یکی از روش‌های رایج کسب درآمد از دنیای کریپتوکارنسی، استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. در این روش، کاربران سخت‌افزارهای کامپیوتری‌شان را به شبکه‌ی بیت کوین متصل کرده و در کار ساخت بلوک‌های جدید مشارکت می‌کنند. هر کاربری که زودتر بلوک جدیدی را تولید کند، بابت این کار پاداشی دریافت خواهد کرد. بااین‌حال، استخراج بیت کوین کار ساده‌ای نیست و به توان محاسباتی بالا و مقادیر زیادی برق مصرفی نیاز دارد.


در سال‌های اخیر، برای آسان‌کردن کار ماینرها یا استخراج‌کنندگان، استخرهای استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining Pools) راه‌اندازی شده‌اند. در واقع، استخر استخراج از گروهی از ماینرها تشکیل شده است که توان محاسباتی خود را با هم ترکیب می‌کنند تا احتمال یافتن بلوک جدید و استخراج بیت کوین بیشتر شود. همه‌ی این استخرها از الگوریتم یکسانی برای توزیع و هماهنگی وظایف ماینرها استفاده می‌کنند. در این بین، استخرهایی که با کار کمتر، امکان استخراج بیشتری را فراهم کنند، به‌عنوان بهترین استخرهای استخراج بیت کوین شناخته می‌شوند.


نحوه توزیع پاداش ماینینگ در استخر استخراج چگونه است؟

نحوه توزیع پاداش ماینینگ در استخر استخراج چگونه است؟

پیش از آنکه به معرفی بهترین استخرهای استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining Pools) بپردازیم، باید ببینیم که این استخرها از چه روش‌هایی برای توزیع پاداش ماینینگ استفاده می‌کنند. درک این موضوع برای ماینرها اهمیت دارد؛ چراکه به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند استخر مورد نیاز خود را پیدا کنند.


پرداخت به ازای هر سهم (PPS)

در روش پرداخت به‌ازای هر سهم (Pay Per Share) یا PPS، ماینرها برای هر سهمی از تابع ریاضی شبکه که حل می‌شود، پاداش دریافت می‌کنند. فرض کنید که 10 ماینر وجود داشته باشد. زمانی که یک ماینر بلوکی را به استخر ارسال می‌کند، حتی اگر استخر نتواند آن بلوک را در شبکه ثبت کند، باز هم 10 درصد از پاداش آن بلوک را به ماینر پرداخت خواهد کرد؛ بنابراین، در روش پرداخت به‌ازای هر سهم (PPS)، بر اساس احتمالات، پاداش پرداخت شده و آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد، نادیده گرفته می‌شود.


در روش PPS، استخر استخراج تمام خطرات انتخاب‌نشدن بلوک را قبول کرده و پاداش ثابتی را به ماینرها پرداخت می‌کند. ازآنجایی‌که این پاداش‌ها ثابت هستند و به‌ازای هر سهم پرداخت می‌شوند، امکان تقلب ماینرها وجود ندارد. در نهایت، پاداش استخراج‌کنندگان بلافاصله از موجودی استخر پرداخت می‌شود.


این روش برای کاربرانی که احتمال قطعی برق یا اینترنت را می‌دهند بسیار مناسب است؛ برای اینکه حتی اگر بلوکی ناقص بماند، باز هم ماینرها پاداش خود را دریافت می‌کنند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که استخراج بیت کوین کار دشواری است و هزینه‌ی بالایی دارد، روش PPS بیشتر برای آلت‌کوین‌ها استفاده می‌شود و در استخرهای بیت کوین کاربرد کمتری دارد.


امتیازدهی بر اساس نرخ هش

در روش امتیازدهی بر اساس نرخ هش (Scoring Hash Rate) به هر ماینر پاداشی متناسب با میزان مشارکت او در قدرت استخراج استخر پرداخت می‌شود؛ بنابراین، در این روش، ماینرهای بزرگ‌تر پاداش بیشتری دریافت می‌کنند. از طرفی، میزان مشارکت ماینرها با امتیازدهی نرخ هش اندازه‌گیری می‌شود. یعنی اینکه با محاسبه‌ی میانگین متحرک نرخ هش واقعی تمام کاربران، میزان مشارکت هر کاربر در ساخت بلوک جدید به دست می‌آید. امتیازدهی بر اساس نرخ هش روشی منصفانه است و به میزان فعالیت هر کاربر، پاداش پرداخت می‌شود.


پرداخت کامل به ازای هر سهم یا پرداخت به ازای هر سهم پلاس

یکی دیگر از روش‌های رایج در استخرهای استخراج بیت کوین، پرداخت کامل به‌ازای هر سهم (Full Pay Per Share) یا پرداخت به ازای هر سهم پلاس (Pay Per Share+) است. این روش شبیه پرداخت به‌ازای هر سهم (PPS) بوده و علاوه بر پاداش مربوط به استخراج بلوک‌ها، کارمزد تراکنش‌ واقعی استخر نیز به کاربران داده می‌شود. این کارمزدها بر اساس میزان نرخ هش هر کاربر محاسبه خواهد شد.


پرداخت به ازای هر n سهم آخر

در روش پرداخت به‌ازای هر n سهم آخر (Pay Per Last N Share) یا PPLNS، پرداخت بر اساس درصد سهم ماینرها در n سهم آخر انجام می‌شود. ازآنجایی‌که مشارکت در استخراج بیت کوین با شانس همراه است، سهم ماینرها در طول ایجاد یک بلوک همیشه ثابت نیست. بااین‌حال، در روش PPLNS، درصد مشارکت ماینرها در n دوره‌ی آخر ثابت در نظر گرفته شده و شانس ماینرها نادیده گرفته می‌شود؛ بنابراین، ماینرهایی که نرخ هش بالاتری داشته باشند، سهم بیشتری از n دوره‌ی آخر استخراج خواهند داشت.


علاوه‌برآن، در روش PPLNS، فقط زمانی به ماینرها پاداش داده می‌شود که واقعاً بلوکی پیدا شود؛ بنابراین، برخلاف روش PPS، در شیوه‌ی پرداخت PPLNS، پاداش‌ها بر اساس کار واقعی ماینرها هستند.


بهترین استخرهای استخراج بیت کوین کدامند؟

بهترین استخرهای استخراج بیت کوین کدامند؟

هر کدام از استخرهای استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining Pools) ویژگی‌های خاص خود را دارند و خدمات خاصی را به کاربران ارائه می‌کنند. معمولاً بهترین استخرهای استخراج بر اساس سادگی ماینینگ و میزان پاداش مشخص می‌شوند. به‌خاطر همین، در این بخش، استخرهایی را به شما معرفی می‌کنیم که توسط معتبرترین کارشناسان، به‌عنوان بهترین استخرهای استخراج بیت کوین انتخاب شده‌اند.


استخر استخراج پگا پول (Pega Pool)

استخر استخراج پگا پول (Pega Pool)

استخر پگا پول (Pega Pool) در کشور انگلستان راه‌اندازی شده است. این سرویس استخراج توسط کارشناسان باتجربه‌ی این حوزه راه‌اندازی شده تا یکی از بهترین روش‌های استخراج بیت کوین را به کاربران ارائه کند. خدمات Pega Pool بر پایداری و کاهش آسیب‌های مربوط به محیط‌زیست متمرکز شده‌اند؛ بنابراین، این پروژه به همان میزانی که از برق برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کند، درختانی را در طبیعت می‌کارد تا آسیب‌های زیست‌محیطی را کاهش دهد. بر اساس گزارش‌های مدیران پگا پول، این پروژه تابه‌حال به کاشت حدود 200 هزار رأس درخت اقدام کرده‌ است تا حدود 5000 تن کربن تولید‌شده توسط ماینرها را جبران کند.


از سوی دیگر، در بین استخرهای استخراج، پگا پول یکی بالاترین میزان پرداختی‌ها را دارد. این پرداختی بر اساس میزان نرخ هش کاربران محاسبه می‌شود تا درآمد ماینرها را به حداکثر برساند. از طرفی، کاربران برای استفاده از خدمات این سرویس تا 2 درصد کارمزد پرداخت می‌کنند؛ اما اگر گزینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر را انتخاب کنند، کارمزد آن‌ها فقط 1 درصد خواهد بود.


استخر استخراج پگا پول (Pega Pool)

استخر استخراج اسلاش پول (Slush Pool)

اسلاش پول (Slush Pool) اولین استخر استخراج بیت کوین است. این استخر از زمان راه‌اندازی در سال 2010 تا کنون، نزدیک به 1.3 میلیون بیت کوین را استخراج کرده است. اسلاش پول در ابتدا توسط اعضای آزمایشگاه ساتوشی (Satoshi Labs)، یعنی سازندگان کیف پول Trezor، اداره می‌شد؛ اما در حال حاضر، مدیریت این استخر با شرکت Braiins است.


ازآنجایی‌که Slush Pool آمارهای استخراج را به‌صورت مداوم و با دقت زیادی منتشر می‌کند، این استخر به دقت و شفافیت بالا شناخته شده است. از طرفی، پاداش کاربران اسلاش پول با روش امتیازدهی بر اساس نرخ هش (Scoring Hash Rate) تعیین می‌شود. بنابراین، میزان انرژی مصرفی هر کاربر، پاداش نهایی او را مشخص می‌کند. کارمزد استفاده از خدمات این سرویس استخراج، 2 درصد است؛ اما اگر کاربران از نرم‌افزار اختصاصی این استخر، یعنی BraiinsOS، استفاده کنند، کارمزد آن‌ها صفر خواهد بود. علاوه‌برآن، امکان استخراج Zcash نیز در این استخر فراهم شده است.


استخر استخراج اسلاش پول (Slush Pool)

استخر استخراج F2Pool

استخر استخراج F2Pool

استخر استخراج F2Pool که با عنوان Discus Fish نیز شناخته می‌شود، اولین‌بار در سال 2013 راه‌اندازی شد. F2Pool یکی از مشهورترین استخرهای جهان است و قدیمی‌ترین استخر کشور چین محسوب می‌شود. بیش از 2 میلیون کاربر در سراسر جهان از این استخر استفاده می‌کنند و تابه‌حال حدود 15 درصد بلوک‌های بیت کوین توسط F2Pool استخراج شده است. علاوه بر بیت کوین، امکان استخراج ارزهای گوناگونی در این استخر فراهم شده و کاربران می‌توانند با روش «استخراج ترکیبی» چند ارز مختلف را با یک توان محاسباتی استخراج کنند. از این طریق، بدون نیاز به نرخ هش بیشتر، کاربران می‌توانند درآمد خود را بالاتر ببرند.


پاداش‌های استخر استخراج F2Pool با استفاده از روش PPS+ محاسبه می‌شوند. از سوی دیگر، پاداشی 3 درصدی نیز بابت وفاداری کاربران به آن‌ها پرداخت خواهد شد. کارمزد استفاده از خدمات این سرویس استخراج نیز 2.5 درصد است.


استخر استخراج F2Pool

استخر استخراج انت پول (Ant Pool)

استخر استخراج انت پول (Ant Pool) در سال 2014 تأسیس شد و تلاش کرد که به یکی از بهترین استخرهای ماینینگ تبدیل شود. استخر Ant Pool با ثبت نرخ هش بالا، توانسته است که چند بار در رتبه‌ی اول استخرهای استخراج قرار بگیرد. مدیریت این استخر را شرکت Bitmain Technologies بر عهده دارد. این شرکت میزبان سرورهای استخراج بیت کوین در سراسر جهان بوده و از طریق یک شبکه‌ی همتابه‌همتا ماینرها را به یکدیگر متصل کرده است؛ بنابراین، ماینرها باید به نزدیک‌ترین سرور به خودشان متصل شده و با سایر کاربران همکاری داشته باشند.


استخر Ant Pool سه حالت مختلف استخراج را به کاربران ارائه می‌کند:


  • Stratum: در این حالت، استخراج به شیوه‌ی سنتی انجام می‌شود.

  • P2Pool: این روش برای تشکیل یک گروه واحد از ماینرها کاربرد دارد.

  • Solo: حالت «انفرادی» برای مزارع استخراج و افرادی که نرخ هش بسیار بالایی دارند، استفاده می‌شود.

ویژگی اصلی Ant Pool کاربری جذاب و تمرکز بر روش‌های مختلف پرداخت است؛ بنابراین، کاربران این استخر می‌توانند از روش پرداخت PPS+ با کارمزد 4 درصدی و روش PPLNS بدون هیچ کارمزدی استفاده کنند. از طرفی، استخر انت پول، امکان استخراج ارزهای دیجیتال دیگری را نیز فراهم کرده است.


استخر استخراج انت پول (Ant Pool)

استخر استخراج و یا بی تی سی (Via BTC)

ویا بی‌تی‌سی (Via BTC) یکی دیگر از استخرهای استخراج بیت کوین است که در سال 2016 راه‌اندازی شد. تمرکز این استخر بر ارائه‌ی خدمات حرفه‌ای و شفاف به کاربران است. با اینکه Via BTC استخری جدید محسوب می‌شود اما توانسته به بیش از یک میلیون کاربر از 130 کشور جهان خدمات ارائه کند. از طرفی، این استخر امکان استخراج ارزهای دیجیتال گوناگونی را فراهم کرده است. پلتفرم Via BTC اکوسیستمی فراگیر را به استخر‌اج‌کنندگان بیت کوین ارائه می‌کند که شامل بخش‌های زیر است:


  • استخر استخراج

  • کیف پول Via BTC


  • دسترسی به صرافی غیرمتمرکز OneSwap

از طرفی، ویا بی‌تی‌سی گزینه‌ای را با عنوان «استخراج هوشمند» ارائه کرده است. در این روش، اولویت‌های استخراج به‌صورت هوشمند پیدا می‌شوند و از این طریق، بازدهی استخراج بالاتر می‌رود. از سوی دیگر، کاربران می‌توانند روش پرداخت PPS+ را با 4 درصد و روش PPLNS را با 2 درصد کارمزد انتخاب کنند.


استخر استخراج و یا بی تی سی (Via BTC).png

استخر استخراج بی‌تی‌سی دات کام (BTC.com)

استخر استخراج بی‌تی‌سی دات کام (BTC.com)

استخر BTC.com با شعار «استخر استخراج یکپارچه‌ی چند ارزی پیشرو در جهان» به بازار عرضه می‌شود. هدف از راه‌اندازی این استخر، ارائه‌ی یک پلتفرم ساده برای استخراج ارزهای مختلف بوده است. در ابتدا، این شرکت به‌عنوان یک کاوشگر بلاک چین در سال 2015 آغاز به کار کرد و سپس در سال 2016، استخر استخراج آن راه‌اندازی شد. BTC.com نیز مانند AntPool توسط شرکت Bitmain Technologhies اداره می‌شود.


BTC.com چندین سرور در نقاط مختلف جهان دارد که توسط یک سیستم همتا‌به‌همتا به یکدیگر متصل شده‌اند. در نتیجه ماینرها باید به نزدیک‌ترین سرور به خودشان متصل شوند تا در کار استخراج بیت کوین و ارزهای دیگر مشارکت داشته باشند. از طرفی، کد منبع این پلتفرم باز است و همه‌ی افراد می‌توانند شفافیت کار را مشاهده کنند. همچنین BTC.com نسخه‌ای را برای تلفن همراه منتشر کرده است که امکان مدیریت استخراج را به کاربران ارائه می‌کند.


پلتفرم بی‌تی‌سی دات‌کام از روش پرداخت FPPS برای بیت کوین استفاده می‌کند که کارمزدی 4 درصدی را برای کاربران به‌همراه دارد. البته برای ارزهای دیگر امکان استفاده از هر دو روش FPPS و PPS وجود دارد. از سوی دیگر، تمرکز این استخر استخراج بر روی امنیت ماینرها است از تدابیر امنیتی گوناگون برای حفظ امنیت کاربران و ثبات در شبکه استفاده می‌کند. از این طریق، یک پلتفرم معتبر، ایمن و قابل‌اعتماد برای همه‌ی کاربران فراهم شده است.


استخر استخراج بی‌تی‌سی دات کام (BTC.com)

استخر استخراج پولین (Poolin)

استخر پولین (Poolin) با شعار «فراتر از یک استخر استخراج»، یکی از جدیدترین سیستم‌های استخراج بیت کوین است. این استخر در سال 2018 راه‌اندازی شد و به یکی از 5 استخر برتر جهان تبدیل شده است. این استخر امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران خود می‌گذارد و با ارائه‌ی یک سیستم میزبانی، از ابزارهای مختلف مربوط به استخراج پشتیبانی می‌کند.


علاوه‌برآن، استخر Poolin نیز، مانند F2Pool، قابلیت استخراج ترکیبی را ارائه کرده است و کاربران می‌توانند با توان محاسباتی ثابت، چندین ارز دیجیتال را استخراج کنند. از سوی دیگر، ویژگی سوئیچ خودکار این استخر، به طور خودکار نرخ هش را بین BTC و BCH تغییر می‌دهد تا استخراج را روی شبکه‌ای تنظیم ‌کند که سود بیشتری برای ماینرها دارد. این استخر از روش پرداخت FPPS استفاده کرده و کارمزدی 2.5 درصدی را از کاربران دریافت می‌کند.


استخر استخراج پولین (Poolin)

استخر استخراج جنسیس ماینینگ (Genesis Mining)

استخر استخراج جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) در سال 2013 راه‌اندازی شد. در حال حاضر، این استخر دارای مزارع استخراجی در آمریکا، اروپا و آسیا است. بااین‌حال، به دلایل امنیتی، مکان دقیق این مزارع مشخص نیست. Genesis Mining یک استخر عمومی در کشور ایسلند دارد که امکان استخراج بیت کوین، اتریوم، زی کش، لایت‌کوین، مونرو و دش را برای کاربران فراهم می‌کند.


استخر جنسیس ماینینگ در کشور هنگ‌کنگ ثبت شده و به یکی از معروف‌ترین استخرهای دنیا تبدیل شده است. از طرفی، Genesis Mining بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ارائه‌کننده‌ی ماینینگ ابری محسوب می‌شود و حتی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به‌عنوان صندوق استخراج بیت کوین ثبت شده است.


تفاوت اساسی Genesis Mining با سایر استخرها در این است که با برای استخراج در جنسیس به سخت‌افزار کامپیوتری نیاز ندارید. در واقع، برای استخراج از این صندوق بیت کوین باید سخت‌افزار را از شخص دیگری اجاره کنید؛ بنابراین، با پرداخت هزینه‌ی اجاره، از این فضای ابری کسب درآمد خواهید داشت. برای استفاده از خدمات استخراج این پلتفرم باید طرح‌های مختلف آن را خریداری کنید و نیازی به پرداخت ماهانه ندارید. قیمت بسته‌های استخراج جنسیس ماینینگ بین 499 تا 4500 دلار است.


استخر استخراج جنسیس ماینینگ (Genesis Mining)

استخر استخراج بیت فیوری (Bitfury)

استخر استخراج بیت فیوری (Bitfury)

گروه Bitfury یک شرکت پیشرو در حوزه‌ی فناوری بلاک چین بوده و به یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌کنندگان زیرساخت‌های خصوصی این فناوری تبدیل شده است. این شرکت نرم‌افزارها و راه‌حل‌های پیشرفته‌ای را برای بلاک چین ارائه کرده و امکان استفاده از جنبه‌های مختلف این فناوری را برای کسب‌و‌کارها، سازمان‌ها و دولت‌ها فراهم می‌کند. دفاتر این شرکت در شهرهای واشنگتن، توکیو، سئول، مسکو و... قرار دارند. علاوه‌برآن، استخر استخراج بیت فیوری (Bitfury) عملیات ماینینگ را برای کسب‌و‌کارهای کوچک، متوسط و بزرگ فراهم می‌کند؛ بنابراین، کاربران باید درخواست استخراج را به این پلتفرم ارائه داده و پس از فراهم‌شدن بستر این کار، ماینینگ را آغاز کنند.


استخر استخراج بیت فیوری (Bitfury)

استخر استخراج بایننس پول (Binance Pool)

استخر هوشمند بایننس پول (Binance Pool) یکی از خدماتی است که توسط پلتفرم تجاری معروف بایننس به کاربران ارائه می‌شود؛ بنابراین، کاربران این پلتفرم می‌توانند با استفاده از این استخر، ارزهای مبتنی بر الگوریتم اثبات کار (PoW) را استخراج کنند. این استخر شهرت زیادی کسب کرده و به یکی از 5 سیستم استخراج برتر در جهان تبدیل شده است. سرورهای Binane Pool در اروپا، آمریکا، چین و سایر نقاط جهان قرار دارند.


ازآنجایی‌که بایننس به یکی از معتبرترین پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال تبدیل شده است، کاربران زیادی علاقه دارند که از طریق استخر بایننس در استخراج بیت کوین و سایر ارزها شرکت کنند. در نتیجه، ماینرها می‌توانند در کنار استخراج از سایر امکانات این پلتفرم نیز استفاده کنند: کیف پول


  • صرافی



  • مبادلات ارزهای دیجیتال

Binance Pool برای پرداخت به ماینرها از روش FPPS استفاده می‌کند. از این طریق، تسویه‌ی فوری و نوسانات کمتری برای کاربران فراهم می‌شود. از طرفی، کارمزد استفاده از این سیستم استخراج 2.5 درصد است.


استخر استخراج بایننس پول (Binance Pool)

سخن پایانی


با افزایش تعداد کاربران، استخراج ارزهای دیجیتال روزبه‌روز دشوارتر می‌شود؛ بنابراین، استفاده از استخرهای استخراج کار را برای ماینرها ساده‌تر می‌کند. هر کدام از استخرهای استخراج ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در نتیجه، برای استفاده از یک استخر استخراج بیت کوین باید تمام جنبه‌های مختلف آن را بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را برای ماینینگ انتخاب کنید.