حساب‌های صرافی‌های ارز دیجیتال، قابلیت ذخیره دارایی‌ها را دارند. اما این قابلیت تنها برای این است که وقتی می‌خواهید توکن‌هایتان را معامله کنید، آن‌ها را برای مدت کوتاهی در حساب نگه دارید. برای نگهداری بلند مدت دارایی‌های دیجیتال، باید از کیف پول‌های دیجیتال استفاده کنید تا امنیت سرمایه‌تان را تضمین کنید و مدیریت دارایی‌هایتان را در اختیار داشته باشید. تنوع کیف پول‌های دیجیتال، کاربران بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص افراد تازه‌وارد را در انتخاب بهترین والت سر در گم می‌کند. آن‌ها نمی‌دانند یک کیف پول امن و معتبر چه ویژگی‌هایی دارد یا به چه نکاتی باید دقت داشته باشند. تریدرهای حرفه‌ای و افراد باتجربه در بازار، معمولا از کیف پول غیر متمرکز برای نگهداری دارایی‌ها و حتی مبادله آن‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله از اکسبیتو توضیح می‌دهیم که والت غیر متمرکز چیست، چه تفاوتی با انواع متمرکز آن‌ها دارد و آیا برای ذخیره ارزهای دیجیتال مناسب است یا خیر.


کیف پول غیر متمرکز (Decentralized Wallets) ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول غیر متمرکز (Decentralized Wallets) ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول غیر متمرکز نوعی کیف پول دیجیتال است که هیچکس جز دارنده کلید خصوصی، به دارایی‌های ذخیره شده در آن دسترسی نخواهد داشت. این والت‌ها، امکان مدیریت کامل دارایی‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و هیچ شخص ثالثی بر آن‌ها نظارت ندارد. در این کیف پول‌ها، حتی مبادله‌های ارز دیجیتال هم به صورت همتا به همتا انجام می‌شود؛ یعنی شما دارایی را مستقیم به آدرس کیف پول مقصد می‌فرستید و برای این کار به واسطه‌ای مثل صرافی ارز دیجیتال یا بانک نیازی نخواهید داشت. والت غیر متمرکز با نام‌های دیگری چون کیف پول خصوصی و کیف پول غیر‌حضانتی هم شناخته می‌شود.


کیف پول غیر متمرکز چه انواعی دارد؟

روش‌های مختلفی برای تقسیم‌بندی کیف پول‌های غیر متمرکز وجود دارد؛ مثلا می‌توان آن‌ها را به سه دسته سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و کاغذی تقسیم کرد. اما اکثر منابع این نوع کیف پول را به دو نوع سرد و گرم تقسیم‌بندی می‌کنند.


کیف پول غیر متمرکز چه انواعی دارد؟

کیف پول غیر متمرکز سرد

این دسته از کیف پول‌های غیر متمرکز، به صورت آفلاین کار می‌کنند و معمولا یک دستگاه سخت‌افزاری شبیه به هارد اکسترنال یا USB هستند. آن‌ها کلیدهای خصوصی را هم به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. بنابراین کاربران برای دسترسی به موجودی والت سرد یا واریز ارز دیجیتال به آن، باید آن را به کامپیوتر متصل کنند.


آفلاین بودن کیف پول غیر متمرکز سرد، فرایند مبادله و انتقال دارایی‌های دیجیتال را طولانی می‌کند. به همین دلیل کم‌تر کسی از والت سرد برای مبادلات روزمره دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند. این والت‌ها بخاطر عدم اتصال به اینترنت، امنیت بیشتری در برابر حملات سایبری دارند و برای ذخیره بلند مدت دارایی‌ها در محیطی امن مناسب هستند. قیمت کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری، بیشتر از انواع والت‌های آنلاین و گرم است.


کیف پول غیر متمرکز گرم

این دسته از کیف پول‌ها، پرکاربردترین انواع والت غیر حضانتی به شمار می‌آیند؛ زیرا امکان نصب آن‌ها روی دستگاه‌های مختلف مثل موبایل یا کامپیوتر شخصی وجود دارد و اکثر آن‌ها نیز رایگان هستند. آن‌ها برای کاربران ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا در دسترس هستند و رابط کاربری ساده‌ای هم دارند.


علت اینکه به این کیف پول‌ها «گرم» می‌گویند، اتصال دائمی آن‌ها به اینترنت است. این والت‌ها همیشه برای انتقال دارایی‌ها یا دریافت اطلاعاتی چون موجودی دارایی‌ها، آماده هستند. این اتصال دائمی به اینترنت، مزیت‌های بسیاری دارد، اما آسیب پذیری والت در برابر حملات سایبری و هک را افزایش می‌دهد.


مزایای کیف پول غیر متمرکز ارز دیجیتال چیست؟

مزایای کیف پول غیر متمرکز ارز دیجیتال چیست؟

این کیف پول‌ها مزیت‌های بسیاری دارند و نیازهای کاربران مختلف را برآورده می‌کنند. بسیاری از این کیف پول‌ها، حتی از خدمات مبادله ارزهای دیجیتال هم پشتیبانی می‌کنند و عملا نیاز به صرافی‌ها را از بین می‌برند. در ادامه مزیت‌های کیف پول غیر متمرکز ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم. توجه به این مزیت‌ها، هنگام انتخاب والت به شما کمک می‌کند نرم‌افزاری را انتخاب کنید که تمام خدمات مورد نیازتان را ارائه می‌دهد.


معتبر و قابل اعتماد

این دسته از کیف پول‌ها معتبر هستند و از آنجایی که هیچ شخص ثالثی بر آن‌ها نظارت ندارد، قابل اعتمادند. البته بهتر است هنگام انتخاب کیف پول غیر متمرکز، به شهرت آن هم توجه داشته باشید. والت‌هایی که تعداد کاربران زیادی دارند و سابقه‌ای از هک در کارنامه‌ آن‌ها دیده نمی‌شود، بیشتر از والت‌های تازه‌وارد قابل اعتمادند.


سازگار با بلاک چین‌های مختلف

بعضی از کیف پول‌های غیر متمرکز، تنها از توکن‌های مبتنی بر یک بلاک چین خاص پشتیبانی می‌کنند، اما بعضی از‌ آن‌ها قابلیت پشتیبانی از چند زنجیره مختلف را دارند. انتخاب بین گروه اول یا دوم، به توکن‌هایی که قصد ذخیره آن‌ها را دارید، بستگی دارد. به عنوان مثال والت متامسک برای کاربرانی که معاملاتشان بر بستر اتریوم و با توکن‌های ERC-20 انجام می‌شود، انتخاب مناسبی است. اما کیف پولی مثل تراست والت از بیش از ۷۰ بلاک چین از جمله سولانا،‌ اتریوم و بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند.


کاربرد آسان

کار با این دسته از کیف پول‌ها به اندازه کار با یک اپلیکیشن موبایلی، ساده است. البته هر‌‌کدام از آن‌ها رابط کاربری منحصر به فردی دارند. بنابراین برای انتخاب بهترین رابط کاربری باید با توجه به معیارهایی که دارید، والت‌های مختلف را بررسی کنید. با توجه به نظرات کاربران، چند کیف پول غیر متمرکز که بهترین رابط کاربری را دارند، در ادامه نام می‌بریم:




  • کریپتو دات کام (Crypto.com)

  • سازگاری با Dappها

کیف پول‌های غیر متمرکز باید با دیفای سازگار باشند. هرکدام از این کیف پول‌ها از بلاک چین یا Dapp‌های خاصی پشتیبانی می‌کنند. بنابراین شما باید با توجه به نیازتان و پلتفرم‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، والت مناسب را برگزینید.


تفاوت کیف پول متمرکز و غیر متمرکز در چیست؟

تفاوت کیف پول متمرکز و غیر متمرکز در چیست؟

تمرکززدایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که تکنولوژی بلاک چین به صورت گسترده به دنیا اضافه کرده است. بیایید با ذکر یک مثال مفهوم متمرکز و غیر متمرکز را به صورت خلاصه بررسی کنیم. حساب‌های بانکی شما، متمرکز هستند. یعنی بانک به صورت کامل می‌داند که شما چقدر موجودی دارید و چه تراکنش‌هایی انجام می‌دهید. همچنین در صورت نیاز، به راحتی می‌تواند حسابتان را مسدود کند و اجازه دسترسی به دارایی‌هایتان را از شما بگیرد. کیف پول‌های متمرکز هم به همین شکل کار می‌کنند؛ یک نهاد مرکزی بر دارایی‌های شما نظارت دارد. این نظارت شخص ثالث بدون مزیت هم نیست، به عنوان مثال مسئولیت تأمین امنیت دارایی‌های ذخیره شده در والت متمرکز، بر‌عهده نهاد ناظر است. این ویژگی باعث می‌شود بسیاری از افراد، کیف پول‌های متمرکز را ترجیح بدهند.


همانطور که پیش از این گفتیم، در کیف پول غیر متمرکز، مسئولیت کامل دارایی‌هایتان بر‌عهده شماست. کلید خصوصی این والت‌ها تنها در اختیار شما قرار دارد و هیچ کس جز خودتان نمی‌تواند به تراکنش‌ها و موجودی حسابتان دسترسی داشته باشد. کنترل کامل دارایی‌ها، گاهی هم دردسرساز می‌شود؛ به عنوان مثال اگر کلید خصوصی کیف پولتان را گم کنید، هیچ راهی برای بازیابی کلید و ورود دوباره به کیف پول وجود ندارد و دسترسی به دارایی‌هایتان را از دست خواهید داد.


بهترین کیف پول‌های غیر متمرکز در سال 2023  کدامند؟

بهترین کیف پول‌های غیر متمرکز در سال 2023 کدامند؟

هنگام انتخاب کیف پول غیر متمرکز، باید انتظاراتی که از والت دارید را مشخص کنید تا مطمئن شوید کیف پول انتخابی، معیارهای مورد نیازتان را دارد یا خیر. به عنوان مثال باید بررسی کنید که آیا از بلاک چین‌ها و Dappهای مورد نیاز شما پشتیبانی می‌کند یا خیر. بهترین کیف پول‌های غیر‌‌حضانتی در سال ۲۰۲۳ با توجه به نظرات کاربران و بررسی‌های آماری، عبارت است از:


  • متامسک (Metamask)

  • تراست والت (Trust Wallet)


  • اکسودوس (Exodus)


در لیست بهترین کیف پول‌های غیر متمرکز جهان، والت‌هایی مثل کوین بیس یا OKX هم دیده می‌شود، اما متاسفانه این والت‌های دیجیتال مانند صرافی‌هایشان، ایران را در لیست تحریم قرار داده‌اند و به آی‌پی ایران خدمات نمی‌دهند. البته می‌توان با تغییر آی‌پی و استفاده از آی‌پی‌های جعلی به این کیف پول‌های غیر‌متمرکز دسترسی پیدا کرد، اما این کار ریسک زیادی دارد و در صورت فاش شدن آی‌پی اصلی، احتمال از دست رفتن دارایی‌ها وجود خواهد داشت.


بهترین کیف پول‌های غیر متمرکز در سال 2023  کدامند؟

در این میان، استفاده از یک کیف پول ارز دیجیتال ایرانی معتبر مایه آسایش خاطر کاربرهای ایرانی خواهد بود. زیرا برای استفاده از آن، نیازی به تغییر آی‌پی ندارند، احتمال مسدود شدن دارایی‌ها نزدیک به صفر است و به راحتی می‌توانند انواع دارایی‌های دیجیتال را روی آن ذخیره کنند. کیف پول دیجیتال اکسبیتو تمام این خدمات را به شما ارائه می‌دهد و با اتصال به صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، امکان مبادله ارزهای دیجیتال با ریال ایران یا تتر را هم برای شما فراهم می‌کند.


کلام آخر


در این مقاله توضیح دادیم که کیف پول غیر متمرکز ارز دیجیتال چیست و چرا کاربران بازار ارزهای دیجیتال این والت‌ها را به نمونه‌های متمرکز ترجیح می‌دهند. تفاوتی ندارد که یک تریدر حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال هستید یا به تازگی فعالیت در این بازار را شروع کرده‌اید، در هر صورت انتخاب کیف پول مناسب، یکی از اولویت‌های شماست. توصیه ما در اکسبیتو این است که بخشی از سرمایه که با آن ترید نمی‌کنید را در یک کیف پول سرد ذخیره کنید و بخشی از دارایی که به ترید اختصاص داده‌اید را در یک والت معتبر مانند کیف پول اکسبیتو ذخیره کنید. با این کار هم امنیت سرمایه‌تان تضمین خواهد شد و هم خرید و فروش روزانه ارز دیجیتال، برایتان ساده است.