دنیای هنر در حال حرکت به سمت هنر دیجیتالی و NFTها است و کالکشن‌های هنری دیجیتالی در دو سه سال اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند. NFT یا توکن‌های غیرمثلی یکی از ابداعات مهم بلاک چین است که موج بزرگی در دنیای هنر به وجود آورده‌است. کلکسیون‌داران، گالری‌ها، هنرمندان مختلف از نقاشان تا طراحان و موزیسین‌ها، می‌توانند نسخه دیجیتالی آثار خود را به نمایش بگذارند یا خرید و فروش کنند. به لطف توکن‌های غیر مثلی (NFT) مالکیت این آثار هنری به صورت اختصاصی روی بلاک چین ثبت می‌شود و کسی نمی‌تواند آنها را به صورت غیرقانونی کپی کند.


شبکه‌های اجتماعی مختلف از توئیتر تا اینستاگرام و ... به خوبی نشان می‌دهند که توکن‌های غیرمثلی در همین مدت کوتاه، حسابی محبوب شده‌اند و سرمایه‌داران، پول‌ زیادی را برای خرید این کالکشن‌های دیجیتالی خرج می‌کنند. گروه‌ها و کانال‌های بسیاری برای معرفی و خرید و فروش NFT ها به وجود آمده‌اند و مردم برای بعضی از این کالکشن‌ها سر و دست می‌شکنند. بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم، با امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی کاربران خود نیز این فضا را از خرابکاری و کلاهبرداری حفظ می‌کنند. این بلاک‌چین‌ها به هنرمندان امکان ثبت آثار خود را روی یک زنجیره بزرگ و شفاف را می‌دهند. خریداران این آثار هم می‌توانند تمام تاریخچه خرید و فروش و جا به جایی این آثار را در گذشته، روی بلاک چین مشاهده کنند.


SuperRare چیست؟.png

با این حال، خرید و فروش NFT ها یا توکن‌های غیرمثلی، ممکن است برای کسانی که تازه وارد بازار ارزهای دیجیتال و NFT ها شده‌اند، کمی پیچیده به نظر برسد. پلتفرم سوپرریر (SuperRare) یک بازار معاملاتی توکن‌های غیرمثلی است، که محیطی جذاب و کاربرپسند را برای معاملات NFT فراهم کرده‌است. این پلتفرم به هنرمندان امکان مینت (MINT) آثار هنری خود را می‌دهد، کاربران می‌توانند این آثار را انتخاب کنند و بخرند یا در حراجی برای آنها قیمت ثبت کنند. گالری‌های بزرگ هنر دیجیتالی در این پلتفرم برپاست و سوپرریر تجربه جدیدی را در دنیای هنر مهیا کرده‌است.


ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با پلتفرم سوپر ریر آشنا کنیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم: اینکه پلتفرم سوپر ریر (SuperRare) چیست و چگونه کار می‌کند؟ چگونه می‌توانیم در پلتفرم سوپرریر NFT درست کنیم یا NFT خرید و فروش کنیم؟ کارمزد خرید و فروش و ایجاد NFT در بازار سوپر ریر (SuperRare) چقدر است؟ و ....


SuperRare چیست؟.png

SuperRare چیست؟

داستان پلتفرم سوپرریر (Superrare) از سال ۲۰۱۷ شروع می‌شود. در این سال سه نفر به نام‌های جان کرین، جاناتان پرکینز و چارلز کرین ایده‌‌ای در بازار دیجیتال مطرح کردند. آنها به صورت رسمی سوپر ریر را در سال ۲۰۱۸ توسعه دادند و به بازار معرفی کردند. پلتفرم سوپرریر از محصول قبلی آنها به نام Pixura شاخه گرفته که به کاربران اجازه می‌داد کالکشن‌های دیجیتالی را بسازند، روی بلاک چین دنبال کنند و معامله کنند.


پلتفرم سوپر ریر یک بازار توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و یک پلتفرم اجتماعی غیرمتمرکز است. این پلتفرم معاملاتی بر روی بلاک چین اتریوم بنا شده‌‌است و در نتیجه از قدرت و امنیت این بلاک چین مهم بازار ارزهای دیجیتال بهره می‌برد. کاربران می‌توانند در پلتفرم سوپرریر، توکن‌های NFT با استاندارد ERC-721 اتریوم را مینت کنند.( در دنیای توکن‌های غیرمثلی به فرایند ایجاد یک NFT جدید، مینت (Mint) کردن گفته می‌شود که به معنای ضَرب کردن در فارسی است، مثل ضرب کردن سکه یا طلا.) پس از اینکه یک NFT مینت شد، می‌تواند به فروش گذاشته شود، خریداری شود، مبادله شود یا توسط دیگر کاربران این پلتفرم در کیف پولشان هولد (نگهداری) شود. هنرمندان بابت NFT هایی که مینت می‌کنند، حق امتیاز یا رویالیتی آن را نیز از آن خود می‌کنند. با داشتن حق امتیاز هر توکن غیرمثلی، درصدی از خرید و فروش‌های آینده آن نیز به جیب هنرمندان اصلی واریز می‌شود.


پلتفرم سوپرریر یک مزیت اصلی نسبت به دیگر بازارهای خرید و فروش NFT دارد. در این بازار معاملاتی، فقط NFT هایی خرید و فروش می‌شوند که تنها یک نسخه از آنها وجود دارد.(نام سوپرریر (SuperRare) در انگلیسی دقیقا به همین معناست، یعنی بسیار کمیاب.) این رویکرد باعث شده که کالکشن‌های NFT بسیار گران‌قیمتی در این پلتفرم خرید و فروش شوند و سود بسیاری را نصیب کالکتورها و هنرمندان کند.

علاوه بر بازار معاملاتی، سوپرریر یک شبکه اجتماعی هم به خود اضافه ‌کرده‌است. در این شبکه اجتماعی، کاربران می‌توانند هنرمندان و کلکسیونرهای مورد علاقه خود را دنبال کنند، لایک کنند، برایشان کامنت بگذارند و با آنها تعامل داشته‌باشند.


SuperRare چگونه کار می کند؟.png

SuperRare چگونه کار می کند؟

پلتفرم سوپرریر از بلاک چین اتریوم برای مینت کردن و خرید و فروش NFT ها استفاده می‌کند. با استفاده از بلاک چین اتریوم، همه تراکنش‌ها و مراودات سوپرریر از طریق قراردادهای هوشمند ثبت می‌شوند. وقتی فروشنده‌ای می‌خواهد NFT خود را بفروشد، این NFT در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود و تا زمانی که به فروش نرفته از ولت خود جا به جا نمی‌شود. همچنین دارایی خریداران هم به صورت کاملا امن توسط قرارداد هوشمند حفاظت می‌شوند، تا زمانی که خریدار و فروشنده بر سر قیمت به توافق برسند. با توافق دو طرف، قرارداد هوشمند به صورتی کاملا اتوماتیک و برنامه‌نویسی‌شده NFT را به ولت خریدار منتقل می‌کند و مبلغ مورد نظر را به فروشنده می‌پردازد. مزیت قراردادهای هوشمند این است که تحت نظارت و کنترل هیچ فرد سومی نیستند و همه شرایط به صورت کدنویسی شده و روی بلاک چین ثبت می‌شوند.


پلتفرم خرید و فروش NFT سوپرریر نیز مانند پلتفرم‌های دیگر از سیستم حراجی استفاده می‌کند. هر حراج یا آکشن NFT می‌تواند با یک قیمت اولیه آغاز شود و زمانی برای پایان آن در نظر گرفته شود. با پایان یافتن حراجی، NFT به بالاترین قیمت پیشنهاد شده به فروش می‌رود. NFT های خریداری شده توسط افراد در کالکشن NFT آنها به نمایش درمی‌آید و کاربران می‌توانند نمایش ان اف تی‌ها و هنرمندان مورد علاقه خود را شخصی‌سازی کنند. با این کار علایق خود را به دیگران نشان می‌دهند و افراد هم سلیقه خود را برای خرید و فروش یا به اشتراک گذاشتن NFT های خود پیدا خواهند کرد. سوپرریر یک سیستم حراجی ثانویه را نیز برای کاربران خود تدارک دیده‌است. در این سیستم، خریداران می‌توانند برای آثاری که به حراجی نگذاشته شده‌اند هم درخواست خرید بگذارند. از این طریق هم NFT های مستعد فروش در سوپرریر پیدا می‌شوند و هم معاملات بیشتری در پلتفرم صورت می‌گیرد.


در سه سال اولی که پلتفرم سوپرریر وارد بازار شد، کسانی که می‌خواستند NFT های خود را در این پلتفرم ثبت کنند باید درخواست ثبت نام می‌دادند. این درخواست باید توسط تیم توسعه‌دهنده سوپرریر تایید می‌شد. پروسه ثبت نام و تایید کاربران تاحدودی سخت‌گیرانه به نظر می‌رسید. چون آثار مورد نظر باید استانداردهایی را رعایت می‌کردند. همچنین این آثار باید به صورت کاملا منحصر به فردی توسط افراد خلق می‌شدند و در هیچ پلتفرم دیگری اجازه مینت شدن نداشتند. این پروسه باعث شده بود که NFT های سوپرریر بی‌همتا باشند و مشابه آنها در هیچ پلتفرم دیگری وجود نداشته باشد. با این حال در سال ۲۰۲۱ سوپر ریر توکن بومی شبکه خود را به نام توکن RARE به بازار معرفی کرد. هدف از معرفی این ارز دیجیتال، دموکراتیزه کردن بیشتر شبکه و انتقال حاکمیت آن به افراد بیشتری بود. با این کار هولدرهای توکن RARE آرتیست‌ها و هنرمندان جدید را انتخاب می‌کنند و کنترل پلتفرم سوپرریر (SuperRare) در دستان افراد بیشتری خواهد بود.


از چه ارزهایی می توانید در SuperRare استفاده کنید؟.png

از چه ارزهایی می توانید در SuperRare استفاده کنید؟

تمام تراکنشات و خرید و فروش‌ها در پلتفرم سوپرریر با ارز دیجیتال اتریوم انجام می‌شوند. در سوپرریر نمی‌توان از ارزهای دیجیتال دیگری مانند بیت کوین و یا ارزهای فیات مانند دلار استفاده کرد. سوپرریر توکن بومی خود را، به نام RARE نیز منتشر کرده، اما این توکن برای خرید و فروش NFT ها به کار نمی‌رود. از توکن RARE در دائو (انجمن خودگردان و غیرمتمرکز) سوپرریر استفاده می‌شود و هولدرهای آن می‌توانند به کمک توکن RARE به تصمیمات و برنامه‌های پلتفرم رای دهند و تاثیرگذار باشند.


ویژگی‌های بازار SuperRare چیست؟

پلتفرم خرید و فروش NFT سوپرریر، یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که اکوسیستم NFT یا توکن‌های غیرمثلی را توسعه داد. پیشگامی سوپرریر (SuperRare) باعث شده که به یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های NFT تبدیل شود و کامیونیتی چند میلیون نفری از کاربران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی را به خود جذب کند.


مهم‌ترین وجه تمایز سوپرریر نسبت به پلتفرم‌های معروف NFT دیگر مانند اوپن سی، انتخاب آثار بر اساس استانداردهای مختلف است. هر اثر هنری که بخواهد در سوپرریر مینت شود، باید با پارامترهای مختلفی مانند پذیرش آن در شبکه‌های اجتماعی، سبک هنری و قرار داشتن در کامیونیتی‌های مختلف هنری سنجیده شود. این کار باعث می‌شود که آثار هنری کم ارزش در این پلتفرم خرید و فروش نشوند و همه NFT ها از ارزش بالایی برخوردار باشند.

سرویس‌های پلتفرم سوپرریر.png

سرویس‌های پلتفرم سوپرریر

سوپرریر علاوه بر اینکه یک پلتفرم برای خرید و فروش NFT هاست، یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز نیز به شمار می‌آید. سوپرریر محیط کاربری ساده و جذابی دارد و از قسمت‌های زیر تشکیل شده‌است:


1_ فعالیت‌ها (Activities): در این بخش، اخبار هنرمندان و کلکسیونرها به صورت شخصی‌سازی شده آورده می‌شود و کاربران می‌توانند آنها را دنبال کنند. همچنین اخبار کلکسیونر‌های بزرگ و هنرمندان محبوب نیز به صورت جداگانه در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود.


2_ امکانات (Features): این صفحه مکانی جذاب برای هنرمندان و کامیونیتی‌هاست تا بتوانند پروژه‌ها، نمایشگاه‌ها و بسیاری موارد دیگر را با هم به اشتراک بگذارند. هرکدام از امکانات این بخش، فرصتی برای هنرمندان است تا آثار خود را از قبیل تصاویر، ویدئوها و متن‌ها را به نمایش بگذارند.


3_ بازار (Market): بازار یا مارکت جایی است که بیشتر فعالیت‌ها در آن انجام می‌شوند. در این قسمت می‌توانید تمام NFT هایی که در پلتفرم هستند را مشاهده و جستجو کنید. جستجوی NFT ها براساس خالق آنها، قیم، سن NFT و زمان پایان حراجی‌ها امکان‌پذیر است.


4_ کامیونیتی (Community): در قسمت کامیونیتی، پلتفرم‌ها و شبکه اجتماعی سوپرریر به همراه وبلاگ آن قرار دارند. در وبلاگ سوپرریر، اخبار هفتگی و اعلامیه‌های مربوط به صنعت ارزهای دیجیتال و تو‌کن‌های غیرمثلی به نمایش درمی‌آیند.


بلاک‌چین‌های پلتفرم سوپرریر

پلتفرم سوپرریر (SuperRare) مانند بازارهای بزرگ دیگر NFT، روی بلاک چین اتریوم به وجود آمده‌است. همه تراکنش‌ها روی بلاک چین اتریوم و با استفاده از توکن اتر (ETH) انجام می‌شوند. بلاک چین اتریوم استفاده از قراردادهای هوشمند را امکان‌پذیر می‌سازد، محیطی غیرمتمرکز را برای مدیریت داده‌ها به وجود می‌آورد و دسترسی کاربران را به امکانات پلتفرم افزایش می‌دهد. هنرمندان برای اینکه بتوانند آثار خود را مینت کنند و همچنین خریداران برای خرید توکن‌های غیرمثلی (NFT) باید به مقدار لازم اتریوم در کیف پول خود داشته باشند.


کیف‌پول‌های بازار سوپرریر

برای ذخیره NFT هایی که در پلتفرم سوپرریر خرید و فروش می‌شوند، کاربران باید کیف پول خود را به آن متصل کنند. سوپرریر از کیف پول‌های وب ۳ و کیف پول‌هایی که با اتریوم سازگارند پشتیبانی می‌کند. یکی از معروف‌ترین این کیف پول‌ها، کیف پول متامسک است که توسط کاربران زیادی در معاملات NFT مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز گزینه مناسبی به نظر می‌رسند و نسبت به کیف‌پول‌های نرم‌افزاری امن‌تر هستند.


روش‌های پرداخت در پلتفرم سوپرریر

بازارهای NFT کمی از کارت‌های اعتباری معمولی برای خرید و فروش و معاملات پشتیبانی می‌کنند. در سوپرریر نیز کاربران نمی‌توانند از کارت اعتباری بانکی و ارزهای فیات استفاده کنند. برای خرید و فروش در این پلتفرم باید به مقدار لازم ارز دیجیتال اتریوم در کیف پول خود داشت و همه معاملات از طریق اتریوم انجام می‌شوند.


کارمزدهای پلتفرم NFT سوپرریر

زمانی که یک NFT خرید و فروش می‌شود. درصدی از مبلغ آن به عنوان کارمزد محاسبه می‌شود. در پلتفرم سوپرریر، کارمزدهای مختلفی برای خرید و فروش وجود دارد و درصد هرکدام از آنها متفاوت است. این کارمزدها عبارت‌اند از:


  • کارمزد گالری

کارمزد گالری توسط هنرمندان پرداخت می‌شود. زمانی که یک آرتیست بخواهد برای اولین بار NFT خود را در پلتفرم سوپرریر بفروشد، ۱۵ درصد از مبلغ فروش به حساب پلتفرم سوپرریر واریز می‌شود و ۸۵ درصد مابقی به هنرمند پرداخت می‌شود. کارمزد گالری دقیقا مانند کارمزدی است که گالری‌های فیزیکی برای به نمایش گذاشتن و فروش آثار هنری فیزیکی از هنرمندان می‌گیرند.


  • کارمزد خریداران NFT

خریداران نیز برای خرید هر NFT، ۳ درصد از مبلغ آن را به عنوان کارمزد به پلتفرم پرداخت می‌کنند. برای خرید NFT در دفعات دوم به بعد، ۱۰ درصد نیز به عنوان رویالیتی فی یا حق امتیاز به هنرمند اثر پرداخته می‌شود.


  • کارمزد مینت NFT برای هنرمندان

هنرمندان اگر بخواهند اثر خود را روی پلتفرم سوپرریر مینت کنند، باید کارمزد شبکه اتریوم یا گس فی بپردازند. گس فی به استیک کنندگان اتریوم داده می‌شود تا تراکنش‌ها را روی بلاک چین اتریوم انجام دهند. کارمزد شبکه یا گس فی، هزینه استفاده از بلاک چین اتریوم برای هنرمندان است. مقدار گس فی در زمان‌های مختلف متفاوت است و به شلوغی شبکه بستگی دارد. هر چه که تقاضای تراکنش شبکه بالاتر رود، مبلغ گس فی نیز افزایش می‌یابد.


مزایا و معایب پلتفرم SuperRare چیست؟.png

مزایا و معایب پلتفرم SuperRare چیست؟

پلتفرم سوپرریر توانسته با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، توجه هنرمندان و کلکسیونرهای NFT زیادی را به خود جلب کند. مزایا و معایب این پلتفرم را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:


  • مزایای پلتفرم سوپرریر:

پلتفرم اختصاصی: سوپرریر یک محل خرید و فروش برای آثار یونیک و خاص است. NFT هایی که در این پلتفرم ارائه می‌شوند استانداردهای بالایی دارند و پس از تاییدیه به نمایش گذاشته شده‌اند. پشتیبانی از کیف پول‌های محبوب: معروف‌ترین کیف پول‌ها در پلتفرم سوپرریر پشتیبانی می‌شوند،کیف پول‌هایی مانند متامسک، فورماتیک (Formatic) و والت کانکت (WalletConnect) هستند. محیط کاربری ساده و جذاب: محیط کاربری سوپرریر بسیار ساده و کاربردی است و حتی برای کسانی که تازه‌واردند مناسب به نظر می‌رسد.


کارمزد‌ها و حق امتیاز فروش NFT ها کاملا شفاف و مشخص است.


معایب پلتفرم سوپرریر:


  • هنرمندان باید تایید شوند: هر آرتیستی نمی‌تواند در پلتفرم سوپرریر اثر خود را مینت کند و باید توسط هولدرهای توکن RARE تایید شود.

  • کارمزد بالای فروش آثار: سوپرریر برای فروش اول ۱۵ درصد و برای فروش‌های بعدی حدود ۳ درصد از قیمت NFT را دریافت می‌کند.

  • یونیک بودن آثار و NFTها باعث بالا بودن قیمت آنها نسبت به آثار هنری در پلتفرم‌های دیگر می‌شود.

  • فقط آثاری که در سوپرریر مینت شده‌اند امکان خرید و فروش دارند.

چه NFT هایی را می توان در SuperRare خرید و فروش کرد؟.png

چه NFT هایی را می توان در SuperRare خرید و فروش کرد؟

انواع NFT که در پلتفرم سوپرریر موجودند به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:


  • تصاویر: تصاویر می‌توانند یک اثر هنری و نقاشی ، یا یک عکس معروف و ارزشمند باشند. این نوع NFT از محبوب‌ترین و پرمعامله‌ترین NFT ها در پلتفرم سوپرریر است.

  • آثار هنری سه بعدی: آثار هنری سه بعدی، تجربه تازه‌ و زنده‌ای را برای مخاطبین فراهم می ‌کنند. با چرخاندن موس کامپیوتر روی آنها می‌توان از زوایای مختلفی آنها را دید و به آنها جان داد.

  • گیف‌ها: گیف‌ها، انیمیشن‌ها یا کلیپ‌های ویدئویی کوتاهی هستند که پشت سر هم اجرا می‌شوند و تم‌های متفاوتی به خود می‌گیرند.

  • ویدئو: ویدئوهایی که در پلتفرم سوپرریر به نمایش درمی‌آیند، هم به صورت فیلم‌برداری شده و هم انیمیشن هستند. کاربران با جستجو و فیلتر کردن براساس علایقشان می‌توانند اثر هنری مورد نظر خود را پیدا کنند.

گزینه های فروش در SuperRare چیست؟.png

گزینه های فروش در SuperRare چیست؟

برای فروش NFT در پلتفرم سوپرریر، ابتدا باید توسط آن پذیرفته شد. سوپرریر در مورد آرتیست‌ها بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند و هر ماه تنها چند آرتیست را به پلتفرم خود اضافه می‌کند. اگر هنرمندی پذیرفته شد می‌تواند آثار خود را به دو صورت بفروشد:


  • حراجی یا آکشن (Auctions):

در حراجی‌ها، مدت زمانی مشخص می‌شود و خریداران این فرصت را دارند تا پیشنهادات خود را برای خرید NFT ارائه کنند. با پایان یافتن مدت زمان حراجی، NFT به بالاترین قیمت پیشنهاده فروخته می‌شود و به کیف پول خریدار منتقل می‌شود.


  • فروش فوری (Instant Sales):

هنرمندان می‌توانند برای NFT خود قیمت ثابتی مشخص کنند و آن را به فروش بگذارند. خریداران یا در این قیمت NFT را می‌خرند یا پیشنهاد دیگری ارائه می‌کنند که می‌تواند توسط فروشنده مورد قبول قرار بگیرد.


آیا استفاده از SuperRare امن است؟.png

آیا استفاده از SuperRare امن است؟

استفاده از پلتفرم سوپرریر به دلایل مختلفی کاملا امن است و مشکلی برای دارایی شما به وجود نمی‌آورد. سوپرریر از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کند و از طرف دیگر هیچ گاه دارایی شما را نزد خود نگه نمی‌دارد. قراردادهای هوشمند تمام کارهای اجرایی را روی پلتفرم به عهده دارند و به صورت اتوماتیک معاملات را انجام می‌دهند. سوپرریر به عنوان یک سرویس پردازش عمل می‌کند و خریداران و فروشندگان را با هم مچ می‌کند. با این حال باید مراقب حملات فیشینگ باشید و در زمان استفاده از این پلتفرم، وارد سایت‌های فیک و تقلبی نشوید. کلاهبرداران همیشه دنبال یافتن راه‌های تازه برای دسترسی به دارایی شما هستند و نباید این امکان را در اختیار آنها قرار دهید.


سخن ‌پایانی


توکن‌های غیرمثلی یا NFT ها، موج تازه‌ای را در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد کردند و کنجکاوی سرمایه‌گذاران زیادی را برانگیختند. بعضی از مردم فکر می‌کنند که NFT ها ارزشی ندارند و معاملاتشان سفته‌بازی است و بعضی دیگر NFT ها را دروازه‌ای به یک اکوسیستم اقتصادی جدید می‌دانند. این اکوسیستم، یک فضای غیرمتمرکز اقتصادی و هنری است که درآمد زیادی را برای هنرمندان و کلکسیونرهای هنری به ارمغان می‌آورد.


بازارهای خرید و فروشی مانند سوپرریر، نقش مهمی را در این فضا بازی می‌کنند و به هنرمندان کمک می‌کنند تا بدون واسطه آثار خود را به نمایش بگذارند و بفروشند. کلکسیونرها هم با گشت و گذار در این فضا، استعدادهای تازه‌ای را پیدا می‌کنند و با سرمایه‌گذاری روی آنها، باعث رشدشان می‌شوند. سوپرریر یکی از مهم‌ترین بازارهای خرید و فروش NFT به شمار می‌اید و از لیدرهای بازار توکن‌های غیرمثلی است. با رشد بیشتر NFT ها و متاورس، سوپرریر هم مطمئنا بزرگتر خواهد شد و توکن بومی آن هم (RARE) ارزش بالاتری پیدا خواهد کرد. از این توکن برای تصمیم‌گیری در شبکه و انتخاب هنرمندان استفاده می‌شود و نقش مهمی در آینده آن خواهد داشت.