همیشه معامله‌گران به‌دنبال راهکارهایی برای افزایش سود و کاهش ریسک معاملات خود هستند. پلتفرم‌های مختلفی در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال، فارکس و... راه‌اندازی شده‌اند که با ارائه‌ی اطلاعات بازارهای مختلف، به تریدرها کمک می‌کنند معاملات دقیق‌تری را انجام دهند. یکی از جدیدترین پلتفرم‌هایی که با ارائه‌ی تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات درون شبکه (Onchain) دقت معاملات شما را بالا می‌برد، کوین گلس (Coinglass) است. این پلتفرم به شما کمک می‌کند که بهترین تحلیل را از نمودار قیمت و حرکت‌های آینده‌ی ارزها به دست بیاورید و معاملات دقیقی را انجام دهید. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ آموزش سایت کوین گلس رفته‌ایم تا با استفاده از این پلتفرم، سود معاملات خود را افزایش داده و ضررهایتان را به حداقل برسانید.


کوین گلس (Coinglass) چیست؟

کوین گلس (Coinglass) یک پلتفرم حرفه‌ای برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بازار ارز دیجیتال است. این پلتفرم با ارائه‌ی خدمات گسترده‌ای در زمینه‌ی تجزیه‌وتحلیل، اطلاعاتی دقیق و آنی را در اختیار کاربران می‌گذارد تا بازدهی معاملات بالاتر رفته و ریسک آن‌ها کمتر شود. پلتفرم کوین گلس داده‌ها و تحلیل‌های دقیقی را در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال به کاربران ارائه می‌کند که این اطلاعات عبارت‌اند از:


  • روند قیمت


  • سود باز (Open Interest)

فاندینگ ریت (Funding Rate)




و...


کوین گلس از باتجربه‌ترین کارشناسان و تحلیلگران بازارهای مالی استفاده می‌کند تا دقیق‌ترین اطلاعات و تحلیل‌ها را به معامله‌گران ارائه کند. این مسئله، دقت اطلاعات را بالا برده و صحت تحلیل‌های این پلتفرم را نشان می‌دهد. از طرفی، یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که توسط کوین گلس به کاربران ارائه می‌شود، داده‌های مربوط به لیکویید شدن (Liquidations) است. با استفاده از داده‌های مربوط به این بخش، کاربران می‌توانند معاملات دقیق‌تری را تنظیم کنند و با قراردادن حد ضرر (Stop Loss) و حد سود (Take Profit) در نقطه‌ی مناسب، ریسک‌های احتمالی را کاهش دهند.


کوین گلس (Coinglass) چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، پلتفرم کوین گلس (Coinglass) اطلاعات دقیق و جامعی را از بازار ارزهای دیجیتال در اختیار شما می‌گذارد. همه‌ی این اطلاعات رایگان هستند و شما به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها برای بهبود کیفیت معاملاتتان استفاده کنید. پس بیایید به سراغ سایت کوین گلس برویم و ببینیم که این سایت، چه اطلاعاتی را به ما ارائه می‌کند.


صفحه‌ی اصلی سایت کوین گلس

با مراجعه به آدرس coinglass.com وارد صفحه‌ی اصلی یا Home می‌شوید.


صفحه‌ی اصلی سایت کوین گلس

در نوار باریک بالای صفحه‌ی اصلی، اطلاعاتی کلی را درباره‌ی بازار ارزهای دیجیتال مشاهده می‌کنید. این اطلاعات عبارت‌اند از:


  • ارزش بازار در 24 ساعت گذشته

  • سود باز

  • حجم لیکویید شدن افراد در 24 ساعت گذشته

  • درصد معاملات خرید (Long) و فروش (Short)

دقیقاً در زیر آن نوار باریک، نوار دیگری قرار دارد که گزینه‌های مختلفی را به شما ارائه کرده است. درصورتی‌که روی هرکدام از این گزینه‌ها کلیک کنید، به بخش مربوط به آن می‌روید و به اطلاعات دقیق‌تری دسترسی خواهید داشت.


بخش مربوط به معاملات باز

در نواری که مربوط به گزینه‌های مختلف پلتفرم کوین گلس (Coinglass) می‌شود، اولین گزینه اطلاعاتی درباره‌ی صرافی‌ها (Exchanges) و گزینه‌ی دوم، اطلاعاتی را درباره‌ی معاملات باز (Open Interest) به ما ارائه می‌کند. درصورتی‌که روی این گزینه کلیک کنید، وارد بخشی می‌شوید که اطلاعات مربوط به بازارهای آتی (Futures) را به ما نمایش می‌دهد.


بخش مربوط به معاملات باز

در این بخش، می‌توانید در مورد معاملات باز بازار فیوچرز اطلاعاتی را کسب کنید و ببینید که در هر صرافی، چه حجمی از بازار فیوچرز جریان دارد و چه مقدار معاملات باز در حال انجام است. در ضمن، در انتهای صفحه، همین اطلاعات به‌صورت نموداری به شما ارائه می‌شود. بالا بودن سطح معاملات فیوچرز، نشان می‌دهد که در حال حاضر زمان مناسبی برای ورود به این معاملات نیست؛ برای اینکه در چنین مواقعی، معامله‌گران نهنگ، سطوح بالا را برای انجام پامپ و دامپ انتخاب می‌کنند و لیکویید شدن افراد را چه در جهت لانگ و چه در جهت شورت بالا می‌برند. یعنی اینکه معامله‌گران نهنگ تلاش می‌کنند تا افراد بیشتری لیکویید شوند. در سوی مقابل، پایین بودن حجم معاملات باز، نشان‌دهنده‌ی فرصت مناسبی برای انجام معامله است؛ چراکه معمولاً معامله‌گران نهنگ، در این مواقع به بازار ورود نمی‌کنند.


همچنین، می‌توانید با تنظیم گزینه‌ها روی بازه‌های زمانی، انواع صرافی و ارزهای دیجیتال، گزینه‌های دقیق‌تری را درباره‌ی معاملات باز فیوچرز به دست بیاورید.


بخش مربوط به معاملات باز (2)

بخش مربوط به معاملات آپشن

در گذشته، در سایت کوین گلس، بخش‌های مربوط به معاملات آپشن (Options) و آتی (Futures) در زیرمجموعه‌ی معاملات باز قرار داشتند. در حال حاضر، بخش معاملات باز، اطلاعات مربوط به معاملات آتی را ارائه می‌کند و گزینه‌ی جداگانه‌ای برای معاملات آپشن در نظر گرفته شده است.


بخش مربوط به معاملات آپشن

در این بخش، اطلاعات کاملی را درباره‌ی حجم معاملات آپشن مشاهده می‌کنید. اطلاعات مربوط به این بخش نیز مانند بخش فیوچرز، به شما کمک می‌کنند که زمان مناسب برای ورود به معاملات را شناسایی کنید. در ضمن، در این صفحه نیز، نمودارهایی ارائه شده که اطلاعات را به‌طورکلی در دسترس شما قرار می‌دهند.


بخش مربوط به معاملات آپشن (2)

بخش مربوط به فاندینگ ریت

گزینه‌ی بعدی اطلاعات مربوط به فاندینگ ریت (Funding Rate) را به شما ارائه می‌کند.


بخش مربوط به فاندینگ ریت

در این بخش، اطلاعات و رتبه‌بندی دقیقی را از میزان سرمایه‌گذاری روی ارزهای مختلف در قراردادهای دائمی (Perpetual Swaps) مشاهده می‌کنید. از این طریق، می‌توانید ببینید که هر ارز چه سهمی از قراردادهای دائمی را به خود اختصاص داده و چه تغییراتی در میزان هر ارز ایجاد شده است. این اطلاعات، دید کلی‌ای را درمورد بازار به شما می‌دهد تا رفتار سرمایه‌گذاران بزرگ بازار را درک کنید.


بخش مربوط به فاندینگ ریت (2)

بخش مربوط به لیکویید شدن

حالا به محبوب‌ترین بخش پلتفرم کوین گلس (Coinglass) یعنی لیکویید شدن (Liquidation) می‌رسیم. زمانی که روی این گزینه کلیک کنید، با دو بخش زیر مواجه می‌شوید:


  • لیکویید شدن (Liquidation)

  • نقشه یا نمودار لیکویید شدن (Liquidation Map)

بخش Liquidation

همان‌طور که می‌دانید، اگر در بازار فیوچرز پوزیشن اشتباهی را باز کنید و برای معامله‌ی خود حد ضرر (Stop Loss) در نظر نگرفته باشید، ممکن است که آن‌قدر ضرر کنید که کل دارایی شما از بین برود؛ به این اتفاق، در معاملات فیوچرز، اصطلاحاً لیکویید شدن (Liquidation) می‌گویند. به‌خاطر همین، پلتفرم کوین گلس (Coinglass) نیز بخشی را برای لیکویید شدن در نظر گرفته است. در این بخش، میزان لیکویید شدن افراد در صرافی‌ها و همچنین در معاملات ارزهای مختلف مشاهده خواهید کرد. از این طریق، می‌توانید ارزهایی را که ریسک بالایی دارند، شناسایی کنید.


همچنین، با مقایسه‌ی میزان لیکویید شدن در معاملات لانگ و شورت، متوجه می‌شوید که روند بازار بیشتر با معامله‌گران کدام جهت همراه بوده است.


بخش مربوط به لیکویید شدن

همچنین، در انتهای صفحه می‌توانید اطلاعات فوق را روی نمودار نیز ببینید. میله‌های سبزرنگ نشان‌دهنده‌ی لیکویید شدن معامله‌گران لانگ است و میله‌های قرمز لیکویید شدن معامله‌گران شورت را نشان می‌دهد.


بخش مربوط به لیکویید شدن (2)

بخش Liquidation Map

بخش نقشه یا نمودار لیکویید شدن (Liquidation Map) یکی از کاربردی‌ترین قسمت‌های پلتفرم کوین گلس (Coinglass) است. اطلاعات ارائه‌شده در این نقشه به شما کمک می‌کند که معاملات دقیق‌تری را تنظیم کنید و ضررهای معاملات را تا حد ممکن کاهش دهید.


بخش مربوط به لیکویید شدن (3)

نقشه لیکویید شدن، یک نمودار بصری است که لیکویید شدن در معاملات آتی (Futures) ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. این اطلاعات بر اساس روندهای قبلی قیمت به دست آمده‌اند و به ما می‌گویند که بر اساس روند حرکت قیمت، در هر نوع از معاملات، چه میزان سرمایه‌ای لیکویید شده و از دست رفته است.


زمانی که معامله‌گران در بازار فیوچرز معامله می‌کنند، در صورتی که حد ضرر (Stop Loss) را تعیین نکنند، همیشه در معرض لیکویید شدن قرار دارند. اگر میزان لیکویید شدن‌ها کم باشد، تأثیر زیادی روی بازار نمی‌گذارد؛ اما اگر این اتفاق برای هزاران معامله‌گر روی دهد، تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت بازار خواهد گذاشت. علاوه‌بر آن، سفارشات خرید و فروشی که بر اساس لیکویید شدن کاربران دیگر ثبت می‌شوند، می‌توانند روی حرکت قیمت تأثیر بگذارند. در واقع، زمانی‌که حجم بالای لیکویید شدن باعث حرکت سریع قیمت می‌شود، سفارشات نزدیک به این محدوده زودتر نقد می‌شوند. در نتیجه، معامله‌گران نهادی و بزرگ از این مسئله استفاده می‌کنند، به‌خاطر اینکه حجم بالایی از نقدینگی در آن محدوده وجود دارد.


از طرفی، هرچه تراکم لیکویید شدن در یک منطقه از نقشه بالاتر باشد، انتظار می‌رود که آن منطقه تأثیر بیشتری را روی حرکت قیمت بگذارد.


بخش مربوط به لیکویید شدن (4)

نحوه‌ی خواندن نقشه لیکویید شدن(Liquidation Map)

با استفاده از ابزارهای موجود، می‌توانید بازه‌های زمانی و ارزهای دیجیتال موردنظرتان را انتخاب کنید. در این نمودار، X نشان‌دهنده‌ی قیمت بازار است و Y شدت نسبی لیکویید شدن (Liquidation) را نشان می‌دهد. این نمودار تعداد دقیق معاملات لیکویید شده را ارائه نمی‌کند؛ در عوض، میله‌های آن بیانگر تراکم لیکویید شدن در بازه‌های مختلف است. در نتیجه، با اطلاعات نمودار لیکویید شدن، می‌توان فهمید که کدام سطح می‌تواند در آینده تأثیر بیشتری روی حرکت قیمت بگذارد. بخش‌هایی که حجم لیکویید شدن بالاتری را نشان می‌دهند، به‌خاطر وجود نقدینگی بالا، می‌توانند روی قیمت تأثیر زیادی بگذارند. علاوه‌بر آن، هرچه لیکویید شدن در یک بازه متراکم‌تر باشد، یعنی میله‌های بلندی در کنار یکدیگر قرار داشته باشند، تأثیر آن منطقه روی قیمت بیشتر خواهد بود.


در حالت کلی، می‌توان چنین نتیجه گرفت که وجود نقدینگی بالا در مناطقی که لیکویید شدن زیادی را نشان می‌دهند، قیمت را وادار می‌کند که به سمت این مناطق دارای نقدینگی بالا حرکت کرده و سپس تغییر جهت بدهد. البته باید به این نکته توجه داشت که رنگ میله‌ها صرفاً برای ایجاد تمایز است و اطلاعات بیشتری را ارائه نمی‌کند.

تعیین حد سود و حد ضرر با نقشه لیکویید شدن(Liquidation Map)

دیدیم که با بررسی نقشه لیکویید شدن (Liquidation Map) می‌توانید حرکت‌های آینده‌ی قیمت را پیش‌بینی کنید. در واقع، قیمت تمایل دارد که به سمت مناطق دارای نقدینگی بالا حرکت کند؛ پس، از اینجا می‌توان تشخیص داد که پس از رسیدن به منطقه‌ی موردنظر، حرکت قیمت تغییر خواهد کرد. در نتیجه، به‌راحتی می‌توانید با تشخیص روند حرکت، حد ضرر (SL) و حد سود (TP) خوبی را تعیین کنید تا هم سود بیشتری به دست بیاورید و هم ضرر معاملات خود را کاهش دهید.


بخش مربوط به معاملات خرید (Long) و فروش (Short)

بخش بعدی مربوط به معاملات لانگ و شورت است و اطلاعات مربوط به این دو نوع پوزیشن را در صرافی‌های گوناگون به شما ارائه می‌کند.


بخش مربوط به معاملات خرید (Long) و فروش (Short)

با مقایسه‌ی اطلاعات مربوط به معامله‌گران پوزیشن‌های لانگ و شورت، متوجه می‌شوید که در حال حاضر قیمت به کدام جهت تمایل بیشتری دارد. در بعضی از این موارد، تعداد معاملات یک جهت به‌طور واضح از طرف دیگر بیشتر است و نشان می‌دهد که بازار به پوزیشن لانگ یا شورت تمایل بیشتری دارد.


بخش مربوط به معاملات خرید (Long) و فروش (Short) (2)

همچنین، با استفاده از گزینه‌های موجود در سربرگ مربوط به این بخش، می‌توانید به گزینه‌های مختلفی، مانند معامله‌گران برتر، دسترسی داشته باشید.


بخش مربوط به دفتر سفارش یا اوردر بوک

در بخش اوردر بوک (Order Book) اطلاعات جامعی را از سفارشات مربوط به ارزهای دیجیتال گوناگون در صرافی‌های مختلف مشاهده خواهید کرد. این اطلاعات نیز به شما کمک می‌کنند که تمایل قیمت را به سمت شورت یا لانگ متوجه شوید.


بخش مربوط به دفتر سفارش یا اوردر بوک

بخش مربوط به اطلاعات

سربرگ اطلاعات (Data) داده‌های مختلف درون شبکه (Onchain) را به شما ارائه می‌کند. برای این سربرگ، بخش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که با استفاده از هر کدام، می‌توانید اطلاعات مفیدی را به دست بیاورید.


بخش مربوط به اطلاعات

بخش مربوط به چارت

بخش چارت (Chart) همان اطلاعات درون شبکه‌ای را به‌صورت نمودار به شما عرضه می‌کند. همه‌ی این اطلاعات از معاملاتی که انجام شده، به دست آمده‌اند. برخی از اطلاعات این بخش، همان داده‌هایی هستند که در بخش‌های قبل توضیح دادیم.


بخش مربوط به چارت

بخش مربوط به سوپرچارت‌ها

سربرگ سوپرچارت‌ها (Supercharts) نمودار زنده‌ی بازار را به شما ارائه می‌کند. با استفاده از این نمودار، می‌توانید اطلاعات لحظه‌ای قیمت را مشاهده کنید. در ضمن، در این بخش، به ابزارها و اندیکاتورهای لازم برای تحلیل نمودار قیمت نیز دسترسی خواهید داشت.


بخش مربوط به سوپرچارت‌ها

سخن پایانی


پلتفرم کوین گلس (Coinglass) یکی از بهترین سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات و تحلیل‌های درون شبکه است. با استفاده از اطلاعات ارائه‌شده در این سایت، به‌راحتی می‌توانید دقت معاملات خود را بالا ببرید. در ضمن، بخش مربوط به نقشه لیکویید شدن (Liquidation Map)، اطلاعات بسیار دقیقی را در اختیار شما می‌گذارد. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند که حرکت آینده‌ی قیمت را پیش‌بینی کنید و حد سود (TP) و حد ضرر (SL) خود را در منطقه‌ی مناسبی قرار دهید.