کوین، «جامعه» است. به‌خاطر همین، حتماً به تعداد طرف‌داران یک شت کوین توجه داشته باشید و بررسی کنید که چه افراد سرشناسی از این پروژه حمایت کرده‌اند.