کریپتو کارنسی یکی از بهترین بازارهای مالی است که نوسانات زیادی را به‌همراه دارد. هرروزه ارزهای دیجیتال جدیدی به بازار عرضه می‌شوند و شما باید مناسب‌ترین دارایی‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. مارکت کپ یا ارزش بازار یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. مارکت کپ بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می‌شود و به کمک آن می‌توان ارزش یک دارایی، میزان نقدشوندگی و ریسک سرمایه‌گذاری روی آن را ارزیابی کرد. پس اگر می‌خواهید یک پرتفوی جذاب با کمترین ریسک ممکن داشته باشید، بهتر است که ارزش بازار را جدی بگیرید. در این مقاله از اکسبیتو، مارکت کپ (Market Cap) و هر آنچه را که لازم است درباره آن بدانید، مورد بررسی قرار خواهیم داد.


مارکت کپ (Market Cap) چیست؟

مارکت کپ (Market Cap) چیست؟

مارکت کپ (Market Cap) اصطلاحی است که برای نشان دادن ارزش بازار یک شرکت یا دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارزش بازار بر اساس دو فاکتور قیمت دارایی و تعداد سهام آن اندازه‌گیری می‌شود. هرچقدر مارکت کپ یک شرکت بالاتر باشد، نشان‌دهنده محبوبیت بالای آن است و به کاربران این امکان را می‌دهد که روی یک دارایی کم‌ریسک سرمایه‌گذاری کنند. در بازار کریپتو برای به‌دست‌آوردن مارکت کپ یک ارز باید تعداد توکن‌های یک دارایی را در قیمت آنلاین آن ضرب کرد. به‌عنوان مثال اگر یک ارز دارای 50 میلیون توکن باشد و با قیمت 100 دلار معامله شود، ارزش بازار آن برابر با 5 میلیارد دلار خواهد بود. با بررسی مارکت کپ ارزهای دیجیتال می‌توانید دید بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشید و یک سبد متعادل با ریسک کم برای سرمایه‌گذاری بچینید.


دسته‌بندی ارزش بازار (Market Cap) چگونه است؟

دسته‌بندی ارزش بازار (Market Cap) چگونه است؟

هر یک از دارایی‌های موجود در بازار کریپتو دارای ارزش بازار متفاوتی هستند. مارکت کپ رابطه مستقیمی با میزان محبوبیت ارز دیجیتال دارد و یکی از معیارهای مهمی است که برای بررسی رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شناخت انواع مارکت کپ به شما این امکان را می‌دهد که دید بهتری نسبت به ارزهای دلخواه خود داشته باشید و یک پرتفوی متعادل با ریسک پایین برای خود بچینید. به‌طور کلی، ارزش بازار (Market Cap) به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شود:


ارزش بازار بزرگ (Large-cap companies)

دارایی‌هایی که ارزش بازار بالای 10 میلیارد دلار دارند، به‌عنوان لارج کپ در نظر گرفته می‌شوند. این نوع از شرکت‌ها طرفداران بسیار زیادی دارند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها جزء کم‌ریسک‌ترین گزینه‌ها است؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که لارج کپ‌ها نوسان کمی دارند و بازدهی کمتری به‌همراه خواهند داشت. پس اگر می‌خواهید روی ارزهای با پتانسیل رشد متوسط و ریسک پایین سرمایه‌گذاری کنید، لارج کپ‌ها بهترین گزینه برای شما خواهند بود. درحال‌حاضر سولانا، ریپل، بایننس کوین، تتر، یو اس دی کوین، اتریوم و بیت کوین تنها ارزهایی هستند که ارزش بازار بالای 10 میلیارد دلار دارند.


ارزش بازار متوسط (Mid-cap companies)

مید کپ یا ارزش بازار متوسط به دارایی‌هایی گفته می‌شود که ارزش بازار آن‌ها بین محدوده 1 الی 10 میلیارد دلار قرار می‌گیرد. این دارایی‌ها تا حدودی پایدار هستند و نوسان زیادی ندارند؛ درعین‌حال، پتانسیل رشد بالایی داشته و برای افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، گزینه ایدئالی هستند. کاردانو، دوج کوین، لایت کوین، شیبا اینو، یونی سواپ، استلار، فایل کوین و آربیتروم ازجمله معروف‌ترین ارزهای با ارزش بازار متوسط به شمار می‌روند.


ارزش بازار کوچک (Small-cap companies)

ارزش بازار کوچک (Small-cap companies)

شرکت‌هایی که ارزش بازار بین 250 میلیون الی 1 میلیارد دلار دارند به‌عنوان اسمال کپ شناخته می‌شوند. این دارایی‌ها ریسک پایینی داشته و در بلندمدت بازدهی بالایی به‌همراه خواهند داشت. در واقع، اسمال کپ‌ها در مرحله رشد هستند و می‌توان از آن‌ها برای کسب سود در بلندمدت استفاده کرد. رندر کوین، ایمیوتبل ایکس، ایاس، ثورچین، کاوا و نئو ازجمله دارایی‌های دیجیتالی شناخته‌شده‌ای هستند که در لیست اسمال کپ‌ها قرار می‌گیرند.


ارزش بازار میکرو (micro-cap companies)

ارزهایی که ارزش بازار ناچیزی دارند به‌عنوان میکرو کپ در نظر گرفته می‌شوند. معمولا ارزهای جدیدی که به کریپتوکارنسی معرفی شده‌اند در لیست میکرو کپ‌ها قرار می‌گیرند. این نوع از دارایی‌ها پتانسیل رشد زیادی ندارند و قبل از سرمایه‌گذاری روی آن‌ها باید تحقیقات لازم را انجام دهید. میکرو کپ‌ها دارای ارزش بازار بین 50 میلیون الی 300 میلیون دلار هستند. پپه، وان اینچ، پنکیک سواپ، سلو، جاست، لوم نتورک و استورج ازجمله پروژه‌های شناخته‌شده با ارزش بازار میکرو هستند.


ارزش بازار مگا (mega-cap companies)

مگا گپ به ارزهایی اطلاق می‌شود که ارزش بازار بالای 200 میلیارد دلار دارند. درحال‌حاضر، دو ارز بیت کوین با مارکت کپ 567 میلیارد دلار و اتریوم با مارکت کپ 214 میلیارد دلار در لیست ارزش بازار مگا قرار می‌گیرند؛ چراکه سایر ارزها هنوز قدرت لازم برای نزدیک شدن به این دو را ندارند.


چگونه می‌توان از مارکت کپ استفاده کرد؟

چگونه می‌توان از مارکت کپ استفاده کرد؟

مارکت کپ یکی از معیارهای جذاب برای اندازه‌گیری میزان محبوبیت و ارزش یک شرکت یا دارایی است. با استفاده از مارکت کپ می‌توانید به ارزش بازار یک دارایی خاص پی ببرید و وضعیت آن برای سرمایه‌گذاری را تشخیص دهید؛ اما باید به این موضوع دقت داشته باشید که تنها ملاک قرار دادن ارزش بازار روش مناسبی برای تشخیص دارایی‌های ارزشمند نیست. چون ممکن است یک ارز با مارکت کپ پایین‌تر سوددهی بیشتری نسبت به یک دارایی با مارکت کپ بالا داشته باشد.


ارزش بازار به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید ارزهای دیجیتال را طبقه‌بندی کنید. با انجام این کار چیدن سبد سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و سودآور نیز برای شما آسان‌تر خواهد شد. به‌عبارت ساده‌تر با استفاده از مارکت کپ می‌توانید دید بهتری نسبت به ارزهای انتخابی خود داشته باشید و میزان سود و ریسک احتمالی سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را تشخیص دهید؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ارزش بازار نشان‌دهنده ارزش واقعی یک دارایی نیست. پس نباید مارکت کپ، تنها معیار شما برای شناسایی ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها باشد.


ارزش بازار (Market Cap) چه تفاوتی با ارزش بازار تعدیل شده شناور (float-adjusted market cap) دارد؟

ارزش بازار تعدیل‌شده شناور یکی دیگر از معیارهای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. این نوع مارکت کپ تفاوت بسیار زیادی با ارزش بازار دارد. ارزش بازار بر اساس ضرب قیمت دارایی در تعداد توکن‌های عرضه‌شده آن به دست می‌آید؛ اما ارزش بازار تعدیل‌شده شناور بر اساس ارزهایی که در دسترس عموم است، محاسبه می‌شود. به همین خاطر، ارزش بازار همیشه بیشتر از ارزش بازار تعدیل شده شناور خواهد بود.


ارزش بازار یک دید کلی درباره دارایی مورد نظر در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد؛ اما ارزش بازار تعدیل‌شده برای مشاهده و ارزش‌گذاری بازار سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های شاخص، شاخص‌های S&P 500 و Dow Jones از ارزش بازار تعدیل‌شده شناور استفاده می‌کنند.


سخن پایانی


مارکت کپ (Market Cap) یکی از اصطلاحات پرکاربرد در بازار سرمایه است که برای تعیین ارزش بازار دارایی‌ها استفاده می‌شود. ارزش بازار نقش موثری در انتخاب ارزهای مناسب برای سرمایه‌گذاری دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد. بااین‌حال، تنها ملاک قرار دادن مارکت کپ هیچ سودی برای شما نخواهد داشت؛ چون ممکن است یک ارز با مارکت کپ کمتر، بازدهی بهتری نسبت به یک ارز با مارکت کپ بالاتر داشته باشد. با استفاده از ارزش بازار می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده و یک سبد سهام با دارایی‌های مناسب برای خود بچینید.