کلاهبرداران از روش های مختلفی برای فریب افراد ناآگاه و تصرف حساب های بانکی آنها استفاده می‌کنند. می‌خواهیم بدانیم این جنایتکاران در حال حاضر از چه ترفندهایی را برای شناسایی قربانیان خود و رسیدن به اهداف جنایتکارانه در پیش می‌گیرند.


انتشار گسترده آگهی استخدام مدیر یا کارگزار مالی.png

انتشار گسترده آگهی استخدام مدیر یا کارگزار مالی

یکی از ترفندهای قدیمی مجرمان برای تشویق مردم به اجاره حساب‌های بانکی خود، فریب دادن آنها با وعده‌هایی مانند کار است. کلاهبرداران ادعا می کنند با ارسال گسترده تبلیغات در پیام رسان هایی مانند تلگرام یا وب سایت‌های خبری، افراد را برای یک شرکت بین المللی استخدام می‌کنند. به عنوان مثال می‌گویند به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توانند درآمد خود را از داخل به خارج یا بالعکس انتقال دهند و می‌خواهند با استخدام دلال‌ها روند انتقال منابع مالی خود را تسهیل کنند.


کلاهبرداران ادعا می‌کنند که کارگزاران استخدام شده باید مقداری از وجوه فرضی شرکت را به حساب شخصی خود واریز کنند تا بتوانند از آن به عنوان صندوق اضطراری برای تامین هزینه های جاری استفاده کنند. اما در واقعیت نه خبری از هیچ شرکتی است و نه تحریمی وجود دارد. بلکه این به اصطلاح دلال‌ها باید سود مالی حاصل از فعالیت‌های مجرمانه مانند قمار و قاچاق را به حساب های شخصی و سپس به حساب‌های کلاهبرداران منتقل کنند. این در حالی است که قربانیان اگرچه درآمد بسیار کمی دارند، اما دیر یا زود باید برای هر تراکنش در حساب‌های اجاره‌ای خود به مراجع قضایی پاسخگو شوند.


با وثیقه ارز دیجیتال وام ریالی بگیرید.png

با وثیقه ارز دیجیتال وام ریالی بگیرید

از دیگر طرح‌های کلاهبرداری که اخیراً توسط کلاهبرداران اعمال شده است، می‌توان به ادعا‌هایی مانند «اعطای وام ریالی در ازای دریافت وثیقه به صورت ارز دیجیتال» اشاره کرد. در این نوع طرح، مدیران به ظاهر قانونی ادعا می‌کنند که حاضرند دارایی‌های رمزنگاری شده کاربران را به عنوان وثیقه دریافت کنند و معادل ریالی آن را به صورت وام در ازای نرخ سود معقول به حساب آنها واریز کنند.


در نگاه اول اثری از فعالیت مجرمانه در این طرح دیده نمی‌شود، اما نکته مهم این است که فرد متقاضی وام چگونه می‌تواند مطمئن شود که منابع واقعی وام دهنده ناشی از فعالیت‌های مجرمانه نیست؟ پاسخ این است که هیچ راهی وجود ندارد.بنابراین، کاملاً ممکن است که وجوه وام دهنده با ارتکاب اعمال مجرمانه به دست آمده باشد و آنچه در واقع اتفاق می‌افتد این است که کاربر، ارزهای دیجیتال سالم خود را در ازای پول ناسالم به کلاهبرداران تحویل می‌دهد. سپس کلاهبرداران می‌توانند به راحتی ارزهای دیجیتال را در مبادلات قانونی به پول خالص تبدیل کرده و از آن سود ببرند. اکنون وام گیرنده با انبوهی از پول های کثیف و غیرقانونی مانده است و دیر یا زود برای پاسخگویی به مطالبات مالباختگان احتمالی به مراجع قضایی فراخوانده می‌شود.


سپرده گذاری ارز دیجیتال و دریافت سود به ریال.png

سپرده گذاری ارز دیجیتال و دریافت سود به ریال

در برخی دیگر از کلاهبرداری‌ها، مجرمان از ترفند دادن سود ریالی در مقابل سپرده های ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. در این طرح‌ها مردم می‌توانند با افتتاح حساب و واریز ارزهای دیجیتال خود به آن، سود روزانه به ریال بالاتر از نرخ های متعارف بانکی دریافت کنند.


کاربران ناآگاه در دام کلاهبرداران می‌افتند و ارزهای رمزنگاری شده خود را به صورت سپرده به آدرس کلاهبرداران واریز می‌کنند. عاملان این طرح کلاهبرداری، درآمدهای مالی حاصل از فعالیت‌های مجرمانه خود را تحت عنوان سود روزانه به حساب کاربران منتقل می‌کنند و دارایی‌های ریالی کثیف خود را به دارایی های ارز دیجیتال پاک تبدیل می‌کنند.


سخن اخر


آمارها و ارقام مقامات پولی و بانکی بین‌المللی نشان می‌دهد که حجم زیاد پول‌های کثیف بخش غیرقابل انکاری از حرکت مالی اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد. این میزان در اقتصاد ایران چندین برابر میانگین جهانی است و حتی برخی تحلیلگران آن را 12 درصد از کل نقدینگی ارزیابی می‌کنند. بنابراین، پولشویی هزاران میلیاردی است. این مبالغ هنگفت به قدری وسوسه‌انگیز است که هر روز شاهد آن هستیم که کلاهبرداران ترفندهای جدیدی برای فریب قربانیان ارائه می‌کنند. بنابراین، تنها یک راه برای تشخیص این نوع طرح‌ها وجود دارد و آن درک این ضرب المثل قدیمی است که "پنیر مجانی فقط در تله یافت می‌شود". با این حساب اگر با وعده درآمد ساده یا سود غیرعادی مواجه شدید، بدانید که دامی برای شما باز شده است.