ارزهای دیجیتال، در طول سال، نوسانات زیادی را تجربه می‌کنند و سرمایه‌گذاران را در معرض خطرات بسیاری قرار می‌دهند. درصورتی‌که این افراد بخواهند تمام امورات مالی خود را بر پایه‌ی رمز ارزها تنظیم کنند، هر لحظه امکان دارد که ارزش دارایی‌هایشان تغییر کرده و کل برنامه‌‌ریزی آن‌ها با مشکل مواجه شود. برای رفع این چالش، استیبل کوین‌ها (Stablecoins) پدید آمدند. در واقع، استیبل کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که ارزشی برابر با یک دارایی با ثبات دارند و قیمت آن دارایی را در بازار کریپتو، نمایندگی می‌کنند.


ظهور استیبل کوین‌ها تحولی بزرگ در دنیای کریپتو بود و انجام امور مالی غیرمتمرکز را برای کاربران تسهیل کرد. بااین‌حال، این ارزهای دیجیتال به‌مرور گسترش یافتند و گزینه‌های مختلفی پیش روی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار دادند. این مسئله لزوم مقایسه انواع استیبل کوین را نشان می‌دهد؛ چون‌که کاربران باید بدانند که کدام یک از این ارزهای دیجیتال بیشتر با نیاز آن‌ها تناسب دارد. به‌خاطر همین، در این مقاله از اکسبیتو، به‌سراغ چهار استیبل کوین سرشناس دای (DAI)، یو اس دی دی (USDD)، یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT) رفته‌ایم تا شما را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.


مفهوم استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

مفهوم استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین (Stablecoin) نوعی خاص از ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که قیمت ثابتی (fixed-price) دارد و ارزش آن به یک دارایی پایدار دیگر متصل شده است. در واقع، این رمز ارزها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که مزایای ارزهای دیجیتال، مانند فناوری بلاک چین، شفافیت، حریم خصوصی، کارمزد پایین و... را داشته باشند و در عین حال، قیمت دارایی‌های باثبات را به بازار کریپتو منتقل کنند. اغلب استیبل کوین‌ها ارزشی برابر با دلار دارند؛ اما برخی از آن‌ها به دارایی‌های دیگری، مانند سایر ارزهای فیات، فلزات گران‌بها، اوراق بهادار و... پیوند خورده‌اند.


ازاین‌طریق، این رمز ارزها به ابزار بسیار مناسبی برای انجام امور تجاری و مالی تبدیل می‌شوند؛ چراکه آزادی عمل و انعطاف زیادتری نسبت به ارزهای فیات دارند. درحال‌حاضر، 4 نوع استیبل کوین به بازار کریپتو ارائه شده‌اند که عبارت‌اند از:


  • استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات (Fiat-collateralized Stablecoins): این نوع از استیبل کوین‌، دارای پشتوانه یا وثیقه‌ای با سهمیه‌ی 1:1 است؛ یعنی برای هر واحد از این رمز ارز، یک واحد از ارز فیات در خزانه‌ی شرکت یا یک حساب بانکی نگهداری می‌شود.

  • استیبل کوین‌های با پشتوانه کالا (Commodity-backed Stablecoins): این ارزهای دیجیتال دارای پشتوانه‌ای از کالاهای قابل تعویض، مانند فلزات گران‌بها، هستند. اغلب برای وثیقه‌ی این استیبل کوین‌ها، از طلا استفاده می‌شود.

  • استیبل کوین‌های با پشتوانه کریپتو (Crypto-backed Stablecoins): این رمز ارزها دارای پشتوانه‌ای از کوین‌ها و توکن‌های مختلف هستند. ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال نوسانات بالایی دارند، این نوع از استیبل کوین‌ها با وثیقه‌ی بالاتری پشتیبانی می‌شوند تا بتوانند ارزش خود را در محدوده‌ی مورد نظر حفظ کنند.

  • استیبل کوین‌های الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins): این کوین‌ها که بدون وثیقه نیز نامیده می‌شوند، با مدیریت میزان عرضه و تقاضا، قیمت خود را ثابت نگه می‌دارند.

تتر (USDT) چیست؟

تتر (USDT) چیست؟

تتر (USDT) محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا است که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد. USDT یکی از استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات محسوب می‌شود. ازاین‌رو، شرکت تتر ادعا می‌کند که کوین USDT به‌طور صددرصدی توسط دارایی‌های موجود در ذخایر این شرکت، وثیقه شده است. البته ظاهراً این دارایی‌ها شامل انواع ارزهای فیات و اوراق بهادار هستند؛ بنابراین، موجودی خزانه‌ی این شرکت، به‌طور کامل، واضح نیست. تتر، در ژوئیه 2014، با نام اولیه‌ی "RealCoin" راه‌اندازی شد؛ اما در نوامبر همان سال، به "Tether" تغییر نام داد. در ابتدا، این استیبل کوین بر روی بلاک چین بیت کوین کار می‌کرد؛ اما استقبال گسترده از این ارز باعث شد که مدیران این شرکت، USDT را بر روی شبکه‌های دیگری، مانند اتریوم، سولانا، ترون، ایاس، بیت کوین کش و... نیز ارائه کنند. به‌مرور زمان، تتر توانست محبوبیت زیادتری پیدا کرده و در سال 2023، پس از بیت کوین و اتریوم، به بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا، با 68 میلیارد دلار ارزش بازار، تبدیل شود.


یو اس دی کوین (USDC) چیست؟

یو اس دی کوین (USD Coin) یا USDC یکی دیگر از استیبل کوین‌های سرشناس است که به‌طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. به‌این‌ترتیب، USDC را می‌توان دلار رمزنگاری‌شده در نظر گرفت؛ چراکه به‌ازای هر کوین آن، یک واحد دلار در ذخایر ایالات متحده نگه‌داری شده است. یو اس دی کوین یکی از شفاف‌ترین استیبل کوین‌های دنیا به حساب می‌آید و ذخایر آن، به‌طور مداوم، توسط کارشناسان مالی حسا‌برسی می‌شوند.


مسئولیت بررسی میزان ذخایر این شرکت، به «کنسرسیوم سنتر» (Centre Consortium) واگذار شده است. نحوه‌ی عملکرد این استیبل کوین به ‌این ‌صورت است که کاربران برای ضرب کردن USDC، باید دلار آمریکا را به ذخایر این شرکت ارائه دهند. در سوی مقابل، زمانی که یو اس دی کوین بازخرید می‌شود و دلار به حساب کاربر برمی‌گردد، کوین مورد نظر سوزانده خواهد شد. درحال‌حاضر، این استیبل کوین بر روی شبکه‌های مختلفی، مانند اتریوم، الگوراند، سولانا و ترون، حضور دارد. همچنین، تا سال 2023، قیمت یو اس دی کوین توانسته با ارزش بازاری در حدود 24.5 میلیارد دلار، در رتبه ششم بازار کریپتو قرار بگیرد.


یو اس دی دی (USDD) چیست؟

یو اس دی دی (USDD) چیست؟

یو اس دی دی (USDD) مخفف عبارت "Decentralized USD" به معنای «دلار غیرمتمرکز» است. این استیبل کوین توسط «سازمان خودمختار غیرمتمرکز ترون» (TRON DAO) صادر می‌شود و بر روی بلاک چین ترون نیز کار می‌کند. USDD یک استیبل کوین الگوریتمی محسوب شده و ارزش خود را با مدیریت میزان عرضه و تقاضا، برابر با دلار آمریکا حفظ می‌کند. این رمز ارز، در آوریل 2022، با هدف تکرار موفقیت «یو اس تی ترا» (UST Terra)، راه‌اندازی شد. بااین‌حال، بُروز خطای فنی UST را به‌طور کامل از قیمت دلار جدا کرد و این مسئله بدبینی‌های زیادی را نسبت به استیبل کوین‌های الگوریتمی به‌وجود آورد.


ازاین‌رو، بنیان‌گذاران USDD ادعا می‌کنند که فرایند مدیریت عرضه و تقاضای این استیبل کوین به‌گونه‌ای طراحی شده که از وثیقه‌ی بیشتری، نسبت به کوین‌های صادرشده، سود می‌برد. به‌این‌ترتیب، جلوی ریسک‌های احتمالی گرفته خواهد شد تا یو اس دی دی به سرنوشت یو اس تی ترا دچار نشود. از طرفی، USDD توانسته تا سال 2023، با ارزش بازاری در حدود 725 میلیون دلار، در رتبه‌ی 61 بازار کریپتو قرار بگیرد و یکی از 10 استیبل کوین برتر دنیای رمز ارزها باشد.


دای (DAI) چیست؟

دای (DAI) اولین استیبل کوین با پشتوانه کریپتو است. این رمز ارز با استاندارد ERC-20 و بر بستر بلاک چین اتریوم صادر می‌شود. در واقع، سایر ارزهای دیجیتالی که در قراردادهای هوشمند این شبکه قفل شده‌اند، وظیفه‌ی اتصال قیمت دای به دلار آمریکا را بر عهده دارند. برخلاف سایر استیبل کوین‌ها که توسط یک نهاد مرکزی صادر می‌شوند، دای کاملاً غیرمتمرکز بوده و توکن بومی «میکر پروتکل» (Maker Protocol) به حساب می‌آید. این پروتکل یک اکوسیستم مستقل غیرمتمرکز است که با استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم اجرا می‌شود.


میکر پروتکل در زمینه‌ی ارائه‌ی وام‌های وثیقه‌ای فعالیت دارد و کاربران با قفل کردن دارایی‌های رمزنگاری‌شده‌ی خود، در قراردادهای هوشمند، توکن DAI را به‌عنوان وام دریافت می‌کنند. این افراد برای اخذ وام، باید وثیقه‌ای بیشتر از مبلغ دریافتی، ارائه دهند. درحال‌حاضر (سال 2023)، دای توانسته با ارزش بازاری در حدود 5.3 میلیارد دلار، در رتبه‌ی شانزدهم بازار کریپتو قرار بگیرد.


چگونه استیبل کوین‌ها با قیمت دلار ارتباط دارند؟

چگونه استیبل کوین‌ها با قیمت دلار ارتباط دارند؟

گفتیم که USDT، USDC، DAI و USDD قیمتی برابر با دلار دارند و همیشه ارزش خود را در محدوده‌ی نرخ این ارز فیات حفظ می‌کنند. بااین‌حال، هرکدام از آن‌ها دارای پشتوانه‌های مختلفی هستند و از مکانیزم‌های گوناگونی سود می‌برند. این روش‌های پشتیبانی عبارت‌اند از:


  • تتر (USDT): یو اس دی تی یک استیبل کوین با پشتوانه فیات است که از ترکیب ارزهای فیات و اوراق بهادار برای اتصال ارزش خود به دلار سود می‌برد.

  • یو اس دی کوین (USDC): این استیبل کوین نیز با پشتوانه‌ی ارز فیات صادر می‌شود؛ با این تفاوت که تک‌تک کوین‌های آن با 1 واحد دلار آمریکا وثیقه شده‌اند.

  • یو اس دی دی (USDD): رمز ارز یو اس دی دی یک استیبل کوین بدون پشتوانه یا الگوریتمی است که با مدیریت میزان عرضه و تقاضا، قیمت خود را برابر با دلار آمریکا حفظ می‌کند.

  • دای (DAI): این استیبل کوین با پشتوانه‌ای از ارزهای دیجیتال صادر شده و برای اینکه در مقابل نوسانات بازار کریپتو ایمن باشد، وثیقه‌ای چند برابری را دریافت می‌کند. به‌ این صورت، امکان بازآفرینی ارزش دلار در بازار کریپتو، توسط دای، فراهم خواهد شد.

ازآنجایی‌که استیبل کوین‌ها بر اساس فناوری بلاک چین کار می‌کنند، می‌توانند نماینده‌ی بسیار خوبی برای دلار، در حوزه‌ی امور مالی غیرمتمرکز (Defi) باشند. از طرفی، برخی از کشورها، مانند ایران، دچار تحریم‌های جهانی هستند؛ بنابراین، ساکنان این مناطق، به بازارهای جهانی دسترسی ندارند. ازاین‌رو، استیبل کوین‌ها ابزار مناسبی برای این افراد هستند و امکان انجام مبادلات برون‌مرزی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.


تفاوت USDT، USDC، DAI و USDD چیست؟

تفاوت USDT، USDC، DAI و USDD چیست؟

اگرچه این چهار استیبل کوین هم‌قیمت دلار آمریکا هستند، اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کنند. برای اینکه با USDT، USDC، DAI و USDD بیشتر آشنا شوید، در این بخش، قصد داریم که تفاوت‌های آن‌ها را به‌طور کامل بررسی کنیم.


نوع وثیقه

دای، یو اس دی کوین و تتر استیبل کوین‌های دارای پشتوانه هستند. DAI ارزهای دیجیتال مختلف، خصوصاً اتریوم را به‌عنوان وثیقه می‌پذیرد. USDT دارای پشتوانه‌ای از ترکیب ارزهای فیات و اوراق بهادار است و USDC صرفاً از وثیقه‌ی دلار آمریکا سود می‌برد. در سوی مقابل، USDD استیبل کوینی الگوریتمی بوده و نیاز به هیچ وثیقه‌ای ندارد.


میزان شفافیت

یو ای اس دی کوین یکی از شفاف‌ترین استیبل کوین‌های بازار بوده و به‌طور مداوم توسط حسابرسان ممیزی می‌شود. دای (DAI) هم برای افزایش شفافیت، از مکانیزم‌های زنجیره‌ای سود می‌برد. بااین‌حال، تتر (USDT) شفافیت محدودی داشته و اطلاعات دقیقی درباره‌ی دارایی‌های موجود در خزانه‌ی این شرکت در دسترس نیست. از سوی دیگر، یو اس دی دی (USDD) به‌طور کامل بدون پشتوانه است و نیازی به حسابرسی ندارد.


انطباق با مقررات

یو اس دی کوین (USDC) به‌صورت کامل با قوانین مالی بین‌المللی سازگاری دارد؛ بنابراین، از نظر قانونی، یک استیبل کوین تنظیم‌شده به حساب می‌آید. در عوض، دای، یو اس دی دی و تتر نقص‌های نظارتی دارند؛ به‌طوری که مدیران شرکت تتر بارها پایشان به دادگاه‌های ایالات متحده باز شده است و درگیر شکایات نهادهای قانون‌گذار بوده‌اند.


نهاد صادرکننده

یو اس دی سی توسط کنسرسیومی از شرکت‌های مالی صادر می‌شود. USDD توسط بنیاد ترون به بازار عرضه شده و USDT را هم شرکت تتر ارائه کرده است. در عوض، دای به یک نهاد مرکزی وابسته نیست و قراردادهای هوشمند میکر دائو آن را صادر می‌کنند.


بستر بلاک چین

در ابتدا، تتر USDT بر روی بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی شد و سپس، به شبکه‌های مختلفی انتقال یافت. در عوض، یو اس دی کوین بر بستر اتریوم ساخته شده و با پُل بلاک چینی، به شبکه‌های دیگر نیز منتقل می‌شود. از طرفی، شبکه‌ی ترون زیرساخت استیبل کوین USDD بوده و دای هم با استفاده از استاندارد ERC-20، بر روی اتریوم ایجاد می‌شود.


ناپایداری استیبل کوین

اگرچه این استیبل کوین‌ها قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارند؛ اما این مسئله به آن معنا نیست که در هر لحظه قیمت خود را برابر با دلار حفظ می‌کنند. در واقع، تمام تلاش این رمز ارزها نزدیک شدن مداوم به قیمت 1 دلار است.


در بین این 4 استیبل کوین، تتر پایدارترین رمز ارز بوده و کمترین انحراف را نسبت به قیمت دلار نشان می‌دهد. پس از آن، USDD، USDC و DAI به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ یعنی دای بی‌ثبات‌ترین استیبل کوین است.


ارزش بازار

عوامل مختلفی باعث افزایش ارزش بازار یک رمز ارز می‌شوند. ازآنجایی‌که تتر به‌صورت گسترده مورد پذیرش کاربران کریپتو قرار گرفته است، توانسته به سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا تبدیل شود. بااین‌حال، USDC و DAI سهم کمتری از بازار دارند. در این میان، USDD حجم بازار بسیار کوچک‌تری داشته و به‌‌هیچ‌وجه با گزینه‌های دیگر قابل مقایسه نیست.


شباهت USDT، USDC، DAI و USDD چیست؟

شباهت USDT، USDC، DAI و USDD چیست؟

حالا که با تفاوت‌های این استیبل کوین‌ها آشنا شدید، خالی از لطف نیست که شباهت‌های آن‌ها را هم بررسی کنیم. به‌هرحال، USDT، USDC، DAI و USDD به یک دسته از ارزهای دیجیتال تعلق داشته و طبیعتاً از ویژگی‌های مشابهی نیز برخوردارند.


قیمت دلار

در قسمت قبل، گفتیم که این 4 استیبل کوین انحرافاتی را از قیمت دلار نشان می‌دهند؛ بااین‌حال، همه‌ی آن‌ها به دلار آمریکا متصل شده‌اند و قیمت این ارز فیات را در دنیای کریپتو نمایندگی می‌کنند.


فناوری بلاک چین

USDT، USDC، DAI و USDD مبتنی بر بستر بلاک چین صادره شده‌اند و اطلاعات تراکنش‌هایشان در زنجیره بلوکی ثبت می‌شود. ازآنجایی‌که این استیبل کوین‌ها از اصول رمزنگاری، قراردادهای هوشمند و مکانیزم‌های اجماع بهره می‌برند، نسبت به ارزهای فیات، آزادی عمل بسیار بیشتری دارند. ازاین‌طریق، کاربران به‌راحتی می‌توانند از آن‌ها، برای انجام مبادلات برون‌مرزی و دریافت خدمات مالی بین‌المللی استفاده کنند.


صرافی‌ها و کیف پول‌ها

تقریباً اغلب صرافی‌ها و کیف پول‌های سرشناس دنیا از این 4 استیبل کوین پشتیبانی می‌کنند. به‌این‌ترتیب، شما به‌راحتی می‌توانید این رمز ارزها را در یکی از کیف پول‌های معتبر ذخیره‌سازی کنید. همچنین، با استفاده از آن‌ها، بدون نیاز به دلار، معاملات کریپتو را در صرافی‌های مختلف، انجام خواهید داد. بااین‌حال، توجه داشته باشید که بیشترین استیبل کوینی که در معاملات ارزهای دیجیتال کاربرد دارد، تتر است.


موارد استفاده استیبل کوین‌ها چیست؟

موارد استفاده استیبل کوین‌ها چیست؟

موارد استفاده‌ی گوناگونی برای استیبل کوین‌ها در نظر گرفته شده‌اند. هرکدام از این موارد، یکی از نیازهای کاربران را برطرف می‌کنند؛ بنابراین، شما با خرید رمز ارزهای نامبرده، می‌توانید خواسته‌های مختلف خود را برآورده کنید. در همین راستا، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو امکان خرید USDT، USDC، DAI و USDD را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد فراهم کرده است. ازاین‌طریق، به‌راحتی و با سرعت زیاد می‌توانید استیبل کوین مورد نظرتان را از اکسبیتو خریداری کرده و به امورات مالی خود بپردازید.


در ادامه‌ی این بخش، کاربردهای مختلف استیبل کوین‌ها را به‌طور کامل، بررسی خواهیم کرد.


حفظ ارزش سرمایه‌ها

یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده‌ی ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری است. بااین‌حال، بازار کریپتو نوسانات زیادی دارد و سرمایه‌های افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد. ازآنجایی‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران، تحمل چنین ریسک‌هایی را ندارند، اغلب به‌سراغ خرید استیبل کوین‌ها می‌روند؛ زیرا آن‌ها دارایی‌های باثبات‌تری محسوب می‌شوند.


معاملات ارزهای دیجیتال

استفاده از ارزهای فیات برای انجام معاملات کریپتو مستلزم پرداخت کارمزدهای بالایی است. از طرفی، کاربران ایرانی امکان پرداخت دلاری را ندارند. ازاین‌رو، استیبل کوین‌ها گزینه‌های آسان و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای انجام معاملات رمز ارزها هستند.


تسویه حساب فوری

در بسیاری از موارد، انجام تسویه حساب با استفاده از پول‌های رایج، زمانبر است؛ چراکه چنین پرداخت‌هایی همیشه در دسترس نیستند. در عوض، ازآنجایی‌که استیبل کوین‌ها به‌صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته کار می‌کنند، گزینه‌ی بسیار خوبی برای تسویه حساب فوری محسوب می‌شوند.


پرداخت‌های جهانی

ساکنان کشورهای تحریم‌شده، مانند ایران، امکان خرید از فروشگاه‌های خارجی را ندارند؛ چون‌که نمی‌توانند از کارت‌های اعتباری بین‌المللی استفاده کنند. در همین راستا، شما به‌راحتی می‌توانید انواع استیبل کوین‌ها را از صرافی اکسبیتو خریداری کرده و محصول مورد نظر خود را با پرداخت رمز ارزی تهیه کنید. در این مورد، باید به‌دنبال فروشگاه‌های آنلاینی باشید که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.


حواله‌ی برون‌مرزی

علاوه‌بر محدودیت‌هایی که بیان کردیم، امکان حواله‌ی برون‌مرزی نیز در ایران فراهم نیست. یعنی هیچ شخصی نمی‌تواند ارزهای فیات را از خارج به داخل و برعکس، حواله کند. این مسئله برای دانشجویان، تاجران و... بسیار مشکل‌ساز است. خوشبختانه در این مورد هم استیبل کوین‌ها امکان ارسال حواله‌ی برون‌مرزی را با سرعتی بسیار بالا، فراهم کرده‌اند.


پرداخت دستمزد

برخی از فریلنسرهای ایرانی، مانند گرافیست‌ها و عکاسان، با شرکت‌های بین‌المللی همکاری می‌کنند. بااین‌حال، امکان دریافت حقوق دلاری، برای آن‌ها فراهم نیست. در این زمینه، اگر شرکت طرف مقابل، پرداخت دستمزد با استیبل کوین‌ها را بپذیرد، کار برای فریلنسرها بسیار راحت خواهد شد. به‌این‌ترتیب، آن‌ها می‌توانند از نقاط مختلف دنیا، سفارش کار دریافت کنند.


استیبل کوین‌های خود را کجا ذخیره کنیم؟

استیبل کوین‌های خود را کجا ذخیره کنیم؟

فرقی نمی‌کند که برای چه هدفی به خرید استیبل کوین‌ها اقدام می‌کنید؛ بلکه برای ذخیره‌سازی ارزهای خود، به یک کیف پول نیاز دارید. در انتخاب کیف پول مناسب برای استیبل کوین‌ها، باید به موارد مختلفی مانند شبکه‌های انتقال، کارمزدها، قابلیت ادغام با نرم‌افزارها و... توجه داشته باشید. به همین خاطر، در این بخش، بهترین کیف پول‌های مناسب برای این رمز ارزها را معرفی خواهیم کرد. این ولت‌ها عبارت‌اند از:


  • تراست ولت (Trust Wallet)

  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

  • ترزور مدل تی (Trezor Model T)

  • کوین بیس ولت (Coinbase Wallet)

  • اگزودوس (Exodus)

  • اتمیک ولت (Atomic Wallet)

  • متامسک (MetaMask)

  • کیف پول اختصاصی صرافی اکسبیتو

علاوه‌بر کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، شما می‌توانید از کیف پول اختصاصی‌تان در صرافی اکسبیتو نیز برای نگهداری از استیبل کوین‌های خود استفاده کنید. کیف پول اکسبیتو از قوی‌ترین پروتکل‌های امنیتی، برای حفظ امنیت کوین‌های شما بهره برده است. مراحل کار با این ولت پیشرفته به شرح زیر هستند:


1_ پیش از دسترسی به امکانات اکسبیتو، باید در این صرافی ثبت‌نام کنید. برای این منظور، به وب‌سایت اکسبیتو وارد شده و یا اینکه نرم‌افزار آن را دانلود و نصب کنید.


2_ حساب کاربری خود را در اکسبیتو بسازید.


3_ مراحل احراز هویت اکسبیتو را تکمیل کنید. (احراز هویت اکسبیتو بسیار ساده بوده و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. این احراز هویت 2 مرحله دارد. مرحله‌ی اول تنها 1 دقیقه طول می‌کشد و امکان خرید و فروش استیبل کوین‌ها را برای شما فراهم می‌کند. در ضمن، برای استفاده از سایر امکانات این صرافی، باید مرحله‌ی دوم را هم پشت‌سر بگذارید که شرح آن در بخش احراز هویت اکسبیتو قابل مشاهده است.)


4_ اطلاعات حساب و یا کارت بانکی خود را برای تسویه حساب ریالی ارائه دهید.


5_ پس از طی کردن مراحل فوق، به کیف پول اکسبیتو دسترسی خواهید داشت. حالا می‌توانید از بازارهای ریالی و تتری اکسبیتو برای خرید رمز ارز مورد نظرتان استفاده کنید و یا اینکه استیبل کوین خود را از آدرسی دیگر، به کیف پول اکسبیتو انتقال دهید.


سخن پایانی


استیبل کوین‌ها رمز ارزهایی هستند که قیمتی برابر با یک دارایی دیگر دارند و نسبت به سایر ارزهای دیجیتال، باثبات‌ترند. ازاین‌رو، گزینه‌ی بسیار خوبی برای انجام معاملات، سرمایه‌گذاری، حواله، پرداخت و... در سطح بین‌المللی به حساب می‌آیند. دراین‌بین، برخی از استیبل کوین‌ها، مانند USDT، USDC، DAI و USDD شهرت بیشتری داشته و به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌خاطر همین، در این مقاله، به مقایسه‌ انواع استیبل کوین‌ پرداختیم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید و گزینه‌ی مناسب برای انجام معاملات خود را انتخاب کنید.