با ظهور بلاکچین و ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتوکارنسی همیشه مورد بحث بوده است. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. رایج‌ترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازار رمز‌ارزها، هولدینگ (Holding) و تریدینگ (Trading) هستند. هر دو روش زمانی استفاده می‌شوند؛ که شما یک سرمایۀ اولیه‌ای دارید و می‌خواهید با سود کردن، آن را افزایش دهید.


در استراتژی هولد سرمایه‌گذاران ارزی را می‌خرند و صبر می‌کنند تا در درازمدت قیمتش زیاد شود، و بعد آن را می‌فروشند؛ اما در تریدینگ معامله‌گران می‌توانند هم از افزایش و هم از کاهش قیمت سود بگیرند. روش هولدینگ در ظاهر ساده‌تر است؛ و به همین‌خاطر اکثر سرمایه‌گذاران را جذب خود می‌کند؛ اما در‌واقع این روش هم دارای پیچیدگی‌های خود است، که نیاز به آموزش دارد. از طرفی تریدینگ روش پیچیده‌تری است، و نیاز به یادگیری مداوم و گسترده دارد. در این مقاله به‌طور کامل هولدینگ و تریدینگ را با هم مقایسه می‌کنیم، و صفر تا صد هر دو استراتژی را برایتان توضیح می‌دهیم؛ تا بتوانید بین هولد یا ترید یک گزینه را انتخاب کنید.


هولد کردن ارز دیجیتال چیست؟.png

هولد کردن ارز دیجیتال چیست؟

داشتن مبلغی به‌عنوان سرمایه، نشان می‌دهد که شما پولتان را پس‌انداز کرده‌اید. چه‌قدر خوب می‌شود، اگر بتوانید از پس‌اندازتان سود هم کسب کنید. این شرایط برای‌تان در دنیای ارزهای دیجیتال، با روشی به نام هولدینگ (Holding) فراهم شده است. در پاسخ به سوال «هولدر چیست؟» باید بگوییم، که اگر ارزی را بخرید و آن را نگه‌داری کنید، تا قیمتش بالا برود، از روش هولد ارز دیجیتال استفاده کرده‌اید؛ که این یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.


نمودار قیمت ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد، و افرادی که هولدینگ را انتخاب می‌کنند، در معرض نوسانات کوتاه‌مدت نیستند، و مجبور نمی‌شوند که مدام نمودار را زیر نظر داشته باشند و با هر تغییر قیمتی خرید و فروش کنند. این استراتژی سرمایه‌گذاری مخصوص ارزهای دیجیتال نیست و هولد در فارکس، بورس و سایر بازارهای مالی هم رایج است. بسیاری از فعالان بازار کریپتوکارنسی به اشتباه به‌جای واژۀ «Hold» که به معنای نگه‌داری است، از «Hodl» استفاده می‌کنند، به‌طوری که به یک غلط مصطلح تبدیل شده، و دیگر استفاده کردن از هرکدام از این دو واژه ایرادی ندارد.


ترید ارز دیجیتال چیست؟.png

ترید ارز دیجیتال چیست؟

در بین بازارهای مالی مختلف، ارزهای دیجیتال پرنوسان‌ترین نمودارهای قیمت را دارند. دلایل مختلفی باعث می‌شود که قیمت این ارزها مدام و در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کند. بررسی عوامل ایجاد این نوسان‌ها تحلیلی بنیادین یا فاندامنتال (Fundamental Analysis) است؛ اما اگر با بررسی نمودار قیمت یک ارز و بدون در‌نظر گرفتن عوامل بنیادین، آیندۀ قیمت آن را حدس بزنید، می‌توانید در معاملاتی را در بازۀ زمانی کوتاه مدت انجام دهید. به این روش معاملاتی تریدینگ (Trading) می‌گویند.


معمولاً نمودار ترید در تایم‌لاین‌های ساعتی تا هفتگی در‌نظر گرفته می‌شود؛ و اگر این معامله برروی تایم‌لاین ماهیانه باشد به آن ترید بلندمدت می‌گویند. راه‌های مختلفی برای ترید کردن وجود دارد؛ از طرفی تحلیل نمودار قیمت هم دارای روش‌های مختلفی است. درمجموع انتخاب هر کدام از این روش‌ها و قراردادن‌شان درکنار هم بستگی به استراتژی معاملاتی شما دارد.


تفاوت بین سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال (HODLing) و ترید.png

تفاوت بین سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال (HODLing) و ترید

اگرچه در ظاهر هولدینگ و تریدینگ دو روش خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند، اما در‌واقع با هم تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. کسب دانش در هر دو استراتژی اهمیت دارد؛ اما آموزش حرفه‌ای ترید ارز دیجیتال مهم‌تر است. داشتن دانش کافی برای یک معامله‌گر ضروری است، چرا که تنها با دانش می‌شود آینده ارز Hold و ترید را تشخیص داد. دراین‌باره الکساندر الدر (Alexander Elder)، نویسنده و فعال بازارهای مالی، می‌گوید: «هدف اصلی یک معامله‌گر باید انجام معاملات صحیح باشد؛ و کسب سود در وهلۀ دوم قرار دارد.»


دانستن مطالب زیر به شما کمک می‌کند که با هولد یا ترید به‌خوبی آشنا شوید، تا بتوانید به یک استراتژی معاملاتی صحیح و مناسب برسید.


چارچوب زمانی و دورۀ سرمایه‌گذاری

بزرگ‌ترین تفاوت تریدینگ و هولدینگ در مدت زمان معاملات آن‌ها است. در‌‌واقع زمان است که استراتژی هولد و ترید شما را شکل می‌دهد. بنابراین لازم است که چارچوب زمانی هر یک را جداگانه بررسی کنیم.


چارچوب زمانی و دورۀ سرمایه‌گذاری در هولدینگ ارزهای دیجیتال

دورۀ نگه‌داری (Holding Period) مدت زمانی است که سرمایه‌گذاری یک فرد طول می‌کشد؛ و در‌واقع بازۀ زمانی بین خرید و فروش ارز دیجیتال توسط سرمایه‌گذار است. چارچوب زمانی هولدینگ بسیار اهمیت دارد، چرا‌که وقتی کسی ارزی را هولد می‌کند، زمان است که نشان می‌دهد آن فرد سود یا ضرر کرده است.


در بازارهای مالی، منظور از هولدینگ سرمایه‌گذاری بالای یک سال است. بنابراین از این به بعد هر زمانی‌که از هولد کردن صحبت‌ می‌کنیم، نگه‌داری ارز دیجیتال را در بازه‌هایی بیش‌تر از یک سال در‌نظر گرفته‌ایم.


چارچوب زمانی و دورۀ سرمایه‌گذاری در تریدینگ ارزهای دیجیتال

حالا که فهمیدیم دورۀ هولدینگ بالای یک سال است، به‌راحتی متوجه می‌شویم که به معاملاتی با مدت زمان کم‌تر از یک سال ترید کردن می‌گویند. مدت زمان یک ترید، کاملاً به معامله‌گر یا تریدر (Trader) بستگی دارد. استراتژی معاملاتی این شخص است که مشخص می‌کند در چه تایم‌لاین (Timeline) و بازۀ زمانی‌ای ترید کند.


ممکن است تریدری معامله‌هایش به‌صورت ماهیانه باشد، و احتمال دارد شخص دیگری در بازه‌های زمانی چند ثانیه ترید کند. برای مثال خود من به مدت یک‌سال ارز دیجیتال بیتکوین را در تایم‌لاین‌های یک دقیقه و سی ثانیه ترید می‌کردم و سود مناسبی هم به‌دست می‌آوردم. بنابراین یک تریدر، بسیار فعال است و می‌تواند در یک روز چندین معامله انجام دهد.


نوع تحلیل

معامله‌گران در دو روش هولد یا ترید، استراتژی‌های گوناگونی را انتخاب می‌کنند؛ که همۀ آن‌ها بستگی به مدت زمان معامله و روش تحلیل نمودار قیمت ارز دارد. به‌همین‌خاطر باید فرق هولد با ترید را در روش‌های تحلیل بدانید.


نوع تحلیل.png

نوع تحلیل در هولدینگ ارزهای دیجیتال

در نگه‌داری یک ارز برای مدت طولانی، باید تحلیلی داشته باشید که بتواند آیندۀ دور قیمت را به‌خوبی پیش‌بینی کند. به این روش تحلیل، بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental) می‌گویند. در تحلیل بنیادین باید تمام اطلاعات و سازوکارهای یک ارز را بررسی کنید. هدف اصلی این نوع از تحلیل، درک قیمت ذاتی یک دارایی (در این‌جا ارز) است. این مسئله باعث می‌شود که با فهمیدن ارزش آن دارایی، بفهمیم که در آینده به سمت چه قیمتی حرکت خواهد کرد؛ و بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت کدام است.


اگر تحلیل فاندامنتال نشان دهد که قیمت یک ارز، بیش از ارزش واقعی آن است، می‌فهمیم که در آینده قیمتش کم خواهد شد؛ و اگر قیمت آن کم‌تر از ارزش واقعی‌اش باشد، این مسئله را به‌عنوان یک فرصت خرید در‌‌نظر می‌گیریم. تحلیل‌گران فاندامنتال، برای رسیدن به یک تحلیل صحیح، موارد زیر را در‌‌نظر می‌گیرند:


  • ارزش بازار

- قیمت



  • مقدار عرضۀ اولیه

  • مقدار ارز در گردش

  • تعداد واحدها در عرضۀ نهایی

  • عملیات توکن‌سوزی و مقابله با تورم

  • استقبال مخاطبان و جامعۀ کریپتو


  • موارد استفاده‌ی ارز

و بسیاری از موارد دیگر


نوع تحلیل در تریدینگ ارزهای دیجیتال

از آن‌جایی که تریدینگ، بازی با زمان‌های بسیار کوتاه است، دقت در انجام معاملات آن بسیار اهمیت دارد. کوچک‌ترین اشتباه ممکن است، پشیمانی‌های بزرگی را به‌همراه داشته باشد. همان‌طور که «وارن ادوارد بافت» (Warren Edward Buffett)، اقتصاددان و سرمایه‌گذار معروف، می‌گوید: «خطر زمانی است، که نمی‌دانید دارید چه‌کار می‌کنید.»


به‌همین‌خاطر پژوهشگران حوزۀ ارزهای دیجیتال، روش‌های تحلیلی گوناگونی را برای ترید کردن مطرح کرده‌اند. اکثر این روش‌ها کاری به تحلیل بنیادین ندارند، و فقط نمودار قیمت ارز را در‌نظر می‌گیرند. اگرچه داشتن دانش فاندامنتال در ترید بلندمدت می‌تواند به شما کمک کند. در این‌جا مهم‌ترین روش‌های تحلیل برای تریدینگ را معرفی می‌کنیم.


تحلیل تکنیکال (Technical Analysis).png

1_ تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

وقتی شما به نمودار قیمت نگاه می‌کنید، چیزی که می‌بینید تغییرات گذشتۀ قیمت در بازه‌های زمانی مختلف است. در تحلیل تکنیکال با نگاه به گذشتۀ قیمت و روند حرکت آن، تشخیص می‌‌دهیم که بازار در آینده به کدام سمت حرکت خواهد کرد و بهترین ارز دیجیتال برای نوسان‌گیری کدام است. تحلیل‌گران فنی یا تکنیکال از شاخص‌ها و الگوهای آماری استفاده می‌کنند، تا داستان آیندۀ قیمت را حدس بزنند.


به‌همین‌خاطر دانشمندان مختلفی با استفاده از الگوها، ابزارهایی را ابداع کرده‌اند، که به معامله‌گران کمک می‌کند، تا بدون نیاز به علم اقتصاد بتوانند نمودار ترید را تحلیل کنند. به این ابزارها اندیکاتور می‌گویند؛ که برروی نمودار قیمت قرار گرفته، و آن را برای‌تان تحلیل می‌کنند. بعضی از اندیکاتورها عبارتند از:


  • مکدی (MACD)

  • شاخص قدرت نسبی (RSI)

  • میانگین متحرک ساده (SMA)

و ...


تحلیل پرایس اکشن (Price Action).png

2_ تحلیل پرایس اکشن (Price Action)


تحلیل‌گران این روش، معتقدند که تغییرات قیمت به تصمیمات، اعتقادات و احساسات فعالان بازار وابسته است. بنابراین بدون استفاده از اندیکاتورها، به‌سراغ نمودار ترید می‌روند، تا پیش‌بینی کنند که تصمیمات جمعی، نمودار قیمت را به کدام سمت خواهد برد. در‌واقع در این روش، برای نظم نمودار قیمت، که قبلاً تصادفی محسوب می‌شد، الگوهایی ارائه شده است. این الگوها به معامله‌گران کمک می‌کنند، که بتوانند قیمت‌های آینده را پیش‌بینی کنند.


پرایس اکشن به‌طور همزمان تایم‌لاین‌های مختلف را بررسی می‌کند، و معتقد است که الگوهای قیمتی در تایم‌لاین‌های مختلف تکرار می‌شوند. این روش سخت‌ترین و پیچیده‌ترین نوع تحلیل نمودار قیمت است، که گاهی برای افزایش دقت، نمودار را در تایم‌لاین یک ثانیه هم بررسی می‌کند.


3_ تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای (On-Chain Analysis)


روش تحلیلی جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال است، که به اطلاعات ذخیره شده روی بلاکچین توجه می‌کند. تحلیل درون زنجیره‌ای مخصوص ارزهای دیجیتال است، و در بازارهای مالی دیگر کاربردی ندارد. در این روش با بررسی اطلاعات مختلف، دلایل خرید و فروش، حجم تراکنش‌ها و ... بهترین ارز برای ترید شناخته می‌شود. این روش‌ تحلیل معمولاً به ما کمک می‌کند آیندۀ قیمت را در بازه‌های چند روزه و حتی چند هفته تشخیص بدهیم. بعضی از اطلاعاتی که در این روش استفاده می‌شوند، عبارتند از:


  • نرخ معاملات

  • ترافیک روی بلاکچین

  • درآمد ماینرها

  • مقدار ارز استیک شده

و ...


شاخص ریسک.png

شاخص ریسک

هرکدام از روش‌های هولد یا ترید، ریسک مربوط به خود را دارند. این ریسک به میزان سرمایه‌گذاری و استراتژی‌ای که انتخاب می‌کنید وابسته است.


شاخص ریسک در هولدینگ ارزهای دیجیتال

هر سرمایه‌گذاری‌ای در کنار امکان کسب سود، ممکن است ریسک‌هایی داشته باشد. این مسئله در مورد روش هولد ارز دیجیتال هم وجود دارد. ریسک‌های مربوط به هولدینگ عبارتند از:


  • قیمت ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد. به‌همین‌خاطر ریسک سرمایه‌گذاری روی این ارزها، بیش‌تر از بازارهای مالی دیگر است. برای این‌که از تغییرات قیمت این ارزها آسیب مالی نبینید، باید حتماً به‌اندازه‌ای سرمایه‌گذاری کنید، که مجبور نشوید ارزهای‌تان را در زمان ضرر بفروشید.

  • اگرچه استقبال از ارزهای دیجیتال روزبه‌روز زیادتر می‌شود، اما آن‌ها نوظهورند، و آیندۀ آن‌ها کاملاً شفاف نیست.

  • با گسترش این فناوری، ارزهای دیجیتال زیادی با اهداف کلاهبرداری ایجاد شده‌اند. ممکن است ارزهایی برای هولد توسط افرادی به شما معرفی شوند. در این مورد باید بسیار مراقب باشید، چرا‌که حتی اگر این ارزها مدتی رشد کنند، ناگهان افت کرده، و سرمایه‌تان از‌دست می‌رود. بنابراین حتماً درمورد ارز برای هولد کردن، تحقیق کنید.

  • کشورهای مختلف، سیاست‌های گوناگونی نسبت به ارزهای دیجیتال دارند. این مسئله ممکن است بعضی از هولدرها را با مشکل مواجه کند. از طرفی این مشکلات می‌توانند کاربرد ارزهای دیجیتال را در آینده زیر سوال ببرند.

شاخص ریسک در تریدینگ ارزهای دیجیتال

ترید کردن حساس‌ترین روش سرمایه‌گذاری است. در این استراتژی، دانش است که حرف اول را می‌زند. بنابراین باید پیش از ورود به معاملات به‌اندازۀ یک پکیج آموزش ترید ارز دیجیتال را مطالعه کنید و در معاملات محتاط باشید. ریسک‌های تریدینگ عبارتند از:


  • تغییرات غیرمنتظره در احساسات بازار، ممکن است باعث حرکت‌های شدیدی در نمودار قیمت شود.

  • ارزهای دیجیتال زیر نظر نهاد خاصی نیستند، و ممکن است افرادی که ارزی را ایجاد کرده‌اند با اقداماتی قیمت را جابه‌جا کنند.

  • روش‌های جدید معاملاتی، مثل فیوچرز، بسیار پرخطر هستند؛ و احتیاط نکردن باعث ازدست رفتن تمام دارایی‌تان می‌شود.

  • کارشناسان حوزۀ پرایس اکشن معتقدند، که حرکت قیمت براساس شکاف‌هایی است که در قسمت‌های مختلف نمودار وجود دارند. اگر این نگاه صحیح باشد، ندانستن پرایس اکشن، باعث می‌شود که تریدرها در تحلیل‌شان اشتباه کنند.

  • گاهی ممکن است در بازه‌های بسیار کوتاهی تعداد زیادی معامله انجام دهید و سود کنید؛ اما در‌نهایت ببینید که کارمزد این معاملات درمجموع بیش‌تر از سود شما بوده است.

فرکانس معاملاتی.png

فرکانس معاملاتی

منظور از فرکانس یا سیگنال معامله، علامت‌هایی هستند که از بازار دریافت می‌شوند، تا براساس این علامت‌ها تصمیم بگیریم که با چه‌مقدار سرمایه‌ای، چه استراتژی‌ای و برای چه مدتی وارد یک معامله شویم. این نشانه‌ها ممکن است با تحلیل خودتان به‌دست بیایند، و یا شاید از شخص دیگری سیگنال بگیرید. افرادی هستند که ازطریق روش‌های مختلف نمودار را تحلیل کرده و به شما فرکانس رایگان ارز دیجیتال می‌دهند.


گاهی ممکن است که این اشخاص، بابت این کار از شما پول هم بگیرند. این سیگنال‌ها معمولاً در کانال‌ تلگرامی و ربات سیگنال‌دهی ارز دیجیتال ارائه می‌شوند؛ و حتی ممکن است بعضی از آن‌ها باعث سود کردن شما شوند. اما بهترین روش سیگنال‌گیری از بازار ارز دیجیتال، کسب دانش و تحلیل ارز توسط خود شما است. دریافت سیگنال خرید و فروش در هولدینگ و تریدینگ با هم فرق می‌کند.

فرکانس معاملاتی در هولدینگ ارزهای دیجیتال

سیگنال خرید بلندمدت ارزهای دیجیتال، توسط تحلیل‌گران فاندامنتال ارائه‌ می‌شود. افرادی که شرایط کلی یک ارز را در‌نظر می‌گیرند، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت آن در دراز مدت به چه سمتی حرکت خواهد کرد. برای شما بهترین روش آموزش هولد ارز دیجیتال و مشورت با تحلیل‌گران با سابقه است. در مورد ارزهای دیجیتال مطالعه کنید، وایت‌پیپیر آن‌ها را بخوانید و نظرات مختلف را جویا شوید. برای استفاده از تجربیات تحلیل‌گران می‌توانید از پلتفرم‌هایی مثل کلاب‌هاوس، تلگرام و توییتر استفاده کنید.


فرکانس معاملاتی در تریدینگ ارزهای دیجیتال

اکثر افرادی که در تریدینگ موفق هستند، خودشان تکنیک‌های تحلیل نمودار را یاد گرفته‌اند. توصیۀ تریدرهای باسابقه این است، که بهترین سیگنال ارز دیجیتال را فقط با تحلیل خودتان به‌دست می‌آورید. آن‌ها معتقدند، که هر تریدر باید استراتژی معاملاتی خودش را داشته باشد. اما اگر به هر دلیلی اصرار دارید، که از سیگنال دیگران استفاده کنید، قبل از اقدام حتماً ببینید که نتایج معاملات چند ماه گذشته‌شان در چه حدی موفق بوده است.


سود معاملاتی

سود و زیان هولدینگ و تریدینگ با هم متفاوت است، میزان آن بستگی به عوامل مختلفی مثل مقدار سرمایه، تعداد معاملات، نوع ارز دیجیتال و ... دارد.


سود معاملاتی در هولدینگ ارزهای دیجیتال

از آن‌جایی که هولدینگ یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است، شما باید نوسانات قیمت را در کوتاه‌مدت نادیده بگیرید. در‌نتیجه سود و زیان شما بستگی به تغییرات قیمت در درازمدت، نسبت به زمان خریدتان دارد. به‌همین‌خاطر ممکن است سود یک بار هولد کردن، برابر با چندین معاملۀ ترید باشد. کارشناسان حوزۀ ارزهای دیجیتال، به هولدرها توصیه می‌کنند، که وقتی یک استراتژی معاملاتی را انتخاب کردند، به‌هیچ‌وجه در این مسیر از کاهش قیمت نترسند و تا زمانی که برای فروش در‌نظر گرفته‌اند، صبر کنند. بنابراین حتماً تحلیل شما باید به‌شکلی باشد، که پیش از خرید، زمان فروش‌تان را هم بدانید.


سود معاملاتی در هولدینگ ارزهای دیجیتال

سودی که تریدرها کسب می‌کنند، از مجموع معاملات‌شات به‌دست می‌آید. باید به این نکته توجه کنیم، که هرگز 100 درصد معاملات ما موفق نخواهد بود. کارشناسان معتقدند، که استراتژی معاملاتی تریدری موفق است، که بیش از 70 درصد معاملاتش با سود همراه باشد. از طرفی چون تریدرها اکثر نوسانات بازار را معامله می‌کنند، اگر در کارشان موفق باشند، چندین برابر یک هولدر سود خواهند کرد. به‌صورت کلی سودی که یک تریدر به‌دست می‌آورد بستگی به نوع معامله، تایم‌لاین آن، میزان سرمایه و بسیاری از عوامل دیگر دارد.


مزایا و معایب هولدینگ و تریدینگ چیست؟

هر نوعی از سرمایه‌گذاری دارای معایب و مزایایی است. این مسئله دربارۀ تریدینگ و هولدینگ هم وجود دارید. بعضی از مزیت‌ها و معایب به خود ارزهای دیجیتال مرتبط‌اند و برخی مخصوص روش معاملاتی ما هستند.


مزایای هولدینگ.png

مزایای هولدینگ

نگه‌داری بلندمدت ارزهای دیجیتال، مزایای خودش را دارد، که شامل موارد زیر است:


  • این روش می‌تواند، در زمانی‌که به کسب‌و‌کار خود مشغولید، هم به شما سود برساند و برای‌تان گرفتاری جدیدی ایجاد نکند.

  • با نادیده گرفتن نوسانات قیمت بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، از لحاظی روانی دچار استرس و آشفتگی نخواهید شد.

  • همزمان با نگه‌داری ارز دیجیتال، می‌توانید آن ارز را در پروژه‌ای سپرده‌گذاری کنید (Staking)، و از آن پاداش هم بگیرید.

  • ارز دیجیتالی را که هولد کرده‌اید، می‌توانید به پلتفرم‌های وام‌دهی قرض دهید (Lending) و سود پول‌تان را دریافت کنید.

معایب هولدینگ.png

معایب هولدینگ

در این‌جا به چند مورد از معایب اصلی هولدینگ اشاره می‌کنیم:


  • کسب دانش تحلیل فاندامنتال نیاز به وقت زیادی دارد.

  • اگر در انتخاب ارز دیجیتال اشتباه کنید، ممکن است کل سرمایه‌تان یک‌جا از دست برود. به‌همین‌خاطر تحقیق و کسب دانش در این زمینه بسیار مهم است.

  • وقتی شما مبلغ قابل‌توجهی را سرمایه‌گذاری می‌کنید، همان‌طور که سود شما زیاد خواهد بود، ممکن است ضرر شما هم مبلغ قابل‌توجهی باشد.

  • امکان معامله در زمانی که بازار نزولی است برای هولدرها وجود ندارد.

مزایای تریدینگ.png

مزایای تریدینگ

اطلاع از مزایا و معایب ترید کردن، وقتی که با تریدرها هم‌نشین باشید، بسیار راحت‌تر است. برخی از مزایای آن عبارتند از:


  • اگر تمام نوسانات قیمت را معامله کنید و موفقیت بالایی داشته باشید، درمجموع سود بسیار خوبی را نسبت به هولدرها کسب می‌کنید.

  • می‌توانید مدام به تایم‌فریم‌های پایین‌تر بروید، و هیچ نوسانی را ازدست ندهید.

  • تریدرها در معاملاتی مثل فیوچرز، می‌توانند حتی در زمانی‌که بازار نزولی است، معامله کنند و سود بگیرند.

  • معاملات نوین و پیش‌رفته‌ای برای تریدینگ به‌وجود آمده، که سود معامله را چندین برابر می‌کند.

معایب تریدینگ.png

معایب تریدینگ

برخی از این معایب عبارتند از:


  • معاملات تریدینگ بسیار استرس‌زا است و شما مدام با هیجان سود و ضرر درگیر می‌شوید.

  • اگر دانش لازم را کسب نکنید و استراتژی مناسبی نداشته باشید، ممکن است مدام ضرر کنید.

  • گاهی تریدرها اشتباه می‌کنند و برای اینکه ثابت کنند، که استراتژی‌شان درست است، مثل قمار مدام دست به معامله می‌زنند. این مسئله باعث می‌شود که هم سرخورده شوند و هم سرمایه‌شان را ازدست بدهند.

  • یکی از روش‌های نوین معاملاتی تریدرها پرایس اکشن است، که انواع مختلفی دارد و یادگیری آن بسیار دشوار است.

سخن پایانی


در این مقاله دو روش رایج سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را معرفی کردیم و ویژگی‌های هرکدام برای‌تان توضیح دادیم؛ تا فرق هولد و ترید را به‌خوبی بشناسید. حالا که با این دو استراتژی آشنا شدید، می‌توانید بهتر برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال تصمیم بگیرید. نکته‌ای که دربارۀ هر دو روش وجود دارد، این است که باید پیش از معامله کردن دانش کافی را کسب کنید. انتخاب هرکدام از این روش‌ها به علاقه، میزان سرمایه، وقت و خصوصیات روحی خود شما بستگی دارد. اگر همۀ این موارد را در‌نظر بگیرید، می‌توانید با انتخاب یک استراتژی مناسب، از بازار کریپتوکارنسی سود کسب کنید.‌