در هر شغلی تعدادی اصطلاح وجود دارد که دانستن آن‌ها برای پیشرفت در آن شغل ضروری است. معامله‌گری هم از این موضوع مستثنی نیست. اگر قصد دارید آموزش‌هایی را جهت پیشرفت در شغل معامله‌گری ببینید، باید از قبل با اصطلاحات مهم ترید آشنا شده باشید که آموزش‌ها برایتان قابل درک باشد. این اصطلاحات گاهی درباره کلّیت بازار و گاهی درباره تحلیل‌های نموداری هستند. در این مقاله تعدادی از پرکاربردترین اصطلاحات معامله‌گری را آورده‌ایم که دانستن آن‌ها برای هر تریدری ضروری است. این نکته را باید یادآوری کرد که اصطلاحات زیر همه آن چیزی نیستند که یک تریدر باید از بازار معاملات بداند، بلکه تنها برخی از موارد مهم آن هستند. وقتی شروع به دیدن و یا خواندن آموزش‌های مختلف کنید، قطعا با تعداد بیشتری از این اصطلاحات آشنا خواهید شد.


اصطلاحاتی که هر تریدی باید بداند کدامند؟

لیست زیر حاوی مهم‌ترین اصطلاحاتی است که هر معامله‌گری باید آن‌ها را بداند. ما در این مطلب به طور خلاصه به معرفی و شرح آن‌ها پرداخته‌ایم.


بازار خرسی و بازار گاوی

بازار خرسی و بازار گاوی

بازار مالی همیشه حالت یکسانی ندارد، گاهی صعودی و گاهی نزولی است. بازار خرسی و گاوی نیز برای بیان روند بازار به کار می‌رود. اصطلاح بازار خرسی زمانی استفاده می‌شود که سیر نمودار بازار مالی نزولی باشد. در مقابل بازار خرسی، بازار گاوی قرار دارد که برای بازاری با ترند صعودی مورد استفاده می‌گیرد. به طور کلی گاو در بازار مالی نماد خرید و بالا رفتن قیمت و خرس نماد فروش و پایین آمدن قیمت است. به همین خاطر وقتی بازار صعودی می‌شود اصطلاحا می‌گویند «زور گاوها در بازار بیشتر بوده است.» یا این که «گاوها در این مقطع خرس‌ها را شکست دادند.» این که دلیل انتخاب خرس و گاو به عنوان نماد بازارهای نزولی و صعودی چیست به طور واضح مشخص نیست ولی بسیاری این انتخاب را به خاطر نحوه آماده شدن این دو حیوان برای مبارزه می‌دانند.


آلفا و بتا

آلفا و بتا نیز مانند موارد قبلی، اصطلاحاتی هستند که در بازارهای مالی مختلف از جمله کریپتوکارنسی به کار می‌روند. کاربرد این دو اصطلاح برای بررسی یک صندوق، سبد سرمایه‌گذاری یا سهام است. آلفا، میزان بازگشت سرمایه یک ارز یا سهام را مشخص کرده و در مقایسه با شاخص بازار و معیارهای مختلف دیگر به دست می‌آید. بتا با اندازه‌گیری نوسانات نسبی سرمایه‌گذاری مقدار ریسک احتمالی آن را نشان می‌دهد. آلفا و بتا، هر دو محاسبات استانداردی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان مقدار سوددهی و ریسک احتمالی یک سرمایه‌گذاری را در نظر گرفت.


معامله روزانه و معامله مارجین

ترید، استراتژی‌های مختلفی دارد. هر شخصی بنا بر شناختی که نسبت به خود، میزان سرمایه و میزان ریسک‌پذیری دارد، تصمیم می‌گیرد که براساس کدام یک از استراتژی‌ها و سبک‌های معاملاتی، ترید کند. معامله روزانه، سبکی است که در آن تریدر، معاملات خود را در یک بازه 24 ساعته انجام می‌دهد و نتیجه آن چه پیروزی باشد چه شکست، هیچ معامله‌ای را بعد از این بازه زمانی باز نمی‌گذارد. معامله روزانه، قواعد و تکنیک‌های خود را دارد و از جمله سبک‌های معاملاتی پر ریسک در بازارهای مالی به حساب می‌آید.


معامله مارجین، یکی دیگر از سبک‌های پر ریسک معامله‌گری در کریپتوکارنسی است. در این سبک، تریدر با توجه به مقدار بودجه‌ای که در کیف پول صرافی قرار داده، می‌تواند مقداری از صرافی وام بگیرد و معامله کند. با شکست روبرو شدن این معامله، حتی می‌تواند به از دست رفتن کامل سرمایه اولیه معامله‌گر ختم شود. برای مثال کسی که 100 دلار در کیف پول خود در صرافی دارد، می‌تواند 900 دلار وام دریافت کند. در این صورت اگر معامله او 10 درصد سود دهد، سود واقعی او 100 درصد، و اگر معامله با 10 درصد ضرر روبه‌رو شود، ضرر واقعی او 100 درصد خواهد بود و سرمایه‌اش صفر می‌شود.


میانگین کم کردن

میانگین کم کردن، یکی از استراتژی‌های کاربردی در سرمایه‌گذاری است. این کار با هدف کم کردن ضرر و رسیدن به سود بعد از ریزش قیمت صورت می‌گیرد. در این روش، وقتی قیمت ارزی که فاندامنتال قوی دارد، به دلیل اصلاح یا دلایل دیگر پایین می‌آید، معامله‌گر دوباره اقدام به خرید ارز می‌کند و میانگین خود را کاهش می‌دهد. با این کار او می‌تواند بعد از پایان روند نزولی به سود برسد.


اجرای معامله

اجرای معامله

وقتی سفارشی در صرافی ثبت می‌کنید، صرافی تلاش خود را انجام می‌دهد که این معامله را در بهترین قیمت ممکن به اجرا در بیاورد. به این عمل انجام یا اجرای معامله می‌گویند. با شدید شدن نوسانات قیمت، این امکان وجود دارد که بدون اجرا شدن معامله در قیمت ثبت شده، قیمت به بالاتر یا پایین تر از سفارش ثبت شده برود.


حد ضرر

بعد از باز کردن یک معامله در بازار مالی، برای این که خودتان همیشه پای نمودار ننشینید، برای آن حد سود و حد ضرر تعیین می‌کنید. با تعیین کردن حد ضرر، وقتی قیمت به مقداری که مشخص کرده‌اید می‌رسد ربات به صورت خودکار معامله شما را با مقداری ضرر خواهد بست. حد ضرر برای جلوگیری از ریزش‌های شدید قیمت و از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه، با در نظر گرفتن تحلیل‌های تکنیکال تعیین می‌شود. در مقابل حد ضرر، حد سود قرار دارد.


مووینگ‌اوریج‌ها

مووینگ‌اوریج‌ها از کاربردی‌ترین خطوط در تحلیل‌های تکنیکال به حساب می‌آیند. منحنی میانگین متحرک، حاصل محاسبه قیمت‌های گذشته ارز در یک دوره زمانی مشخص است. مقدار این دوره زمانی توسط خود تحلیلگر تعیین می‌شود. میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی، دو نوع اصلی مووینگ‌اوریج‌ها هستند.


قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی (Bid and Ask)

قیمت پیشنهادی (فروش) و قیمت درخواستی (خرید) بیشتر در بازار فارکس کاربرد دارد. قیمت فروش، پایین‌ترین قیمتی است که برای فروش ارز پیشنهاد می‌شود. قیمت خرید نیز بالاترین قیمت پیشنهادی برای خرید یک ارز در همان زمان است. به اختلاف بین قیمت خرید و قیمت فروش، اسپرد می‌گویند.


نوسان

یکی از ویژگی‌هایی که بازار ارزهای دیجیتال را با آن می‌شناسند، نوسان بالای آن نسبت به دیگر بازارهای مالی است. نوسان به معنای بالا یا پایین رفتن قیمت ارز در بازه زمانی مشخص است. نوسان، در حالت معمول با اندازه‌گیری انحراف قیمت از میانگین آن اندازه‌گیری می‌شود.


معاملات الگوریتمی

برخی از معامله‌گران، به جای انجام معامله به صورت دستی، یک الگوریتم تعیین می‌کنند و کامپیوتر براساس آن الگوریتم معاملاتشان را انجام می‌دهد. به این روش حضور در بازار، معامله الگوریتمی می‌گویند. در این روش، معامله‌گر برای ربات تعیین می‌کند که دنبال چه فرصت‌هایی در بازار بگردد. ربات‌های معاملات الگوریتمی، ماموریت خود را در کسری از ثانیه انجام می‌دهند.


مدیریت ریسک

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک اگرچه در مطالب و آموزش‌ها به صورت اصطلاح به کار می‌رود، اما خود به تنهایی برای یادگیری، به مطالب و آموزش‌های زیادی نیاز دارد. معامله‌گرانی که مدیریت ریسک را در نظر نمی‌گیرند، اغلب در بازارهای مالی با شکست روبرو می‌شوند. مدیریت ریسک دارای تکنیک‌ها و نکات زیادی است که معامله‌گر موفق باید اکثر آن‌ها را بلد باشد.


صرافی

کسانی که در فارکس فعالیت می‌کنند بیشتر با «بروکرها» سر و کار دارند، ولی معامله‌گران ارز دیجیتال، در صرافی‌ها مشغول فعالیت هستند. تعداد زیادی صرافی در حوزه ارز دیجیتال فعالند که هر کدامشان نقاط قوت و ضعفی دارند. در سایت کوین‌مارکت‌کپ بخشی وجود دارد که صرافی‌ها را معرفی و آن‌ها را براساس حجم معاملات و محبوبیت رتبه بندی کرده است. بایننس و کوین‌بیس دو مورد از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در سراسر دنیا هستند.


سخن پایانی


در این مطلب تعداد زیادی از مهم‌ترین اصطلاحاتی که در بازار معاملات با آن‌ها برخورد می‌کنید را شرح دادیم. حتما اصطلاحات دیگری نیز هستند که بهتر است برای درک درست‌تر بازارهای مالی و آموزش‌های مربوط به این بازارها، آن‌ها را نیز یاد بگیرید.