در دنیای ارزهای دیجیتال مفاهیم مختلفی وجود دارد که برای انجام معاملات موفق باید آن‌ها را درک کنید. یکی از مفاهیم در دنیای بلاکچین که معمولاً باعث سردرگمی می‌شود، مفهوم توکن و استیبل کوین است. به نظر می‌رسد که این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند و این موضوع باعث ایجاد سردرگمی می‌شود. در این مقاله، نگاهی به تفاوت‌ها و معنای آن‌ها برای کاربران عادی این تکنولوژی خواهیم داشت.


صرافی ایرانی اکسبیتو هموار در تلاش است تا امکانت بسیار زیادی را در سایت برای کاربران خود فراهم کند. از همین رو مقالاتی برای آگاهی شما در سایت قرار داده است که میتوانید در بخش بلاگ اکسبیتو مطالعه نمایید. صرافی اکسبیتو با فراهم سازی بازار ارزهای دیجیتال در تلاش است که رضایت کاربران را جلب کند. اکسبیتو پلتفرم امن معاملاتی است که برا شروع معاملات خود می توانید تنها با یک ثبت نام سریع معاملات خود را شروع کنید و برای واریز و برداشت کریپتوکارنسی می بایست احراز هویت تکمیلی انجام دهید.


توکن چیست؟

توکن‌ها معمولاً بر روی بلاکچین های از پیش موجود مانند بلاکچین اتریوم ساخته می‌شوند. توکن ها در مقایسه با کوین‌ها طیف کاربردهای وسیع‌تری دارند. توکن‌ها می‌توانند چیزهای زیادی مانند اعتبار پیش‌پرداخت برای یک API، یک اثر هنری، یا گواهی تحصیل را نشان دهند. بااین‌حال، توکن‌ها برخلاف کوین‌ها پول نیستند و از آن‌ها برای دادن پاداش در ماینرهای استخراج ارز استفاده نمی‌شود. به همین دلیل است که بلاکچین هایی مانند اتریوم نیز سکه‌های مخصوص به خود را دارند. توکن‌ها دارایی‌ها یا ابزارهای قابل تعویض و قابل‌مبادله را نشان می‌دهند. توکن‌های رمزنگاری اغلب برای جمع‌آوری سرمایه برای فروش جمعی استفاده می‌شوند، اما می‌توانند جایگزینی برای چیزهای دیگر نیز باشند. این توکن‌ها معمولاً از طریق فرآیند عرضه اولیه (ICO) ایجاد، توزیع و فروخته می‌شوند. برای مطالعه بیشتر درباره توکن ها می توانید به مقاله توکن چیست مراجعه کنید.


نحوه عملکرد توکن‌ها به چه صورت است؟

توکن‌ها توسط افراد بر روی بلاکچین‌های موجود ایجاد می‌شوند، به همین دلیل سرعت ایجاد آن‌ها زیاد است و هزینه کمتری دارند. این فرایند راحت‌تر از ایجاد کوین است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. بلاکچین ها پایگاه‌های داده‌ای خاصی هستند که اطلاعات را در بلوک‌ها ذخیره می‌کنند و سپس به هم متصل می‌شوند.


انواع توکن‌ها

هنگامی‌که یک شرکت سرمایه‌ای را در یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) جمع‌آوری می‌کند، این کار را با انتشار توکن‌هایی انجام می‌دهد که آن‌ها را بین خریداران علاقه‌مند به مشارکت در صندوق‌های رمزنگاری توزیع می‌کند. این توکن‌ها می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند، اما ما می‌توانیم آن‌ها را به دو بخش دسته‌بندی کنیم: توکن‌های امنیتی و توکن‌های کاربردی. توکن های امنیتی شبیه به سهام سنتی هستند، زیرا ارزش آن‌ها از یک دارایی خارجی قابل معامله ناشی می‌شود.


هنگامی‌که دولت‌ها در مورد چارچوب قانونی درست به توافق برسند، می‌توان فرض کرد که به دلیل ماهیت آن‌ها، توکن‌های امنیتی مشمول مقررات مشابهی خواهند بود. شرکت‌هایی که نتوانند این استاندارد را رعایت کنند، جریمه‌های قابل‌توجهی را متحمل خواهند شد و پروژه‌هایشان متوقف می‌شود، درحالی‌که شرکت‌هایی که از آن تبعیت می‌کنند، از سرمایه‌گذاری‌های تأییدشده سود زیادی خواهند برد.

انواع توکن‌ها.png

از سوی دیگر، توکن های کاربردی به‌عنوان سرمایه‌گذاری‌های سنتی طراحی نشده‌اند. در عوض، آن‌ها به دارندگان اجازه دسترسی به محصول یا خدمات آینده یک شرکت را می‌دهند. بسته به طرح، توکن های کاربردی ممکن است شامل مقررات مربوط به اوراق بهادار نشوند. همان‌طور که یک کتاب‌فروشی می‌تواند سفارشات کتابی را بپذیرد که هنوز منتشر نشده است، یک استارت آپ بلاکچین هم می‌تواند توکن های دیجیتالی بفروشد که به خریدار امکان می‌دهد محصولی ساخته نشده یا خدماتی را که هنوز ارائه نشده را خریداری کند.


چگونه می‌توان از یک توکن استفاده کرد؟

در مورد توکن‌های امنیتی، رایج‌ترین استفاده از آن‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای جمع‌آوری کمک مالی در ICOها است. ازآنجایی‌که صنعت توکن هنوز در مراحل ابتدایی خود است، طبقه‌بندی کاربردهای آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. درنهایت، استفاده‌های احتمالی از یک توکن توسط شرکتی که توکن مذکور را صادر می‌کند، تعیین می‌شود. همان‌ طور که شرکت‌های بلاکچین رشد می‌کنند و به مسائل مربوط به مقررات دولتی و دسترسی سرمایه‌گذاران و مشتریان رسیدگی می‌کنند، می‌توانیم انتظار روش‌های جدیدتری برای استفاده از توکن‌ها داشته باشیم. توکن ها کاربردهای زیادی دارند ازجمله:


  • پرداخت بین طرف‌های معامله که می‌پذیرند از آن به‌عنوان ارز استفاده کنند.
  • مالکیت دارایی دیجیتال (املاک، محصولات، سهام شرکت)
  • حسابداری برای اقدامات دیجیتال
  • پاداش به شرکت‌کنندگان در یک شبکه
  • تضمین حفاظت از شبکه
  • نصب درگاه خدمات
  • ارائه تجربه کاربری بهتر

به این روش افزایش سرمایه به‌عنوان راهی برای دور زدن سرمایه‌گذاران و جذب مستقیم مشتریان شناخته می‌شود. به‌این‌ترتیب، اگر یک استارت ‌آپ افراد زیادی را پیدا کند که علاقه‌مند به پرداخت برای محصول یا خدمات قبل از تحویل آن باشند، سرمایه کافی برای اجرای پروژه را خواهند داشت.


استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین دسته‌ای از ارزهای دیجیتال است که سعی در ارائه ثبات قیمت دارند و توسط یک دارایی ذخیره پشتیبانی می‌شوند. این ارزها مثلاً به دلار متصل هستند و قیمت آن‌ها هم نوسان زیادی ندارد. این ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کم ریسکی به‌حساب می‌آیند، زیرا قیمت ارزهای دیجیتال خیلی تغییر نمی‌کند.


انواع استیبل کوین

سه دسته از استیبل کوین‌ها وجود دارد که همگی بر اساس مکانیسم‌های کارشان در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

انواع استیبل کوین.png

استیبل کوین‌های تحت وثیقه پول فیات

استیبل کوین‌های وثیقه شده فیات، ذخیره ارز فیات مانند دلار آمریکا را به‌عنوان وثیقه برای انتشار تعداد مناسبی از سکه‌های کریپتو حفظ می‌کنند. سایر اشکال وثیقه می‌تواند شامل فلزات گران‌بها مانند طلا یا نقره و همچنین کالاهایی مانند نفت باشد، اما اکثر استیبل‌کوین‌های وثیقه شده امروزی از ذخایر دلاری استفاده می‌کنند.


استیبل کوین‌های رمزنگاری‌شده با وثیقه

استیبل کوین‌های دارای وثیقه رمزنگاری‌شده توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. ازآنجایی‌که ممکن است ارز دیجیتال ذخیره نیز مستعد نوسانات بالا باشد، چنین استیبل کوین‌هایی خیلی زیاد به‌عنوان وثیقه قرار داده می‌شوند. یعنی تعداد بیشتری از توکن‌های ارز دیجیتال به‌عنوان ذخیره برای انتشار تعداد کمتری از استیبل کوین‌ها نگهداری می‌شوند.


استیبل کوین‌های غیر وثیقه‌ای (الگوریتمی)

استیبل کوین‌های غیر وثیقه‌ای از هیچ ذخیره‌ای استفاده نمی‌کنند، بلکه دارای مکانیسم کاری مانند بانک مرکزی برای حفظ قیمت ثابت هستند. به‌عنوان‌مثال، بیس کوین وابسته به دلار از مکانیسم اجماع برای افزایش یا کاهش عرضه توکن ها بر اساس نیاز استفاده می‌کند.


توکن و استیبل کوین چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

توکن‌ها روی بلاکچین های موجود ایجاد می‌شوند در حالی که استیبل کوین‌ها مانند اتر (ETH) بلاکچین خود را دارند. توکن‌ها برای پرداخت کالا و خدمات گوناگون استفاده می‌شوند درحالی‌که کوین را می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. ازآنجایی‌که استیبل کوین‌ها نوسان قیمتی کمی دارند، برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند. ارزش یک توکن معمولاً بر اساس میزان مفید بودن آن است. توکن‌هایی با کاربردهای بیشتر و موارد استفاده ارزشمندتر معمولاً ارزش بیشتری خواهند داشت، اما ارزش استیبل کوین‌ها به دارایی‌های واقعی مانند دلار و طلا وابسته است. به عنوان سرمایه گذاری در استیبل کوین ها می توانید با خرید تتر شروع کنید. برای سرمایه گذاری در توکن ها و خرید آن ها به عنوان پرداخت کالا و خدمات می توانید از خرید بیت کوین استفاده نمایید.


کلام آخر

اگر می‌خواهید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید در ابتدا بهتر است علم و دانش این حوزه را به دست بیاورید. برای انکار می‌توانید از مقالات و حتی دوره‌های آنلاین استفاده کنید. چون اگر مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال را بلد نباشید ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.