شناخت ارزهای دیجیتال گوناگون برای فعالان حوزه‌ی کریپتو و سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارد. یکی از روش‌های آشنایی ریشه‌ای و بنیادین با یک ارز دیجیتال، مطالعه‌ی وایت پیپر (Whitepaper) آن ارز است. در واقع وایت پیپر، برگه‌ی سفید یا سپیدنامه، شناسنامه‌ی یک ارز دیجیتال است. این برگه، توسط بنیان‌گذاران یک ارز ارائه شده و دلایل پیدایش و اهداف اصلی پروژه‌ی آن ارز دیجیتال را بیان می‌کند. به همین خاطر مطالعه‌ی وایت پیپر هر ارز دیجیتالی، یکی از روش‌های بررسی فاندامنتال (Fundamental) یا بنیادین آن ارز دیجیتال است و به همه‌ی سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود.


یکی از ارز‌های بسیار معروف دنیای کریپتو، بایننس کوین (Binance coin) با نماد اختصاری BNB است. حتماً اگر شما هم در بازار کریپتو فعالیت کرده باشید، نام صرافی بایننس و اخبار بایننس کوین را شنیده‌اید. این شهرت، BNB را به یکی از گزینه‌های محبوب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده‌است. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ وایت پیپر بایننس کوین رفته‌ایم تا ببینیم که بایننس کوین چیست، چه نقشی در صرافی بایننس دارد و بنیان‌گذاران این پروژه چه اهدافی را دنبال می‌کنند. مطالعه‌ی این مقاله به شما کمک می‌کند که ارزش واقعی BNB را درک کنید و با مقایسه‌ی ارزش آن با قیمت روز بایننس کوین، بتوانید قیمت آینده بایننس کوین را پیش‌بینی کنید.


معرفی ارز دیجیتال بایننس کوین.png

معرفی ارز دیجیتال بایننس کوین

بایننس کوین (Binance coin) یا BNB ارز دیجیتال اختصاصی صرافی سرشناس بایننس است که در جولای 2017 راه‌اندازی شد. این ارز ابتدا بر بستر بلاک چین اتریوم (ERC-20) حضور داشت، اما پس از راه‌اندازی بلاک چین اختصاصی بایننس، یعنی بایننس چین (Binance chain)، در سال 2019 به این شبکه انتقال یافت. شهرت صرافی بایننس و موارد گسترده‌ی استفاده از BNB، این ارز دیجیتال را به یکی از معروف‌ترین ارزهای بازار کریپتو تبدیل کرده است.


وایت پیپر ارز دیجیتال بایننس کوین.png

وایت پیپر ارز دیجیتال بایننس کوین

مقدمه‌ی وایت پیپر بایننس کوین با بیان تفاوت دو نوع از صرافی‌ها آغاز می‌شود و معتقد است که اساساً دو نوع صرافی وجود دارد:


1_ صرافی‌هایی که با ارزهای فیات (پول‌های رایج کشورها) سروکار دارند.


2_ صرافی‌هایی که در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند.


تمرکز صرافی بایننس، روی مورد دوم، یعنی ارزهای دیجیتال است. حتی اگر در حال حاضر این صرافی‌ها کوچک باشند، اما در آینده صرافی‌های موفق ارزهای دیجیتال، از صرافی‌های ارزهای فیات، بسیار بزرگ‌تر خواهند شد. بنابراین این صرافی‌ها نقش مهمی را در آینده‌ی بازارهای مالی جهان ایفا خواهند کرد و صرافی بایننس یکی از مهم‌ترین صرافی‌های این حوزه است. در نتیجه این صرافی با پشتوانه و کمک کاربران خود، باعث گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال خواهد شد.


صرافی بایننس چه مشکلاتی را حل می‌کند؟.png

صرافی بایننس چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

صرافی بایننس (Binance) با هدف حل برخی از مشکلات و چالش‌های اساسی صرافی‌های ارز دیجیتال دیگر پا به عرصه گذاشته است. بنابراین در این بخش به برخی از مهم‌ترین مشکلاتی که صرافی بایننس برطرف می‌کند، خواهیم پرداخت.


ساختار پلتفرم صرافی بایننس

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال توسط افرادی طراحی می‌شوند که دانش خوبی در زمینه‌ی فناوری دارند، اما تجربه‌ی این افراد در حوزه‌ی بازارهای مالی کم است. از طرفی به‌خاطر بالابردن سرعت راه‌اندازی این پلتفرم‌ها، طراحان آن از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد پلتفرم استفاده می‌کنند. بنابراین ممکن است که این پلتفرم‌ها در ابتدا به‌خوبی کار کنند، اما با بالا‌رفتن ترافیک سایت، دچار مشکل می‌شوند. در نتیجه توسعه‌دهندگانی که صرافی‌ای را راه‌اندازی می‌کنند، باید روی موارد زیر تمرکز کنند:


  • امنیت

  • کارایی

  • سرعت

  • مقیاس‌پذیری

با اینکه این مسئله به وقت زیادی نیاز دارد، اما برای موفقیت یک پروژه در بلندمدت ضروری است. از طرفی تیم مدیریت صرافی بایننس، تجربه‌ای بسیار طولانی در زمینه‌ی راه‌اندازی و نگه‌‌داری از پلتفرم‌های مالی در سطح اول جهان دارد. در نتیجه این افراد به‌خوبی می‌دانند که چگونه باید یک پلتفرم مالی را ایجاد و مدیریت کنند.


امنیت صرافی بایننس

تاکنون حدود صدها صرافی به‌خاطر حملات سایبری و هک‌شدن از کار افتاده‌اند. این مسئله یکی از چالش‌های مهم در حوزه‌ی کریپتو است و کاربران صرافی‌ها را دچار مشکل می‌کند. اما صرافی بایننس با استفاده از بالاترین استانداردها طراحی شده و بارها مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است تا نفوذناپذیری آن کاملاً تأیید شود. تیم مدیریت صرافی بایننس، با استفاده از تجربه‌ی گسترده‌ای که در حوزه‌ی پلتفرم‌های مالی دارد، امنیت این صرافی را کاملاً تأمین کرده و امنیت، اولویت شماره‌ی یک این صرافی است.


حجم نقدینگی در صرافی بایننس

حجم نقدینگی در صرافی‌های گوناگون برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اهمیت بسیار زیادی دارد. پایین‌بودن حجم نقدینگی بازار، معامله‌گران را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. در صورتی که تعداد سفارشات و مقدار نقدینگی پایین باشد، معامله‌گران نمی‌توانند به‌خوبی و در زمان معین سفارش خود را تکمیل کنند و این مسئله ضررهای مالی شدیدی را به این افراد می‌زند. هر صرافی‌ای که می‌خواهد حجم نقدینگی‌اش را بالا ببرد، باید روی جذب سرمایه‌گذاران مختلف تمرکز کند، اما چنین کاری برای افراد تازه‌کار راحت نخواهد بود. بنابراین بنیان‌گذاران صرافی بایننس با استفاده از تجربه‌ی گسترده‌ی خود در راه‌اندازی صرافی‌ها، شبکه‌ی بزرگی را از شرکا و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌اند، تا به‌خوبی مشکل کمبود نقدینگی را برطرف کنند.


خدمات و سرویس‌دهی در صرافی بایننس

زمانی که صحبت از کاربران می‌شود، منظور افرادی با علایق و سلایق متفاوت است. هر صرافی موفقی، باید شناخت خوبی از کاربران و نیازهای این افراد داشته باشد. اغلب صرافی‌ها به‌گونه‌ای اداره می‌شوند، که انگار کاربران با یک شبکه‌ی اجتماعی مواجه هستند. برای مثال، شاید یک به‌روزرسانی 3 ثانیه‌ای بسیار عادی به‌نظر برسد، اما همین مسئله سیل شکایت کاربران را در پی خواهد داشت.


بنابراین علاوه‌بر اینکه صرافی بایننس از ساختار و معماری قدرتمندی بهره می‌برد، روی نیازهای کاربران نیز تمرکز دارد. در نتیجه هر کاربری که با مشکلی مواجه شود، به‌راحتی می‌تواند از تیم پشتیبانی صرافی بایننس کمک بگیرد. افرادی که در این تیم حضور دارند، بر تمام اجزای تشکیل‌دهنده‌ی صرافی بایننس مسلط‌اند.


جهانی بودن صرافی بایننس

با اینکه کریپتوکارنسی یک بازار جهانی است، اما اغلب صرافی‌ها فقط از چند زبان خاص پشتیبانی می‌کنند. اما تیم بین‌المللی صرافی بایننس با استفاده از تجربه‌ای گسترده در بازارهای مالی آمریکا، اروپا و آسیا امکان استفاده از صرافی بایننس را در سطح جهان فراهم کرده است.


صرافی بایننس چگونه کار می‌کند؟.png

صرافی بایننس چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که دیدیم صرافی بایننس با هدف بهبود بسیاری از مشکلات صرافی‌های ارز دیجیتال پا به عرصه‌ی بازار کریپتو گذاشته و به همین خاطر به یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا تبدیل شده است. بنابراین در این بخش از وایت پیپر بایننس کوین به چگونگی عملکرد صرافی بایننس می‌پردازد.


موتور تطبیق صرافی بایننس

منظور از موتور تطبیق (Matching Engine) فرایند تطبیق ارزهای دیجیتال با یکدیگر است. موتور تطبیق در هر صرافی، وظیفه‌ی گردآوری و مدیریت سفارشات کاربران را بر عهده دارد. موتور تطبیق صرافی بایننس نیز طوری طراحی شده است، که می‌تواند 1400000 سفارش را در ثانیه پشتیبانی کند. این مسئله، صرافی بایننس را به یکی از قدرتمندترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا تبدیل کرده است. این موتور بسیار ایمن بوده و کاربران می‌توانند مطمئن باشند که در هنگام انجام سفارشات با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.


معاملات گوناگون در صرافی بایننس

صرافی بایننس، معاملات گوناگون مالی را به‌مرور در دستور کار خود قرار داد. بنابراین این صرافی موفق شد که از انواع معاملات مالی پشتیبانی کند. معاملاتی که در صرافی بایننس انجام می‌شوند، به‌ترتیب زیر به این صرافی اضافه شده‌اند:


  • معاملات اسپات یا نقطه‌ای (Spot Trading)



  • مبادله‌ی فوری ناشناس (Anonymous Instant Exchange)

  • مبادله‌ی غیرمتمرکز (Decentralized Exchange)

و ...


ارزهای مختلف در صرافی بایننس

صرافی بایننس در ابتدا از ارزهایی مثل بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و بایننس کوین (BNB) پشتیبانی می‌کرد و به‌مرور تعداد این ارزها را افزایش داد. از سوی دیگر توسعه‌دهندگانی که بخواهند ارز دیجیتال‌شان در صرافی بایننس لیست شود، می‌توانند تقاضا کنند که در عرضه‌های اولیه‌ی بایننس شرکت داشته باشند. به‌صورت کلی صرافی بایننس فقط از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و هیچ برنامه‌ای برای عرضه‌ی ارزهای فیات نخواهد داشت.


نسخه‌های گوناگون صرافی بایننس

مدیران صرافی بایننس برای راحتی کاربران و معامله‌گران، نسخه‌های گوناگونی را از این صرافی ارائه کرده‌اند. در نتیجه صرافی بایننس با استفاده از رابط‌های کاربری زیر، در دسترس است:


  • وب‌سایت صرافی بایننس

  • نرم‌افزار اندروید

  • نرم‌افزار ios

  • برنامه‌ی مخصوص ویندوز

هزینه‌ی معاملات در صرافی بایننس چقدر است؟.png

هزینه‌ی معاملات در صرافی بایننس چقدر است؟

درآمد صرافی بایننس از طریق کارمزدهایی که از کاربران دریافت می‌کند، فراهم می‌شود. در این بخش از وایت پیپر بایننس کوین، درمورد کارمزد تراکنش‌ها صحبت می‌کند، اما چون این وایت پیپر در گذشته ارائه شده است، در اینجا آخرین به‌روزرسانی هزینه‌ها و کارمزدهای این صرافی را به شما ارائه می‌کنیم:


هزینه‌ی معاملات در صرافی بایننس چقدر است؟.png

بایننس کوین (BNB) چیست؟

بایننس کوین (Binance coin) یا BNB توکن بومی پلتفرم بایننس است. تعداد واحدهای این ارز 200 میلیون واحد خواهد بود و به‌هیچ‌وجه این تعداد تغییر نمی‌کند. این 200 میلیون توکن، به‌صورت زیر تقسیم می‌شود:


-عرضه‌ی اولیه: تعداد 100 میلیون واحد BNB در عرضه‌ی اولیه ارائه شده است.


  • بنیان‌گذاران: 80 میلیون واحد BNB در اختیار خود بنیان‌گذاران قرار دارد.

  • سرمایه‌گذار فرشته: منظور از سرمایه‌گذار فرشته، آن دسته از افرادی است که در یک پروژه‌ی خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند. تعداد 20 میلیون واحد BNB به این افراد اختصاص یافته است.

ارزش BNB از چه‌چیزی ناشی می‌شود؟.png

ارزش BNB از چه‌چیزی ناشی می‌شود؟

ارزش ارزهای دیجیتال با توجه به کاربردها و کارایی‌های آن‌ها مشخص می‌شود. هر ارزی که نیاز کاربران را بیشتر تأمین کند، احتمال رشد بیشتری دارد. بنابراین بایننس کوین نیز با توجه به کاربردهایش ارزش پیدا می‌کند. برخی از مهم‌ترین کارایی‌های BNB عبارت‌اند از:


  • کارمزد معاملات

  • کارمزد برداشت

  • هزینه‌ها‌ی قرار گرفتن در عرضه‌های اولیه و فهرست صرافی بایننس

  • پرداخت هرگونه هزینه‌ی استفاده از صرافی بایننس

برنامه‌ی توکن‌سوزی بایننس کوین چگونه است؟

پروژه‌های گوناگون ارزهای دیجیتال برای کاهش نقدینگی ارزشان، اقدام به توکن‌سوزی می‌کنند. یعنی مقداری از ارز اختصاصی خود را در یک کیف‌پول می‌گذارند و پسورد آن را فراموش می‌کنند. این مسئله باعث کنترل تورم و در نتیجه افزایش قیمت ارز موردنظر می‌شود. مدیران بایننس نیز در چند مرحله دست به توکن‌سوزی BNB خواهند زد. به این صورت که هر سه‌ماه یک‌بار 20درصد از سود خود را به خرید بایننس کوین‌ها اختصاص می‌دهند. ارزهایی که خریداری می‌شوند، نابود شده تا تورم در بازار کنترل شود. در نهایت 100 میلیون BNB نابود خواهد شد و 100 میلیون دیگر برای همیشه باقی می‌ماند.


توکن‌هایی که در اختیار تیم مدیریتی است چه می‌شود؟.png

توکن‌هایی که در اختیار تیم مدیریتی است چه می‌شود؟

گفتیم که 80 میلیون واحد از BNB در اختیار مدیران صرافی بایننس قرار می‌گیرد. این توکن‌ها به‌صورت زیر برای پیشبرد این پلتفرم هزینه خواهد شد:


  • 35درصد از این بودجه به ساخت پلتفرم بایننس و ارتقای آن اختصاص پیدا کرد.

  • 50درصد برای برندسازی و بازاریابی صرافی بایننس هزینه خواهد شد. این مورد شامل تبلیغات، آموزش امکانات جدید و ... می‌شود.

  • 15درصد باقی‌مانده برای موارد غیرمنتظره و خاص در نظر گرفته شده است.

بنیان‌گذاران بایننس چه‌کسانی هستند؟.png

بنیان‌گذاران بایننس چه‌کسانی هستند؟

صرافی بایننس از یک تیم قدرتمند به رهبری چانگ‌پنگ ژائو (ChangPeng Zhao) تشکیل شده است، که همگی تجربه‌ای گسترده در زمینه‌ی بازارهای مالی دارند. پیش از بایننس نیز این افراد موفق به راه‌اندازی پلتفرم‌های موفق دیگری شده‌اند. مدیران این پروژه عبارت‌اند از:


  • چانگ‌پنگ ژائو (ChangPeng Zhao): ژائو با نام مستعار CZ مدیرعامل صرافی بایننس به حساب می‌آید. او موسس و مدیرعامل شرکت BijieTech است، که به صرافی‌های مختلف سیستم‌های مبادله‌ی مبتنی بر فضای ابری را ارائه می‌کند. ژائو علاوه‌بر این شرکت، سابقه‌ی درخشانی در مدیریت شرکت‌های مالی و ارزهای دیجیتال دارد.

  • راجر وانگ (Roger Wang): او مدیر ارشد ارتباطات صرافی بایننس است. وانگ بیش از 10 سال در زمینه‌ی امور مالی سابقه دارد. او مسئولیت تشکیل تیم‌های فنی، طراحی سیستم‌های تبادل، مدیریت تیم‌های امنیت و نگه‌داری از سیستم‌های مالی را بر عهده داشته است.

  • جیمز هافباوئر (James Hofbauer): او مهندس ارشد پروژه‌ی بایننس به حساب می‌آید. هافباوئر هم‌چنین یکی از بنیان‌گذاران و مهندس ارشد BijieTech نیز بوده است. او وظیفه‌ی راه‌اندازی و مدیریت موتور تطبیق صرافی بایننس را بر عهده دارد.

در ادامه‌ی این بخش از وایت پیپر بایننس کوین به معرفی تک‌تک اعضای تیم مدیریتی صرافی بایننس می‌پردازد. با توجه به اطلاعات ارائه شده در این برگه، تمام این افراد سابقه‌ی گسترده‌ای در زمینه‌ی امور مالی و ارزهای دیجیتال دارند.


امنیت صرافی بایننس چطور است؟.png

امنیت صرافی بایننس چطور است؟

خطرات گوناگونی صرافی‌های ارز دیجیتال را تهدید می‌کند و مدیران صرافی بایننس با آگاهی از این خطرات، امنیت کامل این پلتفرم را فراهم کرده‌اند. مهم‌ترین دغدغه‌ی بنیان‌گذاران بایننس، برقراری امنیت کامل کاربران و تراکنش‌های آن‌ها است. امنیت بالا، در کنار سایر مزایای صرافی بایننس، باعث برتری این صرافی نسبت به سایر رقبا می‌شود.


سخن پایانی


ارزهای دیجیتال، اعتبار خود را از کاربردهای خود و اهمیت پروژه‌شان می‌گیرند. همان‌طور که دیدید صرافی بایننس یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی است و این مسئله اهمیت ارز دیجیتال بایننس کوین را نشان می‌دهد. در نتیجه با مطالعه‌ی وایت پیپر بایننس کوین دانستید که بایننس کوین چیست و چه اهمیتی در صرافی بایننس دارد. بنابراین با درک ارزش واقعی این ارز، می‌توانید در کنار پیگیری اخبار بایننس کوین، ارزش واقعی‌اش را با قیمت روز BNB مقایسه کرده و قیمت آینده‌ بایننس کوین را پیش‌بینی ک