همه چیز درباره قیمت NFT: قیمت‌گذاری NFT چیست؟

توکن‌های غیر‌مثلی نوعی دارایی دیجیتالی هستند که روی شبکه بلاک‌ چین قرار دارند و قابل تکثیر نیستند. این توکن‌ها در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفتند و برخی از آن ها با قیمت‌های نجومی به فروش رسیدند. با استقبال افراد مشهور مانند فوتبالیست‌ها، خواننده‌ها و... نسبت به این عرصه نگاه‌های بیشتری متوجه بازار NFTها شد. اگر سری به بازارهای فروش NFT مانند Opensea، Rarible و Magic Eden بزنید NFT‌هایی با قیمت‌های بسیار بالا مشاهده خواهید کرد و حتما برایتان سوال خواهد شد که چرا این دارایی‌های دیجیتالی تا این حد با ارزش هستند؟ مقاله‌ای که پیش روی شماست قرار است به طور کامل به این سوال پاسخ دهد.


قیمت کف (floor price) در NFT چیست؟.png

قیمت کف (floor price) در NFT چیست؟

به پایین ترین قیمتی که خالق NFT حاضر است دارایی خود را به فروش برساند قیمت کف می گویند. این رقم برای NFT‌های به حراج گذاشته شده در واقع همان نقطه شروع قیمت برای قرار دادن پیشنهاد خرید است. قیمت کف به خریداران این اطمینان را خواهد داد که می توانند NFT را با قیمت مناسب بخرند و فروشندگان نیز مطمئن خواهند بود که توکن غیر‌مثلی آن‌ها با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی به فروش نمی‌رسد. گاهی می‌توان قیمت کف را با استفاده از یک قرارداد هوشمند یا توسط پلتفرمی که در آن قرار است فروخته شود تعیین کرد. برای این که کف قیمتی را به درستی تعیین کنید باید ارزش، نادر بودن و کاربرد NFT خود را در نظر بگیرید. از آنجایی که خریداران به دنبال قیمت‌های منصفانه هستند باید قیمت کف NFT را درست تعیین کنید تا مجبور به حذف آن از بازار نشوید.


قیمت مینت (mint price) در NFT چیست؟

مینت NFT به تبدیل کردن یک فایل به توکن غیر‌مثلی می‌گویند. اکثر پلتفرم‌های خرید و فروش NFT برای مینت کردن آن، چند شبکه در نظر می‌گیرند و هزینه‌ای که برای مینت پرداخت خواهید کرد بستگی به این دارد که کدام شبکه بلاک‌ چین را انتخاب کنید.


محبوب‌ترین بلاک‌ چین برای مینت NFT، اتریوم است چرا که اولین شبکه برنامه‌ریزی شده بود که از توکن‌های غیر‌مثلی پشتیبانی کرد. به جز اتریوم دو بلاک‌ چین دیگر یعنی پالیگان و سولانا نیز برای مینت NFT وجود دارد. سازندگان با سابقه ترجیح می‌دهند که شبکه اتریوم را برای مینت کردن انتخاب کنند با این حال به خاطر Gas Fee این شبکه خیلی‌ها به سراغ پالیگان و سولانا می‌روند. وعده داده شده که هزینه تراکنش‌های اتریوم هم کاهش پیدا کند و گویا برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.


قیمت مینت (mint price) در NFT چیست؟.png

خبر خوب این است که اگر شبکه پالیگان را برای مینت NFT خود انتخاب کنید این کار برای شما هیچگونه کارمزدی در پی نخواهد داشت. اوپن‌سی یکی از پلتفرم‌هایی است که مینت رایگان در شبکه پالیگان را پشتیبانی می‌کند. این رایگان بودن به خاطر این است که پلتفرم در شبکه پالیگان گزینه Lazy Minting را به صورت پیشفرض انتخاب می‌کند. با وجود استفاده از پالیگان باز هم قیمت NFT بر اساس اتریوم تعیین خواهد شد.

سولانا بعد از اتریوم محبوب ترین بستر بلاک‌ چین برای مینت NFT است این موضوع به خاطر گس‌فی مقرون به صرفه سولانا است. برای مینت NFT در بستر سولانا باید حتما از کیف پول‌هایی مانند فانتوم استفاده کنید که از این شبکه پشتیبانی می‌کنند. سه پلتفرم محبوبی که مینت سولانا را برای شما انجام می‌دهند سول‌سی (Solsea)، سولانا‌آرت (Solanaart) و مجیک‌ادن (Magic Eden) هستند. برای مینت کردن NFT در شبکه سولانا شما باید سه تراکنش انجام دهید. مجموع این تراکنش ها نزدیک به 0.00135 SOL خواهد بود که قیمت دلاری آن با توجه به قیمت سولانا متفاوت است.


چرا NFT ها با ارزش هستند و چه چیزی باعث می شود برخی از آن‌ها قیمت زیادی داشته باشند؟

احتمالا سوال خیلی از شما این است که چرا NFT یک دارایی دیجیتال ارزشمند است و در بازارهای مختلف خرید و فروش می‌شود؟ پاسخ به این سوال را می‌توان با ذکر چند دلیل داد:


نایاب بودن

یکی از دلایل ارزشمند بودن توکن‌های غیر‌مثلی منحصر به فرد بودن آن‌هاست. هرچیزی در این دنیا نادر باشد ارزشمند می‌شود و NFT هم از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال وقتی یک هنرمند یک NFT را تولید می‌کند و به شخص دیگری می‌فروشد این خرید به هیچ عنوان قابل جعل و کپی‌برداری نیست. همه آدرس‌ها روی شبکه اتراسکن و دیگر بلاک چین‌ها موجود هستند و کسی به جز خریدار نمی‌تواند ادعایی روی اثر داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود حتی وقتی توکن برای بار دوم فروخته می‌شود درصدی از مبلغ فروش آن نصیب سازنده اصلی شود.


شناخت و محبوبیت اجتماعی

سابقه مالکیت و محبوبیت اجتماعی دلیل دیگری است که باعث می‌شود یک NFT ارزشمند شود. بالاتر گفتیم که یکی از دلایل رونق گرفتن بازار ‌NFTها حضور افراد سرشناس در این بازار بوده است. معمولا اگر توکن غیرمثلی توسط یک هنرمند یا بازیگر سرشناس ایجاد شود قیمت بسیار بالایی خواهد داشت. برای مثال 3 مورد از NFT‌های هنرمند دیجیتالی به نام بیپل جزو 10 فروش برتر بازار ‌NFTها هستند و یکی از توکن های آقای تیم برنرز لی با قیمت بیش از 5 میلیون دلار فروخته شده است. طرفداران این هنرمندان که دوست دارند یک کلکسیون از هنرهای آنان داشته باشند حاضرند این ارقام را بپردازند.


چرا NFT ها با ارزش هستند و چه چیزی باعث می شود برخی از آن‌ها قیمت زیادی داشته باشند؟.png

اعتبار

وقتی یک ساعت رولکس گران قیمت چند ده هزار دلاری خریداری می‌کنید تنها هدفتان استفاده از قابلیت‌های آن نیست چرا که یک ساعت معمولی هم همان کارها را برای شما انجام می‌دهد. شما این ساعت را در واقع به خاطر اعتباری که به شما می‌دهد خریداری می کنید. این موضوع برای کسی که از یک توکن منحصربفرد و با ارزش برای پروفایل خود در توییتر یا دیسکورد استفاده می‌کند نیز صادق است. با این تفاوت که NFT دارایی دیجیتالی و ساعت رولکس فیزیکی است. یکی از سرمایه‌گذاران معروف در کریپتوکارنسی به نام کوپر تورلی در این رابطه می گوید: «ارزش NFT‌ها در واقع به خاطر جامعه هواداری آنان است و بدون وجود این جامعه توکن‌های غیر‌مثلی هیچ ارزشی ندارند.»


ترکیب پذیری

ویژگی ترکیب‌پذیری بیشتر برای NFT‌های نسل 2 صادق است . پیش از این که نسل دوم NFT معرفی شود این توکن‌‌ها تنها در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شدند ولی ترکیب‌پذیری باعث کاربردی‌تر شدن NFT‌ها و نمایان شدن ویژگی‌های مفید آن‌ها شد.


حباب‌های بازار

همه ‌NFTها ارزشمند نیستند و گاهی قیمت آن‌ها فقط یک حباب در بازار است. گاهی اوقات یک گروه از سازندگان و فروشندگان حرفه‌ای مجموعه‌ای از توکن‌های غیرمثلی تولید می‌کنند و برای فروختن آن با قیمت‌های بالا استراتژی‌های فروش مختلفی را به کار می‌برند. استراتژی‌هایی نظیر فروش در حراجی‌های مجلل یا زدن حرف‌های غیر واقعی درباره توکن‌ها باعث می شود خریداران فکر کنند دارایی خیلی ارزشمندی را خریداری کرده‌اند. این کار شاید غیر اخلاقی به نظر بیاید اما از آن جایی که نظارت خاصی بر ارزهای دیجیتال و NFT‌ها وجود ندارد ساز و کاری برای مجازات این گروه‌ها نیز ایجاد نشده است.


کاربردها

یکی از دلایل با ارزش بودن توکن‌های غیر‌مثلی این است که خیلی از NFT‌ها کاربرد دارند و در خیلی موارد از بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا موزیک ظرفیت‌های خود را نشان داده‌اند. NFT باعث رونق گرفتن بازی‌های P2E شد و به کاربران انگیزه داد تا با بازی کردن کسب درآمد کنند. استفاده از NFT به عنوان آواتار در این بازی‌ها یکی از موارد پرکاربرد آن است. بازی‌های مختلفی هستند که در حال حاضر به بازیکنان خود NFT جایزه می دهند و کاربران می توانند با فروش این ‌NFTها کسب درآمد کنند.


چرخه قیمت NFT چگونه است؟.png

چرخه قیمت NFT چگونه است؟

این که یک NFT را به چه قیمتی بخرید یا بفروشید به عوامل مختلفی بستگی دارد که کنترل بعضی از آن‌ها مثل وضعیت بازار از دست شما خارج است. این فرایند‌ها مثل یک چرخه بر قیمت NFT تاثیر می‌گذارند و آن را تغییر می‌دهند. در ادامه این عوامل تاثیرگذار را بررسی خواهیم کرد.


قیمت دارایی پایه که NFT با آن معامله می شود

وقتی قیمت یک NFT را بر اساس یک دارایی پایه تعیین می‌کنید نوسانات قیمت آن ارز روی قیمت NFT شما تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال وقتی قیمت NFT خود را با اتریوم تعیین می‌کنید با تغییر قیمت اتریوم در بازار، ارزش دلاری NFT شما نیز تغییر خواهد کرد. مثلا فرض کنید که شما یک توکن غیر‌مثلی را به قیمت 1 اتریوم به فروش گذاشته‌اید. اگر در زمان تعیین قیمت، قیمت اتریوم 2000 دلار باشد، وقتی قیمت آن 5000 دلار شد در واقع ارزش توکن غیرمثلی شما هم بالا رفته است.


قیمت دارایی پایه که NFT  با آن معامله می شود.png

روند کلی بازار کریپتو

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت NFT‌ها روند کلی بازار کریپتوکارنسی است. روند کلی بازار روی استقبال مردم از توکن‌های غیر‌مثلی تاثیر می‌گذارد و باعث بالا رفتن یا پایین‌تر آمدن ارزش توکن‌ها خواهد شد. وقتی با رشد قیمت بیت‌کوین شرکت‌های بزرگ اعلام می‌کنند حاضر به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند این موضوع به رونق بازار ‌NFTها نیز کمک کرده و باعث ارزشمندتر شدن این دارایی‌های دیجیتالی خواهد شد.

هزینه تراکنش

وقتی می‌خواهید یک NFT را مینت کنید باید برای انجام این Minting کارمزد پرداخت کنید. این هزینه با توجه به شبکه‌ای که برای مینت کردن انتخاب می‌کنید متفاوت است. گران ترین بلاک‌ چین از نظر هزینه تراکنش اتریوم است و ارزان‌ترین آن‌ها پالیگان است. می توانید در پلتفرم‌هایی مانند اوپن‌سی به صورت رایگان در بستر پالیگان NFT خود را مینت کنید. یکی از شبکه‌های پرطرفدار دیگر برای مینت NFT سولانا است که به علت گس‌فی پایین استقبال خوبی از آن می‌شود.


Royalties

اصطلاح Royalties Payment در دنیای ‌NFTها در واقع به هزینه‌ای اشاره دارد که خالق اثر از دومین فروش دارایی دیجیتال خود دریافت می‌کند. قوانین این پرداخت‌ها در قرارداد هوشمندی که NFT روی آن کدگذاری شده وجود دارد. سازندگان در مراحل مینت کردن درصد دریافتی را برای این پرداخت تعیین می‌کنند و زمانی که NFT برای بار دوم فروخته می‌شود قرارداد هوشمند آن درصد خاص را در قالب Royalty payment به آن‌ها خواهد داد.


هزینه پلتفرم

هزینه دیگری که ممکن است هنگام فروش NFT متحمل شوید هزینه پلتفرم است. هر پلتفرمی برای ارائه خدمات به فروشندگان و خریداران هزینه دریافت می‌کند. این هزینه می‌تواند هم به صورت مستقیم و هم به عنوان درصدی از فروش به پلتفرم پرداخت شود. این هزینه برای هر پلتفرم متفاوت است. از آن جایی که رقابت در این عرصه زیاد شده پلتفرم‌ها سعی می‌کنند هزینه دریافتی خود را کاهش دهند تا کاربران بیشتری به استفاده از آن‌ها تمایل پیدا کنند.


در حال حاضر قیمت NFT چگونه است؟

قیمت‌گذاری ‌NFTها در بازار ارتباط مستقیمی با احساسات معامله‌گران دارد. در حال حاضر با توجه به رشد اخیر بیت‌کوین دوباره نگاه‌ها به بازار ارز دیجیتال مثبت شده است در نتیجه رغبت مردم به خرید و فروش NFT‌ها نیز افزایش پیدا کرد. اگر به هر‌کدام از پلتفرم‌های خرید و فروش NFT مانند اوپن‌سی و ریریبل سر بزنید حتما NFT‌هایی با قیمت‌های بالا می بینید که پیشنهادهای خرید بسیاری برای آن‌ها ثبت شده است.


این موضوع نشان دهنده این است که در حال حاضر بازار NFT رونق دارد و قیمت‌های بالایی روی ‌NFTهای با ارزش گذاشته می‌شود. در حال حاضر ارزش کل بازار NFT‌ها در حدود بیش از 442 میلیارد دلار است این رقم تقریبا نزدیک به نصف ارزش کل بازار ارز دیجیتال می‌باشد. با رشد بازار کریپتوکارنسی سهم NFT‌ها نیز از این بازار افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت توکن‌های غیر‌مثلی هم بیشتر خواهد شد. خیلی ها به امید همین موضوع این روزها شروع به خرید ‌NFTهای ارزشمند می کنند و امیدوار هستند با فروش آن‌ها در آینده درآمد خوبی نصیب خود کنند.


سخن پایانی


در این مقاله سعی کردیم همه‌چیز درباره تعیین قیمت و ارزش‌گذاری NFT‌ها می‌دانیم در اختیار شما قرار دهیم. کسب درآمد از فروش NFT کار دشواری نیست فقط به کمی مهارت و هزینه اولیه برای این کار نیاز دارید. خیلی از فعالان کریپتوکارنسی حتی با مهارت بسیار پایین روی کار خود ریسک کردند و با پرداخت هزینه کارهایشان را در بازار NFT به فروش گذاشتند و به موفقیت رسیدند. دقت کنید که سرمایه‌گذاری درNFT‌ها به امید میلیاردر شدن با NFT ممکن است شما را با ضرر روبه‌رو کند. برای خرید NFT باید مثل خرید یک ارز همه جوانب را مورد بررسی قرار دهید.