استخراج بیت کوین همواره موضوع بسیار پر طرفداری در میان فعالان حوزه ارزهای دیجیتال بوده است. میدانیم که ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس این سکه مرموز، آن را طلای دیجیتال نام نهاد. طلایی که به مانند طلای واقعی، کمیاب و محدود است و به مرز استخراج 21 میلیون کوین که برسد، استخراج آن برای همیشه متوقف می‌شود.


در این مطلب قصد داریم به این سؤال جنجال‌برانگیز پاسخ دهیم که پس از استخراج آخرین کوین چه چیزی در انتظار دنیای ارزهای دیجیتال خواهد بود؟ و پاداش ماینر در این میان چه خواهد شد؟ پس لطفاً ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.


استخراج بیت کوین.png

بعد از استخراج آخرین بیت کوین چه می‌شود؟

اگر شما یک ماینر بیت کوین هستید، دانستن آینده این کوین گران‌بها بدون شک برایتان بسیار مهم است. شاید این پاسخ برایتان قابل قبول نباشد که هیچ کس به طور دقیق نمی‌تواند پیش‌بینی کند که از استخراج آخرین کوین گران‌بها، چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد. اما خبر خوش اینجاست که تحلیلگران بسیاری تا به امروز تلاش کرده‌اند تا آینده را تا جای ممکن پیش‌بینی کنند.


ویتالیک بوترین خالق اتریوم در رابطه با آینده بیت کوین ابراز نگرانی کرده و بر این عقیده است که این کوین محبوب کارمزد کافی برای ایمن‌سازی سیستم خود ایجاد نمی‌کند. اگر شما در یک مزرعه ارز‌دیجیتال بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده باشید نیز این موضوع برایتان از اهمیتی حیاتی برخوردار است. در ادامه به بررسی تحلیل‌های کارشناسان در این زمینه می‌پردازیم.


نگرانی‌های امنیت شبکه

جالب است بدانید که امنیت شبکه بلاک چین بیت کوین بر اساس مقدار کوین استخراجی که به واسطه مفهومی به نام هَش ریت قابل اندازه‌گیری است، تخمین زده می‌شود. زمانی که هاوینگ رخ دهد، این کوین محبوب به پایان خود نزدیک شود و ارزش بلاک‌ها کاهش پیدا کند، طبیعی است که درآمد ماینرها از استخراج بیت کوین کاهش پیدا کند. این کاهش درآمد و کارمزد ممکن است امنیت این شبکه را در معرض تهدیدهایی قرار دهد.


بعضی کارشناسان تصور می‌کنند که کاهش کارمزد بیت کوین سبب می‌شود تا ماینرها از ماین کردن دست بکشند. با این حال بسیاری از کارشناسان دیگر مخالف این قضیه هستند و بر ادامه یافتن ماین کردن کوین تأکید دارند. چرا که حضور همه ماینرها تنها با انگیزه دریافت کارمزد نیست. بنابراین پس از اینکه هاوینگ رخ دهد نیز تصور می‌شود که امنیت این شبکه به خوبی حفظ شود.


هزینه تراکنش

همان‌طور که میدانید، استخراج بیت کوین هزینه‌بر است و یکی از انگیزه‌های ماینرها برای حل معادلات پیچیده این شبکه هوشمند، دریافت کارمزد و هزینه تراکنش است. وقتی این کوین ارزشمند به سقف عرضه خود می‌رسد، طبیعی است که تقاضا برای آن به شدت افزایش یابد. هر چه تقاضا برای یک عامل بالا باشد و عرضه کاهش پیدا کند، طبیعتاً هزینه کارمزدها نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.


همچنین با توجه به اینکه کارمزد ماینینگ نیز به نصف می‌رسد، کارشناسان احتمال می‌دهند که پیش از اینکه آخرین کوین نیز استخراج شود، کارمزدها افزایش پیدا کند. به هر حال دستگاه بیت کوین نیز خرج دارد و چه کسی حاضر می‌شود با همان نرخ قبلی روند سخت‌تر و پیچیده‌تر ماین کردن را ادامه دهد؟


نمودار بیت کوین.png

قیمت بیت کوین

افزایش قیمت این کوین گران‌بها اتفاقی غیرمنتظره نیست. من در سال 1398 حدود 40 میلیون تومان روی این ارز سرمایه‌گذاری کرده بودم و با رشد 120 درصدی قیمت آن، افزایش چشمگیری را در سرمایه خود تجربه کردم. کارشناسان میگویند که اگر استخراج بیت کوین متوقف شود نیز این ارز مهم افزایش قیمت پیدا می‌کند و به ماینرها کمک می‌کند تا درآمد فیات خود را حفظ کنند. شاید می‌پرسید که درآمد بیت کوین چیست و ماینرها چگونه می‌تواند افت 50 درصدی پاداش بلاک‌ها را جبران کنند. تخمین زده می‌شود که اگر طی چهار سال قیمت این کوین ارزشمند دو برابر شود، آنگاه حتی با وجود رخ دادن هاوینگ، ماینرها می‌توانند درآمد فیات خود را همانند قبل نگه دارند. دلیلش این است که هاوینگ با کاهش عرضه بیت کوین و افزایش تقاضای آن، قیمت آن را روی روندی صعودی قرار می‌دهد.


اگر به گذشته روند قیمت این ارز نیز نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که هاوینگ همواره بر روند صعودی قیمت این کوین تأثیرگذار بوده است. هر چه هزینه بلاک‌ها به سمت صفر سوق پیدا کند، کارمزد تراکنش‌ها نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده و به نوعی هزینه‌های از دست رفته را جبران می‌کند. این موضوع سبب ادامه یافتن مشارکت ماینرها و متعاقباً حفظ امنیت شبکه بلاک چین بیت کوین می‌شود.


تنظیمات سختی شبکه

طبق نمودار بیت کوین که تغییرات درجه سختی شبکه را از گذشته تا به امروز نشان می‌دهد، می‌توانیم بگوییم که این شبکه هوشمند میزان سختی خود را هر دو هفته یک‌بار تنظیم می‌کند. بر اساس الگوریتمی که در این زمینه وجود دارد، می‌توانیم بگوییم که درآمد ماینر به سهمی که از کل هش ریت بیتکوین از آنِ خود می‌کند، وابسته است. همان‌طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، با رخ دادن هالوینگ بسیاری از ماینرها از عرصه رقابت بیرون می‌روند و جای خود را به ماینرهای پیشرفته‌تر و سودآورتر می‌دهند.


تنظیمات سختی شبکه.png

در واقع شرایطی ایجاد می‌شود که ماینرهای سودآور با بازدهی بالاتر در شبکه باقی بمانند و سهم بیشتری از کل هش ریت شبکه را نیز از آنِ خود کنند. زمانی که هش ریت کل افت کند، طبیعی است که شبکه مجدداً میزان سختی را تنظیم کرده و آن را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب ماینرهای پیشرفته‌تر می‌توانند با سرعت بیشتری بلوک‌ها را بیابند و در نتیجه سود و پاداش بیشتری را نیز از آنِ خود کنند. در چنین شرایطی بخش عمده درامد ماینر از تشکیل دادن بلوک‌ها حاصل می‌شود.


آیا تعداد نهایی بیت کوین‌ها به 21 میلیون خواهد رسید؟

اگر پیگیر اخبار مربوط به استخراج بیت کوین باشید، حتماً میدانید که میزان عرضه این کوین محبوب محدود است و از 21 میلیون کوین تجاوز نمی‌کند. معنایش این است که زمانی که همه بیت کوین ها به مرحله استخراج برسند، استخراج کوین جدید دیگر ممکن نخواهد بود و تنها می‌توان از کوین‌های در گردش برای انجام معاملات استفاده کرد. اما آیا استخراج 21 میلیون کوین وعده داده شده واقعاً ممکن است؟ آیا همه این 21 میلیون کوین در گردش خواهد بود؟ این‌ها سؤالاتی هستند که در این بخش قصد داریم به آن‌ها پاسخ دهیم.


درآمد بیت کوین چیست.png

واقعیت این است که طبق شناختی که از الگوریتم این شبکه هوشمند داریم، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که تعداد کل کوین‌های ماین شده هرگز به عدد 21 میلیون نخواهد رسید. میدانیم که ساتوشی کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری است که در معاملات بیت کوین به کار می‌رود و قابل تقسیم به نصف نیز نیست. از همین رو این شبکه هوشمند زمانی که می‌خواهد پاداش جدید را محاسبه کند، بر اساس الگوریتم bit-shift خود، عدد نهایی را به نزدیک‌ترین عدد صحیح کوچک رُند می‌کند.


رند کردن پاداش بلاک که به دستگاه بیت کوین تعلق می‌گیرد، به صورت سیستمی و خودکار طبق الگوریتم‌های این شبکه انجام می‌شود. همین مسئله سبب می‌شود تا تعداد کل کوین‌های قابل استخراج نیز کمی کمتر از 21 میلیون عدد باشد. اما آیا تمامی کوین‌های استخراج شده در گردش خواهد بود؟ اینجا نیز پاسخ منفی است. جالب است بدانید که طبق پیش‌بینی کارشناسان، تعداد کوین‌های در گردش پس از استخراج آخرین بیت کوین بدون شک کمتر از 21 میلیون خواهد بود.


بسیاری از صاحبان این کوین‌ها که در سال‌های گذشته اقدام به جمع‌آوری بیت کوین کرده‌اند، به دلیل فراموش کردن کلیدهای خصوصی یا کیف پول دیجیتال خود متاسفانه تعداد قابل توجهی از کوین‌های خود را از دست داده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود تا بخشی از کوین‌ها (به تخمین کارشناسان، حدود یک/پنجم یا 20 درصد از آن‌ها) در شبکه گم شوند و به هیچ عنوان در گردش معاملات این سکه مجازی قرار نگیرند.


مدت زمان لازم برای استخراج یک بیت کوین

مدت زمان لازم برای استخراج بیت‌کوین به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که روی این موضوع تأثیر می‌گذارد، قدرت و توانایی تجهیزاتی است که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماینینگ این کوین ارزشمند نیاز به حل مسائل کریپتوگرافیک دارد و بنابراین هر چه دستگاه قوی‌تر باشد، استخراج کوین نیز زودتر انجام می‌شود.

مورد دیگری که روی مدت زمان ماین تأثیر می‌گذارد این است که این عمل به صورت فردی انجام پذیرد یا به صورت جمعی و در قالب مزرعه بیت کوین. رتبه و هش ریت این مزرعه‌ها برای تخمین این مدت زمان بسیار حائز اهمیت است. سومین موردی که روی این موضوع تأثیر مستقیم دارد، میزان پیچیدگی و سختی ماینینگ است که در واقع شاخصی است که مشخص می‌کند چه مقدار کار لازم است انجام دهید تا به درآمد برسید.


این فاکتور برای این منظور ایجاد شده تا نرخ تولید بلوک‌ها را کمابیش روی یک روند ثابت نگه دارد. در واقع تشکیل هر بلوک، ده دقیقه زمان می‌برد و الگوریتم شبکه با تنظیم سختی آن، این زمان را تقریباً ثابت نگه می‌دارد. زمانی که تعداد ماینر بیت کوین بیشتری به شبکه بپیوندند، تأیید تراکنش‌ها مدت زمان کمتری به طول می‌انجامد. به همین دلیل شبکه نیز درجه سختی خود را افزایش می‌دهد تا پروسه تولید بلوک‌ها را کندتر و تعادل را حفظ کند.


چه تعداد بیت کوین تا به امروز ماین شده است؟

خوشبختانه استخراج بیتکوین هنوز متوقف نشده است! تعداد بیت کوین‌های صادر شده تا بهمن ماه 1401 حدود 19.28 میلیون عدد است که از پارسال تا به امروز 1.75 درصد رشد داشته است. معنایش این است که همچنان 1.72 میلیون از این کوین ارزشمند برای استخراج باقی مانده است. بر اساس محاسباتی که صورت گرفته است، می‌توانیم بگوییم که آخرین کوین به احتمال زیاد در سال 2140 میلادی، یعنی حدود 117 سال دیگر استخراج خواهد شد.


شبکه بلاک چین بیت کوین.png

طبیعی است که به علت هاوینگ (halving) بیت کوین، سرعت استخراج آن نیز به مرور زمان کمتر و کمتر می‌شود. در حال حاضر پاداش ماینر بابت تشکیل هر بلوک 6.25 بیت کوین در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که در آینده همچنان تقاضای بالا برای خرید این کوین مهم وجود داشته باشد، کاهش عرضه آن بدون شک تأثیر صعودی بر روی قیمت آن خواهد گذاشت.


دغدغه‌های اقتصادی پس از توقف استخراج بیت کوین

هر چهار سال یک‌بار که هالوینگ رخ می‌دهد، نرخ تورم بیت کوین نیز به نصف خود می‌رسد. این موضوع سبب می‌شود که در هالوینگ بعدی که در سال 2024 میلادی اتفاق میافتد، نرخ تورم این سکه گران‌بها از نرخ تورم آمریکا و همچنین فلز طلا نیز کمتر شود. از این رو اقتصاددانان با توجه به نمودار بیت کوین پیش‌بینی می‌کنند که این سیاست سبب می‌شود تا نرخ بهره بسیار بالا رود و پول کافی در سیستم در جریان بماند.


بنابراین در پاسخ به پرسش درآمد بیت کوین چیست، می‌توانیم بگوییم که در واقع قدرت خرید هر ساتوشی بسیار بالاتر خواهد رفت و تمایل مردم بیش از آنکه به خرید کالاها معطوف باشد، بیشتر متوجه تقاضا برای جمع‌آوری این سکه مجازی گران‌بها و سرمایه‌گذاری روی آینده خواهد بود.


سخن پایانی


در این مطلب همه چیز را به زبان ساده درباره دوران پس از پایان استخراج بیت‌کوین توضیح دادیم. شاید همه جنبه‌های این موضوع به سادگی قابل پیش‌بینی نباشد، اما با بررسی کارشناسان می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پیش‌بینی‌هایی که تا به حال صورت گرفته در آینده نیز درست از آب درآید. در هر حال باید صبر کرد و دید 117 سال دیگر پس از پایان استخراج این کوین ارزشمند چه اتفاقی می‌افتد؟ هر چه باشد، مطمئن هستیم این کوین مرموز مثل همیشه شگفتی‌هایی را با خود خواهد داشت.