سرمایه‌گذاری اگر دقیق، درست و هدفمند نباشد، باعث هدر‌رفت سرمایه و وقت سرمایه‌گذار خواهد‌شد. به همین دلیل تحقیق برای انتخاب درست دارایی برای سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد. در بازار کریپتوکارنسی تعداد بسیار زیادی ارز برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که برخی از آن‌ها مناسب و برخی دیگر نامناسب هستند. انتخاب یک ارز خوب در این بازار با توجه به معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. این که کدام یک از این معیارها برای شما مناسب است، به این بستگی دارد که هدف شما از سرمایه‌گذاری چیست و مقدار سرمایه و ریسک شما چقدر است.


یکی از ویژگی‌های بازار کریپتوکارنسی تنوعی است که در آن وجود دارد. در این بازار هم می‌توانید ارزهایی با مارکت‌کپ بالا و هم ارزهایی با مارکت‌کپ پایین را مشاهده کنید. به علاوه حوزه‌های دیفای، متاورس، NFT، استیبل کوین‌ها، آلت‌کوین‌ها، شت‌کوین‌ها و... هرکدام گزینه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در اختیار شما می‌گذارند. این تنوع اگرچه خوب است ولی انتخاب را برای سرمایه گذار سخت می‌کند. داشتن یک سبد متنوع از بهترین ارزها هدفی است که سرمایه‌گذاران در کریپتوکارنسی دنبال می‌کنند. در ادامه این مطلب قرار است روش‌های پیدا کردن بهترین ارزها در این بازار را بررسی کنیم.


انتخاب بر اساس market capitalization یا سرمایه در بازار.png

انتخاب بر اساس market capitalization یا سرمایه در بازار

Market Capitalization یا ارزش بازار یکی از معیارهایی است که برای خرید ارز دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. ارزش یا حجم بازار از چند جهت اهمیت دارد. یکی از آنها، تعیین کنندگی این معیار در میزان نوسان قیمت یک ارز است. ارزهایی که ارزش بازار آن‌ها پایین باشد، نوسان قیمت بیشتری دارند. دومین نکته این است که تاثیر نهنگ‌ها بر قیمت اینگونه ارزها بیشتر است، چرا که این افراد با حجم بالای سرمایه خود می‌توانند با خرید یا فروش ارز قیمت آن را مقدار زیادی جابه‌جا کنند. این در حالی است که ارزهایی با مارکت‎کپ بالا، هم نوسانات کمتری دارند و هم تاثیر نهنگ‌ها در آن‌ها کمتر است.


⚠️ حال با توجه به این نکته می‌توان گفت کسانی که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در یک ارز را دارند، با توجه به ریسکی که حاضرند برای این کار بپذیرند، می‌توانند به سراغ ارزهایی با مارکت‌کپ کوچک بروند. همچنین کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت و کم ریسک‌تر هستند، ارزهایی با مارکت‌کپ بزرگ را انتخاب می‌کنند.

Mega Cap، Large Cap، Medium Cap و Small Cap دسته‌بندی‌های مختلف ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار هستند، که در میان آن‌ها مگا کپ (شامل بیت کوین و اتریوم) بیشترین ارزش بازار و Small Cap کمترین مارکت‌کپ را دارند. به این نکته هم توجه داشته باشید همانطور که قیمت یک ارز نوسان پیدا می‌کند، ارزش بازار آن نیز کم یا زیاد خواهد شد.


مارکت‌کپ بر اساس تعداد کوین‌های در حال عرضه و قیمت ارز دیجیتال به دست می‌آید. در واقع ارزش بازار یک ارز حاصل ضرب این دو معیار است. مارکت‌کپ در واقع نشان دهنده میزان ریسک سرمایه‌گذاری بر یک ارز است. به خاطر داشته باشید که مارکت‎کپ به تنهایی بهترین بودن یک ارز را تضمین نمی‌کند و باید در کنار معیارهای دیگر سنجیده شود.


انتخاب بر اساس کل سکه‌های استخراج شده و عرضه فعلی.png

انتخاب بر اساس کل سکه‌های استخراج شده و عرضه فعلی

این معیارِ انتخاب، برای کوین‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قابل استخراج هستند. با توجه به قانون عرضه و تقاضا هرچه استخراج یک ارز بیشتر صورت بگیرد، قیمت آن ثابت می‌ماند یا کمتر خواهد شد. این تاثیر باعث در نظر گرفتن مقدار استخراج یک ارز به عنوان معیاری برای انتخاب کوین‌های خوب در نظر گرفته می‌شود.


یک مثال خوب در این زمینه بیت کوین است. ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین برای این که عرضه این ارز از طریق استخراج کنترل شده باشد، هاوینگ بیت کوین را به وجود آورد. طی روند هاوینگ، هر چهار سال یکبار میزان تولید بیت کوین‌های جدید به نصف کاهش پیدا می‌کند. این کار تاثیر چندانی بر قیمت بیت کوین ندارد، با این حال یک عنصر ضد تورمی است که از بی‌ارزش شدن ارز به خاطر استخراج جلوگیری می‌کند.


انتخاب بر اساس وایت‌پیپر.png

انتخاب بر اساس وایت‌پیپر

وایت‌پیپر یک ارز بیانگر توضیحی کامل و جامع درباره آن است. وایت‌پیپر مانند یک معرفی‌نامه، ارز را به سرمایه گذاران معرفی می‌کند. این سند که عموما به صورت PDF منتشر می‌شود، بیانگر مشکلاتی است که ارز مورد نظر حل خواهد کرد. مطالعه وایت‌پیپر نخستین قدمی است که سرمایه‌گذار باید برای انتخاب یک ارز بردارد و می‌توان آن را یک مسئله مهم در انتخاب بهترین کوین برای سرمایه‌گذاری دانست.


برای انتخاب کوین بر اساس وایت‌پیپر باید از قبل اطلاعاتی در زمینه بلاک چین و حوزه ارز دیجیتال داشته باشید، در غیر اینصورت باید از افراد آگاه برای این کار مشاوره بگیرید. اگر یک وایت‌پیپر به خوبی اهداف و کارکردهای کوین را شرح دهد، می‌تواند سرمایه‌گذاران خوبی را برای آن ارز جذب کند.


انتخاب بر اساس موارد استفاده و کاربردها

برخی ارزها در دنیای کریپتوکارنسی برای کارایی و کاربرد خاصی بوجود آمده‌اند. به عنوان مثال بیت کوین به عنوان روشی برای پرداخت خلق شده است. کاربردها و موارد استفاده گاهی اهمیت زیادی در انتخاب یک ارز پیدا می‌کنند. مثلا قیمت اتریوم به خاطر استفاده از آن در ایجاد و خرید و فروش NFT، ساخت پروژه‌های غیرمتمرکز با قرارداد هوشمند و... افزایش پیدا کرده است. هرچه یک ارز کاربردی‌تر باشد، برای خرید مناسب‌تر است چرا که کاربردی بودن یک ارز یعنی خریداران آن به جز سرمایه‌گذاری دلایل دیگری هم برای این کار دارند.


ارزهایی مثل سولانا، اتریوم، BSC و... که بستری برای فعالیت پروژه‌های دیگر فراهم می‌کنند، جزو بهترین‌های بازار کریپتوکارنسی به حساب می‌آیند. زیرا پیشرفت پروژه‌هایی مبتنی بر آن‌ها می‌تواند بر قیمتشان تاثیر بگذارد. در کل شناخت ارزهای دیجیتال بر اساس کاربرد و موارد استفاده یکی از گزینه‌های خوب برای انتخاب بهترین کوین‌های بازار است.


انتخاب کریپتو بر اساس عملکرد قیمت.png

انتخاب کریپتو بر اساس عملکرد قیمت

یکی از راه‌های انتخاب ارز دیجیتال مناسب، انتخاب بر اساس عملکرد قیمت آن در گذشته است. فرقی نمی‌کند به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه مدت باشید؛ این انتخاب می‌تواند با نگاه به بالاترین قیمتی که ارز در یک دوره مشخص به خود دیده است صورت بگیرد. این دوره می‌تواند از 6 ماه تا چند سال باشد.


اگرچه باید ذکر کنیم که عملکرد خوب قیمت در گذشته تضمینی برای رشد آن در آینده نیست، مگر آن که دلیل منطقی برای ادامه پیدا کردن ترند صعودی وجود داشته باشد. در کنار عملکرد قیمت باید موضوعات دیگری نظیر توکنومیک، اخبار پیرامون پروژه، تحلیل های تکنیکال و... را نیز در نظر گرفت. در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت هم می‌توان از این روش استفاده کرد. با این حال باید استراتژی‌های تحلیل بازار را نیز در کنار آن مدنظر قرار داد. عملکرد قیمت به عنوان یک ابزار مهم برای سرمایه‌گذاران تازه کار به حساب می‌آید.


انتخاب رمز ارز بر اساس دیدگاه‌های تحلیلی.png

انتخاب رمز ارز بر اساس دیدگاه‌های تحلیلی

تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال ابزارهایی هستند که حتما باید برای انتخاب بهترین کوین بازار به کار گرفته شوند. تحلیل تکنیکال با استفاده از دانش شناخت نمودار، سطوح قیمتی، پرایس اکشن، اندیکاتورها، الگوها و... انجام می‌شود. برای تحلیل تکنیکال ده‌ها روش و ابزار مختلف وجود دارد که سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند.


تحلیل فاندامنتال نگاه به بنیاد و شرایط یک ارز است. برای تحلیل فاندامنتال باید گستره وسیعی از اطلاعات از جمله اخبار، موارد استفاده، وایت‌پیپر و... بررسی ‌شود. نگاهی که با تحلیل فاندامنتال به یک ارز انداخته می‌شود کلی و اساسی است، در نتیجه اهمیت زیادی برای انتخاب رمز ارز مناسب برای سرمایه‌گذاری دارد.


در سطح اینترنت دیدگاه‌های تحلیلی متعددی نسبت به ارزهای دیجیتال وجود دارد که اگر سطح مهارت افراد منتشر کننده این تحلیل‌ها بالا باشد، تحلیل‌هایشان می‌تواند مورد استفاده سرمایه‌گذاران تازه کار قرار بگیرد. از بررسی تحلیل‌ها می‌توانید اینگونه برداشت کنید که اگر اکثر نگاه‌های تحلیلی به یک ارز مثبت باشد، احتمال رشد آن وجود دارد.


انتخاب کریپتو بر اساس جایگاه در بازار.png

انتخاب کریپتو بر اساس جایگاه در بازار

مانند بازارهای دیگر، کریپتوکارنسی هم دارای دسته‌بندی‌ها و جایگاه‌های متعددی است. یکی از راه‌های انتخاب بهترین ارزها برای سرمایه‌گذاری، بررسی جایگاه آن‌ها در بازار است. بسته به این که تحلیل‌ها نشان دهند کدام یک از بخش‌های بازار پتانسیل بیشتری برای رشد دارند، می‌توانید سراغ ارزهای آن بروید تا بهترینشان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. در ادامه نگاه مختصری به این جایگاه‌ها خواهیم داشت:


  • ارزهای دیفای

ارزهای دیفای متعلق به پروژه‌های مالی غیرمتمرکز در دنیای کریپتوکارنسی هستند و شامل صرافی‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های وام‌دهی می‌شوند. پلتفرم‌های دیفای با هدف تمرکز زدایی از معاملات و تراکنش‌های دنیای کریپتوکارنسی خلق شده‌اند و تاکنون از میان آن‌ها پروژه‌های موفقی هم سر برآوردند. به عنوان مثال می‌توان به صرافی‌های پنکیک‌سواپ، سوشی‌سواپ و یونی‌سواپ در این زمینه اشاره کرد.


  • ارزهای بازی‌های Play to earn

این ارزها در بازی‌های متاورسی و دیگر بازی‌های مبتنی بر بلاک چین به عنوان پول و جایزه بازی استفاده می‌شوند، اما دارای ارزش واقعی و قابل نقد شدن هستند. این روزها بازی‌های بلاکچینی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، به همین خاطر نگاه به این ارزها مثبت شده و کاربران انتظار رشد از آن‌ها دارند. ارزهای AXS (متعلق به بازی اکسی اینفینیتی) و MANA (متعلق به بازی دسنترالند) در حال حاضر جزو موفق‌ترین ارزهای این بخش هستند.


  • NFTها

ان‌اف‌تی‌ها را نباید با کوین‌ اشتباه گرفت. NFT بر بستر اتریوم قرار دارد و در واقع یک دارایی دیجیتال به حساب می‌آید. اگرچه NFTها ارز دیجیتال نیستند ولی ارزش آن‌ها به ارزهای دیجیتال گره خورده، به همین خاطر قابل سرمایه‌گذاری بوده و در پلتفرم‌های مختلفی خرید و فروش می‌شوند. علاوه بر این ان‌اف‌تی‌ها در بازی‌های کریپتویی نیز کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.


  • استیبل‌کوین‌ها

استیبل‌کوین‌ها ارزهایی هستند که ارزش آن‌ها با یک دارایی واقعی مثل ارز فیات یا طلا برابر است. برای مثال استیبل‌کوین تتر همیشه هم ارزش دلار است. استیبل‌کوین‌ها به عنوان دارایی‌های ایمن ارز دیجیتال به حساب می‌آیند و سرمایه‌گذاران برای فرار از نوسانات از آن‌ها استفاده می‌کنند.


  • مقدار عرضه

در بازار کریپتوکارنسی ارزهایی با عرضه محدود وجود دارند که باعث می‌شود ارزش آن‌ها مانند طلا بالا برود. برخی از این ارزها مانند بیت کوین برای جایگزینی ارزهای فیات به وجود آمده‌اند. به همین خاطر است که به ارزهایی مثل بیت کوین و لایت کوین طلای دیجیتال هم می‌گویند.


  • پلتفرم‌های نرم‌افزاری

این پلتفرم‌ها فرصت را برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز با عنوان dApps فراهم کرده‌اند. وجود این پلتفرم‌ها برای توسعه بلاک چین حیاتی است، به همین خاطر مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند. قراردادهای هوشمند در همین پلتفرم‌ها کاربرد دارند و اتریوم (ETH)، بی‌ان‌بی (BNB) و کاردانو (ADA) معروف‌ترین آن‌ها هستند.


  • میم‌کوین‌ها

میم‌کوین‌ها که در چند سال اخیر خیلی سر زبان افتاده‌اند، بیشتر برای سرگرمی به وجود می‌آیند و با اینترنت مرتبط هستند. دوج‌کوین (DOGE) نخستین ارزی بود که به عنوان میم‌کوین به دنیای کریپتوکارنسی معرفی شد و بعد از آن میم‌کوین‌های معروف دیگری از جمله شیبا (SHIB) به بازار آمدند و اتفاقا با رشد خوبی هم روبه‌رو شدند.


  • توکن‌های Move to earn

یکی از بخش‌های جدیدی که اخیرا به دنیای کریپتوکارنسی اضافه شده M2E است. در بازی‌های کریپتویی باید برای کسب سکه بازی کنید ولی در این دسته‌بندی برای کسب ارز باید حرکت کنید. این حرکت می‌تواند شامل قدم زدن، رقصیدن یا حتی حرکات ساده بدن باشد. ارزهای GMT، XYO و SWEAT از این دست ارزها هستند.


بهترین کوین‌ها برای سال 2023.png

بهترین کوین‌ها برای سال 2023

با توجه به نکاتی که بالا ذکر کردیم، حال می‌توانیم بهترین ارزهای سال 2023 را بررسی کنیم. البته این نکته را به یاد داشته باشید که معرفی این ارزها به عنوان دعوت برای سرمایه‌گذاری نیست و برای سرمایه‌گذاری باید مسائل مختلفی از جمله مدیریت مالی و مدیریت ریسک را در نظر گرفت. در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین کوین‌های بازار در سال 2023 خواهیم پرداخت.


Bitcoin (BTC)

اگر کمترین آشنایی را با ارز دیجیتال داشته باشید، حتما بیت کوین را می‌شناسید. از این ارز با عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال نیز یاد می‌شود. قیمت اکثر ارزهای دیجیتال با بیت کوین همبستگی دارند. بیت کوین در سال 2009 به عنوان روشی برای پرداخت همتا به همتا به دنیا معرفی شد. مردم می‌توانند با استفاده از بیت کوین بدون نیاز به موسسات مالی و بانک‌ها پول‌هایشان را جابه‌جا کنند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند بیت کوین می‌تواند به قیمت بسیار بالایی برسد و فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است.


Ether (ETH)

اتریوم بعد از بیت کوین دومین ارز قدرتمند بازار به حساب می‌آید. اتریوم علاوه بر این که می‌تواند روشی برای پرداخت باشد، به عنوان بستری برای ایجاد پلتفرم‌های غیرمتمرکز، توکن‌های غیر‌مثلی و قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتریوم مانند بیت کوین قابل استخراج است و در سراسر دنیا افراد زیادی با انجام این کار مشغول کسب درآمد هستند. از آنجایی که این ارز یک توکن کاملا کاربردی است کارشناسان رشد بالایی را در سال‌های آینده برای قیمت ارز دیجیتال اتریوم پیش‌بینی می‌کنند.


Avalanche (AVAX)

اولانچ هم مانند اتریوم بستری غیرمتمرکز برای ایجاد زیرشبکه‌های جدید ایجاد کرده است. اولانچ توانسته در عین تمرکززدایی گامی جدید در جهت انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا بردارد. این پروژه خود را اینترنت بلاکچین می‌داند. برخلاف اتریوم که دارای تورم سالیانه است ارز اولانچ تنها 720 میلیون واحد عرضه دارد و در عین حال به دلیل سوختن کارمزدها رسیدن به این مقدار هم عملا غیر‌ممکن خواهد بود. اولانچ هم یکی از گزینه‌هایی است که سرمایه‌گذاران معتقدند می‌تواند رشد خوبی را در سال‌های آتی تجربه کند.


Polygon (MATIC)

پالیگان یک فناوری نوظهور مبتنی بر زنجیره اتریوم است. این ارز برای بالا بردن مقیاس‌پذیری از طریق برخی راهکارهای لایه دوم خلق شده و با استفاده از آن می‌توان بسیاری از زنجیره‌ها و شبکه‌ها را با یکدیگر ادغام کرد. ارز اختصاصی این شبکه ماتیک نام دارد و با توجه به نیاز شبکه‌های دیگر به وجود پالیگان، احتمال رشد آن در سال 2023 و بعد از آن وجود دارد. به همین خاطر کارشناسان خرید ارز دیجیتال پالیگان و قرار دادن آن در پورتفولیو را توصیه می‌کنند.


Cardano (ADA)

کاردانو یکی از ارز‌های نسل سوم ارزهای دیجیتال است که برای استفاده از قابلیت‌های دو نسل قبل در عین حل مشکلات آن‌ها بوجود آمده است. این پروژه با هدف ایجاد تحول در شیوه‌های توسعه ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شد. کاردانو یکی از ارزهای با ثبات و قدرتمند کریپتوکارنسی است که اغلب کارشناسان به رشد آن در سال‌های آینده نظر مثبتی دارند.


Cosmos (ATOM)

Cosmos یکی از پروژه‌هایی است که با هدف آسان کردن همکاریِ بین زنجیره‌ای پدید آمده است. این طرح هم مانند آولانچ با عنوان اینترنت بلاک چین شناخته می‌شود و به دنبال حل کردن مسائلی مثل مقیاس‌پذیری است. کازماس دارای ویژگی‌های مثبت زیادی است و این موضوع باعث شده بسیاری به آینده روشن آن معتقد باشند.


سخن پایانی


در این مقاله روش‌های مختلف انتخاب بهترین کوین‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و نهایتا تعدادی از کوین‌های ارزشمند بازار را نیز معرفی کردیم. دقت داشته باشید که سرمایه‌گذاری هدفمند و سودآور تنها با پیدا کردن ارزهای خوب انجام نمی‌شود و باید مسائل مختلفی را پیرامون آن مورد بررسی قرار داد. از این رو بهتر است در کنار مطالعه درباره ارزهای خوب، درباره شیوه‌های سرمایه‌گذاری و بهترین راه‌های خرید ارز دیجیتال نیز اطلاعات کافی کسب کنید.