نخستین هدفی که بزرگان بلاکچین مانند ویتالیک بوترین برای آن تعریف کرده‌اند «تمرکز زدایی» است. این واژه شاید برایتان ناملموس باشد اما کافی است کمی درباره کریپتوکارنسی تحقیق کنید تا ببینید لفظ «غیر‌متمرکز» چند بار برای شما تکرار خواهد شد. تمرکز‌زدایی در بازار ارزهای دیجیتال با پیدا شدن پروژه‌های دیفای و رشد آن‌ها بیش از همیشه به حقیقت پیوست.


صرافی‌های غیرمتمرکز این شانس را ایجاد کردند که حتی معاملات بازار زیر نظر شخص یا گروه خاصی صورت نگیرند و همه تراکنش‌ها به صورت شفاف روی شبکه بلاکچین قرار داشته باشد. با موفقیت و رشد چشمگیر چندین پروژه دیفای پروژه‌های متعدد دیگری شکل گرفتند که هرکدامشان به نوعی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کردند.


در این مقاله 10 پروژه برتر دیفای را با هم مرور خواهیم کرد. پس اگر آماده ماجراجویی در دنیای غیرمتمرکزها هستید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.


آینده دیفای.png

آینده دیفای

دیفای شامل پلتفرم‌ها و پروژه‌هایی است که بر بستر بلاکچین فعالیت می‌کنند و عامل واسطه یا شخص سوم که در سیستم مالی سنتی نقش مهمی داشته را حذف کرده‌اند. این مفهوم به طور کامل در تعارض با بازارهای مالی سنتی است. وقتی در یک برنامه غیرمتمرکز در بستر بلاکچین فعالیت می‌کنیم، موسسات مالی کنترل و نظارتی بر این فعالیت‌ها نخواهند داشت.


با گسترش این سیستم پروژه‌ها و پلتفرم‌های مختلفی در این بستر شکل گرفتند که هرکدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند و امکانات جدیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. استیکینگ، دریافت وام، معاملات ارز دیجیتال، کیف پول ارز دیجیتال، تولید رمز ارز و... برخی از امکاناتی هستند که تاکنون توسط پروژه‌های دیفای ارائه شده‌اند.


برای بررسی آینده دیفای از شاخصی به نام TVL استفاده می‌شود. . این شاخص نشان می‌دهد که تاکنون چه مقدار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف دیفای صورت گرفته‌ است. هرچقدر این رقم بالاتر باشد نشان می‌دهد رغبت مردم برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها بیشتر است. TVL در ابتدای سال 2020 نزدیک به 601 میلیون دلار بوده است ولی اکنون (سال 2023) از 240 میلیارد دلار نیز فراتر رفته است. این رشد بیش از 50 هزار درصدی سرمایه‌گذاری در دیفای نشان می‌دهد که پروژه‌های فعال در این حوزه تا چه حد جای پیشرفت دارند.


آینده ارزهای دیفای هیجان انگیز و روشن است و این موضوع با خلاقیت‌هایی که پروژه های فعال در این حوزه دارند ارتباط مستقیمی دارد. دیفای هنوز در مراحل نخست خود قرار دارد و داده‌ها نشان می‌دهد تا چه حد پتانسیل رشد دارد. مسیر رشد دیفای در آینده می‌تواند با ساخته شدن راه‌هایی برای کالایی کردن داده‌ها چندین برابر کوتاه‌تر شود.


معرفی برترین پروژه های دیفای.png

معرفی برترین پروژه های دیفای

پروژه‌های دیفای با به کارگیری خلاقیت‌ توانستند مختصات تازه‌ای به بازار ارز دیجیتال دهند. قابلیت‌های نظیر ییلد فارمینگ، توکن‌های وثیقه ای، صرافی‌های غیر‌متمرکز و کیف پول‌های غیرمتمرکز هدیه‌هایی هستند که پروژه‌های دیفای به کاربران کریپتوکارنسی ارائه کردند.


در این میان پروژه‌های قدرتمندتر که امنیت بالاتری دارند ، خدمات بهتری ارائه می‌دهند و توجه سرمایه گذاران بیشتری را به خود جلب می‌کنند. این‌ها همان پروژه‌هایی هستند که برای یک سرمایه‌گذاری کم خطرتر باید به سراغ آن‌ها بروید. پروژه‌هایی که قرار است در ادامه به بررسی آن‌ها بپردازیم توکنومیک و زیرساخت‌های امنیتی قابل قبولی دارند. به این نکته توجه کنید که این مطلب پیشنهادی برای سرمایه گذاری نیست و تنها ارائه دهنده اطلاعاتی مفید درباره پروژه هایی است که رویکرد مثبتی از خود نشان داده اند.


Metacade (MCADE)

آنطور که وایت‌پیپر متاکید می‌گوید این یک پلتفرم فضایی بر بستر Web3 است که گیمرها و عاشقان کریپتو را دور‌ هم جمع کرده است. دیدگاه سازندگان این پلتفرم این است که بتوانند جایی جذاب و کاربردی برای عاشقان GameFi در فضای مجازی طراحی کنند.


شما روی این بستر قادر خواهید بود بازی‌های مورد علاقه‌تان را از میان بازی‌های P2P انتخاب و بازی کنید و شانس خود را برای بردن جایزه‌های بزرگ افزایش دهید. با این حال متاکید چیزی فراتر از این‌هاست. شما در این پلتفرم می توانید گیمرها، توسعه‌دهندگان و کارآفرینانی که می‌خواهند علایق، ایده‌ها، مهارت‌ها و استعدادهایشان را به نمایش بگذارند ملاقات کنید.


این پلتفرم که روی بستر اتریوم ERC20 بنا شده امنیت قابل قبولی دارد و هدف این پروژه ایجاد یک جامعه درامدزای خودگردان و مستقل است.

(MCADE).png

چرا در Metacade (MCADE) سرمایه گذاری کنیم؟

با دقت در وایت‌پیپر این پروژه متوجه موضوعات مثبتی می‌شوید که نظرتان را برای سرمایه‌گذاری جلب خواهد کرد. درامد تبلیغاتی، تورنومنت‌ها، جایزه‌ها، رویدادها، لیست مشاغل، پرداخت برای بازی کردن آرکید، گیم تستینگ و لانچپد، جریان‌های درامدی هستند که در این وایت‌پیپر برای توکن در نظر گرفته شده‌است. این ارز قرار است در سال 2023 در صرافی‌های غیرمتمرکز لیست شود و اگر آن را به موقع خریداری کنید این لیست شدن می‌تواند برای شما سودآور باشد.


Aave (AAVE)

آوه یک شرکت غیرمتمرکز بلاکچینی است که در سال 2017 تاسیس شده و این امکان را به کاربران می‌دهد که بتوانند سپرده‌گذاری کنند یا وام بگیرند. این پلتفرم یکی از معتبرترین پروژه‌های دیفای است که هم اکنون توکن آن قیمتی معادل 79 دلار دارد. این قیمت نشان می‌دهد که شرکت آوه یک نام جا افتاده در میان پروژه‌های دیفای است.


این برند پیشتر با نام EthLEND تنها روی وام‌دهی اتریوم متمرکز بود ولی در سال 2018 با تغییر برند به Aave توکن های بیشتری را به دارایی‌های قابل وام‌دهی و وام‌گیری خود افزود. شاید برایتان سوال باشد که معنای نام این پروژه چیست؟ در جواب باید گفت که این نام یک واژه فنلاندی به معنای «شبح» است. این نامگذاری با مفهوم این پروژه کاملأ سنخیت دارد.


متن‌باز بودن پروتکل آوه این اجازه را به پروژه‌های مختلف غیرمتمرکز می‌دهد که بازارهای مالی غیرمتمرکزشان را روی بلاکچین اتریوم ایجاد نمایند. در سیستم آوه یک سری سرمایه‌گذار وجود دارند که ارزهای خود را در استخرهای وام‌دهی آن می‌ریزند و در مقابل وام‌گیرنده‌هایی هستند که می‌توانند با قرار دادن وثیقه یا در برخی حالت‌ها بدون آن از سیستم وام بگیرند.


(AAVE).png

چرا در Aave (AAVE) سرمایه گذاری کنیم؟

رمزارز آوه اکنون حدود 79 دلار قیمت دارد در حالی که سقف قیمت آن پیش از ریزش بزرگ بیتکوین بیش از 640 دلار هم بوده‌است. این موضوع نشان می‌دهد که پروژه هنوز پتانسیل رشد و پیشرفت بالایی دارد. با توجه به این که این پروژه روی بلاکچین اتریوم استوار شده از امنیت بالایی هم برخوردار است.


در کل این پلتفرم انواع مختلفی از خدمات مربوط به دیفای را ارائه می‌دهد که این موضوع زمینه را برای رشد سریع آن مهیا می‌کند. به همین خاطر سرمایه‌گذاری روی آن منطقی به نظر می‌رسد. اگر قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیفای را دارید بهتر است آوه را جزو گزینه‌های اصلی قرار دهید.


Optimism (OP)

Optimism در لغت به معنای خوشبینی است و رویکرد آن هم با توجه به همین نام تعریف شده است. این ارز قرار است مشکل مقیاس پذیری شبکه اتریوم را حل کند. برای حل این مشکل، سیستم Optimism در واقع همه تراکنش‌ها را در خود جمع آوری می‌کند و آن‌ها را در قالب یک تراکنش به صورت فشرده به شبکه اتریوم می‌فرستد.


این کار با افزایش مقیاس‌پذیری، سرعت انجام تراکنش‌ها را بالا می‌برد و کارمزدها را کاهش می‌دهد. 4 پایه اصلی این شبکه سادگی، عملگرایی، پایداری و خوشبینی هستند. این سیستم امکانات مختلفی را به کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد که همین مسئله یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن است.

Optimism (OP).png

چرا در Optimism (OP) سرمایه گذاری کنیم؟

ارز حاکمیتی شبکه Optimism با نام اختصاری OP شناخته می‌شود. این ارز اولین بار از طریق ایردراپ بین کاربران توزیع شد. بعد از این که OP کاربردی شود شبکه آپتیمیزم به سمت غیرمتمرکز شدن پیش خواهد رفت و از آن پس کاربران می‌توانند در انجام تراکنش‌ها و ایجاد بلاک نقش داشته باشند.


با بالا رفتن تراکنش‌ها و ایجاد گردش مالی در سیستم آپتیمیزم این ارز قطعا با رشدهای چند برابری روبه‌رو خواهند شد. در نظر گرفتن این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاری روی این ارز را منطقی کند. خیلی‌ها نگاهشان را به این سیستم دوخته‌اند تا بعد از اثبات شایستگی‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری روی آن اقدام کنند.


Synthetix (SNX)

کمتر پروژه‌ای را می‌توانید در حوزه دیفای پیدا کنید که دارایی‌های ترکیبی را مورد هدف قرار دهد. طلا، سهام، ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات با هنر سینتتیکس می توانند در یک ترکیب قرار بگیرند. این پروژه یکی از پروژه های موفق دیفای است که به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند بدون داشتن مالکیت یک دارایی واقعی روی قیمت آن شرطبندی کنند.


یکی از علت‌های موفقیت این پروژه خلاقیت‌های جدیدی بود که در طراحی رمزارز آن به کار گرفته‌شد. مالکان سینتتیکس می‌توانند برای دریافت حق‌الزحمه از سیستم تورمی آن، توکن‌هایشان را در استخرهای استیک بگذارند و قفل کنند. با کمتر شدن مقدار سینیت‌ها در بازار قیمت آن‌ها بالاتر خواهد رفت.


Synthetix (SNX).png

چرا در Synthetix (SNX) سرمایه گذاری کنیم؟

در حال حاضر در نمودار توکن SNX قیمت این توکن بالاتر از ابر کومو قرار گرفته و در ماه گذشته هم 32 درصد رشد را تجربه کرده‌است. این آمار نشان از وضعیت خوب حال حاضر این ارز می‌دهد. با توجه به این که سیستم سینتتیکس تاکنون کار خود را عالی انجام داده‌است پیشبینی می‌شود که رشد بیشتری را تجربه کند.


این ارز سقف قیمتی 29 دلار را هم دیده که نسبت به قیمت فعلی آن یعنی 2.4 دلار فاصله زیادی دارد. این ریزش قیمت به‌خاطر ریزش بزرگ بیتکوین در سال 2022 میلادی بوده‌است. با این حال اگر شرایط بیتکوین خوب باشد می توان رشد خوبی را برای ارز SNX در میان ارزهای دیفای متصور شد.


MakerDAO

این پروژه یکی از پروژه‌های معتبر و قدیمی دنیای دیفای است که بر بستر اتریوم بنا شده و نقش مثبتی در شکوفایی دیفای ایفا کرده‌است. یکی از دستاوردهای بزرگ این پروژه استیبل کوین DAI است. با استفاده از این پروژه می‌توان اتریوم را قفل کرد و دای وام گرفت. از قابلیت‌های میکردائو در دنیای دیفای می‌توان بهره زیادی برد. این پروژه در سال 2015 شروع به کار کرده است و در سال 2017 اولین وایت‌پیپر آن معرفی شد.


MakerDAO.png

چرا در MakerDAO سرمایه گذاری کنیم؟

میکردائو یک سیستم مالی نوآورانه است که توانسته با ارائه ارز DAI وام‌های دارای پشتوانه و بدون واسطه ارائه کند. میکردائو تاکنون توانسته هنرهای خودش را اثبات کند و سرمایه‌گذاران زیادی به خود جذب کرده است. توکن MKR به پایداری استیبل‌کوین دای و نزدیک ماندن آن به دلار آمریکا کمک می کند.


دارندگان این توکن در واقع دارای حق رای در مورد تصمیمات حاکمیتی آن هستند. هر توکن MKR برابر با یک رای است پس شخص یا گروهی که بیشترین MKR را داشته باشند می‌توانند روی نتایج رای گیری تاثیر بیشتری بگذارند.


Compound

پروژه compound یکی از پروژه‌های موفق دیفای در حوزه وام‌دهی و وام‌گیری است. این موفقیت تا حدی به خاطر حمایت های کوین‌بیس از این پروژه است. از همان ابتدای پیدایش این پروژه کوین‌بیس 8 میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کرده‌است. ارز دیجیتال این پروژه Comp نام دارد. دارندگان این توکن درباره نوع مدیریت آن حق رای دارند. ارز Comp با ارزشی معادل 2 میلیارد دلار در میان ارزهای دیفای در رتبه دهم قرار دارد.


Compound.png

چرا در Compound سرمایه گذاری کنیم؟

ارز دیجیتال کامپاند اکنون در ده‌ها صرافی مختلف از جمله صرافی مشهور و معتبر بایننس لیست شده و خرید و فروش می‌شود. این موضوع نشان دهنده پتانسیل‌های بالای آن است. رویکردها به این ارز کاملا مثبت است اگرچه نقدهایی به آن وارد می‌کنند ولی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است.


PAX Gold (PAXG)

این پروژه که بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده است با این هدف به وجود آمد که طلا را به عنوان یک کالای فیزیکی قابل معامله‌تر کند. پشتوانه ارز PAXG کاملا طلاست و به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد که مقدار نامحدودی طلا را خرید و فروش کنند. این ارز در واقع محدودیت‌ها برای خرید و فروش طلا را از بین برده‌است. وجه تمایز این ارز با ارزهای دیفای دیگر این است که با یک کالای از قبل تثبیت شده پشتیبانی می‌شود.


PAX Gold (PAXG).png

چرا در PAX Gold (PAXG) سرمایه گذاری کنیم؟

با خرید پکس گلد شما در واقع طلا خریداری کرده‌اید با این حال خرید این ارز نسبت به خرید فیزیکی طلا دارای مزایای خاصی است. اول این که شما هزینه نگهداری ندارید، دومین مزیت این است که تسویه‌ها سریع صورت می‌گیرد و نهایتا باید گفت می‌توانید بازخرید فیزیکی با پشتوانه فیزیکی اختصاصی داشته باشید.


GMX (GMX)

پلتفرم GMX در میان پروژه‌های دیفای در دسته صرافی‌ها قرار می‌گیرد. ویژگی این پلتفرم کارمزدهای کم و معاملات قیمت صفر است. این پلتفرم در واقع یک تغییر نام تجاری از صرافی Gambit است که پیش از این منسوخ شده بود. این صرافی این امکان را می‌دهد که مستقیما از کیف پول خودتان معاملات ارز دیجیتال را انجام دهید.


GMX.png

چرا در GMX (GMX) سرمایه گذاری کنیم؟

از زمانی که این صرافی غیرمتمرکز راه‌اندازی شد تا کنون پیشرفت‌های زیادی کرده‌است و ارز آن تبدیل به یکی از ارزهای دیفای موفق شده است. حجم معاملات این پلتفرم در مدت زمان معقولی به 13 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد و تاکنون قابلیت های مختلفی نظیر استاپ لیمیت به آن اضافه شده‌است. از آنجایی که این صرافی امکان پشتیبانی از دارایی‌های مصنوعی و شبکه‌های جدید را در آپدیت بعدی خود قرار داده‌است پتانسیل رشد زیادی دارد. همچنین وعده داده شده‌است که GMX رابط کاربری خود را بهبود خواهد داد.


Curve Finance

کرو مانند پروژه قبلی یک صرافی غیرمتمرکز است با این تفاوت که در این صرافی می‌توانید استیبل کوین‌ها را به توکن‌های بیتکوین و اتریوم تبدیل کنید. توکن این صرافی CRV نام دارد که توکن اصلی این شبکه است. وایت‌پیپر این صرافی در سال 2019 منتشر شد و در دسامبر همان سال آغاز به کار کرد. به علاوه، توکن آن نیز در 2020 به بازار عرضه شد.


Curve Finance.png

چرا در Curve Finance سرمایه گذاری کنیم؟

کرو اگرچه شایستگی‌های خود را اثبات کرده است اما هنوز یک صرافی نوپاست و جای پیشرفت زیادی دارد. کرو یکی از گزینه‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای است. هم‌اکنون توکن CRV با قیمت 0.95 دلار در بازار معامله می‌شود و در یک ماه گذشته 39 درصد رشد را تجربه کرده است.


PancakeSwap

پنکیک سواپ یکی از صرافی های غیرمتمرکز معروف است که این روزها خیلی از کاربران ارز دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که این صرافی روی شبکه اسمارت چین فعالیت می‌کند، کارمزد تراکنش‌ها در آن نسبت به اتریوم بسیار پایین است. و همین موضوع توجه کاربران را به خود جلب کرده‌است.


PancakeSwap.png

چرا در PancakeSwap سرمایه گذاری کنیم؟

این پلتفرم در سال 2020 راه اندازی شد و ارز آن که CAKE نام دارد هم‌اکنون با قیمت 4.18 خرید و فروش می‌شود. قابلیت‌های مختلفی که این پروژه دیفای دارد حاکی از آینده درخشان آن است. استیکینگ و فارمینگ از مهم‌ترین این قابلیت‌هاست و هرچه کاربران بیشتری به استفاده از این پلتفرم روی بیاورند ارزش سرمایه شما نیز بیشتر خواهد‌شد.


سخن پایانی


در این مطلب پروژه‌های معتبر دیفای که از جهات مختلف نسبت به دیگر پروژه‌ها برتری داشتند را مورد بررسی قرار دادیم. به یاد داشته باشید برای سرمایه‌گذاری روی هرکدام از این پروژه ها تحلیل‌های لازم را انجام داده و شرایط کلی بازار را به‌دقت بسنجید.