فعالیت در شبکه بلاک‌چین هزینه‌هایی دارد که کاربران این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. یکی از رقابت‌هایی که در شبکه‌های بلاک‌چین وجود دارد بر سر همین هزینه‌هاست. شبکه‌های بلاک‌چین در کنار این که سعی می‌کنند امنیت خود را بالا ببرند تا از دیگر رقبا پیشی بگیرند بر این مسئله هم تمرکز دارند که هزینه‌های شبکه خود را نیز کاهش دهند. این هزینه‌ها درباره بیت‌کوین هم وجود دارد ولی از آن جایی که بیت‌کوین تیم توسعه دهنده ندارد بیشتر عوامل فنی بر هزینه‌های شبکه آن تاثیر می‌گذارند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی هزینه تراکنش‌های بیت‌کوین و چگونگی محاسبه آن بپردازیم.


هزینه‌های کریپتو چیست؟.png

هزینه‌های کریپتو چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم کریپتوکارنسی دارای هزینه‌هایی است و این هزینه‌ها در واقع عامل بقای این پدیده هستند. هزینه‌های کریپتو جنبه‌های مختلفی دارد. کارمزد صرافی‌ها، کارمزد شبکه انتقال و کارمزد کیف پول سه مورد از هزینه‌های مهمی هستند که کاربران برای فعالیت در کریپتوکارنسی با آن‌ها مواجه می‌شوند. این کارمزدها در واقع مربوط به ماینرها و هزینه‌های خدمات می‌باشند. در ادامه این هزینه‌ها را بیشتر توضیح خواهیم داد:


  • هزینه‌های ماینر

ماینر بیت‌کوین برای استخراج این ارز در‌حال هزینه کردن بر سیستم‌های مورد نیاز خود است علاوه بر آن باید پول برق نیز بپردازد. از طرفی اگر استخراج صورت نگیرد تراکنش‌ها با اختلال روبه‌رو می‌شوند. در نتیجه برای این که استخراج برای ماینرها سودی به همراه داشته باشد کارمزد شبکه انتقال شکل می‌گیرد. این کارمزد، هزینه‌های استخراج در بلاک‌چین را برای ماینرها پوشش می‌دهد و به آن‌ها سود می‌رساند علاوه‌بر این امنیت بلاک‌چین را تضمین می‌کند و باعث می‌شود تراکنش‌ها به صورت بی وقفه انجام شوند.


  • هزینه خدمات

علاوه بر هزینه‌های ماینر بیت‌کوین، برای خدماتی که گروه‌های مختلف در حوزه کریپتوکارنسی ارائه می‌دهند نیز هزینه‌هایی تعریف شده است. مثلا کارمزد کیف پول در ازای نگهداری از سرمایه کاربر به توسعه دهنده والتی پرداخت می‌شود که برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود از آن استفاده می‌کند. این هزینه صرف بهبود کیفیت والت در زمینه امنیت و تراکنش‌ها خواهد شد. درباره کارمزد صرافی‌ها نیز باید گفت این کارمزد در واقع هزینه‌ای است که صرافی‌ها از معامله‌گران برای خرید و فروش ارزها دریافت می‌کنند. این کارمزد می‌تواند متغیر باشد. صرافی‌ها سعی می‌کنند برای جذب کاربران بیشتر کارمزدهای کمتری دریافت کنند.


سرعت تراکنش بیت کوین چقدر است؟.png

سرعت تراکنش بیت کوین چقدر است؟

تایید یک تراکنش در شبکه بیت‌کوین می‌تواند از یک دقیقه تا چند روز طول بکشد. شاید برایتان سوال باشد که چرا انجام یک تراکنش در شبکه بیت‌کوین می‌تواند انقدر زمان‌بر باشد؟ پاسخ این است که هرچه تعداد تراکنش‌های بیت‌کوین بیشتر باشد شبکه شلوغ‌تر خواهد شد. به زبان دیگر با افزایش تعداد تراکنش‌ها بار روی شبکه افزایش پیدا می‌کند و با شلوغ شدن شبکه زمان پردازش تراکنش‌ها بیشتر می‌شود. این موضوع به خاطر محدود بودن تعداد ماینر بیت‌کوین و همچنین محدودیت در پردازش تراکنش‌ها در بلوک یک مگابایتی رخ می‌دهد.


موضوع دیگر که روی مدت زمان یک تراکنش در شبکه بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد کارمزد هر تراکنش است. تراکنش‌هایی که کارمزد بیشتری دارند در اولویت قرار می‌گیرند چرا که ماینرها به دنبال استخراج بلاک تراکنش‌هایی می‌روند که کارمزدهای بالاتری دارند. این موضوع گاهی باعث می‌شود که برخی تراکنش‌ها مدت بسیار زیادی در نوبت بمانند یا حتی هیچ وقت تایید نشوند.


کارمزد تراکنش بیت کوین چقدر است؟.png

کارمزد تراکنش بیت کوین چقدر است؟

معمولا کیف پول‌ها و صرافی‌های معتبر نرخ هزینه انتقال بیت‌کوین را با توجه به مبلغی که می‌خواهید منتقل کنید به شما اعلام می‌کند. سعی این خدمات دهنده‌‌ها بر این است که بالاترین کارمزد را به شما اعلام کنند تا تراکنش شما مدت زمان کمتری در نوبت بماند. این قدرت انتخاب برای شما وجود دارد که هزینه تراکنش کمتری پرداخت کنید اما در صورت انتخاب این گزینه باید بیشتر منتظر تایید تراکنش خود بمانید.


می‌توانید در بخش استخر استخراج بیتکوین مقدار میانگین کارمزدها را نگاه کنید. در استخرهای استخراج بهترین اطلاعات درباره تقاضاهای بلاک و کارمزدها وجود دارد. راه دیگری که برای تشخیص کارمزد بیت‌کوین در لحظه وجود دارد استفاده از سایت‌های معتبر است. می‌توانید چند سایت معتبر درباره آمار و ارقام بیت‌کوین را پیدا کرده و برای بررسی کارمزد تراکنش‌ها به سراغ آن‌ها بروید.


هنگام انجام تراکنش این نکته را در نظر داشته باشید که در کیف پول‌های معتبر نمی‌توانید یک تراکنش کوچک با کارمزد شبکه کم انجام دهید و تراکنش شما معلق خواهد شد.

چگونه کارمزد کمتری برای بیت‌کوین بپردازیم و تراکنش‌ها را سریعتر انجام دهیم؟.png

چگونه کارمزد کمتری برای بیت‌کوین بپردازیم و تراکنش‌ها را سریعتر انجام دهیم؟

برای این که بتوانید کارمزد کمتری برای انتقال بیت‌کوین‌های خود بپردازید و در عین حال تراکنش‌هایتان مدت زمان زیادی در نوبت نمانند راه‌حل‌هایی وجود دارد. در نظر گرفتن این نکته‌ها به شما در انجام بهتر تراکنش‌ها کمک خواهد کرد:


زمان معامله را هوشمندانه انتخاب کنید

یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در کارمزد تراکنش بیتکوین زمان تراکنش است. هرچه شبکه شلوغ‌تر باشد میزان کارمزدی که برای تراکنش خواهید پرداخت بیشتر خواهد بود. در واقع شلوغی شبکه با میزان کارمزد تراکنش رابطه مستقیم دارد. بنابراین اگر می‌خواهید تراکنشتان زودتر و با هزینه کمتری انجام شود باید در روزها و ساعات خلوت شبکه اقدام به خرید بیتکوین و انتقال آن کنید. این زمان را می‌توانید از حجم معاملات بیت‌کوین در روزها و ساعت‌های مختلف تشخیص دهید.


هزینه های ارائه دهندگان خدمات مختلف را مقایسه کنید

همه صرافی‌ها برای ارائه خدمات مربوط به بیت‌کوین هزینه یکسانی دریافت نمی‌کنند. از آنجایی که کارمزد ارائه دهندگان خدمات از کارمزد خود بیت‌کوین جداست می‌توانید با مقایسه آن‌ها بهترین خدمات دهنده یا صرافی را برای انجام تراکنش خود انتخاب کنید. اگرچه کارمزد صرافی با کارمزد شبکه متفاوت است ولی نهایتا تاثیر خود را بر هزینه‌های شما برای تراکنش می‌گذارد.


صدها صرافی در زمینه ارز دیجیتال چه در ایران چه در تمام دنیا فعال هستند که هر‌کدامشان برای ارائه خدمت هزینه متفاوتی دریافت می‌کنند. اگر قرار است چندین بار تراکنش‌های بیت‌کوین انجام دهید حتما ارزشش را دارد که پیش از شروع کارتان در میان این صرافی‌ها تحقیق و کمترین کارمزد دریافت خدمات را پیدا کنید.


هزینه های ارائه دهندگان خدمات مختلف را مقایسه کنید.png

از شبکه لایتنینگ استفاده کنید

یکی از راه‌حل‌هایی که برای حل مشکل تراکنش‌های بیت‌کوین ارائه شد شبکه لایتنینگ است. شبکه لایتنینگ یک شبکه برون زنجیره‌ای است که بر بلاک‌چین اصلی بیت‌کوین قرار دارد و به کاربران اجازه می‌دهد که با کارمزد بسیار کم و سرعت بسیار بالا تراکنش‌های بیت‌کوین را انجام دهند. ایده اصلی این شبکه کاهش دادن بار شبکه اصلی با ایجاد مسیری جداگانه برای تراکنش های خرد است. این کار مقیاس‌پذیری را بهبود و تعداد تراکنش‌ها را بالا می برد. با مشخص شدن کانال‌های پرداختی میان گیرنده و فرستنده کاربران می‌توانند به راحتی با استفاده از شبکه لایتنینگ بیت‌کوین‌های خود را سریع و ارزان جابه‌جا کنند.


کارمزد ارزهای دیجیتال مختلف را بررسی کنید

اگر می خواهید بیت‌کوین را بین دو صرافی جابه‌جا کنید یا در کل برایتان اهمیت ندارد که ارزی که انتقال می‌دهید حتما بیت‌کوین باشد می توانید بیت‌کوین خود را به ارزهایی تبدیل کنید که کارمزد کمتری برای انتقال آن‌ها دریافت می‌شود. امروزه صدها ارز دیجیتال قدرتمند در بازار کریپتوکارنسی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مقداری هزینه تراکنش دارند.


این هزینه تراکنش برای بعضی از آن‌ها کمتر و برای بعضی بیشتر است. می‌توانید با گشتن میان ارزهای دیجیتال مختلف و بررسی میزان کارمزد تراکنش هرکدام از آن‌ها مناسب‌ترین ارز را برای انتقال میان کیف پول‌ها انتخاب کنید. این هزینه برای برخی از شبکه‌ها بسیار پایین است و حتی با جابه‌جا کردن مبلغ زیادی ارز هم لازم نیست هزینه تراکنش بیش از 1 دلار پرداخت کنید.


سخن پایانی


هزینه‌های تراکنش برای کسانی که هر روز با جابه‌جا کردن ارزهای دیجیتال سر و کار دارند موضوعی مهم است. با توجه به این که تراکنش‌های بیتکوین به ماینرها و شلوغی شبکه بستگی دارد گاهی می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد و مدت زمانی زیادی در نوبت تایید بماند. در این مطلب علاوه بر توضیح چرایی این مسئله به ارائه راه هایی برای حل آن پرداختیم.