اگرچه کریپتوکارنسی در سال‌های اخیر توانسته نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند اما برخی ایرادات آن باعث شده عده‌ای هنوز هم با احتیاط نسبت به سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنند. ایرادی که بیش از همه درباره کریپتوکارنسی سر زبان‌ها افتاده، مسئله آسیب آن به محیط زیست است که اکثرا به مصرف زیاد برق مربوط می‌شود. یکی از پایه‌های اصلی توسعه پایدار در قرن فعلی، محافظت از محیط زیست بوده به همین خاطر حفظ سرمایه‌های طبیعی از اولین اولویت‌های دولت‌های حاکم بر کشورهاست. کارشناسان معتقدند کریپتوکارنسی از جوانب مختلفی می‌تواند برای محیط زیست مضر باشد، به همین خاطر استخراج این ارزها باید به صورت کنترل شده و دقیق انجام شود. در این میان ارزهایی نیز به بازار معرفی شده‌اند که با محیط زیست سازگار هستند و به همین دلیل مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. در این مقاله قرار است به بررسی کریپتوکارنسی سبز و جوانب آن بپردازیم.


چرا کریپتوکارنسی برای محیط زیست مضر است؟

چرا کریپتوکارنسی برای محیط زیست مضر است؟

کریپتوکارنسی به خصوص بیت کوین و اتریوم تاثیرات نسبتا محسوسی بر محیط زیست گذاشته‌اند، تا حدی که برخی شرکت‌ها و دولت‌ها به همین دلیل از پذیرش ارزهای دیجیتال امتناع می‌کنند. اولین علت تاثیرات منفی کریپتوکارنسی بر محیط زیست مصرف زیاد برق است که تبعاتی همچون انتشار بیش از اندازه گازهای گلخانه‌ای، آلودگی، افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و... را برای کره زمین به همراه دارد. اگر کمی با مباحث فنی ارز دیجیتال آشنایی داشته باشید احتمالا با مکانیزم‌های اجماع نیز آشنا هستید. علت اصلی مصرف برق بالای ارز دیجیتال و به طور شاخص بیت کوین، الگوریتم مکانیزم اجماع (PoW) است. در این مکانیزم، انجام تراکنش‌ها نیاز به استخراج‌کنندگان دارد و فرایند استخراج نیز مصرف برق بالایی به همراه خواهد داشت، در نتیجه فرایند انجام تراکنش‌ها باعث آسیب به محیط زیست می‌شود.


یکی دیگر از آسیب‌هایی که ارزهای دیجیتال و فرایند استخراج برای محیط زیست به همراه دارد، ایجاد ضایعات الکترونیکی است. ماینرهای زیادی در سراسر دنیا برای انجام عملیات استخراج و کسب سود دست به خرید سخت افزارهای مورد نیاز می‌زنند. این سخت‌افزارها تنها می‌توانند چند سال برای استخراج کارایی داشته باشند و خیلی زود فرسوده می‌شوند، در نتیجه باید برای ادامه فرایند استخراج آن‌ها را با سخت‌افزارهای جدید جایگزین کرد. این فرایند باعث ایجاد حجم انبوهی ضایعات الکترونیکی در مدت زمان کم خواهد شد.


موضوع آسیب کریپتوکارنسی به محیط زیست آنقدر جدی است که کارشناسان حتی در حال بررسی اثرات آن بر تغییرات اقلیمی نیز هستند. در عین حال توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال در تلاشند تا با ایجاد ساز و کارهایی این ضررها را به حداقل برسانند و ارزهایی ایجاد کنند که کمترین آسیب را برای محیط زیست داشته باشد.


کریپتوکارنسی سبز (green cryptocurrency) چیست؟

کریپتوکارنسی سبز (green cryptocurrency) چیست؟

برای تامین انرژی برق عملیات استخراج، می‌توان از منابع تجدیدپذیر نیز استفاده کرد. به ارزهای دیجیتالی که برای استخراج آن‌ها از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی و آبی استفاده می‌شود، کریپتوکارنسی سبز می‌گویند. این ارزهای دیجیتال معمولا کارمزد تراکنش پایینی دارند که باعث مصرف کمتر انرژی برای انجام تراکنش‌ها خواهد شد، در نتیجه آسیب آنچنانی برای محیط زیست به همراه نخواهد داشت.


سرمایه‌گذاران دوست دارند در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که آسیبی برای طبیعت نداشته باشند، به همین خاطر ارزهای دیجیتال سبز بهترین فرصت برای آن‌ها به حساب می‌آید. از آنجایی که با گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال، مسئله محیط زیست هم پر رنگ‌تر می‌شود، ارزهای دیجیتال سبز، فرصتی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند، اگرچه می‌توان با داشتن تحلیل درست چشم به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نیز داشت.


این مورد دور از انتظار نیست که با توجه به پتانسیل‌های کریپتوکارنسی سبز و بیشتر شدن توجه مردم به مسئله حفظ محیط زیست، این ارزها در سال‌های آینده محبوب‌تر از ارزهای دیجیتالی شوند که فرایند استخراج آن‌ها انرژی زیادی نیاز دارد. در حال حاضر ارزهای چیا (XCH)، کاردانو (ADA)، نانو (NANO)، استلار (XLM) و آلگوراند (ALGO) محبوب ترین ارزهای دیجیتال سبز به حساب می‌آیند.


استراتژی‌های پیشرفت تکنولوژی کریپتوکارنسی‌های سبز کدامند؟

استراتژی‌های پیشرفت تکنولوژی کریپتوکارنسی‌های سبز کدامند؟

استراتژی‌های پایداری وجود دارند که باعث پیشرفت تکنولوژی کریپتوکارنسی‌های سبز شده‌اند. غیرمتمرکز بودن، ایمنی و مقیاس‌پذیری، عناصری هستند که این ارزها باید به صورت همزمان برای کاربران فراهم کنند به همین خاطر، پروسه برای آن‌ها کمی چالش برانگیز است.


  • انرژی‌های تجدیدپذیر

اولین راه برای پیشگیری از انتشار بیشتر کربن در محیط زیست، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای فرایندهایی نظیر استخراج است. با این حال اعداد و ارقام نشان می‌دهند بیت کوین نتوانسته انتظارات را در این خصوص برآورده کند و کمتر از 40 درصد بیت کوین‌های تایید شده، با استفاده از منابع تجدیدپذیر استخراج شده‌اند. این موضوع سبب شده تا پروژه‌های جدیدی با راه حل‌های بهتر بر سر کار بیایند و نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.


  • اعتبار کربن

خرید اعتبار کربن، برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت می‌گیرد و از آن به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های کربن‌زدایی یاد می‌شود. سیستم اعتبار کربن، هنوز با یک سیستم کامل شدن فاصله دارد و توسعه‌دهندگان به دنبال راه‌هایی برای موثرتر کردن آن هستند. یکی از روش‌هایی که با استفاده از فناوری بلاک چین برای نظارت بر اعتبار کربن مورد استفاده قرار می‌گیرد Tree Defi نام دارد. در این سیستم به ازای توکن‌های در گردش، تعدادی درخت کاشته شده و خریداران می‌توانند از طریق جذب CO2 توسط درخت خود سود کسب کنند.


  • پیش استخراج

استراتژی ارزهای از پیش استخراج شده، شبیه به کارکرد پول‌های فیات یا حتی سهام شرکت‌هاست. در این استراتژی، یک گروه، مقدار قابل توجهی ارز مورد نظر را ایجاد و با توجه به زمینه تجاری، مقداری از آن را به بازار عرضه می‌کند. با این سیستم، تراکنش‌ها پیش از این که به رجیستری بلاک چین برسند، تایید می‌شوند.


  • انتقال به اثبات مشارکت

الگوریتم اثبات سهام برخلاف الگوریتم اثبات کار، فاقد عناصر محاسباتی رقابتی است و هر دستگاه، مسئله متفاوتی را حل می‌کند تا انرژی مصرف شده بهینه شود. این در حالی است که این الگوریتم به خوبی الگوریتم‌های دیگر، خطر تایید تراکنش‌های جعلی را کاهش می‌دهد.


چگونه بهترین ارز دیجیتال سازگار با محیط زیست را پیدا کنیم؟

چگونه بهترین ارز دیجیتال سازگار با محیط زیست را پیدا کنیم؟

حال که با کلیات ارز دیجیتال سبز آشنا شدید، حتما دوست دارید پروژ‌های آن را برای سرمایه گذاری پیدا کنید و راه‌های تشخیص کیفیت آن‌ها را بشناسید. انتخاب زمان درست و پروژه‌های دارای پتانسیل رشد برای سرمایه‌گذاری پرسود مهم است به همین خاطر در ادامه استراتژی‌هایی برای سرمایه‌گذاری درست در ارزهای دیجیتال برایتان آماده کرده‌ایم:


  • شبکه‌های اجتماعی

پروژه‌های ارزهای دیجیتال سبز معمولا سعی می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی توجه افراد آینده‌نگر را به خود جلب کنند به همین خاطر پیدا کردن این پروژه‌ها در شبکه‌های اجتماعی کار دشواری نیست. با توجه به برنامه‌هایی که این پروژه‌ها برای بازاریابی انجام می‌دهند، شبکه‌های اجتماعی به محلی برای تبلیغات آن‌ها تبدیل شده است. پس به راحتی می‌توان آن‌ها را در این شبکه‌ها پیدا و با یکدیگر مقایسه نمود.


  • اخبار تکنولوژی را دنبال کنید

اصلی‌ترین عاملی که باعث تمایز ارزهای دیجیتال سبز می‌شود، ساز و کار و مکانیزم‌های آن‌هاست. در سال‌های اخیر مکانیزم اثبات سهام به عنوان یک مکانیزم کم ضرر نسبت به اثبات کار، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد، در حالی که هم اکنون مکانیزم‌های جدیدی بر سر کار آمده‌اند که حتی نسبت به اثبات سهام نیز، از نظر مصرف انرژی به صرفه‌تر هستند. برای این که از روی کار آمدن این مکانیزم‌ها با خبر شوید و بتوانید آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید، باید همیشه در زمینه تکنولوژی، اطلاعات خود را بروز نگه دارید.


  • بروزرسانی‌ها

از آن جایی که در سال‌های اخیر توجه به مسئله محیط زیست بیشتر شده است، پروژه‌های قدیمی هم سعی بر این دارند که با انجام بروزرسانی‌هایی با محیط زیست سازگار کنند تا سرمایه‌شان را از دست ندهند. به عنوان مثال برخی پروژه‌ها تصمیم به تغییر مکانیزم اجماع کار گرفتند و به مکانیزم‌های دیگری نظیر اثبات سهام روی آوردند تا تراکنش‌های آن‌ها انرژی کمتری مصرف کند. وقتی در حال دنبال کردن بازار و بررسی ارزهای جدید هستید، اخبار ارزهای قدیمی را نیز بررسی کنید تا ارزهایی با چنین تغییراتی را از دست ندهید.


  • نقشه راه و وایت‌پیپر

نقشه‌ راه و وایت‌پیپر، هر دو منابع اطلاعاتی هستند که برای توجیه پروژه‌های کریپتوکارنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر ارز دیجیتال معتبری باید وایت‌پیپر و نقشه راه خود را در اختیار کاربران قرار دهد، پس می‌توانید از این طریق نگاهی جامع و کلی نسبت به ارز‌هایی داشته باشید که قرار است در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.


بهترین پروژه‌های سازگار با محیط زیست کریپتو کدامند؟

بهترین پروژه‌های سازگار با محیط زیست کریپتو کدامند؟

در زیر لیستی از بهترین پروژه‌های سازگار با محیط زیست آماده کرده‌ایم که می‌توانید با تحقیق بیشتر و در نظر گرفتن استراتژی‌های خود درباره سرمایه‌گذاری در آن‌ها تصمیم‌گیری کنید:


سولانا (SOL)

سولانا یکی از ارزهای دیجیتال با سرعت تراکنش بالا و کارمزد تراکنش پایین است که از مکانیزم اجماعی خاص به نام اثبات تاریخچه (POH) استفاده می‌کند. این مکانیزم تولید کربن را کمتر کرده و سرعت تراکنش را بالاتر می‌برد که نشان می‌دهد چرا از سولانا به عنوان یک ارز دوست‌دار محیط زیست یاد می‌کنند.


پولکادات (DOT)

پولکادات کار خود را در سال 2016 به عنوان یک پلتفرم چند زنجیره‌ای آغاز کرد که می‌توانست به عنوان پل ارتباطی میان شبکه‌های بلاک چین مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این پلتفرم از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند که نسبت به اثبات کار، مصرف انرژی کمتری به همراه دارد.


الگوراند (ALGO)

این پروژه در سال 2017 به عنوان پروژه‌ای با کیفیت بالا و الگوریتم اثبات سهام شروع به کار کرد. الگوراند توانست با استفاده از این مکانیزم، امنیت و مقیاس‌پذیری مناسبی را برای کاربران خود به همراه بیاورد. توکن بومی این پروژه ALGO نام دارد و در صرافی‌های مطرح دنیا معامله می‌شود.


استلار (XLM)

استلار، در سال 2014 به عنوان سیستم پرداخت غیر متمرکزی که کارمزد کم و سرعت بالایی در تراکنش‌های خود دارد به سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال معرفی شد. الگوریتم خاص این ارز، پروتکل اجماع استلار (ستاره‌ای) نام دارد و ارز بومی آن XLM است. این پروژه یک قرارداد همکاری با شرکت Poseidon دارد تا تولید کربن مربوط به خود را تا حد امکان کاهش دهد.


کاردانو (ADA)

سال 2015 بود که پروژه کاردانو به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند، با هدف ارائه شبکه بلاک چینی ایمن و پایدار کار خود را آغاز کرد. کاردانو از الگوریتم اثبات سهامی به نام Ouroboros استفاده می‌کند و توکن بومی آن با نام اختصاری ADA شناخته می‌شود.


آوالانچ (AVAX)

یکی دیگر از پروژه‌هایی که از مکانیزم اجماع مختص به خود استفاده می‌کند آوالانچ است. مکانیزم اجماع این پروژه، آوالانچ نام دارد و کارایی و سرعت بالای آن را تضمین می‌کند. اگرچه نمی‌توان به طور دقیق محاسبه کرد که هر نود آوالانچ چه مقدار برق در سال مصرف می‌کند ولی با قاطعیت می‌توان گفت مقدار مصرفی آن از نودهای بلاک چین‌های اثبات کار کمتر است.


ترون (TRX)

در سال 2017، ترون خود را به عنوان پلتفرم غیرمتمرکزی معرفی کرد که راه مقرون به صرفه‌تری برای توزیع محتوا ارائه می‌دهد. الگوریتم مورد استفاده پلتفرم ترون، اثبات سهام و ارز بومی آن TRX است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد مصرف برق مربوط به ترون در سال گذشته 99.9 درصد کمتر از مصرف برق مربوط به بیت کوین بوده است.


تزوس XTZ

تزوس که در سال 2014 معرفی شد پلتفرم قرارداد هوشمند مانند کاردانو است و ارز بومی آن XTZ نام دارد. این سیستم از الگوریتم منحصر به فردی به نام Liquid Proof of Stake استفاده و امنیت و مقیاس‌پذیری را تضمین می‌کند. تزوس از نظر مصرف انرژی کاملا بهینه بوده و با شرکت کورا برای بهتر شدن مصرف کربن قرارداد همکاری امضا نموده‌است.


سخن پایانی


همه ما به عنوان ساکنان زمین باید برای حفظ محیط زیست اطراف خود تلاش کنیم و یکی از راه‌های انجام این کار، سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی است که با محیط زیست سازگار هستند به همین خاطر در این مقاله به بررسی بهترین پروژه‌های کریپتوکارنسی سبز و ساز و کارهای آن‌ها پرداختیم.