در سال‌های اخیر، تلگرام (Telegram) به یکی از پیام‌رسان‌های محبوب نزد ایرانیان تبدیل شده است. با اینکه مردم کشور ما، تا کنون، پیام‌رسان‌های مختلفی را مورد استفاده قرار داده‌اند؛ اما تلگرام یکی از پلتفرم‌هایی بوده که به‌خاطر مزایایش، همچنان کاربردش را حفظ کرده و روز‌به‌روز نیز بر تعداد کاربرانش اضافه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تلگرام، در حوزه‌ی کسب و کارهای آنلاین است. در واقع، حتی پیش از اینکه توسعه‌دهندگان تلگرام، به‌دنبال ایجاد اکوسیستمی تجاری باشند، بسیاری از ایرانیان، از این پیام‌رسان برای فروش محصولات خود استفاده می‌کردند.


در همین راستا، اخیراً توسعه‌دهندگان این نرم‌افزار، با هدف گسترش استفاده از امور مالی غیرمتمرکز، کیف پول تلگرام (Telegram Wallet) را راه‌اندازی کرده‌اند. توسعه‌ی کیف پول تلگرام یا TON Space، می‌تواند خبر بسیار خوبی برای کسب و کارهای آنلاین باشد. همچنین، سایر کاربران نیز با استفاده از کیف پول تلگرام می‌توانند دارایی‌های دیجیتال را مبادله و یا ذخیره‌سازی کنند. به‌خاطر همین، در این مقاله، بررسی می‌کنیم که کیف پول تلگرام چیست و نحوه راه‌اندازی و استفاده از TON Space چگونه است.‌ و آیا میشود در این کیف پول خرید و فروش تتر و مشاهده قیمت بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال را داشت خیر!


کیف پول تلگرام چیست؟

کیف پول تلگرام چیست؟

کیف پول تلگرام (Telegram Wallet) با نام تجاری TON Space، یک کیف پول رمزنگاری‌شده محسوب می‌شود که بر بستر بلاک چین TON راه‌‌اندازی شده است. در واقع، کیف پول تلگرام یک لایه‌ی پیشرفته از زیرساخت‌های شبکه‌ی TON بوده و امکان تعامل میان کاربران و دارایی‌های موجود در این بلاک چین را فراهم می‌کند. این کیف پول یک ولت غیرحضانتی (Non-Custodial) یا خودحضانتی (Self-Custodial) بوده و کلید خصوصی کاربران را در اختیار خودشان قرار می‌دهد. ازاین‌طریق، کاربران کنترل کاملی بر دارایی‌هایشان خواهند داشت و می‌توانند از ارزهای دیجیتال خود در برنامه‌های تجاری گوناگون استفاده کنند.


با اینکه کیف پول‌های زیادی در بازار کریپتو وجود دارند؛ اما کار با این ولت‌ها برای بسیاری از کاربران دشوار است. همچنین، بسیاری از مردم، شناختی از دنیای رمزارزها ندارند و نمی‌دانند که چطور می‌توانند از این دارایی‌ها استفاده کنند. حالا تلگرام با بیش از 800 میلیون کاربر فعال، کیف پول TON را در اختیار کاربران قرار داده است. کیف پول تلگرام رابط کاربری ساده و جذابی دارد و به کاربران اجازه می‌دهد که بدون زحمت، ارزهای دیجیتال را مبادله و یا ذخیره‌سازی کنند.


در واقع، کیف پول تلگرام دریچه‌ای نوین به دنیای دیفای است و حتی کاربرانی که در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند، به آن دسترسی خواهند داشت. از طرفی، مدیران تلگرام اعلام کرده‌اند که در آینده، امکان ادغام کیف پول TON با نرم‌افزارهای غیرمتمرکز دیفای فراهم خواهد شد. در نتیجه، حتی افرادی که در کشورهایشان با محدودیت استفاده از خدمات بانکی مواجه بودند، می‌توانند به خدمات گسترده‌ی امور مالی غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند.


امکانات کیف پول تلگرام (TON Space) شامل چه مواردی است؟

امکانات کیف پول تلگرام (TON Space) شامل چه مواردی است؟

تان اسپیس (TON Space) یک کیف پول غیرحضانتی است که کلیدهای خصوصی را در اختیار خود کاربران قرار می‌دهد. این کیف پول، رابطی کاربرپسند دارد و امکانات زیر را به کاربران ارائه می‌کند:


  • شارژ آسان کیف پول با کارت‌های اعتباری

  • انتخاب ارزهای مورد علاقه برای دسترسی سریع

  • خرید و معامله‌ی راحت ارزهای دیجیتال

  • ارائه‌ی تراکنش‌های سریع

  • پشتیبانی از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps)

  • مدیریت نام کاربری تلگرام


شبکه «تان» (TON Network) چیست؟

شبکه «تان» (TON Network) یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز است که در سال 2018، توسط پیام‌رسان تلگرام پایه‌گذاری شد. در ابتدا، این پروژه Telegram Open Network نام داشت؛ اما پس از مدتی به The Open Network تغییر نام داد. این شبکه که بر اساس الگوریتم اثبات سهام (PoS) کار می‌کند، به کاربران اجازه می‌دهد که با سهام‌گذاری یا استیکینگ ارزهای دیجیتالشان، امنیت شبکه «تان» را تأمین کرده و پاداش دریافت کنند. این کاربران برای استیکینگ، باید از توکن بومی شبکه‌ی «تان»، با نماد اختصاری TON استفاده کنند. در گذشته، توکن بومی این شبکه، Gram نام داشت.


تاریخچه کیف پول تلگرام (TON Space) چگونه است؟

تاریخچه کیف پول تلگرام (TON Space) چگونه است؟

در سال 2018، شرکت تلگرام بلاک چین TON را با هدف ایجاد بستری ایمن و سریع برای نرم‌افزارهای غیرمتمرکز پایه‌گذاری کرد. تا سال 2020، تلگرام درحال توسعه این بلاک چین بود؛ اما در این سال، مجبور شد که Telegram Open Network یا شبکه TON را کنار بگذارد. دلیل این کناره‌گیری، شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از شرکت تلگرام بود. در واقع، در سال 2019، SEC مدعی شد که فروش توکن Gram توسط تلگرام، ایراد قانونی دارد.


ازآنجایی‌که شرکت تلگرام در دادگاه از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شکست خورد، مجبور شد که این پروژه را کنار بگذارد. بااین‌حال، فعالیت شبکه «تان» تحت‌عنوان The Open Network ادامه پیدا کرد و مدیریت این شبکه را بنیاد TON بر عهده گرفت. اعضای این بنیاد، عده‌ای از همکاران سابق بنیان‌گذاران تلگرام هستند و با شرکت این پیام‌رسان ارتباط نزدیکی دارند. به‌این‌ترتیب، تلگرام توانست تمرکز خود را بر توسعه‌ی امور مالی غیرمتمرکز حفظ کند. ازاین‌طریق، تلگرام قصد دارد که به یک «سوپر اپلیکیشن» (Super App) تبدیل شود و کیف پول تلگرام، یکی از برنامه‌های این پیام‌رسان برای دستیابی به این هدف است.


آموزش گام‌‌به‌گام راه‌اندازی کیف پول تلگرام (TON)

کیف پول TON به شما اجازه می‌دهد که یک کیف پول کریپتو را با حساب کاربری تلگرام خود ادغام کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که درحال‌حاضر، قابلیت غیرحضانتی کیف پول تلگرام فعال نشده است و به‌خاطر همین، با فعال‌سازی این ولت، کلیدهای خصوصی‌تان را دریافت نخواهید کرد.


برای اینکه بتوانید کیف پول تلگرام خود را راه‌اندازی کنید، با این آموزش گام‌به‌گام همراه باشید:


1_ به صفحه کیف پول تلگرام مراجعه کرده و یا اینکه عبارت @wallet را در این پیام‌رسان جستجو کنید.


2_ با ورود به این صفحه، باید گزینه‌ی Wallet را انتخاب کنید.


آموزش گام‌‌به‌گام راه‌اندازی کیف پول تلگرام (TON)

3_ با انتخاب Wallet، یک ربات تلگرام ایجاد می‌شود. این ربات به شما اجازه می‌دهد که کیف پول تلگرام خود را راه‌اندازی کرده و مدیریت آن را بر عهده بگیرید. برای تأیید، Send Message را انتخاب کنید.


آموزش گام‌‌به‌گام راه‌اندازی کیف پول تلگرام (TON) (2)

4_ حالا به محیط برنامه تلگرام بروید. در تلگرام، روی Start کلیک کنید تا مراحل راه‌اندازی آغاز شوند. سپس، اجازه‌ی اضافه شدن کیف پول را به منوی پیام‌رسانتان صادر کنید. به‌این‌ترتیب، کیف پول تلگرام شما آماده‌ی استفاده خواهد بود. افزودن کیف پول به منو باعث می‌شود که در هنگام چت به ولت تلگرام خود دسترسی داشته باشید. در محیط چت، کافی است که گزینه‌ی Attachment را انتخاب کرده تا کیف پول خود را مشاهده کنید.


آموزش گام‌‌به‌گام راه‌اندازی کیف پول تلگرام (TON) (3)

5_ برای شارژ کردن کیف پول تلگرام، از منوی ولت، روی گزینه‌ی Deposit Crypto From Other Wallet کلیک کنید. سپس، ارز مورد نظر را انتخاب کرده و لینک ارائه‌شده را کپی کنید. حالا می‌توانید با استفاده از این آدرس، ارز دیجیتال را به کیف پول تلگرام خود انتقال دهید.


آموزش گام‌‌به‌گام راه‌اندازی کیف پول تلگرام (TON) (4)

با کیف پول تلگرام (TON Space) خود چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

کیف پول تلگرام طیف وسیعی از امکانات را مانند تعاملات تجاری، مبادلات رمزارز با ارز فیات و... به شما ارائه داده است. برای اینکه با این ولت بیشتر آشنا شوید، برخی از امکانات آن را در این بخش بررسی می‌کنیم.


پاداش و انعام در چت

دسترسی به کیف پول تلگرام در چت این پیام‌رسان، ویژگی‌های سرگرم‌کننده‌ای را برای کاربران به‌همراه دارد. برای مثال، به‌دلایل مختلفی می‌توانید به دوستان و آشنایان خود انعام بدهید. برای این کار، کافی است که روی Attachment کلیک کرده و به کیف پولتان بروید. سپس، باید نام کاربری دوست خود را انتخاب کرده و مقداری ارز دیجیتال را برای او ارسال کنید. علاوه‌بر آن، مدیران گروه‌های تلگرامی می‌توانند برنامه‌های پاداش‌دهی را برای اعضا در نظر بگیرند. پرداخت پاداش‌ها به‌راحتی و از طریق کیف پول تلگرام انجام می‌شود.


پرداخت‌های روتین

بسیاری از افراد به‌واسطه‌ی فعالیت‌هایشان، یک‌سری از پرداخت‌ها را به‌طور مداوم تکرار می‌کنند. این فرایند می‌تواند زمان‌گیر باشد؛ اما با استفاده از کیف پول تلگرام و انتخاب برخی از نام‌های کاربری برای پرداخت‌های روتین، می‌توانید این پرداخت‌ها را به‌سرعت انجام دهید.


خرید رمزارزها با ارزهای فیات

کیف پول تلگرام امکان خرید رمزارزها را با ارزهای فیات نیز ارائه کرده است. به این فرایند On-ramp گفته می‌شود. درحال‌حاضر، شما با استفاده از 30 ارز فیات مختلف، مانند دلار و یورو، می‌توانید به خرید رمزارزها اقدام کنید.


ترید ارز دیجیتال

کیف پول تلگرام یک پلتفرم یکپارچه‌ی معاملاتی را نیز به کاربران ارائه کرده است. در این پلتفرم، کاربران به انواع معاملات رمزارزها دسترسی دارند. برای مثال، می‌توانید برای ارز دیجیتال خود، یک پیشنهاد خرید یا فروش را ثبت کنید. پلتفرم معاملاتی این سفارش را به سایر کاربران نشان داده و امکان مبادله‌ی همتابه‌همتا (P2P) را فراهم می‌کند.


مزایا و معایب کیف پول تلگرام چیست؟

مزایا و معایب کیف پول تلگرام چیست؟

کیف پول تلگرام هنوز درحال توسعه است و طبیعتاً در کنار مزایایش، معایبی نیز دارد. برای اینکه با این ولت بیشتر آشنا شوید، در این بخش، به بررسی مزایا و معایب ولت تلگرام می‌پردازیم.


مزایای کیف پول تلگرام

مزایای این کیف پول عبارت‌اند از:


  • کیف پول تلگرام به کاربران اجازه می‌دهد که ارزهای دیجیتال خود را در یک مکان ذخیره‌سازی و مدیریت کنند و نیازی به استفاده از چندین نرم‌افزار نداشته باشند.

  • این کیف پول از تدابیر فنی قدرتمندی برای حفظ امنیت دارایی‌های کاربران استفاده کرده است.

  • استفاده از ولت تلگرام ساده است و کاربران مبتدی به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

معایب کیف پول تلگرام

معایب ولت تلگرام عبارت‌اند از:


  • کیف پول تلگرام از ارزهای دیجیتال معدودی پشتیبانی کرده است.

  • درحال‌حاضر این کیف پول به‌صورت متمرکز اداره می‌شود و شرکت تلگرام بر عملکرد کاربران نظارت دارد. در نتیجه، این شرکت می‌توانند دارایی‌های افراد را مسدود کند.

  • ازآنجایی‌که امکان هک حساب کاربری افراد وجود دارد، هکرها می‌توانند به دارایی‌های افراد دسترسی پیدا کنند.

  • کیف پول تلگرام به حساب کاربری افراد متصل است؛ بنابراین، هویت مالکان ولت برای شرکت تلگرام قابل ردیابی خواهد بود.

سخن پایانی


در سال‌های اخیر، ربات‌های مختلف تلگرام به بازار کریپتو روی آورده‌اند و توکن‌های اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند. برخی از این ربات‌ها محبوبیت خوبی به دست آورده‌ و بازار کریپتو را بین کاربران تلگرام داغ کرده‌اند. حالا با راه‌اندازی کیف پول تلگرام، بازار رمزارزها در بین کاربران این پیام‌رسان، محبوبیت بیشتری پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود که تلگرام بتواند طیف وسیعی از کاربران خود را با دنیای کریپتو آشنا کند. باید منتظر ماند و دید که آیا تلگرام می‌تواند امکانات کیف پول خود را بهبود ببخشد و خدمات دیگری را نیز در این زمینه ارائه کند یا خیر.