ارز دوج کوین با نماد DOGE نوعی دارایی دیجیتال است که سهم قابل‌ توجهی از معاملات روزمره را در بازار ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است. پیدایش این ارز در ابتدا با یک شوخی شکل گرفت، اما پس از آن به ارزی با ارزش ده‌ها میلیارد دلار تبدیل شد. حمایت ایلان ماسک از آن هم نقش چشمگیری در محبوبیت دوج کوین داشته است.


قیمت لحظه ای ارز دوج کوین

ارزش بازار ارز دیجیتال دوج کوین به تاریخ امروز سوم آوریل 2022، حدود 18.7 میلیارد دلار است. این ارز دیجیتال 0.82 درصد از سهم کل بازار، و رتبه 12 را در بین رمزارزها به خود اختصاص داده است. قیمت دوج کوین امروز و در این لحظه با توجه به نرخ تتر که 27,210 تومان است، 0.140925 دلار، برابر با 3,834 تومان است. حجم دادوستد روزانه این رمزارز 687,56 میلیون دلار است. قیمت دوج کوین در 24 ساعت گذشته حدود 1.58 درصد کاهش داشته است.


بالاترین قیمت ارز دیجیتال دوج کوین تاکنون برابر با 0.73 دلار، در تاریخ هشتم می 2021 (18 اردیبهشت 1400) بوده است. قیمت کنونی دوج کوین با توجه به اوج قیمت آن، 80.72 درصد کاهش داشته است. تعداد ارزهای در گردش دوج کوین 132.67 میلیارد واحد است که در نهایت محدودیتی در عرضه نخواهد داشت. بیشترین دادوستد رمز ارز دوج کوین در صرافی بایننس صورت می‌گیرد که 11.18 درصد از سهم معاملات روزانه این رمز ارز را به خود اختصاص داده است.


آشنایی با ارز دیجیتال دوج کوین

رمز ارز دوج کوین با نماد DOGE ارزی دیجیتال است که از نظر شکل کلی و هدف‌ها، شباهت‌های زیادی به دیگر رمزارزها دارد. اما تفاوت‌های آن با دیگر ارزهای دیجیتال نیز قابل‌توجه است. دوج کوین در روزهای پایانی سال 2013 به وسیله شخصی به نام بیلی مارکوس (Billy Markus)، و با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصولات و تحلیلگر داده‌ها در شرکت ادوبی، پا به عرصه دادوستد ارزهای دیجیتال گذاشت. نکته جالب این بود که هدف آفریننده این رمزارز بیشترشوخی و تفریح بود، تا معرفی یک ارز دیجیتال به بازار دادوستد رمزارزها.

آشنایی با ارز دیجیتال دوج کوین

بیلی مارکوس، آفریننده دوج کوین، با نگاهی به نام مستعار خالق بیت کوین (ساتوشی ناکاموتو)، نام شیبتوشی ناکوموتو را به شوخی برای خود انتخاب کرده بود. او با هدف به وجود آوردن یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی این ارز دیجیتال را پدید آورد. نام و لوگوی ارز دیجیتال دوج کوین از نژاد سگ «شیبا اینو» گرفته شده است. پیش از به وجود آمدن این رمزارز، تصویر سگ شیبا اینو با کاربرد طنز اینترنتی شناخته شده بود. از این تصویر برای نوشتن متن‌های خنده‌دار استفاده می‌شد.


ویژگی‌های رمز ارز دوج کوین

از ویژگی‌های ارز دوج به موارد مختلفی می‌توان اشاره کرد:


1- در ابتدا برای شوخی ساخته شد:


همان‌گونه که اشاره شد، ساخت دوج کوین بر اساس یک شوخی بود. آفرینندگان این رمز ارز برای اینکه دوج کوین در حد یک شوخی باقی بماند، ویژگی بلاک‌های تصادفی را در ارز دیجیتال خود پیاده کردند. هدف آنها از این کار منصرف کردن ماینرها از استخراج رمز ارز دوج بود. در صورتی که ارز دوج کوین پس از مدتی به یک رمز ارز میلیارد دلاری تبدیل شد.


2- استخراج آن نامحدود است:


استخراج دوج با ماینینگ صورت می‌گیرد، بنابر این نامحدود است. البته برای جلوگیری از تورم، مقدار استخراج ارز دیجیتال آن در سال محدود شده است.


3- مبتنی بر اثبات کار است:


دوج کوین هم مانند بیت کوین بر اساس پروتکل اثبات کار برنامه‌ریزی شده است. البته تفاوت دوج کوین با بیت کوین در این نکته است که محدودیتی در استخراج دوج کوین وجود ندارد. البته استخراج بیت کوین تنها تا 21 میلیون واحد ادامه خواهد داشت. همان‌طور که اشاره شد، برای جلوگیری از تورم این رمز ارز، تعداد استخراج سالانه آن محدود شده است. پروتکل اثبات کار روشی مانند ارز بیت کوین در استخراج دارد. در این روش ماینرها به حل معادلات پیچیده می‌پردازند و در ازای حل آنها پاداش دریافت می‌کنند. پاداش آنها دوج است که پس از دریافت توزیع می‌شود.


4- ارزی محبوب در میان افراد مختلف جامعه است:


یکی از نکته‌های جالب درباره دوج کوین، محبوبیت آن در بین کاربران ارزهای دیجیتال است. هر فرد عادی و غیر ثروتمندی هم می‌تواند این ارز را خریداری کند. بدین ترتیب ارز دیجیتال دوج به ارزی برای همه مردم تبدیل شده است. پربازدید شدن وب‌سایت رسمی دوج کوین، تنها یک ماه پس از معرفی این پروژه، یکی از نمونه‌های بارز آن است. نکته جالب دیگر، محبوبیت ارز دوج کوین در میان کاربران اینترنت است.


5- دارای نام و لوگوی خاص است:


یکی دیگر از ویژگی‌های ارز دیجیتال دوج کوین نام بانمک و لوگوی فانتزی آن است. این نکته باعث شد تا در مدت‌زمان کوتاهی پس از معرفی این رمز ارز، وسایل شخصی بسیاری از کاربران اینترنتی به تصویر لوگوی این رمز ارز دوج تزئین شود.

ویژگی‌های رمز ارز دوج کوین

6- در زمان مناسب به جامعه ارائه شد:


یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت دوج کوین، عرضه آن در زمانی بود که روند قیمت بیت کوین سیر نزولی به خود گرفته بود. زمانی که خرید و فروش بیت کوین در چین ممنوع شد و قیمت بیت کوین از 1000 دلار در هر واحد به کمتر از نصف رسید. هم‌زمان با این اتفاق، قیمت دوج کوین در یک روز 450 درصد رشد کرد.


7- افراد معروفی از آن پشتیبانی می‌کنند:


از عوامل موثر در موفقیت ارز دیجیتال دوج کوین، پشتیبانی افراد معروفی همچون ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و ثروتمندترین فرد جهان، از آن است. سلبریتی‌ها نیز در سال‌های اخیر نقش پررنگی در این زمینه داشته‌اند. از افراد معروفی که به حمایت از رمز ارز دوج اقدام کرده‌اند می‌توان به کارول باسکین، جین سیمونز، مارک کوبان، کار گرین، اسنوپ داگ و لیل یاچی اشاره کرد.


8- در امور خیریه کاربرد دارد:


کاربران دوج کوین بارها برای کمک به امور خیریه اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مالی کرده‌اند. همین موضوع نام این ارز دیجیتال را در شبکه‌های اجتماعی و در بین مردم مطرح ساخته است.


9- به‌روزرسانی عمده نداشته است:


در این میان نکته‌ای دارای اهمیت است و آن اینکه ارز دوج کوین از سال 2015 تاکنون هیچ به‌روزرسانی مهمی نداشته است. برای آگاهی از پیشرفت این رمزارز بهتر است صفحه Dogecoin Reddit را زیر نظر داشته باشد.


10- کاربرد آن در پرداخت‌های کوچک است:


ارزش هر واحد از ارز دوج کوین در مقایسه با بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال پائین‌تر است. این نکته کمک می‌کند تا بتوان از آن برای پرداخت‌های امن و کوچک هم استفاده کرد.


کارکرد دوج کوین چگونه است؟

توسعه‌دهندگان ارز دوج کوین برای گسترش آن از کدهای یک شبکه دیگر به نام لاکی کوین (luckycoin) استفاده کرده‌اند. در واقع این شبکه از شبکه لاکی کوین منشعب شده است. لاکی کوین نیز فورک یا انشعابی از لایت کوین، و لایت کوین انشعابی از بیت کوین است. این شبکه‌ها از نظر ساختاری و عملکردی شباهت زیادی به یکدیگر دارند.


بلاکچین ارز دوج کوین

رمز ارز دوج کوین نیز مانند بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین بهره می‌برد. تکنولوژی بلاک چین کمک می‌کند تا دخالت سیستم‌های انسانی، اقتصادی و سیاسی در دادوستدها به کمترین اندازه ممکن برسد. اطلاعات بلاک چین به‌گونه‌ای است که هر کاربر این مجموعه نسخه‌ای از آن را در اختیار دارد. بدین ترتیب هیچ‌کس، حتی به‌وجودآورنده شبکه نمی‌تواند صحت داده‌‌ها را انکار کند یا در آن تغییری ایجاد کند.

بلاکچین ارز دوج کوین

برای انجام تراکنش در این شبکه، اجزای شبکه دخالت دارند که نود خوانده می‌شوند. نودها صحت تقاضای خریدار را بررسی می‌کنند و در صورت کافی بودن موجودی کیف پول او، اجازه تراکنش را صادر می‌کنند. اطلاعات تراکنش روی بلاک‌ها قرار می‌گیرند و در صورتی که با قوانین این شبکه مغایرتی نداشته باشند، وارد مرحله تایید فرایند تراکنش می‌گردند.


کیف پول‌های ارز دوج کوین

برای پس‌انداز ارز دوج کوین کیف پول‌های مختلفی را می‌توانید انتخاب کنید و به کار بگیرید. کیف پول‌های دوج کوین هم مانند دیگر ارزهای دیجیتال می‌توانند سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشند. البته شما می‌توانید ارز خود را در کیف پول صرافی هم نگه دارید. صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو امکان نگهداری ارزهای دیجیتال شما را در کیف پول نرم‌افزاری که در اختیار شما قرار می‌دهد، فراهم کرده است.


البته یک نکته را همواره در نظر داشته باشید که امکان هک کردن دارایی در کیف پول‌های نرم‌افزاری وجود دارد. بنابراین در صورت داشتن مقدار قابل‌توجهی رمزارز، بهتر است از کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید. از کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارز دیجیتال دوج کوین می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد:



این نکته مهم را به خاطر داشته باشید! از کیف پول نرم‌افزاری خود بک‌ آپ تهیه کنید تا در صورت ایجاد هر مشکلی برای آن بتوانید کیف پول خود را بازیابی کنید. در زمان ذخیره‌ی داده‌ها، یک رمز 12 رقمی در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید آن را در جایی امن یادداشت کنید.

خرید دوج کوین در ایران

دوج کوین را می‌توانید از بهترین صرافی‌ ایرانی ارز دیجیتال خریداری کنید. البته در هر صورت شما ابتدا باید از یکی از سایت‌های ایرانی ارز تتر یا ارز بیت کوین خریداری کنید و سپس آن را در یک صرافی خارجی یا ایرانی به دوج کوین تبدیل کنید.

خرید دوج کوین در ایران

خرید دوج کوین از صرافی خارجی

توجه داشته باشید که برخی از صرافی‌های خارجی از دادوستد با ایرانیان منع شده‌اند. برای خرید ارز دیجیتال در این‌گونه صرافی‌ها باید با آیدی ثابتی از یکی از کشورهای دیگر در صرافی ثبت نام کنید. صرافی بایننس یکی از این نمونه صرافی‌ها است.


خرید ارز دوج کوین از بهترین صرافی ایرانی یا صرافی اکسبیتو:

دوج کوین را می‌توانید از صرافی‌های ایرانی اکسبیتو خریداری کنید. برای خرید دوج کوین از صرافی ایرانی ارز دیجیتال اکسبیتو، ابتدا باید در این صرافی ثبت نام و احراز هویت کنید. پس از آن با کارت بانکی خود دوج کوین خریداری کنید.


آشنایی با صرافی ایرانی اکسبیتو

صرافی آنلاین اکسبیتو یکی از صرافی‌های ایرانی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال است که پلتفرمی امن و مطمئن را برای معاملات در اختیار شما قرار می‌دهد. صرافی آنلاین اکسبیتو امکان دادوستد بسیاری از جفت رمز ارزها را برای شما، و در بستری امن فراهم ساخته است. برای خرید و فروش در این صرافی ابتدا باید ثبت‌ نام کنید.


پس از احراز هویت می‌توانید در محیط این پلتفرم به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید. برای امنیت بیشتر، بهتر است از ورود دو مرحله‌ای استفاده کنید تا اطلاعات شما به سرقت نرود. پس از احراز هویت در این صرافی، کیف پول نرم‌افزاری اکسبیتو نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. از نکته‌های مهم این پلتفرم، کاربری آسان و به زبان فارسی آن است.


ویژگی های صرافی اکسبیتو

  1. یکی از بهترین ویژگی‌های این پلتفرم، بهره‌گیری از زیرساخت‌های پرسرعت و امن است.
  2. هماهنگی با سیستم عامل‌های مختلف، ویژگی دیگر پلتفرم اکسبیتو است. این ویژگی امکان خرید و فروش همه کاربران را با هر نوع تلفن هوشمند یا لپتاپ فراهم می‌کند.
  3. پشتیبانی 24 ساعته نیز امکان رفع مشکلات مختلف معاملاتی را در هر زمان از شبانه‌روز برای شما فراهم ساخته است.
  4. کارمزدهای رقابتی این صرافی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

پیش‌بینی قیمت دوج کوین در آینده

تغییرات قیمتی این رمزارز در گذشته را پیش از این به اطلاع شما رساندیم. پیش‌بینی کارشناسان از قیمت دوج کوین در آینده، قیمتی ناپایدار با نقطه‌های اوج بسیار است. احتمال می‌رود نمودار دوج کوین در آینده شاهد تغییرات قیمتی مختلفی باشد، اما رشد قیمت آن در طولانی‌مدت صورت خواهد گرفت.

پیش‌بینی قیمت دوج کوین در آینده

آینده ارز دیجیتال دوج کوین

بسیاری از مردم به آینده این رمز ارز خوش بین هستند. برعکس آنها، کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال آینده این ارز را صعودی پیش‌بینی نمی‌کنند. به‌عبارتی، کارشناسان رشد صعودی قیمت ارز دوج را در فاصله زمانی نزدیک محتمل نمی‌دانند.


سخن پایانی

از ارز دوج کوین در سطح جهانی برای دریافت و پرداخت‌ها استفاده زیادی می‌شود. اما برای سرمایه‌گذاری بر روی آن بهتر است علاوه بر مراجعه به نظر کارشناسان، خود نیز به تحقیق بپردازید. بسیاری از کارشناسان سرمایه‌گذاری کلان روی این رمزارز را به صلاح نمی‌دانند. قیمت این ارز دیجیتال بیشتر بر پایه رخدادهای اجتماعی، اتفاقی و نظر افراد معروف و سلبریتی‌ها تغییر می‌کند.


در واقع حاشیه‌ها بیشتر روی قیمت این رمز ارز تاثیرگذارند، تا رخدادهای تجاری و اقتصادی. توصیه ما در اکسبیتو به شما این است که در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز، سرمایه کلان یا همه سرمایه خود را در خرید ارز دیجیتال به کار نگیرید.