در دنیای کریپتوکارنسی روش‌های گوناگونی برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال وجود دارد. هریک از این روش‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شوند. یکی از راه‌های پرطرفدار سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال استیکینگ (Staking) یا استیک‌ کردن است. استیک کردن ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است، که به شما کمک می‌کند، در کنار خرید و نگه‌داری بلندمدت ارزهای دیجیتال، از آن‌ها سود مداوم و مطمئن کسب کنید. استیکینگ ارزهای دیجیتال به‌صورت سهام‌گذاری در پروژه‌های مختلف رمزارزها انجام می‌شود و با توجه به هر پروژه و نوع ارز، شیوۀ انجام آن متفاوت است.


یکی از پلتفرم‌های مشهوری که امکان استیک کردن ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم کرده، صرافی سرشناس کوین بیس (Coinbase) است. سایت صرافی کوین بیس به شما این امکان را می‌دهد، که با استیک کردن، از ارزهای دیجیتال‌تان سود کسب کنید. به همین خاطر ما در این مقاله می‌خواهیم به شما آموزش دهیم، که چگونه با مراجعه به سایت ، ثبت‌نام و همین‌طور احراز هویت در صرافی کوین بیس، می‌توانید با استفاده از توکن صرافی کوین بیس و ارزهای دیجیتال دیگر، به‌راحتی یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور داشته باشید. بنابراین در این مقاله صفر تا صد استیکینگ در صرافی کوین بیس و تمام آن‌چه را که باید دراین‌باره بدانید توضیح خواهیم داد.


صرافی کوین بیس چیست؟.png

صرافی کوین بیس چیست؟

صرافی کوین بیس (Coinbase) که در سال 2012 تاسیس شد، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های خرید، فروش و مبادلۀ ارزهای دیجیتال است. این صرافی امکان خرید و فروش صدها ارز دیجیتال را فراهم کرده است. کاربران صرافی کوین بیس را افرادی از بیش از 100 کشور دنیا تشکیل می‌دهند و به همین خاطر حجم معاملات در سایت صرافی کوین بیس بسیار بالا است.


صرافی کوین بیس که یکی از 5 صرافی مطرح دنیای ارزهای دیجیتال است، ویژگی‌های زیر را دارد:


  • پشتیبانی از ارزهای مهم: یکی از ویژگی‌های جالب این پلتفرم معاملاتی این است، که به هر ارز دیجیتالی اجازۀ حضور در سایت صرافی کوین بیس را نمی‌دهد. یعنی فقط ارزهایی می‌توانند در صرافی کوین بیس خرید و فروش شوند، که دارای پشتوانۀ محکمی باشند. به همین خاطر این مسئله تا حد زیادی خیال کاربران را از خرید و فروش در سایت صرافی کوین بیس راحت می‌کند.

رابط کاربری جذاب: استفاده از سایت صرافی کوین بیس بسیار ساده است و هر کاربری با ثبت‌نام در صرافی کوین بیس، می‌تواند به‌راحتی از آن استفاده کند.


  • اپلیکیشن موبایلی: این پلتفرم برای راحتی کاربران نرم‌افزار اختصاصی خود را هم ارائه کرده است و افراد با دانلود صرافی کوین بیس می‌توانند همیشه با تلفن‌همراه‌شان به آن دسترسی داشته باشند.

  • تنوع در ارزهای دیجیتال: با اینکه صرافی کوین بیس تنها ارزهای معتبر را پشتیبانی می‌کند، اما این به آن معنا نیست، که تعداد ارزهای دیجیتال در سایت صرافی کوین بیس کم است. این صرافی حدود 200 ارز دیجیتال را پشتیبانی کرده و تعداد این رمز ارزها را مدام افزایش می‌دهد.

  • استیک کردن: یکی از ویژگی‌های مهم صرافی کوین بیس فراهم کردن امکان استیکینگ است.

استیکینگ چیست؟.png

استیکینگ چیست؟

یکی از اهداف اصلی ارزهای دیجیتال تمرکززدایی از امور مالی سنتی و ایجاد سیستمی غیرمتمرکز است. در سیستم مالی سنتی، اطلاعات کاربران و تراکنش‌ها در پایگاه‌های مرکزی داده‌ها ذخیره می‌شد. به همین خاطر این سیستم‌ها را امور مالی متمرکز می‌نامند. اما ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری بلاکچین، اطلاعات تراکنش‌ها را در هزاران و یا حتی میلیون‌ها پایگاه داده ذخیره می‌کنند، که به آن‌ها گره یا نود (Node) می‌گویند. مشکلی که این‌جا به‌وجود می‌آید این است، که امکان دارد در زمان انجام یک تراکنش، همۀ گره‌ها در دسترس نباشند. به همین خاطر شبکه‌های ارز دیجیتال، حداقل تعداد گرهِ لازم برای تایید و ثبت تراکنش‌ها را مشخص می‌کنند، که به این روش مکانیزم اجماع گفته می‌شود.


مکانیزم اجماع در بلاکچین‌های مختلف با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. یکی از معروف‌ترین روش‌های اجماع، الگوریتم اثبات سهام (PoW) است. در این روش کاربران مقداری از ارز دیجیتال آن بلاک چین را تهیه کرده و در اختیار خود شبکه می‌گذارند. در نتیجه شبکه، این افراد را به‌عنوان یک گره یا نود در نظر می‌گیرد. این گره‌ها به‌صورت خودکار در کار اعتبارسنجی تراکنش‌ها مشارکت می‌کنند و شبکه بابت این عمل به آن‌ها پاداش پرداخت می‌کند. به این روش سرمایه‌گذاری، استیکینگ (Staking) یا استیک کردن گفته می‌شود.


استخر استیک چیست؟.png

استخر استیک چیست؟

هنگامی که شما ارزهایتان را برای استیک کردن در اختیار شبکه می‌گذارید، این توکن‌ها به‌همراه ارزهای سایر افراد در کنار یکدیگر قرار گرفته و برای مدت معینی قفل می‌شوند. شبکه از این توکن‌ها برای اعتبارسنجی تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. به آدرسی که این توکن‌ها در آن قفل شده‌اند، استخر استیک (Staking Pool) گفته می‌شود.


استخرهای استیک نسبت به دارایی سایر افراد، حجم بیشتری از بلاک چین را به خود اختصاص می‌دهند. در نتیجه در هنگام اعتبارسنجی تراکنش‌ها راحت‌تر توسط شبکه انتخاب می‌شوند. در نهایت سهمی از کارمزد تراکنش‌ها به این استخر تعلق گرفته و با توجه به میزان استیکینگ، در بین کاربران تقسیم می‌شود.


چگونه در کوین بیس استیک کنم؟.png

چگونه در کوین بیس استیک کنم؟

گفتیم که شما می‌توانید توکن اختصاصی شبکه‌ها و پروژه‌های مختلف را در خود آن‌ها استیک کنید. برای این کار باید پروژه‌های معتبر را پیدا کرده و بررسی کنید، تا بتوانید با اعتماد کامل در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنید. اما نکتۀ جالب دربارۀ صرافی کوین بیس این است، که تعداد زیادی از ارزهای شبکه‌های مختلف را یکجا برای شما جمع‌آوری کرده است. بنابراین با مراجعه به سایت صرافی کوین بیس به‌راحتی و با‌اطمینان می‌توانید روی این ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده و از آن سود کسب کنید.


با مراجعه به بخش استیکینگ سایت صرافی کوین بیس و یا دانلود صرافی کوین بیس برای تلفن‌همراه فهرستی از ارزهای استیکی را مشاهده خواهید کرد. در کنار هر ارز میزان پاداشی که برای استیک‌کردن به شما پرداخت خواهد شد، دیده می‌شود. پس از اینکه ارز مورد نظرتان را انتخاب کردید، باید مراحل زیر را انجام دهید:


1_ ثبت‌نام: ابتدا به سایت این پلتفرم مراجعه کرده و مراحل ثبت‌نام در صرافی کوین بیس را تکمیل می‌کنید.


2_ خرید ارز: بعد از اینکه ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد، باید مقداری از ارز مدنظر خودتان را بخرید. برای شما راحت‌ترین روش این است، که ارز موردنظر را با پرداخت تومانی بخرید و سپس به کیف‌ پول کوین بیس انتقال دهید. راه دیگر هم این است، که مقداری از ارز تتر (که معادل دلار است) را با پرداخت تومانی بخرید و به کیف‌پول کوین بیس منتقل کنید. با این تتر‌ها می‌توانید ارز مدنظرتان را تهیه کنید.


3_ اقدام به استیکینگ: سپس به بخش استیکینگ سایت صرافی کوین بیس می‌روید. اگر امکان استیک کردن ارز موردنظرتان در آن‌موقع وجود داشت، استیک کردن را آغاز می‌کنید. اما اگر به‌دلیل تقاضای بالا این امکان برای شما فراهم نبود، باید در لیست انتظار قرار بگیرید. بنابراین در هنگام انتخاب ارز برای استیک کردن، حتماً به پُربودنِ ظرفیت توجه داشته باشید.


4_ آغاز سرمایه‌گذاری: پس از استیک کردن ارز موردنظرتان در سایت صرافی کوین بیس، تنها کافی است منتظر بمانید تا پاداش خود را دریافت کنید.


کدام کوین‌ها را می‌توان در کوین بیس استیک کرد؟.png

کدام کوین‌ها را می‌توان در کوین بیس استیک کرد؟

یکی از ویژگی‌های ممتاز استیک کردن در سایت صرافی کوین بیس، وجود گزینه‌های گوناگون برای استیکینگ است. این صرافی امکان استیک کردن ارزهای معتبری را فراهم کرده، تا با خیال راحت بتوانید سرمایه‌گذاری کنید. توکن‌های استیکی در صرافی کوین بیس عبارت‌اند از:


Ethereum (ETH)

اتریوم دومین ارز دیجیتال معروف دنیا است و روزانه در حجم بسیار بالایی معامله می‌شود. پاداش استیک کردن اتریوم در صرافی کوین بیس، سالانه 4.23درصد است.


Cardano (ADA)

کاردانو ارز دیجیتال پروژه‌ای آدا است، که کاملاً بر مبنای اهداف علمی و تحقیقاتی بنا شده است. پاداش استیک کردن کاردانو 5.75 درصد در سال است.


Cosmos (ATOM)

اتم ارز دیجیتال پلتفرم کازماس است، که برای حل برخی از مشکلات بلاک چین‌ها تاسیس شد. پاداش استیک کردن این ارز 6.12 درصد در سال است.


Tezos (XTZ)

تزوس پلتفرمی است که با استفاده از قراردادهای هوشمند، امکان معاملۀ همتابه‌همتا را در اختیار کاربران می‌گذارد. سود سالانه استیک تزوس 3.19 درصد است.


Polkadot (DOT)

پولکادات یا DOT به‌عنوان نسلی جدید از پروتکل‌های بلاکچین بسیاری از مشکلات شبکه‌ها را برطرف می‌کند. پولکادات با سود سالانۀ 14.34درصد بیشترین میزان پاداش را در سایت صرافی کوین بیس دارد.


Avalanche (AVAX)

اولانچ یک شبکه بلاک چین است، که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بلاک چین‌ها به‌وجود آمد. پاداش استیکینگ این ارز 8.94 درصد در سال است.


Tron (TRX)

ترون یکی از معروف‌ترین شبکه‌های بلاک چین است و بابت استیک توکن آن 3.81 درصد سود سالانه دریافت می‌کنید.


Internet Computer (ICP)

اینترنت کامپیوتر یک شبکه قدرتمند و سریع است، که بابت استیکینگ آن 7.43 درصد پاداش دریافت می‌کنید.


Algorand (ALGO)

ارز ALGO توکن اختصاصی یک شبکه بلاک چین قدرتمند و مقیاس‌پذیر است، که برای استیک کردن آن سالانه 7.2 درصد پاداش خواهید گرفت.


در این بخش به معرفی ارزهای مشهوری پرداختیم، که امکان استیک کردن آن‌ها در سایت صرافی کوین بیس فراهم شده است. علاوه‌بر این ارزها، صرافی کوین بیس امکان استیکینگ ارزهای MINA، NEAR، FTM، FLOW و AXS را نیز ایجاد کرده است.


پاداش استیکینگ در کوین بیس چگونه محاسبه می‌شود؟.png

پاداش استیکینگ در کوین بیس چگونه محاسبه می‌شود؟

دیدیم که پاداش استیکینگ در سایت صرافی کوین بیس به‌صورت سالانه بوده و برای هر ارز با دیگری تفاوت دارد. این پاداش‌ها با توجه به نوع شبکۀ هر ارز تعیین می‌شوند، اما درصدی که به شما گفته می‌شود، میزانی تخمینی است. یعنی سود نهایی شما از استیک کردن این توکن‌ها چیزی در حدود همین درصد بوده و ممکن است کمی کمتر یا بیشتر از آن باشد.


خطرات استیکینگ در کوین بیس چیست؟.png

خطرات استیکینگ در کوین بیس چیست؟

یکی از عوامل مهم در یک سرمایه‌گذاری مطمئن، انتخاب پلتفرمی باسابقه و معتبر است. بنابراین با توجه به اینکه صرافی کوین ‌بیس یکی از صرافی‌های معتبر دنیا است، از لحاظ امنیت استیک کردن ارزها، تقریباً خطری شما را تهدید نمی‌کند. تنها ریسک‌هایی که برای شما در این سرمایه‌گذاری وجود دارد، عبارت‌اند از:


  • نوسانات بازار: بازار ارزهای دیجیتال یکی از پُرنوسان‌ترین بازارهای مالی دنیا است و قیمت این ارزها مدام تغییر می‌کند. خطری که در این زمینه شما را تهدید می‌کند این است، که چون در مدت استیکینگ نمی‌توانید ارزها‌یتان را برداشت کنید، ممکن است که با کاهش قیمت ارز استیک شده، ارزش دارایی‌تان کاهش پیدا کند. بنابراین برای جلوگیری از این خطر، حتماً پیش از انتخاب ارز، درمورد روندهای بازار آگاهی کسب کنید، تا نه‌تنها ریسک احتمالی را کاهش دهید، بلکه از افزایش قیمت ارز مورد نظر سود به دست آورید.

  • تحریم ایرانیان: صرافی کوین بیس ایرانیان را تحریم کرده است و اگر متوجه شود که شما ایرانی هستید، دیگر امکان برداشت دارایی‌هایتان را نخواهید داشت.

آموزش گام‌به‌گام ثبت‌نام در پلتفرم کوین بیس

برای سرمایه‌گذاری و استیک کردن ارز در پلتفرم کوین بیس ابتدا باید در آن ثبت‌نام کنید. در این بخش به‌صورت ساده و گام‌به‌گام مراحل ثبت‌نام در صرافی کوین بیس را آموزش خواهیم داد:


1_ ابتدا وارد سایت صرافی کوین بیس به آدرس www.coinbase.com می‌شوید. در این صفحه ایمیل خود را وارد کرده و روی گزینۀ «شروع به کار» (Get Started) کلیک می‌کنید.


آموزش گام‌به‌گام ثبت‌نام در پلتفرم کوین بیس.png

2_ مشخصات خود را به‌همراه ایمیل و رمز عبور وارد کرده و مقررات حفظ حریم خصوصی را تیک می‌زنید. سپس روی گزینۀ «ایجاد حساب کاربری» (Create Account) کلیک کنید.


آموزش گام‌به‌گام ثبت‌نام در پلتفرم کوین بیس (2).png

3_ شماره تلفن‌همراه خود را وارد کرده و روی گزینۀ «ارسال کد» (Send Code) بزنید.


آموزش گام‌به‌گام ثبت‌نام در پلتفرم کوین بیس (3).png

4_ پس از دریافت کد، آن را در کادر مربوط به آن وارد کرده و کادر آبی (Submit) را انتخاب کنید.


آموزش گام‌به‌گام ثبت‌نام در پلتفرم کوین بیس (4).png

5_ سپس باید مشخصات فردی خود را برای تکمیل اطلاعات پُر کنید.


آموزش گام‌به‌گام ثبت‌نام در پلتفرم کوین بیس 5.png

آیا صرافی کوین بیس برای ایرانیان تحریم است؟

استفاده از این پلتفرم برای ایرانیان با محدودیت‌هایی مواجه بوده و صرافی کوین بیس برای ایرانیان تحریم است. بنابراین اگر می‌خواهید از داخل ایران با این صرافی کار کنید، باید از ابزارهای قدرتمندی که آی‌پی (IP) شما را پنهان می‌کنند، مثل VPS، استفاده کنید. در هنگام ثبت‌نام در صرافی کوین بیس حتماً یک شماره تلفن خارجی ارائه دهید. امکان خرید این شماره‌ها در سایت‌های گوناگونی فراهم شده است.


سخن پایانی


استیکینگ ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های مناسب سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال است. اگر پیش از استیک کردن یک ارز، روندهای بازار را درنظر بگیرید، علاوه بر اینکه از ارزها‌یتان پاداش دریافت می‌کنید، می‌توانید توقع داشته باشید که از افزایش قیمت ارز هم سود کنید. برای مثال خود من هر‍وقت که می‌خواهم ارزی را بخرم و صبر کنم تا قیمت آن افزایش پیدا کند، گزینه‌ای را انتخاب می‌کنم که از لحاظ مدت استیکینگ با استراتژی معاملاتی من هماهنگ باشد، تا بتوانم هم از استیک‌کردن و هم از افزایش ارزش توکن‌هایم سود کنم. در نتیجه اگر این دو روش سرمایه‌گذاری را با هم ترکیب کنید، سرمایه‌گذاری پرسودی را تجربه خواهید کرد.