یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود از بازار کریپتوکارنسی، استیکینگ (Staking) است. در سال‌های اخیر، این روش سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بسیار محبوب شده و گزینه‌ی استیک کردن به صرافی‌ها و پلتفرم‌های مختلفی اضافه شده است. از طرفی، یکی از ارزهایی که کاربرد زیادی در استیکینگ دارد، ارز دیجیتال ترون (Tron) با نماد اختصاری TRX است. به همین خاطر، در این مقاله به‌سراغ استیکینگ ارز ترون رفته‌ایم تا به شما بگوییم که استیک کردن ارز ترون چگونه است، کیف پول‌های استیکینگ ترون کدام‌ها هستند و به تمام مواردی که در این باره باید بدانید، خواهیم پرداخت.


استیکینگ ترون (TRX) چیست؟.png

استیکینگ ترون (TRX) چیست؟

بلاک چین‎‌ها برای تایید تراکنش‌ها و ثبت آن‌ها در بلوک‌های جدید از مکانیزم اجماع استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین مکانیزم‌های اجماع، الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) یا PoS است. در این الگوریتم، کاربران می‌توانند توکن‌های خود را در اختیار شبکه بگذارند و به‌عنوان یک اعتبارسنج یا گره (Node) در نظر گرفته شوند. شبکه‌ی بلاک چین به‌صورت خودکار از این گره‌ها برای تایید تراکنش‌ها و ثبت آن‌ها در بلوک‌های جدید استفاده می‌کند. به این فرایند، استیکینگ (staking) گفته می‌شود و هر کاربری که توکن اختصاصی شبکه را استیک کند، بابت مشارکت در اعتبارسنجی، پاداش دریافت خواهد کرد.


یکی از شبکه‌هایی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند، ترون (Tron) است و تولیدکننده‌ی بلوک‌های جدید ترون Super Representative یا SR نام دارد. بنابراین کاربران می‌توانند توکن TRX را در اختیار SR بگذارند و در عملیات تأیید تراکنش‌ها و ساخت بلوک‌های جدید مشارکت داشته باشند.


افرادی که توکن TRX را در شبکه‌ی ترون استیک می‌کنند، به‌طور همزمان دو نوع پاداش را دریافت خواهند کرد:


1_ استیک‌کنندگان پاداش مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید را دریافت می‌کنند.


2_ در شبکه‌ی ترون تعداد 27 عدد SR وجود دارد که بلوک‌های جدید را می‌سازند. شبکه‌ی ترون به‌صورت خودکار از گره‌ها رأی‌گیری می‌کند که کدام SR وظیفه‌ی ساخت بلوک بعدی را برعهده داشته باشد. بنابراین، پاداش شرکت در نظرسنجی هم به استیک‌کنندگان پرداخت می‌شود.


دیدیم که دو نوع پاداش به گره‌های اعتبارسنجی پرداخت می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که تنها در صورتی که پس از رأی‌دادن، نماینده‌ی شما برای ساخت بلوک انتخاب شود، پاداش شماره‌ی دو را دریافت خواهید کرد. از طرفی، در کنار دریافت پاداش استیکینگ، ممکن است که بتوانید سودهای زیر را هم از شبکه‌ی ترون دریافت کنید:


انرژی: قراردادهای هوشمند شبکه‌ی ترون برای انجام فرایندهای خود به انرژی نیاز دارد. توکن‌های استیک شده انرژی لازم را برای این قراردادهای هوشمند فراهم می‌کنند.


پهنای باند: تراکنش‌های ترون برای نقل‌و‌انتقالات خود به پهنای باند نیاز دارند و این پهنای باند به‌وسیله‌ی توکن‌های استیک‌کنندگان فراهم می‌شود.


چه مقدار با استیکینگ ترون می‌توان درآمد کسب کرد؟

پاداش استیکینگ ترون، در پلتفرم‌های گوناگون، متفاوت است و بستگی به این دارد که توکن TRX را در اختیار کدام پلتفرم می‌گذارید. برای اینکه با پاداش‌های استیکینگ ترون بیشتر آشنا شوید، در جدول زیر، پاداشی را که بعضی از مهم‌ترین پلتفرم‌ها بابت استیک‌کردن TRX ارائه می‌کنند، بیان کرده‌ایم.


چه مقدار با استیکینگ ترون می‌توان درآمد کسب کرد؟.png

مزایا و معایب استیک ترون چیست؟

همه‌ی روش‌های سرمایه‌گذاری مزایا و معایبی دارند. اطلاع از این مزایا و معایب به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که با آگاهی کامل دارایی‌هایشان را سرمایه‌گذاری کنند. مزایا و معایب استیک ترون، دقیقاً همان مواردی هستند که درباره‌ی استیکینگ اغلب ارزهای دیجیتال وجود دارد. بنابراین، در این بخش به این موارد خواهیم پرداخت.


مزایای استیک کردن توکن TRX

عمده‌ترین مزایای استیک‌ ترون عبارت است از:


  • استیکینگ نیازی به سخت‌افزار پیچیده‌ی کامپیوتری و مصرف برق بسیار زیادی ندارد و تنها با یک گوشی تلفن همراه و یا یک کامپیوتر ساده امکان‌پذیر است.

  • نوعی درآمد غیرفعال محسوب می‌شود؛ یعنی اینکه برای استیکینگ ترون نیاز به انجام کار خاصی ندارید.

  • استیک‌کردن TRX باعث کمک به پیشرفت شبکه‌ی ترون می‌شود.

  • امکان ترکیب‌شدن این روش سرمایه‌گذاری با هولدینگ (Holding) یا نگه‌داری از ارز ترون وجود دارد؛ یعنی اینکه می‌توانید ارز ترون را بخرید و صبر کنید تا قیمتش زیاد شود و همزمان از استیک ترون هم سود به دست بیاورید.

معایب استیک کردن توکن TRX

معایب اصلی استیک ترون عبارت‌اند از:


  • معمولاً در هنگام استیک ترون، توکن‌های شما برای مدت معینی قفل می‌شوند.

  • از آنجایی که ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارند و عوامل گوناگونی روی قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد، خطر کاهش ارزش توکن‌های شما در مدت استیکینگ وجود دارد.

  • برای استیکینگ ترون در پلتفرم‌های مختلف، به مقداری سرمایه نیاز دارید؛ یعنی اینکه در هر پلتفرمی، نمی‌توانید با هر مقداری که می‌خواهید در استیکینگ شرکت کنید و باید حتماً حداقل مقدار تعیین‌شده را فراهم کرده باشید.

  • اگر از پلتفرم نامعتبری استفاده کنید، امکان هک‌شدن و از بین رفتن سرمایه‌ی شما وجود دارد.

چگونه می‌توان ترون (TRX) را استیک کرد؟

امکان استیک ترون (TRX) در پلتفرم‌ها، صرافی‌ها و کیف پول‌های گوناگونی فراهم شده است. استیک ترون در هر کدام از این پلتفرم‌ها، با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. با این حال، روش‌های دیگری هم برای شرکت در اعتبارسنجی ترون وجود دارد. به همین خاطر، در این بخش به صفر تا صد چگونگی استیک ترون و روش‌های گوناگون آن خواهیم پرداخت.


استیکینگ ترون از طریق صرافی متمرکز

آسان‌ترین روش استیکینگ توکن TRX استفاده از یک صرافی متمرکز (CEX) است. در واقع هنگامی که از یک صرافی متمرکز برای استیک ترون استفاده می‌کند، خود صرافی کارهای اصلی را انجام داده و استیک‌کردن برای شما بسیار ساده می‌شود. در نتیجه، دیگر نیازی ندارید که به یک SR رأی بدهید و یا انرژی و پهنای مدیریت باند را مدیریت کنید. خود صرافی متمرکز این کار را برای شما انجام می‌دهد و چگونگی انجام آن برای شما شفاف نخواهد بود؛ اما این مسئله باعث از دست رفتن سود ناشی از فراهم‌کردن انرژی و پهنای باند می‌شود. با این حال، ممکن است که صرافی متمرکز از توکن شما برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگری استفاده کند و عملاً نه‌تنها سود شما کمتر نشود بلکه در مجموع پاداش بیشتری را نسبت به هزینه‌ی انرژی و پهنای باند کسب کنید.


چگونه یک صرافی متمرکز را انتخاب کنیم؟

صرافی‌های متمرکز فرایند استیک ترون را ساده‌تر می‌کنند و گاهی پاداش بیشتری هم به کاربران می‌پردازند. با این حال، در هنگام انتخاب یک صرافی متمرکز باید به نکات زیر توجه کنید:


  • دوره‌ی استیکینگ: مدت‌زمان استیک ترون در پلتفرم‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. بعضی از صرافی‌های متمرکز مدت‌زمان استیکینگ را به اختیار شما می‌گذارند و برخی دیگر مدت معینی را برای استیک TRX در نظر می‌گیرند.

  • سود سالانه: همان‌طور که دیدید، صرافی‌های مختلف سودهای سالانه‌ی متفاوتی را برای استیک Tron در نظر می‌گیرند. بنابراین، اگر همه‌ی شرایط صرافی‌های مورد نظر شما با یکدیگر برابر بود، سود سالانه مهم‌ترین نکته به حساب می‌آید.

  • مقدار سرمایه: بعضی از صرافی‌های متمرکز برای استیکینگ، حداقل مقدار ترون را مشخص می‌کنند. بنابراین، باید ببینید که آیا برای سرمایه‌گذاری در یک صرافی مشخص، سرمایه‌ی موردنیاز را دارید یا نه.


  • شرایط انصراف: قوانین انصراف از استیکینگ در صرافی‌های گوناگون با یکدیگر تفاوت دارد. گاهی ممکن است که شما به توکن خود نیاز پیدا کنید. بنابراین، باید بررسی کنید که انصراف از استیک ترون، ضرر مالی زیادی به شما وارد نکند.

مزایا و معایب صرافی متمرکز برای استیک ترون چیست؟

در بخش‌های قبلی، مزایا و معایب استیکینگ TRX را به شما گفتیم و در این بخش می‌خواهیم به مواردی بپردازیم که مخصوص صرافی‌های متمرکز است.


مزایا و معایب صرافی متمرکز برای استیک ترون چیست؟.png

چگونه ترون را در یک صرافی متمرکز استیک کنیم؟

صرافی‌های متمرکز گوناگونی، مانند Binance و Uphold، امکان استیک ترون را برای شما فراهم کرده‌اند. مراحل انجام استیکینگ TRX در این صرافی‌ها شبیه به یکدیگر است. به همین خاطر در این بخش، به مراحل استیکینگ ترون در Uphold می‌پردازیم:


1_ ابتدا باید در صرافی، ثبت‌نام کرده و احراز هویت کنید.


چگونه ترون را در یک صرافی متمرکز استیک کنیم؟.png

2_ باید مقداری ارز دیجیتال TRX را بخرید و یا اگر آن را در کیف پول خود دارید، به صرافی منتقل کنید.


چگونه ترون را در یک صرافی متمرکز استیک کنیم؟ (2).png

3_ به قسمت استیکینگ صرافی بروید و ارز ترون را برای استیک‌کردن انتخاب کنید.


چگونه ترون را در یک صرافی متمرکز استیک کنیم؟ (3).png

4_ مقدار توکنی را که برای استیک ترون در نظر گرفته‌اید، مشخص کنید.


چگونه ترون را در یک صرافی متمرکز استیک کنیم؟ (4).png

5_ آغاز استیکینگ ترون را تأیید کرده و سود کسب کنید.


چگونه ترون را در یک صرافی متمرکز استیک کنیم؟ (5).png

استیکینگ TRX از طریق خود شبکه ترون

یکی دیگر از روش‌های استیکینگ ترون، شرکت در الگوریتم اثبات سهام، از طریق خود شبکه است. این روش سرمایه‌گذاری، نسبت به استیک ترون در صرافی متمرکز، دشوارتر محسوب می‌شود. در صورتی که توکن TRX را در اختیار شبکه بگذارید، علاوه بر پاداش اعتبارسنجی، بابت شرکت در نظرسنجی و انتخاب SR نیز سود کسب خواهید کرد. بنابراین، در این روش، شما مشارکت بیشتری دارید و درگیر فرایند اثبات سهام و نظرسنجی خواهید شد. در نتیجه، پاداشی که در این روش دریافت می‌کنید، شامل موارد زیر است:


1_ شرکت در اعتبارسنجی تراکنش‌ها


2_ مشارکت در نظرسنجی (تنها زمانی پاداش این قسمت را می‌گیرید که نماینده‌ی شما برای ساخت بلوک جدید انتخاب شود)


3_ استفاده از توکن‌های TRX برای مصرف انرژی و پهنای باند


در استیک ترون با استفاده از این روش، می‌توانید از کیف پول‌هایی مانند TronLink و Ledger استفاده کنید. البته Trust Wallet هم امکان استفاده از این روش را فراهم کرده است اما تنها تعداد 4 عدد SR در تراست والت در دسترس شما خواهد بود.


چگونه یک SR را انتخاب کنیم؟

کیف‌پول‌های مختلفی به شما این امکان را می‌دهند که در اعتبارسنجی و الگوریتم اثبات سهام شبکه‌ی ترون شرکت کنید. شاید معروف‌ترین کیف پول‌هایی که هر 27 عدد SR را برای رأی‌دادن در اختیار شما می‌گذارند، دو کیف پول TronLink و Ledger باشند و اگر بخواهید که تمام امکانات گزینه‌های مختلف کیف پول‌ها را بسنجید، می‌توانید از سایت tronscan.org استفاده کنید.


پس از اینکه لیست گزینه‌های موجود را مشاهده کرده و کیف پول مورد نظر را انتخاب کردید، می‌توانید با در نظر گرفتن موارد زیر، به یک SR رای بدهید تا نماینده‌ی شما در اعتبارسنجی باشد:


میزان پاداش اعتبارسنجی: ببینید که SR موردنظر در طول یک سال، چه میزان پاداش را برای کاربران به‌همراه داشته است.


درصد سودمندی: بررسی کنید که با استفاده از اعتباردهنده‌ی موردنظر، چه تعدادی بلوک جدید ایجاد شده است و چه تعداد از آن بلوک‌ها از دست رفته‌اند. اگر میزان سودمندی آن پایین باشد، نشان‌دهنده‌ی از کار افتادن سرورهای اعتباردهنده است.


دفعات انتخاب: تعداد انتخاب‌شدن اعتباردهنده‌ی مورد نظر را با بقیه‌ی اعتباردهندگان مقایسه کنید. معمولاً اعتباردهنده‌ای که بیشتر انتخاب می‌شود، شانس انتخاب مجدد بالاتری دارد.


مزایا و معایب استیکینگ ترون از طریق خود شبکه چیست؟

در این بخش به مزایا و معایب مشارکت مستقیم در اعتبارسنجی شبکه‌ی ترون می‌پردازیم.


مزایا و معایب استیکینگ ترون از طریق خود شبکه چیست؟.png

چگونه مستقیماً در اعتبارسنجی شبکه شرکت کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، کیف پول‌های مختلفی این امکان را به شما می‌دهند که به‌طور مستقیم، توکن TRX را برای اعتبارسنجی در اختیار شبکه بگذارید. مراحل انجام این کار، در کیف‌ پول‌های گوناگون، شبیه به یکدیگر است. به همین خاطر در این بخش به توضیح گام‌به‌گام شرکت در اعتبارسنجی ترون از طریق کیف پول TronLink می‌پردازیم.


1_ کیف پول TronLink را دانلود کرده و راه‌اندازی کنید.


چگونه مستقیماً در اعتبارسنجی شبکه شرکت کنیم؟.png

2_ تعداد توکن ترون موردنیاز خود را از یک صرافی بخرید و به کیف پول انتقال دهید.


چگونه مستقیماً در اعتبارسنجی شبکه شرکت کنیم؟ (2).png

3_ از صفحه‌ی اصلی، گزینه‌ی استیکینگ را پیدا کرده و سپس یکی از دو گزینه‌ی انرژی یا پهنای باند را انتخاب کنید. سپس، مشخص کنید که چند درصد از توکن‌های شما به این کار اختصاص داده شوند.


چگونه مستقیماً در اعتبارسنجی شبکه شرکت کنیم؟ (3).png

4_ آدرس کیف پول خود را تایید کرده و استیکینگ را آغاز کنید.


چگونه مستقیماً در اعتبارسنجی شبکه شرکت کنیم؟ (4).png

5_ در صفحه‌ی اصلی به قسمت نظرسنجی (Votes) بروید و اعتباردهنده‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید.


چگونه مستقیماً در اعتبارسنجی شبکه شرکت کنیم؟ (5).png

6_ سپس رای خود را تایید کنید.


چگونه مستقیماً در اعتبارسنجی شبکه شرکت کنیم؟ (6).png

استیک کردن ترون با روش لیکوئید استیکینگ

لیکوئید استیکینگ (Liquid Staking) یکی از روش‌های جدید استیک ارزهای دیجیتال است. در این روش، توکن شما قفل نمی‌شود و می‌توانید از آن برای اهداف دیگر هم استفاده کنید. روش کار به این صورت است که شبکه، تعدادی توکن STRX را معادل توکن‌های TRX شما ضرب می‌کند و ارزشی برابر با ترون به آن‌ها اختصاص می‌دهد. پس از اینکه این توکن‌ها در اعتبارسنجی شرکت کرده و پاداش دریافت می‌کنند، ارزش آن‌ها بالاتر می‌رود. توکن‌های STRX در کیف پول ترون شما نگهداری می‌شوند.


چگونه یک کیف پول را برای لیکوئید استیکینگ انتخاب کنیم؟

در حال حاضر تنها پروتکل موجود برای لیکوئید استیکینگ ترون STRX.Finance است. بنابراین، اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، باید به‌سراغ STRX.Finance بروید. البته توجه داشته باشید که درجه‌ی سختی این روش نسبت به گزینه‌های قبلی بیشتر است.


مزایا و معایب استیکینگ ترون از طریق لیکوئید استیکینگ چیست؟


مزایا و معایب استیکینگ ترون از طریق لیکوئید استیکینگ چیست؟.png

چگونه لیکوئید استیکینگ را انجام دهیم؟

برای انجام مراحل لیکوئید استیکینگ از افزونه‌ی کروم TronLink استفاده می‌کنیم تا بتوانیم STRX.finance را به یک کیف پول متصل کنیم. بنابراین، مراحل انجام این کار به‌صورت زیر است:


1_ افزونه‌ی کروم TronLink را نصب کنید. برای انجام این کار باید به سایت این کیف پول بروید. پس از نصب و راه‌اندازی افزونه‌ی TronLink، مقدار توکن مورد نیاز خود را به کیف پول منتقل کنید.


چگونه لیکوئید استیکینگ را انجام دهیم؟.png

2_ برای اتصال کیف پول، به سایت STRX.Finance مراجعه کرده و از گزینه‌ی Connect Wallet، کیف پول خود را انتخاب کنید.


چگونه لیکوئید استیکینگ را انجام دهیم؟ (2).png

3_ پس از اتصال، مقدار TRX خود را مشاهده خواهید کرد.


چگونه لیکوئید استیکینگ را انجام دهیم؟ (3).png

4_ مقدار توکنی را که می‌خواهید به استیکینگ ترون اختصاص دهید، مشخص کنید.


چگونه لیکوئید استیکینگ را انجام دهیم؟ (4).png

5_ قرارداد هوشمند را امضا کنید تا استیکینگ آغاز شود.


چگونه لیکوئید استیکینگ را انجام دهیم؟ (5).png

مشارکت در اعتبارسنجی از طریق ایجاد گره شخصی

ایجاد یک گره (Node) شخصی کار سختی است و مخصوص مبتدیان نیست. با این حال، شبکه‌ی ترون کدهای مورد نیاز برای ایجاد یک گره شخصی را در اختیار همگان گذاشته است. بنابراین، با داشتن یک گره شخصی می‌توانید در اعتبارسنجی شرکت کنید و پاداش این کار را به دست بیاورید.


برای ایجاد گره شخصی به چه چیزهایی نیاز داریم؟


برای اینکه بتوانید گره شخصی خود را ایجاد کنید، به موارد زیر نیاز دارید:


  • واحد توکن TRX: 9999

  • CPU: 16 هسته‌ای

  • SSD: 1.5 ترابایتی

  • پهنای باند: 100 مگابایت بر ثانیه

مزایا و معایب ایجاد گره شخصی چیست؟

مزایا و معایب تشکیل گره شخصی عبارت است از:


چگونه گره شخصی ایجاد کنیم؟

برای اینکه بتوانید گره شخصی خود را ایجاد کنید، بایر مراحل زیر را انجام دهید:


1_ قوانین سرور را مطالعه کنید. این قوانین از طریق Tron Developers قابل مشاهده هستند.


2_ شبکه‌ی ترون، اسکریپت‌های موردنیاز را در اختیار شما گذاشته است تا از آن‌ها برای برنامه‌نویسی استفاده کرده و گره را از طریق یکی از دو سیستم‌عامل مَک یا لینوکس راه‌اندازی کنید.


3_ برای تبدیل‌شدن به یک گره باید 9999 واحد ترون بپردازید.


چه کیف پول‌هایی از استیک ترون پشتیبانی می‌کنند؟

در بخش‌های قبلی به تمام پلتفرم‌ها و کیف پول‌هایی که از استیکینگ ترون پشتیبانی می‌کنند، اشاره کردیم اما به‌طور خلاصه مهم‌ترین کیف پول‌های استیک TRX عبارت‌اند از:


  • Ledger

  • CoolWallet

  • TronLink

  • Vision


  • Guarda

  • Trust Wallet

نحوه استیک ترون در تراست والت به چه صورت است؟

برای استیک ترون در تراست والت باید به‌صورت زیر عمل کنید:


1_ مقدار توکن TRX مورد نظر خود را به کیف پول منتقل کنید.


نحوه استیک ترون در تراست والت به چه صورت است؟.png

2_ از منوی دسترسی More، گزینه‌ی Stake را انتخاب کنید.


نحوه استیک ترون در تراست والت به چه صورت است؟ (2).png

3_ مقدار ترون مورد نظر خود را برای استیکینگ وارد کرده و اعتباردهنده‌ی مد نظرتان را انتخاب کنید.


نحوه استیک ترون در تراست والت به چه صورت است؟ (3).png

نحوه استیک ترون در تراست والت به چه صورت است؟ (4).png

4_ جزئیات قرارداد را مطالعه کرده و سپس روی Send بزنید.


نحوه استیک ترون در تراست والت به چه صورت است؟ (5).png

نحوه استیک ترون در تراست والت به چه صورت است؟ (6).png

  1. به این صورت استیکینگ ترون آغاز می‌شود. می‌توانید با انتخاب دوباره‌ی Stake از منوی More جزئیات را مشاهده کنید.
    نحوه استیک ترون در تراست والت به چه صورت است؟ (8).png

نحوه استیک ترون در تراست والت به چه صورت است؟ (7).png

سخن پایانی


در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری با روش استیکینگ ارزهای دیجیتال، طرفداران زیادی پیدا کرده و یکی از مشهورترین ارزها برای استیک، ترون است. بنابراین، با مراجعه به صرافی‌های مختلف، می‌توانید ارز TRX را استیک کنید اما گاهی ممکن است که بخواهید از روش‌های پیچیده‌تری برای مشارکت در اعتبارسنجی استفاده کرده و سود بیشتری کسب کنید. به همین خاطر، در این مقاله به تمام مواردی که برای استیکینگ ترون نیاز دارید پرداختیم تا بتوانید با آگاهی کامل در این فرایند مشارکت داشته باشید.