اگر به اطراف خود توجه کنید، می‌بینید که بسیاری از کالاها و مایحتاج اطراف ما در جریان تجارت و خریدو‌فروش‌های پی‌در‌پی به دست ما می‌رسند. بنابراین، می‌توان گفت که تجارت و خریدو‌فروش به‌صورت عمده یا خرد، بخش بزرگی از دنیای مدرن امروزی را در بر می‌گیرند؛ اما در عصر حاضر، جدا از معامله کالاهای اساسی، معاملات اوراق بهادار، ارزهای فیات و حتی ارزهای دیجیتال نیز به بخش عمده‌ای از تجارت تبدیل شده‌اند. موضوع بحث ما در ادامه‌ی این مطلب، بررسی کلیماهیت معامله یا ترید و معرفی انواع روش‌های آن است. اگر شما نیز می‌خواهید به یک درک ریشه‌ای و جامع از ترید برسید، می‌توانید با ما همراه شوید.


معامله یا ترید (Trade) چیست؟

معامله یا ترید (Trade) چیست؟

ترید (Trade) یک واژه لاتین به‌معنای «معامله» است که هر نوع معامله‌ای را در بر می‌گیرد. به عبارت دیگر، ترید به‌عنوان یک اسم می‌تواند به عمل خرید، فروش و یا مبادله کالا و خدمات بین افراد، شرکت‌ها، کشورها و سایر نهادها اشاره داشته باشد. این اصطلاح اغلب مترادف با تجارت (Commerce) در نظر گرفته می‌شود. البته واژه «ترید» ممکن است به یک صنعت خاص، مانند تجارت ساختمان، توریسم، نفت، ارز یا هر چیزی دیگر اشاره داشته باشد. در واقع، ترید می‌تواند معانی خاص‌تری را در زمینه‌های مختلف شامل شود؛ اما اگر بخواهیم ترید یا معامله را در حوزه بازارهای مالی تعریف کنیم، روی یک نوع از تجارت تمرکز کرده‌ایم. در توضیح این موضوع می‌توان گفت:


1_ ترید به‌عنوان یک اصطلاح عمومی، می‌تواند به هر مبادله داوطلبانه، از فروش کارت‌های بازی گرفته تا قراردادهای چند میلیون دلاری بین شرکت‌ها اشاره داشته باشد.


2_ در اقتصاد کلان، ترید معمولاً به تجارت بین‌المللی، سیستم صادرات و واردات که اقتصاد جهانی را به هم متصل می‌کند، گفته می‌شود.


3_ در بازارهای مالی، ترید به خریدو‌فروش اوراق بهادار، ارزهای فیات یا رمز‌ارزها، کالاها یا مشتقات اشاره دارد.


4_ به شخصی که در زمینه خاصی به معامله یا ترید مشغول است، معامله‌گر یا تریدر (Trader) گفته می‌شود.


5_ ترید یک علم است و به یادگیری نیاز دارد. برای مثال، شخصی که می‌خواهد در بازارهای مالی ترید کند، باید به روش‌های مختلف تحلیل بازار تا حد زیادی مسلط باشد.


6_ تریدرها در بازارهای مالی مختلف از استراتژی‌ها و روش‌های مختلفی برای سودآوری استفاده می‌کنند.


با توجه به توضیحات فوق، می‌توان گفت ترید معامله‌ای است که می‌تواند در زمینه‌های مختلفی صورت بگیرد؛ اما لفظ تریدر در عرف جامعه، بیشتر متوجه معامله‌گر بازارهای مالی است. به‌خاطر همین، در این مطلب به بررسی کلی این موضوع می‌پردازیم.


تاریخچه معامله یا ترید

اگر بخواهیم به قدمت بازارهای معاملاتی اشاره کنیم، نمی‌توانیم یک زمان مشخص را برای آن در نظر بگیریم؛ چراکه معامله از آغاز زندگی انسان وجود داشته؛ اما شکل انجام آن با معاملات امروزی متفاوت بوده است. در گذشته، مردم وقتی یک محصول (مانند چوب، گندم، چرم و…) داشتند، برای تهیه غذا یا سایر مایحتاج خود، دارایی‌هایشان را به شخص دیگری می‌دادند. این نوع از معامله، «کالا به کالا» نامیده می‌شد. برای مثال، شخصی گندم خود را به فردی دیگر می‌داد تا از او گوشت بگیرد. این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه مفهومی به‌نام «پول» ایجاد شد. البته مردمان اولیه در نقاط مختلف جهان از تکه‌های نقره یا صدف به‌عنوان پول استفاده می‌کردند؛ اما بعدها با ایجاد کشورها و حکومت‌های متمرکز، پول‌های فلزی که تصویر پادشاهان روی آن حک شده بود، ایجاد شد. ازآن‌پس، مردم برای تبادل هر چیزی از پول استفاده می‌کردند.


معامله با پول تا قرن‌ها ادامه داشت تا اینکه با راه‌اندازی اولین صرافی در سال 1500 میلادی در کشور بلژیک، جرقه‌ معاملات سهام و ارز زده شد. از سال 1600 میلادی به بعد، اولین بازارهای مدرن بورس و ارز و همچنین، اولین صرافی‌ها به‌مرور در کشورهای مختلف ایجاد شدند. امروزه بازارهای ارز، کالا، رمز‌ارز، مشتقه و… وجود دارند که هرکدام دارای نظام سازمان یافته مختص به خود هستند.


سازوکار معامله (Trade) چگونه است؟

سازوکار معامله (Trade) چگونه است؟

سازوکار کلی معامله یا ترید، آسان است. به‌طوری‌که در جریان ترید، یک خریدوفروش اتفاق می‌افتد؛ اما انوع خریدوفروش‌ها با هم تفاوت دارند. بنابراین، مکانیزم‌ یا سازوکار معاملاتی به لجستیک پشت دارایی‌ها و اوراق بهادار (صرف‌نظر از نوع بازار) اشاره می‌کند. این بازارها می‌توانند صرافی‌ها، فروشندگان یا بازارهای فرابورس باشند. در مکانیزم ترید در بسترهای مالی آنلاین، بازارهایی وجود دارند که فروشندگان و خریداران این بازار را به هم پیوند می‌دهند. صرافی‌های رمز‌‌ارزی، نمونه بارز این بازارها هستند. به همین خاطر است که برای معامله ارزهای دیجیتال، باید حتماً از طریق یک صرافی رمز‌‌ارزی اقدام کرد؛ اما به‌صورت کلی در بازارهای مالی مدرن دو نوع مکانیزم معاملاتی وجود دارند:


1_ بازارهای مبتنی بر قیمت «Quote driven markets»

در بازارهای مبتنی بر قیمت (قیمت محور)، قیمت‌ها به‌طور مستمر به خریداران و فروشندگان ارائه می‌شوند. این قیمت‌ها توسط بازارسازان ارائه خواهند شد. به همین خاطر، این نوع مکانیزم برای بازارهای نمایندگی مناسب‌تر است. برای یک خریدار، قیمت ارائه‌شده، قیمتی محسوب می‌شود که فروشنده مایل به فروش با آن است. برای یک فروشنده، قیمت ارائه‌شده، قیمتی محسوب می‌شود که یک فروشنده حاضر به خرید با آن است. در این مکانیزم، معمولاً قیمت خرید، باید کمتر از قیمت فروش باشد.


2_ بازارهای مبتنی بر سفارش «Order driven markets»

در بازارهای مبتنی بر سفارش (سفارش محور)، خریداران و فروشندگان دارایی، می‌توانند برای دارایی‌هایی که می‌خواهند بخرند و یا بفروشند، سفارش بگذارند. در یک بازار سفارش‌محور، طرف مقابل، بسته به قیمت فهرست‌شده، ممکن است بلافاصله در دسترس نباشد؛ چراکه برای هر قیمت ارائه‌شده توسط فروشندگان، باید خریدارانی وجود داشته باشند که بپذیرند دارایی تعیین‌شده را با قیمتی که فروشنده آن لیست کرده، خریداری کنند. در این مکانیزم، هرگاه خریدار و فروشنده‌ای با یک قیمت یکسان پیدا شوند، معامله صورت خواهد گرفت. از این مکانیزم در بازارهای مبادله‌ای، مانند بازار ارزهای دیجیتال، استفاده می‌شود. بااین‌حال، نکته مهم این است که در مکانیزم‌های معاملاتی سفارش‌محور، سفارشات توسط دفتر سفارش یا اوردربوک «OrderBook» پشتیبانی می‌شوند.


با توجه به توضیحات فوق، مشخص است که بازار ارزهای دیجیتال که مدرن‌ترین نوع بازار مالی در جهان محسوب می‌شود، از نوع بازارهای سفارش‌محور است و در آن، از مکانیزم سفارش‌گیری استفاده می‌شود. این سفارش‌ها از طریق اوردربوک به هم پیوند می‌خورند.


منظور از دفتر سفارش چیست؟

دفتر سفارش یا اوردربوک «OrderBook» سیستم یا پایگاه داده‌ای است که در پشت مکانیزم معاملاتی مبتنی بر سفارش قرار دارد. دفتر سفارش، تمامی خریداران و فروشندگان و همچنین، قیمت‌های پیشنهادی یا درخواستی آن‌ها را فهرست می‌کند. هر صرافی رمز‌ارزی دارای یک دفتر سفارش است. وقتی شما یک ارز دیجیتال برای فروش دارید، قیمت مناسبی بر‌حسب شرایط بازار برای آن تعیین کرده و سفارش خود را ثبت می‌کنید. سفارش شما در دفتر سفارش صرافی ثبت می‌شود و سایر تریدرها می‌توانند آن را ببینند. دفترهای سفارش معمولاً با اضافه‌شدن سفارش‌های جدید در زمان واقعی، به‌روزرسانی می‌شوند.


تفاوت ترید با سرمایه‌ گذاری چیست؟

«ترید» و «سرمایه‌ گذاری» با هم تفاوت دارند. این تفاوت در جدول زمانی آن‌ها است. ترید یا معامله به خریدو‌فروش یک دارایی مالی برای کسب سودهای کوتاه‌مدت (چند دقیقه تا نهایتاً چند روز یا چند هفته) اشاره دارد. در سوی مقابل، سرمایه گذاری به خرید‌ و فروش یک دارایی مالی برای کسب سودهای بلند‌مدت (چند ماه تا چند سال) اشاره می‌کند.


انواع معامله (Trade) به‌طور کلی کدام‌اند؟

انواع معامله (Trade) به‌طور کلی کدام‌اند؟

ترید در بازارهای مالی، دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین، هر تریدر، از بین روش‌های متنوع، روش مختص به خود را برای معامله انتخاب می‌کند. در یک طبقه‌بندی کلی، از انواع ترید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ معامله بر اساس استراتژی

معامله براساس استراتژی به معاملاتی می‌گوییم که در آن‌ها از یک روش خاص تبعیت می‌شود. یعنی تریدر از یک روش مشخص برای ورود به یک معامله و یا خروج از آن استفاده می‌کند. این نوع معاملات در بازارهای مالی رواج دارند. از‌جمله معاملات مبتنی بر استراتژی، می‌توان دو مورد زیر را بیان کرد:


  • معاملات مومنتوم «Momentum Trading»

معاملات مومنتوم وقتی دارایی‌های بازار به افزایش یا کاهش قیمت خود ادامه می‌دهند، صورت می‌گیرند. برای مثال، یک دارایی برای مدت‌زمان مشخصی به صعود ادامه می‌دهد و یک دارایی دیگر وارد روند نزولی می‌شود. تریدری که از معامله مومنتوم استفاده می‌کند، دارایی‌ای را خریداری می‌کند که در‌حال افزایش قیمت باشد و دارایی‌ایی را که دچار اُفت قیمت شده‌‌، می‌فروشد. معاملات مومنتوم می‌توانند به‌صورت بلندمدت و یا کوتاه‌مدت انجام شوند.


  • معاملات بازگشت میانگین «Trading based on Mean Reversion» معاملات بازگشت میانگین بر‌‌حسب این تئوری کار می‌کنند که قیمت پس از مدتی، به میانگین خود بازمی‌گردد. بنابراین وقتی یک معامله وارد روند نزولی می‌شود، معامله‌گر باید اندازه معامله خود را بزرگ‌تر کند. البته اگر بازار روند نزولی خود را برای مدت طولانی ادامه دهد، این روش کارساز نخواهد بود؛ اما تریدرهای حرفه‌ای در برخی از موقعیت‌های معاملاتی از این استراتژی بهره می‌گیرند تا زیان معاملات خود را کاهش دهند و حتی به سوددهی برسند.

این استراتژی‌ها از موقعیت بازار برای ترید استفاده می‌کنند. هر تریدر بسته به تشخیص خود، می‌تواند از یک نوع استراتژی مشخص استفاده کند تا به هدف خود در بازار برسد.


معامله بر اساس تایم فریم

2_ معامله بر اساس تایم فریم

تایم‌ فریم «Time Frame» به‌معنای «دوره زمانی» است. معامله در بازارهای مالی می‌تواند بر‌‌حسب بازه‌ زمانی صورت بگیرد؛ چرا‌که وقتی از نمودار قیمت دارایی‌های مالی صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه مفهوم زمان را نیز در نظر می‌گیریم. این زمان می‌تواند بین چند دقیقه تا چند ماه باشد. از‌جمله معاملات مبتنی بر تایم فریم می‌توان چهار مورد زیر را بیان کرد:


  • اسکالپینگ «Scalping»

اسکالپینگ به معاملاتی گفته می‌شود که در تایم فریم‌ها یا بازه‌های زمانی بسیار کوتاه انجام می‌شوند. به همین خاطر است که اسپالپینگ را تحت‌عنوان «معاملات کوتاه» نیز می‌شناسند. در این روش، تریدرها سعی می‌کنند تا از حداقل تغییرات قیمت در بازار سود بگیرند. این نوع معاملات معمولاً بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشند و بلافاصله با کسب مقدار اندکی سود، بسته می‌شوند. تریدر‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، به‌عنوان تریدرهای اسکالپینگ شناخته می‌شوند و در طول روز، چندین نوع از این معاملات را انجام می‌دهند تا سود کلی آن‌ها به مقدار قابل توجهی برسد. در نتیجه، سود یک معامله اسکالپ بسیار اندک است و به‌تنهایی نمی‌تواند هدف تریدر از معامله باشد و او باید سود خود را از چندین معامله کسب کند.


  • معاملات روزانه «Day Trading»

معاملات روزانه، همان‌طور که از نام آن هم مشخص است، به معاملاتی گفته می‌شود که در تایم فریم یا بازه زمانی یک روز انجام می‌شود. تریدر پس از پایان هر روز، تمام معاملات آن روز خود را می‌بندد. این روش در بسیاری از بازارهای مالی، به‌خصوص بازار ارزهای خارجی (فارکس) و ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.


  • معاملات سوئینگ «Swing Trading»

معاملات سوئینگ که به آن «معامله نوسان‌گیری» هم گفته می‌شود، در تایم‌فریم‌ یا بازه زمانی چند روز تا چندین هفته صورت می‌گیرد. در این روش، تریدر معامله خود را باز کرده و پس از گذشت چند روز تا چند هفته که به هدف یا سود مورد نظر خود رسید، معامله را می‌بندد. این روش در تمام‌ بازارهای مالی اعم از بازار بورس، فارکس، ارزهای دیجیتال و… بسیار رایج است.


  • معاملات پوزیشنال «Positional Trading»

معامله پوزیشنال که به آن «معامله موقعیتی» نیز گفته می‌شود، نوعی از معامله است که در تایم‌ فریم یا بازه‌های زمانی بلندمدت مانند چند هفته، چند ماه و یا چند سال انجام می‌شود. هدف این نوع معامله، سرمایه‌گذاری بر روی روندهای بلندمدت بازار، به‌جای تمرکز بر نوسانات کوتاه مدت است. از این روش نیز می‌توان در بازارهای مالی مختلف استفاده کرد.


معاملات مبتنی بر تایم فریم نیز استراتژی‌هایی معاملاتی هستند که می‌توانند در گروه معاملات مبتنی بر استراتژی نیز قرار بگیرند. با این تفاوت که استراتژی آن‌ها بر دوره زمانی متمرکز است.


معامله بر اساس آنالیز‌های تکنیکال

3_ معامله بر اساس آنالیز‌های تکنیکال

انواع معاملات بازارهای مالی باید با تکیه بر تحلیل بازار انجام شوند. بدون تحلیل، نمی‌توان هیچ معامله عاقلانه‌ای را باز کرد. بااین‌حال، تحلیل نیز روش‌های مختلفی دارد که رایج‌ترین روش‌های آن در بازارهای مالی را می‌توان در انواع زیر بیان کرد:


  • معاملات تکنیکال «Technical Trading»

معاملات تکنیکال به معاملاتی گفته می‌شود که بر‌حسب نتایج استخراج شده از تحلیل تکنیکال انجام می‌شوند. تحلیل تکنیکال «Technical analysis» یکی از رایج‌ترین روش‌های تحلیل در بازارهای مالی است که از روی نمودارهای قیمت انجام می‌شود. تریدرهای تکنیکال به بررسی نمودار قیمت دارایی مورد‌نظر خود می‌‌پردازند و با استفاده از ابزارها و اندیکاتورهای مختلف، روند آتی قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. معمولاً استراتژی‌هایی که در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت چند دقیقه تا چند روزه انجام می‌شوند، از نوع معاملات تکنیکال هستند و بر‌‌حسب این تحلیل انجام می‌شوند؛ اما برای معاملات بلندمدت‌تر نیز می‌توان از این روش استفاده کرد.


  • معاملات فاندامنتال «Fundamental Trading»

معاملات فاندامنتال بر‌‌حسب نوع دیگری از تحلیل به‌نام تحلیل بنیادی یا فاندامنتال «Fundamental analysis» انجام می‌شوند. تحلیل فاندامنتال برخلاف تحلیل تکنیکال، فقط به داده‌های نموداری بسنده نمی‌کند، بلکه اطلاعات بنیادی هر دارایی مالی را مورد بررسی قرار می‌دهد تا به ارزش حقیقی یک دارایی مالی پی ببرد. ازآنجایی‌که در تحلیل تکنیکال، ممکن است یک دارایی بر‌‌حسب حباب یا یک سری شایعات به‌صورت کوتاه‌مدت وارد روند صعودی یا نزولی شارپ شود، در تحلیل فاندامنتال، ارزش حقیقی یک دارایی مالی، صرف‌نظر از شرایط کنونی آن، ملاک سنجش قرار می‌گیرد. به همین خاطر است که تریدرهای بنیادی یا فاندامنتال از استراتژی‌های معاملاتی بلند‌مدت استفاده می‌کنند و معمولاً منتظر می‌مانند تا یک دارایی مالی به اندازه ارزش حقیقی خود در بازار رشد کند.


  • معاملات فنی و بنیادی «Techno-fundamental Trading»

معاملات تکنو – فاندامنتال که به‌عنوان «معاملات فنی – بنیادی» هم شناخته می‌شوند، نوعی از معاملات هستند که در آن‌ها از هر دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال استفاده می‌شود. در این روش، می‌توان با ترکیب جنبه‌های تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی، یک رویکرد منحصربه‌فرد و قدرتمند را برای پیش‌بینی بازار و معامله، در دستور کار خود قرار داد. در این روش می‌توان با بررسی پدیده‌های تکنیکال و بنیادی، دید بسیار وسیع و همه‌جانبه‌ای نسبت به بازار پیدا کرد. بنابراین، می‌توان تصمیمات بهتری را نیز برای ورود به معاملات گرفت.


هریک از روش‌های تحلیلی نامبرده می‌توانند در هر نوع بازار مالی مورد استفاده قرار بگیرند. فرقی نمی‌کند که شما در بازار فارکس، کالا، ارزهای دیجیتال یا سهام فعالیت کنید، درهرصورت می‌توانید بر روش‌های تحلیلی نامبرده تسلط پیدا کرده و فعالیت خود را شروع کنید. وقتی شما به یک روش تحلیلی، مانند تحلیل تکنیکال تا حدودی مسلط باشید، در هر بازار مالی می‌توانید از آن استفاده کنید.


معامله بر اساس طبقه دارایی‌ها

4_ معامله بر اساس طبقه دارایی‌ها

در بازارهای مالی مختلف، دارایی‌های گوناگونی نیز برای معامله وجود دارند. برای مثال، در بازار سهام می‌توان سهام شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف را معامله کرد. این در حالی است که در بازار ارز باید ارزهای مختلف را معامله کنید. بنابراین نوع دارایی قابل معامله نیز در عمل تریدینگ اهمیت دارد. معامله بر اساس طبقه دارایی را می‌توان در موارد زیر بهتر توضیح داد:


  • معامله سهام «Equity Trading»

معامله سهام به معامله اوراق بهادار سهامی شرکت‌ها اشاره دارد که از خرید و فروش آن اوراق بهادار، سود حاصل می‌شود. البته قبلاً این اوراق به شکل فیزیکی ارائه می‌شدند؛ اما امروزه، معامله سهام در بازارهای بورس آنلاین صورت می‌گیرد.


  • معامله مشتقه «Derivative Trading»

معاملات مشتقه به معاملاتی اشاره دارند که در آن‌ها، اوراق مشتقه مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله مورد خریدوفروش قرار می‌گیرند. در بازار مشتقه، دو طرف یک قرارداد معاملاتی، متعهد می‌شوند تا در یک تاریخ تعیین‌شده در آینده (مثلاً چند ماه بعد)، به تعهدات مکتوب در قرارداد عمل کنند. بازار مشتقه خود می‌تواند به دو بازار «اختیار معامله» و «بازار آتی» تقسیم شود.


  • معامله ارز «Currency Trading»

منظور از معامله ارز، معاملاتی است که در بازار فارکس انجام می‌شود. فارکس «Forex» مخفف «Foreign Exchange Market» به‌معنای «بازار ارزهای خارجی» است. به این معنی که تمام ارزهای رایج جهان ازجمله دلار، یورو، پوند، یوان، فرانک و حتی ارزهایی همچون روبل، ریال، روپیه و… نیز در این بازار معامله می‌شوند. فارکس بزرگ‌ترین بازار سرمایه گذاری در جهان لقب گرفته است و با گردش مالی روزانه بیش از 6.6 تریلیون دلار، به رشد خود ادامه می‌دهد.


  • معامله کالا «Commodity Trading»

منظور از معامله کالا، معامله‌ در یک بازار سازمان یافته ‌است که در آن، کالاهای مختلف و اساسی مانند گندم، ذرت، شکر، قهوه، غلات و همچنین، فلزات با‌ارزش معامله می‌شوند. قراردادهای آتی، قدیمی‌ترین روش سرمایه‌گذاری در بازار کالا هستند.


  • معامله ارزهای دیجیتال «Crypto Trading»

منظور از معامله ارزهای دیجیتال، معاملاتی است که در بستر صرافی‌های رمز‌ارزی آنلاین بر روی انواع ارزهای دیجیتال انجام می‌شوند. می‌توان گفت که معامله ارزهای دیجیتال، یکی از جدیدترین انواع معامله در جهان است و در دهه‌های گذشته، وجود نداشت؛ اما امروزه، به یک بازار بزرگ و جذاب در کل جهان تبدیل شده است.


می‌بینید که ترید یا معاملات می‌توانند بسیار وسیع و گسترده باشند. البته در طبقه‌بندی‌هایی که توضیح دادیم، ممکن است که برخی از انواع معاملات، با طبقه‌بندی‌های دیگر هم‌پوشانی داشته باشند. بنابراین روش‌های معامله یا ترید تا حدودی به هم پیوسته هستند. بااین‌حال، قضیه به همین جا ختم نمی‌شود و در ادامه به بیان سایر انواع معامله نیز خواهیم پرداخت.


سایر انواع معامله (Trade) کدام‌اند؟

سایر انواع معامله (Trade) کدام‌اند؟

ترید یا معامله فقط به چند مدل ساده و یا فقط به بازارهای مالی آنلاین محدود نمی‌شود؛ بلکه طیف بسیار وسیع‌تری دارد. اگر بخواهیم در اینجا برخی دیگر از انواع مدل‌های معامله رایج در جهان را نام ببریم، می‌توانیم نمونه‌هایی از این دست را بیان کنیم:


1_ معامله خرده فروشی «Retail Trade»

منظور از خرده‌فروشی، فروش کالاها و خدمات به مصرف‌کنندگان است. خرده‌فروشی، برخلاف عمده‌فروشی که فروش به مشتریان تجاری یا سازمانی محسوب می‌شود، بر فروش خرد کالاها و خدمات تأکید دارد. یک خرده‌فروش، کالاها را در مقادیر زیاد، به‌طور مستقیم از تولیدکنندگان و یا از طریق یک عمده‌فروش خریداری می‌کند و سپس برای کسب سود، در مقادیر کمتر به مصرف‌کنندگان نهایی می‌فروشد.


2_ معامله خارجی «External Trade»

معامله خارجی به تجارت خارج از مرزهای یک کشور اشاره دارد. تجارت خارجی خود به دو گروه تجارت وارداتی و تجارت صادراتی تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را نیز تعریف خواهم کرد.


3_ معامله واردات «Import Trade»

معامله واردات، همان‌طور که از نام آن هم مشخص است، به معاملاتی گفته می‌شود که یک کشور با وارد‌کردن محصول یا کالایی از یک کشور دیگر، انجام می‌دهد. این نوع معاملات مستلزم پرداخت هزینه کالا توسط کشور مبدأ است. هر نوع محصولی که یک کشور از خارج وارد می‌کند، در رده معامله واردات قرار می‌گیرد.


4_ معامله صادرات «Export Trade»

معامله صادرات، برعکس واردات است. یعنی به معاملاتی گفته می‌شود که یک کشور با ارسال محصولات یا کالاهای خود به سایر نقاط جهان، انجام می‌دهد. این نوع معاملات مستلزم این است که کشور مبدأ هزینه کالا را دریافت کند. وقتی یک کشور، محصولاتی را مازاد بر نیاز داخلی خود دارد، می‌تواند به معامله صادرات اقدام کند.


5_ معامله روزانه «Intraday Trading»

معامله روزانه، همان‌طور که از نام آن پیداست، به معاملاتی گفته می‌شود که در ساعات کاری عادی بازارها انجام می‌شوند. این معاملات شامل خرید و فروش سهام و صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) یا سایر دارایی‌های مالی مبتنی بر بازارهای آنلاین امروزی هستند. معاملات روزانه همچنین نشان‌دهنده اوج و کف قیمتی هستند که یک دارایی خاص در طول یک روز از آن عبور کرده است. تغییرات قیمت در طول روز به‌ویژه برای تریدرهای کوتاه‌مدت یا روزانه که به‌دنبال انجام معاملات متعدد در طول یک جلسه معاملاتی هستند، اهمیت دارند. این تریدرها پس از بسته شدن بازار، تمام موقعیت‌های خود را می‌بندند. البته در بازارهایی مانند بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس که بازارهایی 24 ساعته هستند، تریدرها در پایان هر روز کاری، بدون اینکه نیاز به بسته‌شدن بازار باشد، خودشان معاملاتشان را تمام می‌کنند.



6_ معامله آربیتراژ «Arbitrage Trading»

معامله آربیتراژ «Arbitrage Trading»
معامله آربیتراژ به معاملاتی اشاره دارد که در اثر تفاوت قیمت بین بازارهای مختلف می‌تواند به تریدرها سود برساند. برای مثال، تصور کنید که قیمت‌های طلا در دو کشور مختلف با هم تفاوت داشته باشند؛ دراین‌صورت، شخص می‌تواند طلا را از کشوری که قیمت پایین‌تر دارد خریداری کرده و در کشوری که قیمت بالاتری دارد، به فروش برساند و از این تفاوت قیمت سود ببرد. این موضوع در مورد قیمت متفاوت دو ارز فیات و یا رمز‌ارز در بروکرها یا صرافی‌های مختلف نیز وجود دارد. البته امروزه با توجه به توسعه پلتفرم‌های تجاری که خدمات آربیتراژگیری را ارائه می‌دهند، امکان انجام معامله آربیتراژ در صرافی‌ها و بروکرها کمتر شده است.

7_ استراتژی‌های اختیار «Options Strategies»

استراتژی‌های اختیاری یا گزینه‌ای، به معاملاتی اشاره دارند که اختیار خرید یا فروش هم‌زمان و ترکیبی یک یا چند گزینه را برای تریدرها فراهم می‌کنند. اختیار خرید، به خریدار این حق را می‌دهد که سهام خاصی را با قیمت پیشنهادی آن اختیار خریداری کند.


8_ معامله مبتنی بر جریان پول «Money Flow Based Trading»

معامله مبتنی بر جریان پول، معامله‌ای است که بر حسب شاخص جریان پول «Money Flow Index» که به‌اختصار «MFI» نامیده می‌شود، صورت می‌گیرد. در واقع منظور، معاملاتی هستند که داده‌های حجم و قیمت را در بر می‌گیرند. در این معاملات، می‌توان از شاخص جریان پول برای تولید سیگنال‌های معاملاتی، بر اساس سطوح خرید و فروش بیش از حد استفاده کرد.


9 - معامله ناشی از رویدادها «Trade Driven by Events»

سرمایه‌گذاری یا معامله مبتنی بر رویداد، یک استراتژی سرمایه‌گذاری صندوق تأمینی بوده که به‌دنبال بهره‌برداری از ناکارآمدی‌های قیمت‌گذاری است. این نوع معاملات می‌توانند قبل و یا بعد از یک رویداد شرکتی (مانند فراخوان سود، ورشکستگی، ادغام، اکتساب و…) رخ دهند.


10_ معامله با فرکانس بالا «High Frequency Trading»

معامله با فرکانس بالا که به‌اختصار «HFT» نامیده می‌شود، یک روش معاملاتی است که از برنامه‌های کامپیوتری قدرتمند برای انجام معاملات تعداد زیادی سفارش، در کسری از ثانیه استفاده می‌کند. در این روش معاملاتی، از الگوریتم‌های پیچیده برای تحلیل بازارهای متعدد و اجرای سفارشات، بر اساس شرایط بازار استفاده می‌شود. در این معاملات، تریدر‌هایی که سرعت اجرای معامله بالایی دارند، سود بیشتری را نسبت به تریدر‌هایی با سرعت اجرای پایین‌تر، کسب می‌کنند.


11_ معامله کمّی «Quantitative Trading»

معامله کمّی به حوزه‌ای از امور مالی اشاره دارد که در آن، متخصصان سرمایه‌گذاری از مدل‌های ریاضی و استراتژی‌های معاملاتی خودکار برای جستجوی فرصت‌های سودآور در بازارهای مالی استفاده می‌کنند. به تریدر‌هایی که از این شیوه معاملاتی سود می‌برند، تریدرهای کوانت «Quant Traders» گفته می‌شود که در پیاده‌سازی مدل‌های ریاضی و آماری، برای کشف استراتژی‌های معاملاتی سودآور بالقوه، تخصص دارند. تریدرهای کوانت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های تأمینی و بانک‌ها، به‌عنوان معامله‌گران اختصاصی کار می‌کنند. البته برخی از آن‌ها نیز به‌‌صورت مستقل برای خود دست به معامله می‌زنند. این تریدرها در طیف گسترده‌ای از طبقات دارایی همچون سهام، اوراق قرضه، کالا، ارز و مشتقات فعالیت دارند.


موارد فوق نمونه‌هایی از دیگر انواع معامله هستند که در سطح جهان اجرا می‌شوند و در جریان آن‌ها، سرمایه‌های کلانی جابه‌جا می‌شوند. اگرچه نوع انجام این معاملات با هم تفاوت‌های زیادی دارد؛ اما در همه انواع معاملات، یک خرید و فروش بین خریدار و فروشنده‌ای صورت می‌گیرد.


مزایا و معایب معامله ترید (Trade) چیست؟

مزایا و معایب معامله ترید (Trade) چیست؟

تا به اینجا، با ماهیت کلی معامله آشنا شدیم. در این مطلب، انواع معاملات را بررسی کردیم که به‌صورت کلی معامله در مقیاس جهانی را به ما نشان داد. تمام این معاملات در کنار هم، یک تجارت بین‌المللی را ایجاد می‌کنند که مزایا و معایبی را در پی دارد. ابتدا به بررسی مزایای معاملات مختلف در سطح بین‌الملل می‌پردازیم که شامل چنین مواردی هستند:


مزایا معامله ترید (Trade)


1_ توسعه اقتصادی مدرن


تجارت جهانی باعث می‌شود تا با پیشرفت بازارهای مالی، محصولات، کالاها و ابزارهای مالی جدیدی ایجاد شوند و تجارت و اقتصاد، اشکال مدرن و پیشرفته‌تری به خود بگیرند.


2_ پیشرفت کشورهای درحال توسعه


تجارت بین‌الملل سبب شده است تا کشورهای توسعه‌نیافته بتوانند با استفاده از دسترسی به بازارهای بزرگ مالی جهانی، تا حدودی اقتصاد خود را منطبق کرده و خود را بالا بکشند.


3_ بهبود وضعیت ملت‌ها


تجارت بین‌المللی برای بسیاری از کشورها موضوع مرگ و زندگی است. برای مثال، بریتانیا و ژاپن نمی‌توانند جمعیت فعلی خود را بدون واردات از سایر کشورها، تأمین کنند. معامله صادرات کالاهای تولیدی این کشورها، برای ادامه حیات آن‌ها ضروری است. این موضوع در مورد بسیاری از کشورهای دیگر نیز صدق می‌کند.


4_ سهولت در پرداخت‌ها


بازارهای مالی جهانی سبب شده‌اند تا پرداخت‌های برون مرزی با سهولت بیشتری صورت بگیرند. بنابراین، واریزهای ارزی بزرگ می‌تواند به‌صورت آنلاین از طریق بروکرها یا صرافی‌های بین‌المللی انجام شوند.


5_ پتانسیل سود بالا


بازارهای مالی این خاصیت را دارند که بتوانند سود زیادی را به تریدرها برسانند. البته این موضوع به دانش مالی و تحلیلی یک تریدر مربوط می‌شود. هرچقدر تریدر حرفه‌ای‌تر باشد، می‌تواند سود بیشتری از بازار بگیرد.


مزایا و معایب معامله ترید (Trade) چیست؟

موارد فوق برخی از مزایای اصلی معامله در سطح جهانی بودند. بااین‌حال، اگر بخواهیم متناسب با این مزایا، معایب این نوع از معاملات را نیز بیان کنیم، باید به موارد زیر توجه داشته باشیم:


معایب معامله ترید (Trade)

1_ فرسودگی منابع طبیعی


مواد معدنی و سایر منابع حیاتی یک کشور ممکن است به دلیل تجارت بین‌المللی رو به اتمام بروند؛ چرا‌که بیشتر مواد معدنی به خارج از کشورها ارسال می‌شوند. (البته با مطرح‌شدن منابع تجدیدپذیر، این موضوع تا حدودی کمرنگ شده است.)


2_ تهدید صنایع داخلی کشورها


تجارت بین‌المللی می‌تواند به‌دلیل واردات کالاهای مکرر ارزان قیمت، بر عادات مصرف یک کشور تأثیر منفی بگذارد. همچنین کالاهای بومی و صنایع‌دستی کشورها در برابر معاملات کلان کالا، شانسی برای رشد نداشته باشند.


3_ تهدید مشاغل تولیدی و خدماتی


پتانسیل سود بالای بازارهای مالی اگرچه یک مزیت است؛ اما از طرفی دیگر، می‌تواند یک محدودیت باشد. ازآنجایی‌که بیشتر افراد جامعه با هدف کسب سود، به فعالیت در این بازارها تمایل پیدا می‌کنند و از مشاغل تولیدی یا خدماتی خود غافل می‌شوند، این اتفاق در سطح گسترده، می‌تواند آسیب‌زا باشد (مگر اینکه جایگزین‌های مدرنی برای بیشتر مشاغل ایجاد شود؛ مانند ربات‌های کارگر که به‌جای نیروی کار انسانی در واحدهای تولیدی کار می‌کنند).


توجه به مزایا و معایب معاملات، می‌تواند دید گسترده‌ای نسبت به این مفهوم به ما بدهد؛ اما قطعاً نمی‌تواند یک دید واضح باشد. به‌خاطر اینکه معاملات دارای انواع مختلفی هستند و هر نوع آن می‌تواند مزایا و معایب متفاوت‌تری را در بر بگیرد. بنابراین، اگر می‌خواهید با ورود به دنیای تجارت و معامله، از معایب آن در امان باشید، بهتر است که به مزایا و معایب روش خاص معاملاتی خود فکر کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید در بازار فارکس یا بازار کریپتو فعالیت کنید، باید مزایا و معایب خاص معامله در این بازارهای آنلاین را در نظر بگیرید.


سخن پایانی


«معامله» یا همان «ترید» یک مفهوم واحد است؛ اما می‌تواند بر‌حسب روش‌های مختلف، معانی مختلفی به خود بگیرد. به‌خاطر اینکه ترید می‌تواند در بازار کالا، بازار بورس، بازار ارز و دیگر بازارهای مالی انجام شود که هرکدام بازخوردهای خاص خود را در مقیاس جهانی دارند. بااین‌حال، به‌صورت کلی، معامله یک مفهوم عجین‌شده با زندگی انسان‌ها است و هر روز هم تأثیر آن بیشتر می‌شود. در همین راستا، از حدود یک دهه قبل، ورود بازار ارزهای دیجیتال به لیست بازارهای مالی جهان، تحولات اقتصادی بزرگی را در حوزه‌ی تجارت ایجاد کرده است.